Anoppi halusi että lapsenlapsen synttärit juhlitaan siellä
Suostuimme, koska anoppi sanoi että hänelle olisi niin tärkeää päästä järjestämään syntymäpäivää. Ulkopuolisia vieraita ei tullut.
Lapsella oli yksi toive synttäreitä varten: hän halusi toivomaansa tietynlaiseen kakkuun lempisuklaataan (keskihintainen merkki). Kakku oli tarkoitus tehdä lapsen kanssa yhdessä ja lupasimme että voisimme tuoda raaka-aineet mukanamme. Anoppi kuitenkin ilmoitti ettei ole tarvetta, hän on parhaillaan kaupassa ja on tarvittavat raaka-aineet jo ehtinyt kerätä.
Miten sitten kävi? Anoppi oli lapsen toivoman suklaan sijasta ostanut halvinta mahdollista suklaata. Kakku ei sitten maistunut yhtään siltä mitä lapsi oli toivonut. Anoppi oli kuitenkin kovin tyytyväinen, että sai tässäkin asiassa säästettyä euron tai kaksi.
Tiesin että anoppi on säästäväinen, mutta yleensä lastenlasten kohdalla ei ole tällaiseen kaikesta pihistelyyn lähdetty. Mies pahoitti asiasta mielensä, kun hänelle tulivat lapsuusmuistot mieleen.
Mielestäni ei ole kohtuullista, että lapselta kysellään ensin toiveet kakkua varten ja sitten ne totaalisesti jätetään huomiotta, kun jokin muu suklaa onkin hiukan halvempi.
Mikäli anoppi on tiukilla, olisimme mielellämme tuoneet raaka-aineet mukanamme, jotta lapsi varmasti saa toivomansa kakun, kun se ei mikään ökykallis itsetehtynä olisi ollut vaikka siihen olisi käyttänyt lapsen lenpisuklaata.
Toki tästä otetaan nyt opiksi ja jos anopin kanssa vielä joskus yhdessä leivotaan, tuomme raaka-aineet / valmiit leivonnaiset sinne mukanamme.
Mitä sinä tästä ajattelet? Saako toimia niin, että ensin kysyy toiveita ja sitten alkaa pihistellä sen sijaan, että sanoisi suoran ettei toiveen toteuttaminen onnistu. Silloin olisimme voineet tehdä kakun joko itse tai ostaa jostain valmiina.
Kommentit (634)
Vierailija kirjoitti:
Anopeille ei kelpaa mikään. Jos vie Marabouta ois pitänyt olla Fazeria. Aina päinvastoin. Jos vie Presidenttiä ois pitänyt olla Nordqvistin Amigoa jne.
Kommunikoikaa! Turha olettaa, kun voi suoraan kysyä mieltymyksistä.
Häälahjalistat vielä käsitän vaikka niissäkään ei yleensä ole mitään pientä ja halpaa.
En kuitenkaan käsitä lahjalistaa taaperoiden syntymäpäiviksi tai yksilöityä joululahjalistaa joulun alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anopeille ei kelpaa mikään. Jos vie Marabouta ois pitänyt olla Fazeria. Aina päinvastoin. Jos vie Presidenttiä ois pitänyt olla Nordqvistin Amigoa jne.
Katos kun anopit ja miniät on samanlaisia. Kaikki on väärin ja ois pitänyt olla just toisin.
Anopit on kahvista yhtä tarkkoja kuin taaperot suklaamerkistä.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Minun tuntemista anopeista ei edes kukaan juo kahvia. Oma anoppi joi sitä mikä oli tarjouksessa ja niin luulen aika monenkin anopin tekevän. Minäkin olen anoppi neljälle ja juon milloin mitäkin kahvia. Omat lapset ei juo kukaan kahvia niin epäilen, ettei hekään anopeilleen varmaan kahvia vie . Itseasiassa minun miniäkään ei juo kahvia, niin tuskin hänelle tulisi mieleenkään ostaa sitä minullekaan. Ja jos ostaisikin niin joisin pois, olisi se sitten mitä tahansa. Miten pahaa se nyt voisi olla? Tuskin miniä miettii koko kahviasiaa. Elämässä on niin paljon tärkeämpääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi olevan anopin menetys tämä, ei ole lähtenyt mielistelemään lapsenlastaan vaikka näinkin olisi voinut tehdä. Vaikka vetää överiksikin ja ns. "ostaa" suosio ja tehdä vaikka jättikakku hänen lapsenlapsensa suosikkisuklaastaan ja tulla sitä kautta ns. "maailman parhaaksi mummoksi".
Tokihan on hyödyllistä joskus osoittaa, että vähempäänkin voi tyytyä ja kaikkea ei tehdä kalliisti, mutta kuulostaa tää sun anopin toiminta aika erikoiselta, ihan kuin olisi tahallaan näyttänyt sinulle ja lapselle, että hän tekee mitä huvittaa ja sitä kautta provosoi. En tykkäisi minäkään.
Mutta kuten sanoin, hänen menetyksensä myös. Hänelle voi jotenkin osoittaa, että tepä teette kotona lapselle toiset herkkusynttärit ja ehkä teette jatkossakin, koska synttärit on kerran vuodessa. Ehkäpä jopa kutsutte anopin synttäreille syömään tätä lapsen herkkukakkua ja oikein korostatte sitä :D
Miksi jättikakku, ellei ole tosi paljon vieraita? Kyllä se normaalikin riittää!
Miksi ei voi edes syntymäpäivänä toteuttaa sitä, mitä on luvannut? Miksi valita synttärit tilanteeksi näpäyttää, että halvin suklaa kelpaa tuollaiselle mitättömälle kersalle?
Ilmeisesti Suomessa asioita tehdään pelkästään sen takia kun sen koetaan olevan vastenmielinen velvollisuus, ei niinkään omaksi tai muiden iloksi.
Vaikea kuvitella millainen henkilö antaa vuosikymmeniä Lidnthin suklaita jollekin vaivaantumatta koskaan kysymään mitä lahjan saaja tästä lahjasta pitää.
Jos hyväkäytöksiseltä ihmiseltä kysytään hän vastaa kiitos, se oli mieluinen.
Jos palstan miniöiltä kysytään tulee haukkumaryöppy. Mikään ei kelpaa. Ovat kuin anoppinsa.
Miksi sinä et halua antaa saajalle mieluisia lahjoja? Menee kuittailun puolelle antaa vuosikymmeniä suklaata henkilölle joka on sille allerginen.
Mistäs tuon allergian repäisit, ei kai suklaan makuvivahdein erikoistuntijat voi olla suklaa-alkergisia?
Miksi haluat käyttää rahaa ostamalla jotakin, mistä ei välttämättä ole saajalle iloa? Oletko pettynyt omiin lahjoihisi ja kierrätät vahinkoa eteenpäin?
Enhän hyvä ihminen sinulle ole ostamassa yhtään mitään vaan perheille joissa tiedän sitä suklaata jouluna pidettävän esillä.
Miksi et siis yritä selvittää onko lahja heille mieluinen? Miksi annat yhtään mitään, jos mukana ei ole mitään ajatusta saajan ilahduttamisesta? Koetko että jotain on pakko antaa ja näin passiivis-aggressiivisesti osoitat asiasta mieltäsi?
Nyt on verensokerit alhaalla kun lähdet säveltämään ihan taas mielikuvitusjuttuja omasta päästäsi.
Etkös sinä kirjoittanut ettei ole mitään väliä vaikka lahjan saaja ei lahjasta välittäisi, sinä et ala mitään selvitellä?
Tämä on vain hämmentävä keskustelu, koska olen kuvitellut että yleensä lahjoja halutaan antaa sen takia että halutaan niiden saajan olevan itselle tärkeä ja hänen halutaan ilahtuvan.
En ole koskaan antanut mitään kenellekään sillä ajatuksella, että pohtikoon lahjan saaja minne nämäkin kamat saa lykättyä. Laitan vähän lisää painetta kyselemällä että onhan se muumimukipidike tullut teillä käyttöön, (vaikkette tosiaan niitä mukeja taida kerätä). Ajatus on tärkein...
Mä niin vihaan tuota ajatus on tärkein... niin, viet päiväysvanhaa Juhlamokkaa ihmiselle, joja ei edes juo kahvia. Mikä se ajatus on tuossa? Tai joka joulu viet hyasintin astmaatikolle ja suutut kun kukka viedään suoraan ulos?
Joo, huteja voi tulla. Mutta jos oikeasti haluaa ilahduttaa, niin hudeista ottaa opikseen.
Onpas nyt miniäosasto vaativana ja tarkkana. Mutta kaikkihan on aina väärinpäin omi mitenpäin rahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi kysyi, mitä lapsi on toivonut joulupukilta. Kerroin, kun kysyttiin. Lupasi tuoda toiveen. Toikin jotain ihan muuta.
Kun kysyin, että miksi näin, minulle vastattiin tuhahtaen, että ei hän ole mikään josta tilataan lahja. Olin kysymysmerkkinä.
Miksi kysyä toivetta ylipäätään? Miksi luvata ostaa, jos toivetta kysytään lähinnä siksi, ettei vahingossakaan osta mitään toivottua? Miksi sitten suuttuu ja uhriutuu, kun lapsi ei ilahdukaan mummon valinnasta?
Mummoilla vielä yleensä kapselikeittimet ja lattekoneet kun kahvin pitää olla hyvää. Vai miten se menikään?
Vierailija kirjoitti:
Ei mun tuntemat anopit. Juovat, kunhan on lämmintä ja oikean väristä.
Vierailija kirjoitti:
Häälahjalistat vielä käsitän vaikka niissäkään ei yleensä ole mitään pientä ja halpaa.
En kuitenkaan käsitä lahjalistaa taaperoiden syntymäpäiviksi tai yksilöityä joululahjalistaa joulun alla.
Miksipä huomioida taaperon toiveita syntymäpäivänä, kun voi kätevästi antaa kokoelmastaan ylimääräisen Raamatun. Ehkä siitä joskus vielä on lapselle iloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi kysyi, mitä lapsi on toivonut joulupukilta. Kerroin, kun kysyttiin. Lupasi tuoda toiveen. Toikin jotain ihan muuta.
Kun kysyin, että miksi näin, minulle vastattiin tuhahtaen, että ei hän ole mikään josta tilataan lahja. Olin kysymysmerkkinä.
Miksi kysyä toivetta ylipäätään? Miksi luvata ostaa, jos toivetta kysytään lähinnä siksi, ettei vahingossakaan osta mitään toivottua? Miksi sitten suuttuu ja uhriutuu, kun lapsi ei ilahdukaan mummon valinnasta?
Tätä minäkin ihmettelen. Ehkä niihin toiveisiin suhtaudutaan sitten vain viitteellisenä inspiraation lähteenä. Lapsi toivoo johonkin sarjaan tietynlaista autoa -> Mäkkärin lastenaterian kylkiäisenä vuonna nakki ja kivi saatu auto käy lahjaksi oikein hyvin, kun siitä ensin on puhallettu pölyt pois.
Vierailija kirjoitti:
Mitä pahaa on kertoa mitä lapsi toivoo, jos sitä on kysytty? En minä tiedä ketään, joka ihan oma-aloitteisesti lähettelee linkkejä viestillä, että ostapas Ilonalle (6v) luxus ihonhoitosetti, vain 998€.
Eiköhän ne vanhemmat ole ne joiden kuuluu huolehtia lasten toiveista ja tarpeista.
Nyt vaan isovanhempien ja kummien pitäisi kantaa vastuu lapsen tavaravuorista.
Itse olen antanut vain rahaa. Eipähän tämä nalkutus ainakaan minua koske.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksipä huomioida taaperon toiveita syntymäpäivänä, kun voi kätevästi antaa kokoelmastaan ylimääräisen Raamatun. Ehkä siitä joskus vielä on lapselle iloa.
Vielä joku retroraamattu vuodelta muutama raamatunkäännös sitten. Ilo lahjasta lienee käsin kosketeltavissa!
Tämä keskustelu kuvastaa miten mielettömän korkea on lapsiperheiden elintaso vaikka muka kirjoitellaan lapsiperheköyhyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne vanhemmat ole ne joiden kuuluu huolehtia lasten toiveista ja tarpeista.
Nyt vaan isovanhempien ja kummien pitäisi kantaa vastuu lapsen tavaravuorista.
Itse olen antanut vain rahaa. Eipähän tämä nalkutus ainakaan minua koske.
Tietysti vanhempien vastuulla. Mutta miksi sitten mummo rahtaa kauhean kasan tavaraa, jota kuka ei halua saati tarvitse? Kun kuitenkin ensin on kysynyt toiveita?
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu kuvastaa miten mielettömän korkea on lapsiperheiden elintaso vaikka muka kirjoitellaan lapsiperheköyhyydestä.
Persaukiset avautuu vain Linnanmäen rannekkeiden hinnoista.
Paitsi elintaso, myös vaatimustaso.
Kyllä! Meillä tosin ongelma oli se, että kaappeihin ilmestyi tavaraa. Näin jälkikäteen huvittaa, että meiltä edellytettiin ilahtumista ja kiitollisuutta siitä, että meidän kaappeja täytetään turhalla tavaralla.
Tämä on sitä hyvää hyvyyttä.
Tähänkin auttoi kunnon hajuraon ottaminen.