Martat, HOI! Pesettekö jokaisen siivousliinan erikseen pesukoneessa? Kuulostaa oudolta
Koska eihän niitä voi samassakaan pestä, esim. wc liina+ keittiöön trarkoitettu liina, + muu siivousliina, ne kolibakteerithan leviää wc liinasta koneessa näihin muihin, puhtaampiin liinoihin ja sen jälkeen ne leviää ympäri keittiötä, jääkaappia, ruokapöytää jne.
Eli eikö kannattais vaikka käsin pestä kuumassa nuo, eikä koneessa? 2h jyllää jotain pikkuliinaa....
Kommentit (12)
Samassa ne pestään. Ei pyykkikoneella olisi mitään merkitystä, jos se ei puhdistaisi.
No en pese vessaliinoja enkä muita miinoja erikseen. Tarpeeksi korkea lämpötila, eli vähintään 60 astetta niin kuolee kaikki pöpöt. En pese muun pyykin seassa, koska ilman pesupussia mikrokuidut menevät pilalle. Joten säilytän niitä kuivassa ja laitan kerralla kaikki pesuun.
Kolibakteeri on housussas. Leviää ne niistäkin. Ja muutenkin niitä pöpöjä kyllä on ympäärinsä. Pesee vaan riittävän kuumassa.
Miksi pesisit? Keittiöliinat menevät samaan koneellisen muun 60-asteisen tai kuumemman pyykin kanssa, muita en yleensä edes pese koneessa kuin ehkä mattojen kanssa.
Pesen tietysti vessaliinat erikseen ja keittiöliinat erikseen.
Mulla on vessassa jotain halpis wettexejä tms, joita heitän roskiin suht usein. Mua yököttäis pestä niitä koneessa. Keittiössä ja muualla on sitten noita kalliimpia 60 asteessa pestäviä.
Lattian pesuun käytettävät mopit pesen myös 60 asteessa koneessa. Sen jälkeen pyöräytän aina valkoiset lakanat 90 asteessa niin ei takuulla jää mitään muistoa moppien pesusta koneeseen. Säännöllisesti myös puhdistan koneen omalla aineellaan, niin se on aina raikas.
Wc:n pesuun käytän kertakäyttöisiä liinoja, en todellakaan säilyttele sellaisessa käytösdä olleita rättejä hetkeäkään enkä pese.
Mikä "wc-liina"? Wc pestään harjoilla.
En mä alushousujakaan pese erikseen, ei mulla viikon aikana edes kertyisi niin paljon että riittäisi omaan pesuun. Sinne vaan muiden pyykkien joukkoon ne pestävät siivousliinatkin.
Eiköhän ne siellä puhdistu kun tarpeeksi kuumassa pesee.
Keittiöliinan puhdistan kaatamalla kiehuvaa vettä päälle. Vessassa wettex-liina, jonka heitän roskiin vessanpytyn reunan pyyhinnän jälkeen. Lattialiinat 60 asteessa kun kertynyt koneellinen.
Joskus keittopesuun valkoiset lattialiinat.
up