Euron unelmatalo Italiasta TV5
Katson tätä ja kuuntelen tuon Billin juttuja siitä, kun olo tuntuu oikealta ja hyvältä tuolla Sisiliassa.
En tiedä, löytäisinkö itse sitä rauhaa Sisiliasta, mutta jotain tuollaista haluaisin.
Jotain muutosta tähän nykytilaan pitää saada, kun tämä Suomi ei vaan tunnu enää hyvältä asuinmaalta. Jotenkin ahdistaa kaikki. Koko ajan lisää sääntöjä, kieltoja ja puristusta. Sitten on tämä ilkeyden ja kateuden ilmapiiri.
Olen asunut ulkomailla ennenkin, ja tiedän, ettei sitä paratiisia ole missään, Joka paikassa on omat ongelmansa. Mutta joku muutos on tehtävä.
Miettiikö kukaan samoja juttuja?
Kommentit (128)
Meillä on italialaiset mökkinaapurit. He ovat Suomessa heinä- elokuun ja tammi - helmikuun. Kesällä he tukevat tänne kuumuutta pakoon ja talvella Italian kalseutta ja kylmyyttä pakoon.
Minulla oli vuosia italialainen työkaveri joka oli suomalaisempi kuin minä ikinä - hänestä maailman ihaninta oli kulkea villasukissa ja -paidoissa ympäri vuoden, pitää tulta takassa ja kynttilöissä ja olla pimeässä hiljaa:) Hiljainen ja epäsosiaalinen ihana ihminen joka sopi tänne hyvin. Varmaan asuu Suomessa edelleenkin.
Toki italiassa voi hyvin helposti lisätä lämmitystä ja eristystä taloon jos haluaa, se ei ole kiellettyä!
Italiassa talvella on usein sateista ja kun talot ovat, mitä ovat, niin sisällä on kostean kylmää. Kevät on parasta aikaa, maaliskuusta kesäkuun alkuun on hyvä aika viettää Italiassa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaa arvostelua muita kohtaan. Ei ole ainoaa oikeaa tapaa, eli että ensin pitäisi matkustella paikkakunnalle monta kertaa ja saada ystäviä. Briteillä on varmasti isoja yhteisöjä paikan päällä, joten ei haittaa, vaikkei kaikkea tietäisi ennakkoon. Suomenkielinen ummikko on huonommassa asemassa kuin englanninkielinen ummikko. On aika eri asia lähteä matkaan kun tietää, että aina saa apua omalla äidinkielellään. "Vähän paikallista kielitaitoa" ei välttämättä auta siinä vaiheessa, kun pitäisi asioida viranomaisten kanssa. Sellaista sanastoa ei parinkaan vuoden kieliopinnoilla työväenopiston kursseilla saa.
Jokainen tyylillään.
Suomalainen on siinä huonossa asemassa ettei voi olettaa saavansa kaikkea palvelua omalla kielellään missään muualla kuin Suomessa. Eli on joko opeteltava tarvittava sanasto tai jäätävä Suomeen. Englantiakaan ei puhuta joka paikassa. Toki nykysomen aikana pystyy luomaan auomalaisverkoston mihinpäin maailmaa tahansa mutta tekijät remontille/talokaupoille harvoin suomalaisia.
Eihän tuo Marie osaa kuin muutaman sanan italiaa asuttuaan siellä 8v!! Se on jo outoa!
Me opettelimme, opimme ja selvisimme rempasta kuten monet ystävämmekin.
Tuo kielen osaamattomuus osoittaa kunnioituksen puutetta ja välinpitämättömyyttä Italiaa, paikallisia asukkaita ja naapureitaan kohtaan.
Marien juttu on Marie itse.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on italialaiset mökkinaapurit. He ovat Suomessa heinä- elokuun ja tammi - helmikuun. Kesällä he tukevat tänne kuumuutta pakoon ja talvella Italian kalseutta ja kylmyyttä pakoon.
Minulla oli vuosia italialainen työkaveri joka oli suomalaisempi kuin minä ikinä - hänestä maailman ihaninta oli kulkea villasukissa ja -paidoissa ympäri vuoden, pitää tulta takassa ja kynttilöissä ja olla pimeässä hiljaa:) Hiljainen ja epäsosiaalinen ihana ihminen joka sopi tänne hyvin. Varmaan asuu Suomessa edelleenkin.
Toki italiassa voi hyvin helposti lisätä lämmitystä ja eristystä taloon jos haluaa, se ei ole kiellettyä!
Voi toki, mutta vaatii aktiivisuutta ja rahaa.
Italiassa nuo järeämmät kylmäntorjuntakeinot eivät ole kovin yleisessä käytössä.
On kyllä raskasta katsottavaa se loputon hössötys ja arkijärjen puute.
Voi toki, mutta vaatii aktiivisuutta ja rahaa.
Italiassa nuo järeämmät kylmäntorjuntakeinot eivät ole kovin yleisessä käytössä.
Tämä ihmetyttää koska esim ilppi neljällä sisäyksiköllä maksoi Italiassa asennettuna alle 4000e ja villat yläpohjaan alle 1000e.
Bonuksen samalla viilennys kesäksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rauha kyllä löytyy ihan sieltä omien korvien välistä jos on löytyäkseen.
Siihen ei mitään Sisiliaa tarvita...
Tämä! Ei auta vaikka muuttaisi sata kertaa ja vaikka löytäisi sen paratiisin jos omia ajatuksia ei pääse pakoon tai saa rauhaa itsellensä. Se rauha voi tulla vaikka yksiöön Kontulassa.
Toisaalta ehkä näin, jos pää on sekaisin. Mutta itse olen asunut monessa talossa ja asunnossa, enkä missään ole ollut niin levollinen ja rauhallinen, kuin nykyään kun asun taas lapsuudenkodissani. Vaikka elämässä on paljon ikäviäkin asioita, niin joka ikinen päivä vaan katson kotiani ja maisemaa ja mietin miten onnellinen olen, että saan asua täällä.