Miksi vastustus on niin suurta vhh-ruokavaliota kohtaan.
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen. Hiilihydraatteja mätetään 200-300g päivässä ja rasvaa vältellään. Jatkuva nälkä koko ajan ja hyvä kun pystytään kolme tuntia olla syömättä.
Ei mulla ainakaan ole nälkä koko ajan, vaikka painoa on tänä vuonna lähtenyt 25 kg ja lihasta tullut muutama kilo rasvan tilalle. Hiilareita menee aika tarkasti se 200g. VHH-dieetit eivät sovi kenellekään, joka haluaa treeniinsä edes vähän intensiteettiä. Diabeteksen yms. hallintaan ne tietysti sopii.
Itse ajattelen että sopivat just keski-ikäisille ja siitä vanhemmille, kun verenrasvat ja verenpaine alkavat monella nousta kilojen kertymisen myötä. Joku nuorempi treenaaja voi hyvin syödä vapaammin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa syödä VHH jos tykkää. Ei minua haittaa ollenkaan. Mutta se on vähän hassua, että se on olevinaan joku hopealuoti hyvinvointiin. Ja erityisesti painonhallintaan. Mäh. Siinä asiassa on kyse kaloreista.
Varmaan paras terveysteko/muutos olisi sellainen mitä asiakas / potilas / kohdehenkilö oikeesti noudattaa?
Hopealuoti siihen ettei ole väsynyt, uupunut, jopa unelias jatkuvasti. Tuohon minä lopulta kypsyin. Riittää ihan yksinään syyksi miettiä missä mättää kun mielestään syö hyvin ja monipuolisesti. Myös sitä kaljaa ja roskaruokaa.
Suurin osa ei ole väsyneitä ja uneliaita ja uupuneita. Ja jos ovat niin se johtuuu liian vähistä unista. Ei perunasta tai leivänkäntystä
Kyllä suuri osa valittaa jatkuvasti väsymystä. Etenkin iltapäivisin.
Mutta kun ei ole käynyt edes mielessä, että se lounaaksi vedetty hiilarimättö olisi mitenkään liittyväinen asiaan, korjataan tilanne iltapäivän pullakaffeilla.
Ja tunnin päästä taas silmät puoliummessa.
Mutta sehän kuuluu asiaan!
Ja mä en sano ikinä mitään, hiljaa itsekseni hymyilen, kun ei väsytä.
😂
Vierailija kirjoitti:
Hiilihydraatit ovat olennainen osa ruokavaliota. Esim. aivot tarvitsevat ja hyödyntävät pääasiassa glukoosia, joka on hiilari. Ja sitten kun joku riipii ne liki kokonaan pois ravinnostaan, esim. jonkun laihduttamisen takia, niin enpä ihmettele, jos ei semmoisen ajatus oikein juokse ja ymmärrys toimi.
Ellei jokaisen keho osaisi pilkkoa ja konvertoida glukoosia, imeskelisimme aamiaisella 15 palaa sirkkua. Insuliiniresistenssi olisi joka toisella.
Kaurapuuroapostolit ovat vähintään yhtä rasittavia.
Vierailija kirjoitti:
Vhh-ruokavalio toimii. Siksi sitä vastustetaan. Lääkeyhtiöt vastustavat terveyttä, koska he menettävät asiakkaitaan.
Varmaan toimiikin, mutta ota huomioon että monella toimii myös se ihan tavallinen ruokavalio. Minulla esimerkiksi. Ei mitään ongelmia verensokerin, painon, tulehduksen yms. kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen. Hiilihydraatteja mätetään 200-300g päivässä ja rasvaa vältellään. Jatkuva nälkä koko ajan ja hyvä kun pystytään kolme tuntia olla syömättä.
Ei mulla ainakaan ole nälkä koko ajan, vaikka painoa on tänä vuonna lähtenyt 25 kg ja lihasta tullut muutama kilo rasvan tilalle. Hiilareita menee aika tarkasti se 200g. VHH-dieetit eivät sovi kenellekään, joka haluaa treeniinsä edes vähän intensiteettiä. Diabeteksen yms. hallintaan ne tietysti sopii.
Itse ajattelen että sopivat just keski-ikäisille ja siitä vanhemmille, kun verenrasvat ja verenpaine alkavat monella nousta kilojen kertymisen myötä. Joku nuorempi treenaaja voi hyvin syödä vapaammin tyylillään.
No olen minäkin aika vankasti keski-iän ylittänyt ja erittäin suurella todennäköisyydellä yli puolet elämästä jo takana.
Hiilihydraattitankkaus on järkevää valmistautuessa puolimaratonille. Väittelyyn av:lla ei kukaan samanlaista energiabuustia tarvitse.
Oli yllättävän helppo jättää kaikki hiilihydraatit 6 vuotta sitten, pullat, leivät, pizzat pois. 20 kiloa lähti. Eikä ole ikinä tehnyt sen jälkeen turhia hiilareita mieli. Eikä ole paino palannut.
Tykkään muutenkin enemmän suolaisesta kuin makeasta.
Toki en enää niin jyrkästi välttele hiilareita, muutama pala täysjyväruisleipää syön aamulla, ja joitakin muitakin hyödyllisä hiilareita, kasviksia, hedelmiä ja marjoja etc.
Kukaan täällä ei ole tätä tuputtamassa 20-30vuotiaille mutta ihan yhtä lailla se paino vaan nousee heilläkin jos väärin/liikaa syö ja juo. Muistan nuorena laihtuneeni melko helposti rankalla päivittäisellä kävelyllä ja syömisten vähennyksellä. Nyt en ole yhtä varma enää kilojen lähtemisen helppoudesta mutta se ei olekaan päällimmäinen motiivi vaan muut syyt.
Sokeripitoista ruokaa on helpompi syödä ylimäärin. Lisäksi sokeri on edullista, joten ei ihme, että elintarviketeollisuus rakastaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Teoria siitä, et ihmisellä suuri(n) osa vastustuskyvystä on suolistossa. Sieltä ne "hyvikset" puolustautuu "pahiksia" vastaan.
Antavat sitten kaikkensa. Räkätauti selätetty, tai melkein, niin mulla ainakin alkaa tekemään mieli kaurapuuroa. Lisää polttoainetta "hyviksille".
Aivot tarvii myös hiilareita - se on niiden polttoaine. Jos eivät saa tarpeeksi, niin alkaa tulemaan makeanhimo; tai sitten verensokeri liian alhaalla (aivot käskyttää senkin).
Aivojen preferoitu polttoaine on glukoosin sijaan ketonit. Niitä ei saa myrkyttämällä itseään hiilareilla.
Vierailija kirjoitti:
Hiilihydraattitankkaus on järkevää valmistautuessa puolimaratonille. Väittelyyn av:lla ei kukaan samanlaista energiabuustia tarvitse.
Ketoneilla pärjää paremmin varsinkin kestävyyslajeissa. Ihmisellä on paljon suuremmat rasva kuin hiilihydraattivarastot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vhh-ruokavalio toimii. Siksi sitä vastustetaan. Lääkeyhtiöt vastustavat terveyttä, koska he menettävät asiakkaitaan.
Varmaan toimiikin, mutta ota huomioon että monella toimii myös se ihan tavallinen ruokavalio. Minulla esimerkiksi. Ei mitään ongelmia verensokerin, painon, tulehduksen yms. kanssa.
Et ole vaan vielä ylittänyt henkilökohtaista rajaasi. Se tulee vastaan väistämättä, sillä ihmisen luontainen ruokavalio on liha ja eläinrasva = keto.
Kaikki ei sovi kaikille. Luulen että ne, jotka vastustavat eivät vain voi hyvin tuolla ruokavaliolla. Olen kokeillut kaikenlaisia dieettejä ja huomannut että osa ruoka-aineista sopii ja osa ei sovi lainkaan. Silloin on vähän pakko jättää syömättä ne, jotka eivät sovi. Itselleni liha ei sovi lainkaan, joten se on pakko jättää pois. Tulee hirveä turvotus ja ilmavaivat. Oma kehoni tykkää hiilareista ja kuiduista. Pitävät energisenä ja virkeänä ja vatsa pysyy litteänä. Jollekin muulle tämä ei taas sovi. Ihmisten ruuansulatus on erilaista.
Vierailija kirjoitti:
Oli yllättävän helppo jättää kaikki hiilihydraatit 6 vuotta sitten, pullat, leivät, pizzat pois. 20 kiloa lähti. Eikä ole ikinä tehnyt sen jälkeen turhia hiilareita mieli. Eikä ole paino palannut.
Tykkään muutenkin enemmän suolaisesta kuin makeasta.
Toki en enää niin jyrkästi välttele hiilareita, muutama pala täysjyväruisleipää syön aamulla, ja joitakin muitakin hyödyllisä hiilareita, kasviksia, hedelmiä ja marjoja etc.
Oli yllättävän helppo jättää kaikki hiilihydraatit
Et ole jättänyt kaikkia hiilareita pois, vaan olet jättänyt huonoja hiilareita pois.
Jos joku jättäisi kaikki hiilarit pois, kuolisi hyvin pian sen jälkeen.
Ne ihmiset ärsyttävät. Ei ruokavalio. Ärsyttää kuunnella, että siitä saarnataan ja sitä tuputetaan kuin uskontoa. Kukaan tuntemani vegaanikaan ei saarnaa tuollaisella paatoksella. Sitten kiehuu jo pahasti yli, kun mukaan alkaa tulla salaliittotermejä kuten virallisterveellinen, Big Pharma ja litteä maa.
Naurettavuuden huippu on, kun lehtijutuissa hehkutetaan "ennen söin pelkkää pizzaa, grilliruokaa ja sokeriherkkuja, mutta laihduin, kun aloitin vhh:n!"
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ei vastusta vhh-ruokavaliota vaan sitä saarnaavia apostoleita.
Onko nämä tyypit omassa elinpiirissä vai mediassa? Olen tainnut pysytellä niin pitkään vhh- puheen ulkopuolella että en nyt muista mitään erityisen ärsyttävää. No sitä chiavanukastuputusta kartoin :) Blogeista tätä juttua varmasti löytää tiettyyn life styleen yhdistettynä. Harmi, koska terveyden ei pitäisi olla elitistinen projekti.
Ihmettelen myös.
Esim. lohta ja salaattia. Mitä pahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole vaan vielä ylittänyt henkilökohtaista rajaasi. Se tulee vastaan väistämättä, sillä ihmisen luontainen ruokavalio on liha ja eläinrasva = keto.
Tämän kaltaisten paviaanien takia sitä vastustetaan. Joku ÄO40 koulupudokas tulee suu vaahdossa kertomaan miten minä olen väärässä vaikka juuri hänelle on kerrottu että mitään ongelmaa ei ole hiilarien kanssa.
Teoria siitä, et ihmisellä suuri(n) osa vastustuskyvystä on suolistossa. Sieltä ne "hyvikset" puolustautuu "pahiksia" vastaan.
Antavat sitten kaikkensa. Räkätauti selätetty, tai melkein, niin mulla ainakin alkaa tekemään mieli kaurapuuroa. Lisää polttoainetta "hyviksille".
Aivot tarvii myös hiilareita - se on niiden polttoaine. Jos eivät saa tarpeeksi, niin alkaa tulemaan makeanhimo; tai sitten verensokeri liian alhaalla (aivot käskyttää senkin).