Parisuhdeneuvoja
Kysyisin neuvoa.
Ollaan 40-42v pari ja oltu yhdessä jostain 23 v asti. Perhe,laina, talo koko paketti. Meillä on hyvä dynamiikka, mutta ei seksiä. Minun (siis nainen) tahtotila olisi eri. Ja jos onkin, se on aika vaniljaa, ja olen itse muuttunut vuosien saatossa niin että se ei enää riittäisi minulle, ja yleisesti ottaen en syty mielestäni enää kuten ennen. Olen puhunut tästä miehelle ja ollaan tätä vatvottu vuoden verran. Pari kertaa jo vakavissaan erottukin, mutta vain puheen tasolla. Hän ei vain muuta mitään, mutta ei halua erotakaan. Enkä minäkään varsinaisesti haluaisi erota, mutta tämä on itselleni iso asia ja olen jo suhteen rajojakin rikkonut koska mikään ei suhteessa muutu. En haluaisi lasten kotia rikkoa ja on helppo laittaa itsensä sivuun kun puntaroi elämää kokonaisuutena. Enkä usko että seksihanat erityisesti aukeaa vaikka erottaisiinkin, plus menettää kaiken muun hyvän, turvallisen ja toimivan kumppanuuden lisäksi. Hieman neuvoton olen, mitä te ajattelette?
Kommentit (62)
Käytä maksullista niin et petä,pysyy homma kauniina
Et ehkä huomannut, että kirjoitin viestissä, etten ota kantaa ranskalaisen mallin toimivuuteen. Enkä muuten minkään muunkaan mallin. Jokainen valitsee itselleen sopivan. Toisille ei kannata tyrkyttää mitään.
Olet oikeassa, ettei kukaan avioituessaan ajattele, että ero tai muu iso muutos on edessä muutaman vuoden päästä. Silti niin saattaa käydä. Hyvässäkin liitossa kannattaa olla realisti.
Voin olla väärässä, mutta jotenkin viestistäsi välittyy rajattu ihmiskuva. Haluat ehkä elää maailmassa, jossa kaikki pariskunnat ovat elinikäisessä ja uskollisuuteen perustuvassa liitossa, jossa lapset ovat tarkan harkinnan tulos ja pari pyrkii kasvamaan ja kehittämään suhdettaan.
Hienoa, jos omassa elämässäsi tämä on onnistunut. Aina niin ei ole. Ihmisillä on erilaisia resursseja, arvoja ja asenteita. Kaikki ei mene harkinta edellä, vaan toimii tunnepohjalta, aina ei edes ajatella, mikä vastuu avioliittoon tai lapsen syntymiseen liittyy. Intohimokin voi yllättää pettämään tilaisuuden tullen. Kaikki ei myöskään halua kehittyä tai muuttua. Kaikki ei ole myöskään tasapainoisia, rehellisiä ja avoimia. On itsekkyyttä, tunnekylmyyttä, vastuuttomuutta, hyväksikäyttöä.
Olet oikeassa, että yhtä mallia ei ole. Joku viihtyy sinkkuna, joku hakee puolison toisesta kulttuurista ja maasta, joku elää perinteisessä liitossa, joku on sarjapettäjä, joku on polyamorisessa suhteessa, joku kulissiliitossa, joku harrastaa sivusuhteita. Elämää, varsinkaan toisten, ei voi hallita. Ehkä kontrollin tarve kertoo jonkinlaisesta turvattomuudesta. Silloin ajatus siitä, että erilaisia tilanteita voi tulla eteen omallakin kohdalla voi olla sietämätön ja se halutaan torjua.