Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vastustus on niin suurta vhh-ruokavaliota kohtaan.

Vierailija
12.08.2026 |

En tajua.

No, jokainen syököön kuin haluaa.

Kommentit (349)

Vierailija
221/349 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teoria siitä, et ihmisellä suuri(n) osa vastustuskyvystä on suolistossa. Sieltä ne "hyvikset" puolustautuu "pahiksia" vastaan. 

Antavat sitten kaikkensa. Räkätauti selätetty, tai melkein, niin mulla ainakin alkaa tekemään mieli kaurapuuroa. Lisää polttoainetta "hyviksille".

Aivot tarvii myös hiilareita - se on niiden polttoaine. Jos eivät saa tarpeeksi, niin alkaa tulemaan makeanhimo; tai sitten verensokeri liian alhaalla (aivot käskyttää senkin).

Aivojen preferoitu polttoaine on glukoosin sijaan ketonit. Niitä ei saa myrkyttämällä itseään hiilareilla.

Biologisesti ajateltuna aivojen ensisijainen polttoaine on glukoosi. Jos veressä on samaan aikaan sekä glukoosia että ketoneita, aivot valitsevat glukoosin. 

Ja miten mielestäsi hiilarit myrkyttävät ihmisen? Kerro toki omin sanoin.

Hiilari nostaa insuliinitasoa ja aiheuttaa lopulta insuliinireseistenssin. Se on lähes kaikkien vakavien tautien takana. Sen voi korjata vhh:lla, mutta ei millään muulla. 75% suomalaisista on jo ylipainoisia ja miljoonalla on jo diabetes. Ainoa lääkkeetön hoito on vhh, oikeastaan ketogeeninen. Lääkkeet ovat myrkkyjä, mutta niin helppo valinta.

Miten selität ihmiset joilla on ketoruokavaliolla tai carnivorella kohonnut pitkäsokeri tai insuliinitasot? Näistä kokemuksista ihmiset kertovat. Mikä tämän ilmiön selittää?

Olen lukenut kakkostyypin diabetestä luonnehdittavan myös ensisijaisesti rasva-aineenvaihdunnan häiriöksi. Monesti diabeetikoilla on myös rasvamaksa. Rasvainen ruoka ei tällöin kuulosta mitenkään ihanteelliselta vaihtoehdolta.

Joku jo kertoi, että usein siellä pallolaajennuksessa on vhh-ruokavaliota noudattavia. Tämä heti kyseenalaistettiin, että ei ole, koska kirjoittaja ei ole voinut esim kysyä heiltä ruokavaliosta. Tietenkin on voinut kysyä, koska juuri ruokavaliolla ne suonet kuorruttuvat. Tähänkin tietenkin joku alkaa vänkäämään, että eivätkä kuorrutu, no kerropa sitten miksi siellä verisuonten seinämissä on kolesterolia ja näillä ihmisillä korkea kolesteroli? Suonien ahtautuminen johtuu kuitenkin jostain muusta, no mistä se sitten johtuu?

Se kolesteroli suonien seinässä on korjaamassa hiilareitten aiheuttamaa suonien vaurioita.

Millä mekanismilla hiilihydraatit vaurioittavat verisuonia? Oletko siis lukenut tällaista jostain tutkimuksesta vai mistä tämä väite on peräisin?

Onhan tuo tutkittu hyvinkin tarkasti. 

No sitten sulla ei liene ongelmia antaa vaikkapa viittä tutkimusta näytille?

Älä nyt tälläkään kertaa meidän karppien kirsikanpoimintaan luota, hae itse sanoilla inflammation and sugar tai inflammation and glycemic load. Tulee vähän enemmän tuloksia kuin viisi.

Et siis saa annettua yhtäkään linkkiä..

Jos et pysty edes valmiiksi annetuilla hakusanoilla löytämään tutkimuksia, niin se on kyllä sitten jo laiskuutta.

Jos et itse kykene antamaan tarvittuja todisteita väittämällesi, niin se kertoo siitä, että koko väittämäsi on paskapuhetta

Kerropa miksi minun pitäisi valita sinulle tutkimuksia, kun voit aivan itse valita ne? Aina te kritisoitte meitä kirsikkanpoiminnasta. Minä en poimi, osoitan sinulle, miten haen tietoa. Sinun vastuullasi on tutustua siihen löytämääsi aineistoon, muuten tämä keskustelu menee vain linkkien heittämiseksi, eikä siinä ole mitään järkeä.

Vierailija
222/349 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mulle tuli siitä kauhea ummetus, närästys ja päänsärky, kesti monta viikkoa ennenkuin olo normalisoitui. Voin tarvittaessa laihduttaa ihan ravintosuositusten mukaan.

Vhh-ruokavalioon pitää perehtyä hyvin ennen aloitusta. Sulla oli juurikin aloittajien yleiset virheet.

Jatka nyt sitten tavallasi.

Opastuksesta ei ole kyllä pulaa. Sitten on ne jotka vetää kaiken överiksi mutta sille nyt ei voi mitään, ehkä osaavat korjata kurssia tasapainoisemmaksi kun jokin ei toimi odotetusti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/349 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson just Sten Ekbergiä joka ohjeistaa vähentämään hiilareita 50g per viikko esimerkissä lähtien 300 grammasta päivässä. Eli vähitellen elimistöä totuttaen. Alle sata grammaakin on käsittäkseni hyvä tavoite.

Vierailija
224/349 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teoria siitä, et ihmisellä suuri(n) osa vastustuskyvystä on suolistossa. Sieltä ne "hyvikset" puolustautuu "pahiksia" vastaan. 

Antavat sitten kaikkensa. Räkätauti selätetty, tai melkein, niin mulla ainakin alkaa tekemään mieli kaurapuuroa. Lisää polttoainetta "hyviksille".

Aivot tarvii myös hiilareita - se on niiden polttoaine. Jos eivät saa tarpeeksi, niin alkaa tulemaan makeanhimo; tai sitten verensokeri liian alhaalla (aivot käskyttää senkin).

Aivojen preferoitu polttoaine on glukoosin sijaan ketonit. Niitä ei saa myrkyttämällä itseään hiilareilla.

Biologisesti ajateltuna aivojen ensisijainen polttoaine on glukoosi. Jos veressä on samaan aikaan sekä glukoosia että ketoneita, aivot valitsevat glukoosin. 

Hiilari nostaa insuliinitasoa ja aiheuttaa lopulta insuliinireseistenssin. Se on lähes kaikkien vakavien tautien takana. Sen voi korjata vhh:lla, mutta ei millään muulla. 75% suomalaisista on jo ylipainoisia ja miljoonalla on jo diabetes. Ainoa lääkkeetön hoito on vhh, oikeastaan ketogeeninen. Lääkkeet ovat myrkkyjä, mutta niin helppo valinta.

Miljoonalla suomalaisella ei ole diabetestä. Mistä ihmeestä sä lukusi revit?

Insuliiniresistenssi altistaa kakkostyypin diabetekselle ja tämän asian kyllä itse huomaa energisyyden vähenemisenä.

Insuliiniresistenssi altistaa myös SV-taudeille, Alzheimerille, useille syöville ja lihassairauksille. Se on pahempi kuin itse diabetes, koska siihen ei ole lääkettä.  Diabetesdiagnoosi ei poista sitä, vaan se jatkaa tuhojaan. Kun sokeritautiselta anputoidaan varpaat, syy ei ole diabetes mellitus, vaan se insuliini. Matalat hiilarit vähentävät insuliinin tarvetta. Insuliiniresistenssin lyhyt hankinta kaava on: syö hiilaria napostellen pitkin päivää ja koko ilta. Sitten on enää yksilöstä ja luonnonvalinnan kiinni kuinka kauan rumbaa kestää.

Vierailija
225/349 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö ihan miten haluat mutta älä mainosta muille, äläkä kyseenalaista tutkijoiden tutkimuksia 

Tieteeseen kuulu kriittinen ajattelu, joten jokainen järkevä tieteenharjoittaja suhtautuu kriittisesti tutkimustuloksiin.

Tieteenharjoittaja lienee tässä kontekstissa jokainen joka kirjoittaa internetiin? 

Vierailija
226/349 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Insuliiniresistenssi altistaa kakkostyypin diabetekselle ja tämän asian kyllä itse huomaa energisyyden vähenemisenä.

Silti, miljoonalla suomalaisella ei ole diabetesta.

On tulevaisuudessa jos mitään ei suostuta muuttamaan epäterveissä tottumuksissa. 

On jo nyt miljoona. 600000 diagnosoimatonta ja lisää tulee joka päivä.

Vierailija
227/349 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa syödä VHH jos tykkää. Ei minua haittaa ollenkaan. Mutta se on vähän hassua, että se on olevinaan joku hopealuoti hyvinvointiin. Ja erityisesti painonhallintaan. Mäh. Siinä asiassa on kyse kaloreista. 

Varmaan paras terveysteko/muutos olisi sellainen mitä asiakas / potilas / kohdehenkilö oikeesti noudattaa? 

Hopealuoti siihen ettei ole väsynyt, uupunut, jopa unelias jatkuvasti. Tuohon minä lopulta kypsyin. Riittää ihan yksinään syyksi miettiä missä mättää kun mielestään syö hyvin ja monipuolisesti. Myös sitä kaljaa ja roskaruokaa.

Hienosti todistettu lainaamasi kommentti oikeaksi

Vierailija
228/349 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tän ketjun pituus osoittaa mun mielestä, että vhh-ruokavalioon on kiinnostusta. Ei vain uskalleta poiketa virallisesta ohjeistuksesta.

Olen ymmärtänyt ettei niitä suosituksia noudata juuri kukaan koska woke, zalaliitto ja nönnönnöö

Vierailija
229/349 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Insuliiniresistenssi altistaa myös SV-taudeille, Alzheimerille, useille syöville ja lihassairauksille. Se on pahempi kuin itse diabetes, koska siihen ei ole lääkettä.  Diabetesdiagnoosi ei poista sitä, vaan se jatkaa tuhojaan. Kun sokeritautiselta anputoidaan varpaat, syy ei ole diabetes mellitus, vaan se insuliini. Matalat hiilarit vähentävät insuliinin tarvetta. Insuliiniresistenssin lyhyt hankinta kaava on: syö hiilaria napostellen pitkin päivää ja koko ilta. Sitten on enää yksilöstä ja luonnonvalinnan kiinni kuinka kauan rumbaa kestää.

Ja katukuvasta näkee karun totuuden. Koukuttuneet pitävät kaksin käsin kiinni koukustaan niinkuin kaikkien riippuvuuksien kanssa mutta sitten on aina niitäkin jotka repäisevät tehdä lopulta jotain toiseen suuntaan. Ei tuo tuputuksella muutukaan vaan ihan omasta kypsymisestä.

Vierailija
230/349 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten selität ihmiset joilla on ketoruokavaliolla tai carnivorella kohonnut pitkäsokeri tai insuliinitasot? Näistä kokemuksista ihmiset kertovat. Mikä tämän ilmiön selittää?

Olen lukenut kakkostyypin diabetestä luonnehdittavan myös ensisijaisesti rasva-aineenvaihdunnan häiriöksi. Monesti diabeetikoilla on myös rasvamaksa. Rasvainen ruoka ei tällöin kuulosta mitenkään ihanteelliselta vaihtoehdolta.

Joku jo kertoi, että usein siellä pallolaajennuksessa on vhh-ruokavaliota noudattavia. Tämä heti kyseenalaistettiin, että ei ole, koska kirjoittaja ei ole voinut esim kysyä heiltä ruokavaliosta. Tietenkin on voinut kysyä, koska juuri ruokavaliolla ne suonet kuorruttuvat. Tähänkin tietenkin joku alkaa vänkäämään, että eivätkä kuorrutu, no kerropa sitten miksi siellä verisuonten seinämissä on kolesterolia ja näillä ihmisillä korkea kolesteroli? Suonien ahtautuminen johtuu kuitenkin jostain muusta, no mistä se sitten johtuu?

Se kolesteroli suonien seinässä on korjaamassa hiilareitten aiheuttamaa suonien vaurioita.

Millä mekanismilla hiilihydraatit vaurioittavat verisuonia? Oletko siis lukenut tällaista jostain tutkimuksesta vai mistä tämä väite on peräisin?

Onhan tuo tutkittu hyvinkin tarkasti. 

No sitten sulla ei liene ongelmia antaa vaikkapa viittä tutkimusta näytille?

Älä nyt tälläkään kertaa meidän karppien kirsikanpoimintaan luota, hae itse sanoilla inflammation and sugar tai inflammation and glycemic load. Tulee vähän enemmän tuloksia kuin viisi.

Et siis saa annettua yhtäkään linkkiä..

Jos et pysty edes valmiiksi annetuilla hakusanoilla löytämään tutkimuksia, niin se on kyllä sitten jo laiskuutta.

Jos et itse kykene antamaan tarvittuja todisteita väittämällesi, niin se kertoo siitä, että koko väittämäsi on paskapuhetta

Kerropa miksi minun pitäisi valita sinulle tutkimuksia, kun voit aivan itse valita ne? Aina te kritisoitte meitä kirsikkanpoiminnasta. Minä en poimi, osoitan sinulle, miten haen tietoa. Sinun vastuullasi on tutustua siihen löytämääsi aineistoon, muuten tämä keskustelu menee vain linkkien heittämiseksi, eikä siinä ole mitään järkeä.

Koska sinun väittämän tekijänä kuuluu todistaa väitteesi todeksi tai mihin se väite perustuu. Muiden ihmisten ei pidä tehdä työtäsi sinun puolesta.

Tästä myös muutenkin tietää, ettei sinulla mitään todisteita asiasta ole.

Vierailija
231/349 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole vastustusta, että kyseistä ruokavaliota kritisoi. VHH on ollut aikaisemmin nimellä Aktins (vai oliko toisinpäin) ja nykyään se taitaa olla nimellä KETO.

Jos tuo ruokavalio aidosti toimisi, niin ei sen nimeä tarvitsisi jatkuvasti muuttaa. Se tulee noin 10-20-vuoden välein aina uudelleen uudeksi dieettivillityksi ja trendiksi, mihin ihmiset lähtee sokeana mukaan. Ja aina uudelleen ihmiset tajuavat, ettei se ole a) kovinkaan kestävä dieetti saatikka b) usein ei kovinkaan terveellinen

Vierailija
232/349 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiilihydraattitankkaus on järkevää valmistautuessa puolimaratonille. Väittelyyn av:lla ei kukaan samanlaista energiabuustia tarvitse.

Ketoneilla pärjää paremmin varsinkin kestävyyslajeissa. Ihmisellä on paljon suuremmat rasva kuin hiilihydraattivarastot.

Juu siksi huippu pyöräilijät ja maratoonarit vetelee pekonit suussa

Vierailija
233/349 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tän ketjun pituus osoittaa mun mielestä, että vhh-ruokavalioon on kiinnostusta. Ei vain uskalleta poiketa virallisesta ohjeistuksesta.

Olen ymmärtänyt ettei niitä suosituksia noudata juuri kukaan koska woke, zalaliitto ja nönnönnöö

Ravitsemussuositukset ovat täysin paskat ja vääräät; mitään tekoa niillä ei ole woken eikä salaliittojen kanssa, vaan ainoastaan paskan tieteen sekä ilmasto- ja maatalaouspolitiikan kanssa. Ainoa oikea ruokavalio ihmiselle on ihmisen luontainen ruokavalio eli liha ja eläinrasva.

Vierailija
234/349 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan naurettavaa tätä vasten ettei ylipainosta saa puhua kriittisesti. Ikään kuin kansana itseään jalkaan ampumista ei saisi arvostella. Tämä kertoo tämänhetkisestä hulluutemme asteesta.

Vierailija
235/349 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen tuo tekee kun on liikaa ruokaa ja hyvinvointia. Aletaan leikkiä ruualla. Ruvetaan jopa trendipersekkääksi vegaaniksi. Kyllä sellaiset pelleilyt loppuu kun ruuat vähenee ja veret ohenee...

Jep. Lihaakin mätetään kaksin käsin verrattuna monen ihannoimaan 50 lukuun. Naurista pöytään! 

Vierailija
236/349 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan naurettavaa tätä vasten ettei ylipainosta saa puhua kriittisesti. Ikään kuin kansana itseään jalkaan ampumista ei saisi arvostella. Tämä kertoo tämänhetkisestä hulluutemme asteesta.

Koska ette te puhu ylipainosta kriittisesti saatikka ei teillä ole mitään halua oikeasti auttaa ylipainoisia. Haluatte vain pönkittää omaa itsetuntoanne solvaamalla ja halveksimalla ylipainoisia.

Eikä täällä hirveästi ollut puhe edes ylipainosta, vaan VHH-trendidieetistä, mikä ei pidemmän päälle toimi

Muutenkaan yksikään VHH/aktins/KETO-hullu ei kykene selittämään sitä, että jos heidän höpötykset olisi totta, niin miksi aasiassa, jossa syödään paljon hiilihydraattia on myös terveintä kansaa?

Vierailija
237/349 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos soppaan lisätään alkoholi, elimistö polttaa ekana sen, koska se on myrkkyä. Seuraavaksi vaarallisinta on glukoosi, poltetaan äkkiä pois.

Vierailija
238/349 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravitsemussuositukset ovat täysin paskat ja vääräät; mitään tekoa niillä ei ole woken eikä salaliittojen kanssa, vaan ainoastaan paskan tieteen sekä ilmasto- ja maatalaouspolitiikan kanssa. Ainoa oikea ruokavalio ihmiselle on ihmisen luontainen ruokavalio eli liha ja eläinrasva.

Kyllä! Ihminen on tunnetusti lihansyöjä ja autoilija. Eikä suinkaan sekasyöjä ja pitkänmatkan juoksija. Joku kerto ja mä luulin! 

Vierailija
239/349 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiilihydraattitankkaus on järkevää valmistautuessa puolimaratonille. Väittelyyn av:lla ei kukaan samanlaista energiabuustia tarvitse.

Ketoneilla pärjää paremmin varsinkin kestävyyslajeissa. Ihmisellä on paljon suuremmat rasva kuin hiilihydraattivarastot.

Juu siksi huippu pyöräilijät ja maratoonarit vetelee pekonit suussa

Ensiksikään sinä et ole huippupyöräilijä etkä maratoonari, mutta jatka vaan paskanjauhantaa. Esim. pitkien kestävyysmatkojen huippu Zach Bitter noudaattaa keto-ruokavaliota. Huippupyöräilijät nauttii myös ketoneita juoman muodossa.

https://ketone.com/blogs/podcast/episode-129-ft-zach-bitter
"Animal-Based, Ketogenic Ultra Runner Crushes 100 Mile World Record ft. Zach Bitter"

Vierailija
240/349 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli yllättävän helppo jättää kaikki hiilihydraatit 6 vuotta sitten, pullat, leivät, pizzat pois. 20 kiloa lähti. Eikä ole ikinä tehnyt sen jälkeen turhia hiilareita mieli. Eikä ole paino palannut.

Tykkään muutenkin enemmän suolaisesta kuin makeasta.

Toki en enää niin jyrkästi välttele hiilareita, muutama pala täysjyväruisleipää syön aamulla, ja joitakin muitakin hyödyllisä hiilareita, kasviksia, hedelmiä ja marjoja etc.

Oli yllättävän helppo jättää kaikki hiilihydraatit

Et ole jättänyt kaikkia hiilareita pois, vaan olet jättänyt huonoja hiilareita pois. 

Jos joku jättäisi kaikki hiilarit pois, kuolisi hyvin pian sen jälkeen.

Tämä nyt on ihan puuta heinää. Maksa tekee hiilaria rasvasta ja proteiineista niin paljon kuin tarvitsee.

Väitteesi on biologisesti ja kemiallisesti väärä. Ihmisselut eivät kykene muuttamaan rasvaa sokeriksi.

Kun keho hajottaa rasvaa (triglyseridejä), se saa rasvahappoja. Ihmisen aineenvaihdunnalta puuttuvat ne entsyymit, joilla näitä rasvahappoja voitaisiin muuttaa glukoosiksi. Maksa tekee rasvahapoista nimenomaan ketoneita, ei hiilihydraatteja.

Rasva hajoitetaan glyseroliksi + rasvahapoiksi. Glyserolista tehdään glukoosia glukoneogeneesilla. Täysin mahdollista.