Mitä ihmettä ihmiset selostaa arkaluonteisia asioitaan
Julkisissa paikoissa kovaan ääneen, että kaikki varmasti lähellä olevat kuulevat ne, alkaen osoite, hetu, sairaus kertomukset ym asiat, pahimmat kuuluttaa toistenkin asiat. Olenkin ääneen todennut "itsekseni" että kertokaa toki kaikki muutkin asiat tms. On tajuttu sen jälkeen, että ei kannata noin toimia, kun ehkä se ei ole tarkoitus että ympärillä olevat kuulevat kaiken. Tämä käytös on yleistynyt vuosien mittaan ja paljon. Jotenkin ärsyttää- ei kiinnosta kuulla jossain bussissa jonkun seks elämästä vierestä, ajatelkaa edes joskus mitä ja miten puhutte ihmisten ilmoilla.
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Oli lämmin, aurinkoinen kesäpäivä, ja junassa matkusti perhe, siinä ei ollut mitään ihmeellistä, mutta kun jäi perhe pysäkillä pois, ja myös minä niin huomasin että pieni vauva oli vain vaipoissa toisen vanhemman sylissä?? Sitä en tiedä oliko miten kauan ollut melkein ilkosillaan junassa, mutta joku raja nyt sentään vauvankin kohdalla. Ei olisi tullut mieleenkään itsellä äitinä omia lapsia kuljettaa pelkissä vaipoissa jossain yleisessä kulkuneuvossa, ja muutenkin pikkuinen on hyvä vaatettaa (kevyesti) auringolta suojaamista varten ym.
Tää ei ehkä liity aiheeseen suoraan, mutta tietyllä tavalla hyvä esimerkki, että ihmiset ei aina ajattele omia toimiaan kun ollaan toisten ilmoilla liikeenteessä.
No jotkut ei tajua puhuvansa kovaa ja jos asiasta mainitse saa kuittia ettei muita kiinosta tai eivät kuuntele... muuten vain saa hävetä kun vierustoveri kailottaa peräpukamista, videoi itseään bussissa ja kaijuttimella puhuvat omista ongelmista.... eräs entinen tuttava teki tätä. Yritin puhua asiasta kahden mutta eipä se kuunellu. Jatko kuitenkin.
Mä saatan hölöttää asioitani puoltutuille tai avautua ystävälle muiden kuullen ja omalla kohdalla kyse on ns. vahingosta.
Olen hermostunut joistain syistä ja sillä on paha tapa purkautua siten että puhua paapatan kuin papupata ja/tai kerron toiselle asioita joita en edes halua kertoa ja aina jälkikäteen hävettää tai oikeastaan pelottaa että puheeni kantautuvat vääriin korviin. Noin muuten mua ei kiinnosta mitä ihmiset ajattelee. Olen sellainen kuin olen ja se riittää.
Onneksi en sentään hölötä muiden asioita, vaikken omakaan asioita ihan tarkoituksella kerro varsinkaan niille puoli tutuille.
Enää en puhu tästä käytöshäiriöstäni terveydenhuollossa, koska siellä ei minua monestikaan ymmärretä ja olen muissakin asioissa varovaisenpi sillä omat itsehoitokeinoni monesti nähdään myös häiriöinä ja helposti tulkitaan vaikkapa masennusoireiksi siitäkin huolimatta että minulla on useampi diagnoosi jotka antavat selityksen käytökselleni ja oireilulle.
Jos hölöyyäisin muiden asioita, niin en puhuisi muiden ihmisten kanssa enää ollenkaan koska mielestäni juoruilu tai muukaan ole ok eikä sairauteni ole mikään oikeutus tehdä väärin muita kohtaan.
Bisneksistä on puhuttu niin paljastavasti, että on laitonta.
Harvoin kuulee kivaa, järkevää, informatiivista ja rentoa keskustelua. Usein se on niillä työ, koulu, toisten sairauskertomukset, politiikka tai koirat. Höpiskää muualla jaaritukset.
Lisään että osa toistaa rumia sanoja kaupassa ja kavereiden kanssa. Sivullinen ei jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Myös luottamukselliset työasiat esim. junassa
Itse olen pari kertaa tuollaisissa tapauksissa listänyt yritykselle anonyymia postia, kerron olevani siinä ja siinä junassa/bussissa, kuvailen työntekijää (jos ei nimensä ole tullut puheusta seväksi) ja kerron mistä asioista hän puhui ulkopuolisten kuullen.
Linja-autokuski puhui ajon aikana puhelimeen kuinka hänellä on sen puute ja aikoo lähteä baariin x viikonloppuna ettimään naisseuraa.
Vierailija kirjoitti:
Harvoin kuulee kivaa, järkevää, informatiivista ja rentoa keskustelua. Usein se on niillä työ, koulu, toisten sairauskertomukset, politiikka tai koirat. Höpiskää muualla jaaritukset.
Voihan näistäkin käydä kivoja, järkeviä, informatiivista ja/tai rentoja keskusteluja. Sairauskertomukset mielestäni ovat yleensä informatiivista ja järkeviä ja voivat olla kivoja ja tärkeitä keskusteluun osallistujille. Samoin työ ja koulu.
Jokaisella on mahdollisuus aloittaa keskustelu tuntemattoman kanssa haluamastaan aiheesta tai vaikka smalltalkata. Itse olen päätynyt juttelemaan ja vitsailemaan tuntemattomienkin kanssa mitä mielenkiintoisemmista asioista.
On tullut kuultua vaikka mitä, riitelyä minkälaista maitoa ostetaan, miksi naapurilla oli päällä keltainen mekko, rintojen kuvailua jollekin siipalle ym.
Siis tosi noloa. Nyt kun muistelen, niin kaikkein noloimpia on olleet nuoret tytöt.
Esim. joskus 90-luvulla joku puhui jotain intiimi juttuja kolikkopuhelimeen. joka ei ollut sellainen koppi, vaan sellanen avoin paikka, missä jonottaja oli siinä takana,
Kuulosti, että oli puhe lääkärin kanssa intiimiasioista.
Herran jestas oikeesti ihmettelen avoimuutta. Ei kai sitten hänellä ollut muuta paikkaa.
Samoin kerran ratikassa joku teini puhui jotain intiimijuttuja puhelimessa kovaan ääneen. Siis jösses vähän moukkamaista.
Sellaisia : Olin Maken kanssa mökillä juttuja kuulee usein, mutta ei ne ole niin intiimi juttuja.
Oli lämmin, aurinkoinen kesäpäivä, ja junassa matkusti perhe, siinä ei ollut mitään ihmeellistä, mutta kun jäi perhe pysäkillä pois, ja myös minä niin huomasin että pieni vauva oli vain vaipoissa toisen vanhemman sylissä?? Sitä en tiedä oliko miten kauan ollut melkein ilkosillaan junassa, mutta joku raja nyt sentään vauvankin kohdalla. Ei olisi tullut mieleenkään itsellä äitinä omia lapsia kuljettaa pelkissä vaipoissa jossain yleisessä kulkuneuvossa, ja muutenkin pikkuinen on hyvä vaatettaa (kevyesti) auringolta suojaamista varten ym.