Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Mahtisormukset" -sarja yle

Vierailija
11.08.2026 |

Yle ostaa paskan "power ringers" sarjan, joka on erityisen kallis, nuorempia katsojia, miehiä ja fantasiasarjojen ystäviä silmälläpitäen.

Kyseisellä Amazonin paskasarjalla ei ole juuri mitään tekemistä J.R.R Tolkienin sarjan kanssa.

En ota kantaa kiinnostaako sarja naispuolisia katsojia, mutta onko olemassa paljonkin miespuolisia katsojia jotka ko. paskan haluavat nähdä? Paskinta sarjassa on käsikirjoitus ja tarina. Hahmot ovat vain nimiltään Tolkienein kirjojen hahmoja ja sarjaa kuvaa hyvin "girl boss-" ja "moderni yleisö-".

Jos joku miehimys tai nainen sarjasta pitää niin hyvä heille, mutta onko teitä paljonkin? 

Aion katsoa Mahtisormukset kaudet 1 ja 2 kun ne näytetään YLE:llä

Vaihtoehdot

Kommentit (119)

Vierailija
81/119 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verorahat pitäisi käyttää suomalaisen kulttuurin tukemiseen, eikä antaa niitä sieluttomille pörssiyhtiöille. Eihän Suomen kulttuurikenttä koskaan kehity jos Ylekin tuhlaa rahansa tällä tavalla.

Juuri näin. Ei todellakaan Amazonille. 

Vierailija
82/119 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa, että sarja oli varmaan ensimmäisiä, jotka uskalsivat yrittää wokettaa jotain lukijoiden ja fanien pyhää kirjaa tai tarinaa uuteen versioon, ja siksi vastustus on niin kovaa. Ei edes katsota, tai ollaan ärsyyntyneitä jo ekan tai tokan jakson jälkeen? Kertoo ennakkoluuloista, eli luulee, että koko sarja on wokea. Ei ole, pari roolia vain (minuakin ärsyttivät, mutta silti nautin ihan Tolkien-fanina). Ihme, miten koskaan ei kukaan hauku vanhempia tai uudempiakaan historiallisia brittisarjoja, joissa esiintyy usein vanhoja sukuja täynnä kokonaan vaikka "woketettuja ihmisiä". Syy: kritisoija ei tiedä, että historiallisesti ei ehkä vielä niin ollut siihen aikaan, yksittäisiä ihmisiä kylläkin. 

Ymmärrän, että jos rakastaa jotain kirjaa, ei halua muutoksia siihen, miten näkee mielessään jonkun hahmon, mutta tuossa RoPissa Galadriel on mielestäni rooliinsa sopiva, vaikka moni olisi halunnut pidemmän henkilön. Eikä ole edes woketettu, ihonvärit sitten eri juttu monelle. Mielestäni örkit pääsivät sarjassa oikeuksiinsa, olivat tuntevia ja perheellisiä osa heistäkin, eivät vain idiootteja vihollisia ilman omia mielipiteitä. Miltei vaihdoin Sauronin puolelle.

Mielestäni örkkien inhimillistäminen on idioottimaista. Kaikin puolin. Heidän roolinsa alkuperäisteoksessa on lähinnä symbolinen. Edustavat niitä tuhoisia voimia, jotka Saruman ja tietenkin Sauron päästävät valloilleen. 

Yksi ryhmä joka on paha koska se nyt vaan on paha ei ole kovinkaan mielenkiintoista kirjoittamista. Eikä tolkien itsekään osannut päättää örkkien perusluonnetta kun teorioita oli kirjoitetussa materiaalissa useampia. Sarjassa esitetään yksi tulkinta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/119 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verorahat pitäisi käyttää suomalaisen kulttuurin tukemiseen, eikä antaa niitä sieluttomille pörssiyhtiöille. Eihän Suomen kulttuurikenttä koskaan kehity jos Ylekin tuhlaa rahansa tällä tavalla.

Joskus aikoinaan taisi yle näyttää game of thrones sarjaa. Muistitko silloin valittaa kuinka yle tuhlaa veronmaksajaien rahaa ulkomaisiin fantasiajuttuihin?

Vierailija
84/119 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tolkien salkkarit on jotenkin vaan niin kummallinen etten löydä muuta syytä katsoa kuin Celeborn näyttelijä. Se on hot. Mutta Tolkien kääntyy haudassaan, sääliksi käy.

Vierailija
85/119 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut, että erityisesti sarja epäonnistuu Gladrielin henkilöhahmossa ja kehityskaaressa, hobbittien kuvauksessa ja siinä esim. käsitellään örkkien perhesuhteita. Wtf? Koko Tolkienin symboliikka paskotaan täysin. 

Tai jos katsoisit ihan vaan itse etkä uskoisi kaikkea roskaa mitä netissä nykyään väitetään? Liian vaikeaa? Niin arvelinkin. 

Juu, kaikki sarjasta kirjoittaneet ja sitä arvostelleet ovat toki väärässä ja sinä oikeassa. 

En halua katsoa sarjaa, koska en halua pilata Tolkien masilmaa itseltäni. Tämä on oma valintani. 

Ja julistat sitä ettet pidä joka välissä tuhannella eri kommentilla koska et yhtään välitä siitä mitä muut tekee? Kuulostaa loogiselta /s

Vierailija
86/119 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Oon eri, mutta mä varmaan arvioisin ton johonkin 7-8/10. Tolkienistina 8+ ehkä kaikkien niiden Tolkienia tunteville tarkoitettujen pikku juttujen vuoksi. Ehkä jos ei tuntis Tolkienia, niin ois vähemmän hyvä. "

No kannattaisi lukea edes yksi kirja Tolkienilta joskus niin huomaisit että tuo on täynnä keksittyä paskaa ja kaikki on tuossa vääristelty.

Voi hyvänen aika. Olen lukenut about kaiken julkaistun Tolkienin tuotannon, ja harrastanut Tolkienia nyt nelisenkymmentä vuotta.

Rings of Power on tosiaan keksittyä, eikä perustu suoraan mihinkään Tolkienin kirjaan. Noilla ei ole oikeuksia Silmarillioniin, eli suoraan sieltä ei voi olla mitään. Sormusten herraan ja sen liitteisiin on. 

Eli myönnät ettei tämä ole Tolkienia eikä hahmot ole edes etäisesti autenttisia. Hyvä. Voidaan lopettaa tämä keskustelu tähän ja sovitaan ettei tällä ulosteella ole mitään tekemistä Tolkienin kanssa muuten kuin ostettu nimi.

No ei tietenkään ole suoraan Tolkienin teksteistä tehtyä, sehän on ihan selvää. Monet hahmot sen sijaan on. Galadriel on täysin Tolkienin kuvausten mukainen, paitsi pituudeltaan (senhän pitäis olla yli 190 cm). Sauronkin aika pitkälti. 

Vierailija
87/119 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miltei vaihdoin Sauronin puolelle."

Tämä yksi lause kuvaa miksi minä en pidä sarjasta. Jos pitäisi valita fanittaako sarjan "Galadrelia" vai "Sauronia", niin toki näistä kahdesta "Sauron".

Vierailija
88/119 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vingu lisää, ehkä joku alkaa uskoa vaikka kopsaatkin lässysi suoraan netin kaikestavalittajien palstoilta.

Olen jo nähnyt sarjan, ja tokihan se oli katsomisen arvoinen. Varsinkin tää myöhemmin sauroniksi osoittautunut oli hyvä roolitus.

Tolkien itse kirjoitti galadrielin paljon enemmän girl bossiksi kuin mitä tuossa sarjassa nähtiin. 

Asiahan on niin että joku voi olla vinkuja ja silti joskus kategorisesti oikeassa, vaikka sitten vahingossa. Paska mikä paska. :I

Kylläpäs sinulle nyt ottaa koville se, ettei vaivalla spämmimääsi toksista valitusta oteta vakavasti koska olet suorastaan tulvinut sitä jo joka paikan täyteen. 

Vierailija
89/119 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Woke-floppi sopii ylen tarjontaan kuin nenä päähän. Voimakas naishahmo pääosassa. Mustia haltijoita ja musta naiskääpiö. Örkit ovat ilmastopakoloisia ja väärinymmärrettyjä. 

Tulihan se woke sieltä, kun vähän odotti. Sama kuin kertoisi olevansa id iootti.

Olet todella idiootti jos kiellät tämän tuotannon avoimen wokeagendan.

T: Eri

Olet todella idiootti jos käytät sanaa woke epäironisesti. 

Vierailija
90/119 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"power ringers" -sarjan? Tarkoitatko Power Rangers?

Rings of Power viittaa kirjaan LOTR, enkä halua että minun vuokseni Tolkien kääntyy haudassa.

Power Ringers on nimi mitä itse Amazonin tekeleestä käytän.

Et sinä osaisi niitä kirjoja kuitenkaan tavata niin tuskin Tolkien sinun tekemisistäsi välittäisi. 

Vierailija
91/119 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä yksi lause kuvaa miksi minä en pidä sarjasta. Jos pitäisi valita fanittaako sarjan "Galadrelia" vai "Sauronia", niin toki näistä kahdesta "Sauron".

Mutta tässähän on tavoiteltu nimenomaan sitä, millainen Sauron oli. Sauronhan sai haltiatkin pauloihinsa. 

Vierailija
92/119 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haltioista on tehty ihme koppavia vinkujia, Sauron parka yrittää vain rikkoa lasikattoja. Kääpiötkin luonnevikaisia mulkeroita. En minäkään niitä tahtoisi naapuriini.

Vierailija
93/119 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa, että sarja oli varmaan ensimmäisiä, jotka uskalsivat yrittää wokettaa jotain lukijoiden ja fanien pyhää kirjaa tai tarinaa uuteen versioon, ja siksi vastustus on niin kovaa. Ei edes katsota, tai ollaan ärsyyntyneitä jo ekan tai tokan jakson jälkeen? Kertoo ennakkoluuloista, eli luulee, että koko sarja on wokea. Ei ole, pari roolia vain (minuakin ärsyttivät, mutta silti nautin ihan Tolkien-fanina). Ihme, miten koskaan ei kukaan hauku vanhempia tai uudempiakaan historiallisia brittisarjoja, joissa esiintyy usein vanhoja sukuja täynnä kokonaan vaikka "woketettuja ihmisiä". Syy: kritisoija ei tiedä, että historiallisesti ei ehkä vielä niin ollut siihen aikaan, yksittäisiä ihmisiä kylläkin. 

Ymmärrän, että jos rakastaa jotain kirjaa, ei halua muutoksia siihen, miten näkee mielessään jonkun hahmon, mutta tuossa RoPissa Galadriel on mielestäni rooliinsa sopiva, vaikka moni olisi halunnut pidemmän henkilön. Eikä ole edes woketettu, ihonvärit sitten eri juttu monelle. Mielestäni örkit pääsivät sarjassa oikeuksiinsa, olivat tuntevia ja perheellisiä osa heistäkin, eivät vain idiootteja vihollisia ilman omia mielipiteitä. Miltei vaihdoin Sauronin puolelle.

Mielestäni örkkien inhimillistäminen on idioottimaista. Kaikin puolin. Heidän roolinsa alkuperäisteoksessa on lähinnä symbolinen. Edustavat niitä tuhoisia voimia, jotka Saruman ja tietenkin Sauron päästävät valloilleen. 

Yksi ryhmä joka on paha koska se nyt vaan on paha ei ole kovinkaan mielenkiintoista kirjoittamista. Eikä tolkien itsekään osannut päättää örkkien perusluonnetta kun teorioita oli kirjoitetussa materiaalissa useampia. Sarjassa esitetään yksi tulkinta. 

Et nyt ymmärtänyt kommenttiani. Etkä mielestäni Tolkienia. 

Vierailija
94/119 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eihän näihin voi luottaa, kun näillä anti-woke sankareilla on aina hirveät kampanjat kaikkea "wokeksi" kokemaansa kohtaan, ja käydään antamassa huonoja arvosteluja teoksille, joita ei oo edes nähty. 

Tottahan toki toveri. Luotettavia arvosteluja ovat vain ne jotka ovat linjassa ideologiasi kanssa.

Ei, kyllä aitoja negatiivisia arvioita voi toki antaa asioista jotka on itse nähnyt ja joista itse löytää kritiikin aihetta. Mutta kun näissä ei ole kyse siitä, vaan nimenomaisesti kampanjoista jotain kuviteltua "wokea" vastaan. "

Tottahan toki toveri. Kaikki ideologiasi vastaiset mielipiteet ovat kampanjoita kuviteltua wokea vastaan.

Sattuuko se kun on noin tyhmä kuin sinä? Onneksi netissä on nykyään aika helppoa kun tietää heti että jos joku käyttää sanaa woke niin kyseessä on ÄO40 retardisimpanssi. 

Vierailija
95/119 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun persu vinkuu YLEstä, tietää että tehdään jotain hyvin.

Vierailija
96/119 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En aio katsoa Yleltä, kun olen katsonut jo. Sarjassa on heikkoutensa ja vahvuutensa. Kaikenkaikkiaan se oli jokatapauksessa ilahduttavaa tälleen vanhalle Tolkienistille. Esim. se, että pääsi näkemään Tom Bombadilin. Ja Cirdan ohimennen mainitsemassa, että Rumil nyt oli juoppo ym. Tolkienisteille tarkoitettuja pieniä juttuja. 

Jos pystyy hyväksymään Peter Jacksonin elokuvat, niin ei kyllä pitäis olla mitään ongelmaa hyväksyä tätä. 

Tom Bombadil on ehkä tylsin ja typerin hahmo siinä laulantaa sisältävässä kirjassa. Siis oikeasti, kuka haluaa nähdä sen yhtään missään, IKINÄ?

Kerro että et tajua Tolkienin loresta mitään, kertomatta että et tajua siitä mitään. 

Vierailija
97/119 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus aikoinaan taisi yle näyttää game of thrones sarjaa. Muistitko silloin valittaa kuinka yle tuhlaa veronmaksajaien rahaa ulkomaisiin fantasiajuttuihin?

Itseasiassa olen juuri tuosta sarjasta kritisoinut Yleä aiemminkin ja samasta syystä. Ylen pitäisi keskittyä suomalaisen kulttuurin tukemiseen. Jokainen meistä voi katsoa GoT:n hankkimalla HBO:n suoratoiston. Kyse ei ole siitä ovatko nämä sarjat hyviä vai ei, vaan siitä että Ylen olemassaoloa perustellaan mm. suomalaisen kulttuurin edistämisellä, mutta sitä ei käytännössä tapahdu juuri lainkaan.

Vierailija
98/119 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Oon eri, mutta mä varmaan arvioisin ton johonkin 7-8/10. Tolkienistina 8+ ehkä kaikkien niiden Tolkienia tunteville tarkoitettujen pikku juttujen vuoksi. Ehkä jos ei tuntis Tolkienia, niin ois vähemmän hyvä. "

No kannattaisi lukea edes yksi kirja Tolkienilta joskus niin huomaisit että tuo on täynnä keksittyä paskaa ja kaikki on tuossa vääristelty.

Voi hyvänen aika. Olen lukenut about kaiken julkaistun Tolkienin tuotannon, ja harrastanut Tolkienia nyt nelisenkymmentä vuotta.

Rings of Power on tosiaan keksittyä, eikä perustu suoraan mihinkään Tolkienin kirjaan. Noilla ei ole oikeuksia Silmarillioniin, eli suoraan sieltä ei voi olla mitään. Sormusten herraan ja sen liitteisiin on. 

Eli myönnät ettei tämä ole Tolkienia eikä hahmot ole edes etäisesti autenttisia. Hyvä. Voidaan lopettaa tämä keskustelu tähän ja sovitaan ettei tällä ulosteella ole mitään tekemistä Tolkienin kanssa muuten kuin ostettu nimi.

No ei tietenkään ole suoraan Tolkienin teksteistä tehtyä, sehän on ihan selvää. Monet hahmot sen sijaan on. Galadriel on täysin Tolkienin kuvausten mukainen, paitsi pituudeltaan (senhän pitäis olla yli 190 cm). Sauronkin aika pitkälti. 

Kuulemma Galadrielin kehityskaari on hyvin outo ja dialogi on karseaa. 

Vierailija
99/119 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun persu vinkuu YLEstä, tietää että tehdään jotain hyvin.

Minä olen vihervassari ja en missään nimessä ostaisi tuota sarjaa ylelle. Niillä rahoilla mielummin joku suomalainen tuotanto, kiitos. 

Vierailija
100/119 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinähän et sitä tietäisi kun ei lukutaitosi tule milloinkaan riittämään edes Hobitin lukemiseen vaikka se onkin ala-asteikäisille kirjoitettu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme