Miksi vastustus on niin suurta vhh-ruokavaliota kohtaan.
Kommentit (178)
Saa syödä VHH jos tykkää. Ei minua haittaa ollenkaan. Mutta se on vähän hassua, että se on olevinaan joku hopealuoti hyvinvointiin. Ja erityisesti painonhallintaan. Mäh. Siinä asiassa on kyse kaloreista.
Varmaan paras terveysteko/muutos olisi sellainen mitä asiakas / potilas / kohdehenkilö oikeesti noudattaa?
Miten niin on? VHH ei tarkoita mitään carnivore dieettiä. Jättää vain perunan, riisin, pastan, valkoisen leivän ja herkut pois ruokavaliosta, niin hiilihydraattimäärä tippuu radikaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Hiilarikoukku pitää lujasti otteessaan. Suurimmalle osalle olis kauhistus luopua leivästä, pastasta, herkuista, sokerista, perunasta, riisistä. Kun ei jäisi mitään hyvää jäljelle.
Vuosi ilman leipää etkä pysty sen jälkeen syömään enää koskaan, maistuu aivan kamalalle, sokerille.
Ei mene kaikilla samalla tavalla. Olen itse joutunut luopumaan hiilareista arjessa terveyssyistä ja silloin kun itselleni leipää sallin, se on parasta herkkua voin ja juuston kanssa. Olen myös ollut pitkiä aikoja tiukalla ketolla, mutta leipää katson aina himoiten. En ole kärsinyt koskaan makeanhimosta enkä kaipaa riisiä tai pastaa, mutta leipää kyllä alkaisin syömään säännöllisesti, jos se minulle sopisi.
Ruokavaliossa itsessään ei ole varmaan mitään vikaa, mutta mä en kestä vhh-akolyytteja ja ketosotureita, joille vastaus jokaiseen ongelmaan on vähähiilarinen ruokavalio ja he tulevat keskusteluun kuin keskusteluun julistamaan ruokavalionsa ilosanomaa. Koira kuoli? Vhh auttaa käsittelemään tunteita ja koirakin nousee kuolleista! Tuntuu, että fundamentalisti kristitytkin ovat avoimempia toisten uskomuksien suhteen kuin vähähiilarisen ruokavalion kannattajat.
Ja jos jollain on huonoja kokemuksia tai kertovat, ettei ruokavalio oikein toiminut heille, joutuu vastaamaan karppi-inkvisiittoreille synneistään, koska et vaan osannut syödä oikein.
Vierailija kirjoitti:
Saa syödä VHH jos tykkää. Ei minua haittaa ollenkaan. Mutta se on vähän hassua, että se on olevinaan joku hopealuoti hyvinvointiin. Ja erityisesti painonhallintaan. Mäh. Siinä asiassa on kyse kaloreista.
Varmaan paras terveysteko/muutos olisi sellainen mitä asiakas / potilas / kohdehenkilö oikeesti noudattaa?
Hopealuoti siihen ettei ole väsynyt, uupunut, jopa unelias jatkuvasti. Tuohon minä lopulta kypsyin. Riittää ihan yksinään syyksi miettiä missä mättää kun mielestään syö hyvin ja monipuolisesti. Myös sitä kaljaa ja roskaruokaa.
Luullaan että se vhh on vaikeata toteuttaa ja kallista.
Ihmisten ehkä tottumuksen vuoksi hankala irroittaa otettaan siitä perunasta ja ruisleivästä, kun nehän nyt kuuluu perusruokavalioon ja niistä ei voi luopua.
Mulle ainakin helpompaa katsoa vähän hiilareita kuin tiukalla kalorivajeella kituuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hopealuoti siihen ettei ole väsynyt, uupunut, jopa unelias jatkuvasti. Tuohon minä lopulta kypsyin. Riittää ihan yksinään syyksi miettiä missä mättää kun mielestään syö hyvin ja monipuolisesti. Myös sitä kaljaa ja roskaruokaa.
Suurin osa ei ole väsyneitä ja uneliaita ja uupuneita. Ja jos ovat niin se johtuuu liian vähistä unista. Ei perunasta tai leivänkäntystä
Vierailija kirjoitti:
Kai siinä on tyydyttyneen rasvan pelko. Itse olen huomannut, että vähähiilarisen aterian jälkeen ei tule napostelutarvetta ja voi olla, että päivää kohden tyydyttynyttä rasvaa tulee vähemmän kuin sillä naposteluruokatavalla, kun ruokaa menee vähemmän.
Tämäkin taas on virheoletus, että vhh tarkoittaa rasvaista ruokaa. Voit vetää vaikka broilerin rintafilettä ja kasviksia sen 800 grammaa, eikä takuulla ole paljoa rasvaa, jos et kookosta syö.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten ehkä tottumuksen vuoksi hankala irroittaa otettaan siitä perunasta ja ruisleivästä, kun nehän nyt kuuluu perusruokavalioon ja niistä ei voi luopua.
Mulle ainakin helpompaa katsoa vähän hiilareita kuin tiukalla kalorivajeella kituuttaa.
Mikä on tarkoituksesi? Jos painonpudotus, niin kalorivajeesta kärsit vaikka söisit VHH tai pieniä kiviä.
Se on ainoa mekanismi joka pudottaa painoa. Olo ei muutu sen kummemmaksi kuin korvien välissä. Ellet nyt pelkästä donitsista päivän kaloreja haali
Vierailija kirjoitti:
Ruokavaliossa itsessään ei ole varmaan mitään vikaa, mutta mä en kestä vhh-akolyytteja ja ketosotureita, joille vastaus jokaiseen ongelmaan on vähähiilarinen ruokavalio ja he tulevat keskusteluun kuin keskusteluun julistamaan ruokavalionsa ilosanomaa. Koira kuoli? Vhh auttaa käsittelemään tunteita ja koirakin nousee kuolleista! Tuntuu, että fundamentalisti kristitytkin ovat avoimempia toisten uskomuksien suhteen kuin vähähiilarisen ruokavalion kannattajat.
Ja jos jollain on huonoja kokemuksia tai kertovat, ettei ruokavalio oikein toiminut heille, joutuu vastaamaan karppi-inkvisiittoreille synneistään, koska et vaan osannut syödä oikein.
Missä nämä vhh-profeetat hengaavat nykyään? Muistan kyllä buumin ja väistelin sitä silloin, ei jotenkin tuntunut tarpeelliselta itselle. Ehkä vähensin jotain tyyliin sokeroitu jugurtti ja karjalanpiirakat mutta helpostihan näistä lipsuu jos ei ajattele syömisiään.
Voin ymmärtää fanatismin silloin jos on bodari, jotakin sairastava tai tälläinen mihin ruokahifistely sopii, mutta muuten en minäkään siitä välitä enkä ajatellut tehdä syömisestä numeroa muutenkuin että ehkä joskus joudun kieltäytymään jostain mitä en aiemmin ikinä tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen. Hiilihydraatteja mätetään 200-300g päivässä ja rasvaa vältellään. Jatkuva nälkä koko ajan ja hyvä kun pystytään kolme tuntia olla syömättä.
Ei mulla ainakaan ole nälkä koko ajan, vaikka painoa on tänä vuonna lähtenyt 25 kg ja lihasta tullut muutama kilo rasvan tilalle. Hiilareita menee aika tarkasti se 200g. VHH-dieetit eivät sovi kenellekään, joka haluaa treeniinsä edes vähän intensiteettiä. Diabeteksen yms. hallintaan ne tietysti sopii.
Vhh-ruokavalio toimii. Siksi sitä vastustetaan. Lääkeyhtiöt vastustavat terveyttä, koska he menettävät asiakkaitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä nämä vhh-profeetat hengaavat nykyään? Muistan kyllä buumin ja väistelin sitä silloin, ei jotenkin tuntunut tarpeelliselta itselle. Ehkä vähensin jotain tyyliin sokeroitu jugurtti ja karjalanpiirakat mutta helpostihan näistä lipsuu jos ei ajattele syömisiään.
Voin ymmärtää fanatismin silloin jos on bodari, jotakin sairastava tai tälläinen mihin ruokahifistely sopii, mutta muuten en minäkään siitä välitä enkä ajatellut tehdä syömisestä numeroa muutenkuin että ehkä joskus joudun kieltäytymään jostain mitä en aiemmin ikinä tehnyt.
https://www.vauva.fi/keskustelu/6612005/ah-onko-mitaan-toivoa-saada-vyo…
Ainakin tässä tuoreessa ketjussa on useampi viesti julistamassa vhh:n pelastussanomaa.
Pahinta kun intoilijat kiektävät kasvavilta lapsilta hiilihydraatit ja pakottavat kovan rasvan ja lihan syöntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tarkoituksesi? Jos painonpudotus, niin kalorivajeesta kärsit vaikka söisit VHH tai pieniä kiviä.
Se on ainoa mekanismi joka pudottaa painoa. Olo ei muutu sen kummemmaksi kuin korvien välissä. Ellet nyt pelkästä donitsista päivän kaloreja haali
Kyllä kalorivaje on laihdutuksessa välttämätön mutta proteiini ja rasva pitävät kylläisyyttä niin että voit venyttää aterioiden välejä. En tiedä oliko tämä alunperin vhhSsa mutta ihanne on syödä n 2-3 kertaa päivässä ja tottua olemaan napsimatta mikä tuntuu monesta ihan mahdottomalta. Mielestäni tuossa kehittyy tietoisuus omasta vireydestä ja tarpeista, siis ei ole mikään pakko syödä vain siksi että on tottunut syömään johonkin aikaan.
Toisillahan voi olla jo valmiiksi varsin järkevä ruokarytmi. Sitten moni syö yötä myöten ainakin viikonloppuisin ja lomilla, tissuttelusta puhumatta. Tuohonkin vaan voi ihan oikeasti kyllästyä kun sama nuutuneisuus seuraa kaikkialle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, muttaa rasva täyttää paremmin ja pitää kylläisenä.
Tietysti on kalorivajetta mutta ei tarvitse olla niin paljon kuin tavis dieetillä.
Ei mulla ole mikään kiire saada heti painoa kymmeniä kiloja pois kun ajattelen että tämä on kuitenkin loppu elämäni ruokavalio eikä mikään vieraileva tähti.
Hiilihydraatit ovat olennainen osa ruokavaliota. Esim. aivot tarvitsevat ja hyödyntävät pääasiassa glukoosia, joka on hiilari. Ja sitten kun joku riipii ne liki kokonaan pois ravinnostaan, esim. jonkun laihduttamisen takia, niin enpä ihmettele, jos ei semmoisen ajatus oikein juokse ja ymmärrys toimi.
Vierailija kirjoitti:
Liian vähän kuitua.
Siksi niitä kasviksia syödään ihan kunnolla päivittäin. Kuitu ei tule enää vaan viljasta. Jotain pellavansiementä voi olla.
Kuka sitä muka vastustaa? Siitä meuhkaavia simpansseja varmaan jengi vastustaakin, mutta ei siksi että vhh:ssa olisi jotain vikaa, vaan siksi että ne ovat niin saatanan ärsyttäviä apinoita.