Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Mahtisormukset" -sarja yle

Vierailija
11.08.2026 |

Yle ostaa paskan "power ringers" sarjan, joka on erityisen kallis, nuorempia katsojia, miehiä ja fantasiasarjojen ystäviä silmälläpitäen.

Kyseisellä Amazonin paskasarjalla ei ole juuri mitään tekemistä J.R.R Tolkienin sarjan kanssa.

En ota kantaa kiinnostaako sarja naispuolisia katsojia, mutta onko olemassa paljonkin miespuolisia katsojia jotka ko. paskan haluavat nähdä? Paskinta sarjassa on käsikirjoitus ja tarina. Hahmot ovat vain nimiltään Tolkienein kirjojen hahmoja ja sarjaa kuvaa hyvin "girl boss-" ja "moderni yleisö-".

Jos joku miehimys tai nainen sarjasta pitää niin hyvä heille, mutta onko teitä paljonkin? 

Aion katsoa Mahtisormukset kaudet 1 ja 2 kun ne näytetään YLE:llä

Vaihtoehdot

Kommentit (120)

Vierailija
61/120 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Oon eri, mutta mä varmaan arvioisin ton johonkin 7-8/10. Tolkienistina 8+ ehkä kaikkien niiden Tolkienia tunteville tarkoitettujen pikku juttujen vuoksi. Ehkä jos ei tuntis Tolkienia, niin ois vähemmän hyvä. "

No kannattaisi lukea edes yksi kirja Tolkienilta joskus niin huomaisit että tuo on täynnä keksittyä paskaa ja kaikki on tuossa vääristelty.

Voi hyvänen aika. Olen lukenut about kaiken julkaistun Tolkienin tuotannon, ja harrastanut Tolkienia nyt nelisenkymmentä vuotta.

Rings of Power on tosiaan keksittyä, eikä perustu suoraan mihinkään Tolkienin kirjaan. Noilla ei ole oikeuksia Silmarillioniin, eli suoraan sieltä ei voi olla mitään. Sormusten herraan ja sen liitteisiin on. 

Vierailija
62/120 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi minulla on kirjat olemassa ja voin jättää tämän ulosteen katsomatta niin en saastuta mieltäni tällä.

Vielä kun lopettaisit spämmimästä tuota ulosteen tasolla olevaan kommenttiripuliasi niin palstakin olisi parempi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/120 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Woke-floppi sopii ylen tarjontaan kuin nenä päähän. Voimakas naishahmo pääosassa. Mustia haltijoita ja musta naiskääpiö. Örkit ovat ilmastopakoloisia ja väärinymmärrettyjä. 

Tulihan se woke sieltä, kun vähän odotti. Sama kuin kertoisi olevansa id iootti.

Olet todella idiootti jos kiellät tämän tuotannon avoimen wokeagendan.

T: Eri

Olet todella idiootti, jos et tajua, että fantasiassa on usein erilaisia rooleja, sukupuolia ja ihonvärejä.

Tolkienin fantasiassa ei ole, mutta eihän tämä sitä edustakaan.

"Gondorin ja Rohanin ihmiset: Kuvailtu usein vaaleaihoisiksi (”fair” tai ”pale”). Kuitenkin esimerkiksi Gondorin tietyissä maakunnissa, kuten Lamedonissa, asuvia ihmisiä kuvaillaan tummemmiksi.

Haradrim (Eteläläiset): Haradin maasta tulevia ihmisiä kuvaillaan suoraan ruskea- ja tummaihoisiksi. Pelennorin kenttien taistelun yhteydessä mainitaan myös etelän miehiä, joilla on musta iho (”black men”).

Itäläiset (Easterlings) ja Dunlandilaiset: Heidän ihonväriään kuvaillaan usein termeillä ”swarthy” (tummahko, päivettynyt) tai ”sallow” (kalpeankeltainen)."

Vierailija
64/120 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Oon eri, mutta mä varmaan arvioisin ton johonkin 7-8/10. Tolkienistina 8+ ehkä kaikkien niiden Tolkienia tunteville tarkoitettujen pikku juttujen vuoksi. Ehkä jos ei tuntis Tolkienia, niin ois vähemmän hyvä. "

No kannattaisi lukea edes yksi kirja Tolkienilta joskus niin huomaisit että tuo on täynnä keksittyä paskaa ja kaikki on tuossa vääristelty.

Voi hyvänen aika. Olen lukenut about kaiken julkaistun Tolkienin tuotannon, ja harrastanut Tolkienia nyt nelisenkymmentä vuotta.

Rings of Power on tosiaan keksittyä, eikä perustu suoraan mihinkään Tolkienin kirjaan. Noilla ei ole oikeuksia Silmarillioniin, eli suoraan sieltä ei voi olla mitään. Sormusten herraan ja sen liitteisiin on. 

Eli myönnät ettei tämä ole Tolkienia eikä hahmot ole edes etäisesti autenttisia. Hyvä. Voidaan lopettaa tämä keskustelu tähän ja sovitaan ettei tällä ulosteella ole mitään tekemistä Tolkienin kanssa muuten kuin ostettu nimi.

Vierailija
65/120 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailman kallein tv-sarja ja imdb pisteet 6.8. alle 8 pisteen sarjoja ei kannata edes katsoa. 

User score

Generally Unfavorable

Based on 7,264 User Ratings

3.0

https://www.metacritic.com/tv/the-lord-of-the-rings-the-rings-of-power/

Metacritic ei sensuroi ihmisten arvosanoja, toisin kuin Rotten Tomatoes ja IMDB.

Spämmityt roska-arvostelut ei kerro muusta kuin nykyporukan hulluudesta näiden negatiivisten spämmikampanjoiden mukana heiluessaan. Samalla tää tekee noista netissä olevista arvosteluista täysin hyödyttömiä kun sekä keskustelupalstoilla spämmitään toksista roskaa silkan spämmimisen ilosta, ja arvioinnit noilla virallisilla palstoilla on ihan yhtä roskaa samasta syystä. 

Arvostelujen modifiointi vääristää aina tuloksia. Jos joku antaa Cockrings of Power sarjalle 1/10 on se tietysti alakanttiin (ehkä 3-4/10 voisi perustella). Mutta on täysin järjetöntä sanoa että sarja olisi tasoltaan 10/10. Jos väität että no 10/10 on mielipide, niin et voi kieltää muilta mielipidettä 1/10.

Kun katsoo jotain rotten tomatoes arvosteluja niin niin maksimipisteet ovat aivan samalla tavalla todellisuutta vääristäviä.

Kun käytät termiä C-ockrings of power niin kommentillasi ei ole mitään uskottavuutta. Eli aloitahan alusta. 

Lisäksi tuon systemaattisen alimman arvosanan spämmimisen kyllä erottaa. Et kykene perustelemaan edes 3/10 arvosanaa. Lisäksi se, että väität että 10/10 olisi se ainoa vaihtoehto on sitten taas olkiukko, eli aika liuta argumentointivirheitä sattui taas samaan kommenttiin.

Mutta sitähän tuo harrastuksesi on, toksista spämmiä ja olkiukkoja sun muita roskakommentteja. 

Femsplainingia jauhavalle on turha puhua kuin sivistyneelle ihmiselle, joten pidä oudot mielipiteesi ja olkiakkasi.

Vierailija
66/120 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei. Järjettömän typerä idea. Taidan laittaa palautetta Ylelle. 

Vierailija
67/120 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"power ringers" -sarjan? Tarkoitatko Power Rangers?

Rings of Power viittaa kirjaan LOTR, enkä halua että minun vuokseni Tolkien kääntyy haudassa.

Power Ringers on nimi mitä itse Amazonin tekeleestä käytän.

Tolkien olis kääntynyt haudassaan niistä Peter Jacksonin elokuvista, eli et varmaan voi niistäkään sitten puhua nimellä? 

Millä perusteella Taru Sormusten Herrasta trilogia ei vastannut kirjan sisältöä (voin kyllä väitellä vaikka itseäni vastaan ja perustella trilogian ongelmia), mutta en usko että sinä pystyt siihen.

Hobittien Taru on hauska lastenkirja jossa tapahtui muutama asia. Se että siitä venytettiin useampi elokuva oli lähinnä rahastusta, mutta mitä ongelmia siinä on tarinan suhteen?

Cockrings of Power on vähälahjaisten yritelmä keksiä tarina. Olen sarjassa tyytyväinen ettei siinä ole mitään mikä koukuttaisi katsomaan muutamaa osaa ja muutamaa kohtausta enempää. Jos sarjassa olisi hyvä juoni/tarina, mielenkiintoisia ja uskottavia hahmoja tai se olisi lähellä LOTR Silmarillionin-Taru Sormusten Herrasta tarinaa, voisin väkisin katsoa sarjan alusta loppuun. Nyt en katso vaikka se ei maksa mitään.

Joten saamme nauttia kielellisestä neroudestasi palstalla kun hoet tuota Co-ckrings of poweria joka kommentissa ja olet ylpeä itsestäsi?

Ja ei, perustelusi on ontot koska et oikeastaan sano mitään vaan vingut vaan ettei ollut samaa kuin entiset joten ei kelpaa. Ei tuo ole perustelu. 

Vierailija
68/120 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemassa voi olla fantasiajutuista kiinnostuneita jotka eivät ole koskaan lukeneet yhtäkään tolkienin kirjaa. Joten ainakin tuollaisille katsojille voi olla samantekevää vaikka sarjan ja kirjojen asiat eivät ole samoja.

Vierailija
69/120 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rings of Power viittaa kirjaan LOTR, enkä halua että minun vuokseni Tolkien kääntyy haudassa.

Tolkien olis kääntynyt haudassaan niistä Peter Jacksonin elokuvista, eli et varmaan voi niistäkään sitten puhua nimellä? 

Peter Jacksonin eka trilogia oli loistava. Hobbitileffat oli kökköjä. Ja tämä Rings of Power mitä siitä olen lukenut, on vielä kökömpi. 

Ihan keski-ikäinen vihervassari olen. 

Vierailija
70/120 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Tolkien-fani. En taida katsoa sarjaa, sillä kaiken kuulemani ja näkemäni perusteella vaikuttaa melkoiselta pyhäinhäväistykseltä, joka tehtiin vain rahalehmän lypsämiseksi ja DEI-lomake mielessä. Jotain mustia haltioita, voi luoja, mitä roskaa. 

Jos et halua tehdä sarjaa Tolkienin tarinasta, niin älä tee. Keksi ja tee joku omasi. Mutta älä vaan lähde omimaan mestariteosta ja paskomaan sen päälle, sillä se on kaikkein pahin virhe. 

Vierailija
71/120 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut, että erityisesti sarja epäonnistuu Gladrielin henkilöhahmossa ja kehityskaaressa, hobbittien kuvauksessa ja siinä esim. käsitellään örkkien perhesuhteita. Wtf? Koko Tolkienin symboliikka paskotaan täysin. 

Vierailija
72/120 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peter Jacksonin eka trilogia oli loistava. Hobbitileffat oli kökköjä. Ja tämä Rings of Power mitä siitä olen lukenut, on vielä kökömpi. 

Sinusta näin voi olla, mutta Tolkien itse ei olisi niitä leffoja sietänyt. 

Vierailija
73/120 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut, että erityisesti sarja epäonnistuu Gladrielin henkilöhahmossa ja kehityskaaressa, hobbittien kuvauksessa ja siinä esim. käsitellään örkkien perhesuhteita. Wtf? Koko Tolkienin symboliikka paskotaan täysin. 

Tai jos katsoisit ihan vaan itse etkä uskoisi kaikkea roskaa mitä netissä nykyään väitetään? Liian vaikeaa? Niin arvelinkin. 

Vierailija
74/120 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen Tolkien-fani. En taida katsoa sarjaa, sillä kaiken kuulemani ja näkemäni perusteella vaikuttaa melkoiselta pyhäinhäväistykseltä, joka tehtiin vain rahalehmän lypsämiseksi ja DEI-lomake mielessä. Jotain mustia haltioita, voi luoja, mitä roskaa. 

Jos et halua tehdä sarjaa Tolkienin tarinasta, niin älä tee. Keksi ja tee joku omasi. Mutta älä vaan lähde omimaan mestariteosta ja paskomaan sen päälle, sillä se on kaikkein pahin virhe. 

Kummalliset arvostelukriteerit sinullakin kun väri merkitsee. Lienetkö sitten niitä paljon mediassakin kohuttuja rasisteja tai jotain? Muuten kuulostat ihan tuolta samalta toksiselta sarjan vihaajalta joten ei nyt ihan putkeen mene tää trollaussettisi. 

Vierailija
75/120 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peter Jacksonin trilogia Taru Sormusten Herrasta on erittäin hyvä ja uskollinen tulkinta siitä mitä kirja kertoi. En mitenkään usko että Tolkien olisi ollut niitä vastaan.

Me emme tosin tiedä olenko minä enemmän oikeassa kuin sinä joka olet täysin väärässä.

Vierailija
76/120 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa, että sarja oli varmaan ensimmäisiä, jotka uskalsivat yrittää wokettaa jotain lukijoiden ja fanien pyhää kirjaa tai tarinaa uuteen versioon, ja siksi vastustus on niin kovaa. Ei edes katsota, tai ollaan ärsyyntyneitä jo ekan tai tokan jakson jälkeen? Kertoo ennakkoluuloista, eli luulee, että koko sarja on wokea. Ei ole, pari roolia vain (minuakin ärsyttivät, mutta silti nautin ihan Tolkien-fanina). Ihme, miten koskaan ei kukaan hauku vanhempia tai uudempiakaan historiallisia brittisarjoja, joissa esiintyy usein vanhoja sukuja täynnä kokonaan vaikka "woketettuja ihmisiä". Syy: kritisoija ei tiedä, että historiallisesti ei ehkä vielä niin ollut siihen aikaan, yksittäisiä ihmisiä kylläkin. 

Ymmärrän, että jos rakastaa jotain kirjaa, ei halua muutoksia siihen, miten näkee mielessään jonkun hahmon, mutta tuossa RoPissa Galadriel on mielestäni rooliinsa sopiva, vaikka moni olisi halunnut pidemmän henkilön. Eikä ole edes woketettu, ihonvärit sitten eri juttu monelle. Mielestäni örkit pääsivät sarjassa oikeuksiinsa, olivat tuntevia ja perheellisiä osa heistäkin, eivät vain idiootteja vihollisia ilman omia mielipiteitä. Miltei vaihdoin Sauronin puolelle.

Mielestäni örkkien inhimillistäminen on idioottimaista. Kaikin puolin. Heidän roolinsa alkuperäisteoksessa on lähinnä symbolinen. Edustavat niitä tuhoisia voimia, jotka Saruman ja tietenkin Sauron päästävät valloilleen. 

Vierailija
77/120 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verorahat pitäisi käyttää suomalaisen kulttuurin tukemiseen, eikä antaa niitä sieluttomille pörssiyhtiöille. Eihän Suomen kulttuurikenttä koskaan kehity jos Ylekin tuhlaa rahansa tällä tavalla.

Vierailija
78/120 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vingu lisää, ehkä joku alkaa uskoa vaikka kopsaatkin lässysi suoraan netin kaikestavalittajien palstoilta.

Olen jo nähnyt sarjan, ja tokihan se oli katsomisen arvoinen. Varsinkin tää myöhemmin sauroniksi osoittautunut oli hyvä roolitus.

Tolkien itse kirjoitti galadrielin paljon enemmän girl bossiksi kuin mitä tuossa sarjassa nähtiin. 

Asiahan on niin että joku voi olla vinkuja ja silti joskus kategorisesti oikeassa, vaikka sitten vahingossa. Paska mikä paska. :I

Vierailija
79/120 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai jos katsoisit ihan vaan itse etkä uskoisi kaikkea roskaa mitä netissä nykyään väitetään? Liian vaikeaa? Niin arvelinkin. 

Juu, kaikki sarjasta kirjoittaneet ja sitä arvostelleet ovat toki väärässä ja sinä oikeassa. 

En halua katsoa sarjaa, koska en halua pilata Tolkien masilmaa itseltäni. Tämä on oma valintani. 

Vierailija
80/120 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peter Jacksonin trilogia Taru Sormusten Herrasta on erittäin hyvä ja uskollinen tulkinta siitä mitä kirja kertoi. En mitenkään usko että Tolkien olisi ollut niitä vastaan.

Me emme tosin tiedä olenko minä enemmän oikeassa kuin sinä joka olet täysin väärässä.

Tiedämme, kun Christopher Tolkien on sen sanonut, ja hän nyt tunsi isänsä työn ja mielipiteet paremmin kuin kukaan muu. 

On täysin varmaa, että Tolkien itse ei olisi pitänyt Jacksonin elokuvista. 

Me muut voidaan silti pitää niitä ihan hyvinä leffoina. Minäkin pidän. Missään nimessä ne eivät kuitenkaan ole kirjoille uskollinen tulkinta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi