Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jotku pääsee heti terapiaan tai saavat ylipäätään hoitoa masennukseen?

Vierailija
06.08.2026 |

Siis julkisella puolella. 
Sain 2021 keskivaikea masennus diagnoosin, mutta yhtään mitenkään sitä ei ole hoidettu. Lääkereseptin olisin saanut, mutta en halunnut. Välillä iskee kateus, kun kuulee tai lukee juttuja miten joku saa kaikenlaista hoitoa masennukseensa. Kuntoutusta, jutteluapua, terapiaa, pitkää saikkua… Itse joutunut vuosia parannella itse itseään yksin.  Mitä mä olen tehnyt väärin, ettei edes silloin -21 aloitettu mitään hoitopolkua vaikka olin todella huonossa kunnossa silloin? Sain vain 2kk saikkua ja sen jälkeen ei mitään. Nyt sitten työttömänä ja masennus varmaan jo kroonisena. 

Kommentit (104)

Vierailija
61/104 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pyydä b todistus jolla voit hakea vaikka kelan kuntoutusjaksolle kuntoutuskeskukseeen. siellä on myös terapeutteja,fysioterapiaa jne. eli sinne itse haku kelasta lomakkeella ja b-todistuksen tarvit.psykologi on usein myös kuntoutuskeskuksessa, samalla saa fysioterapiaa jne luentoja. jos sulla on auto niin pääset helpommin. kela taxi myös mahdollinen. kelan lomakkeilla voi hakea eri tyylistä hoitoa.kurssien nimet voi löytyä kelan sivuilta. suosittelen.

mielenterveys hoitajalle voi pyytää aika varausta ja keskustella hoidon tarpeesta ja sitten voi päästä esim. paniikkihäiriön tms. ryhmäkuntoutukseen joka on keskustelu tyylistä auttamista. näihin pääsee helpommin kuin psykoterapiaan.

Mielenterveyshoitajat polttaa tupakkaa ja psykiatrit ja terapeutit ja käy viinabaareissa ja laulaa iskelmiä ja meditoi jogaa budhaa ja käyttää huumeita ja ne ei auta ketään . Nekin käy terapiassa kun niiden puolisot pettää jättää lyö ja huijaa.  Niitäkin on gigolot prostituoidut huijannut . Uskontolahkoiset VARASTELEE asunnoista ENEMMÄN kuin narkomaanit . 

Vierailija
62/104 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita päättää elää sun omaa elämää äläkä muiden elämää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/104 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suoraan sanottuna tiedä.

Kävin maaliskuussa ensimmäisen kerran mielenterveyshoitajan puheilla, aloitimme masennuksen omahoito-ohjelmalla ja kognitiivisella lyhytterapialla. Hoitaja suositteli minulle jatkoa lyhytpsykoterapiassa, ja sinne sain puoltavan lausunnon lääkäriltä. Nyt, kun kesälomat alkavat useimmilla olla ohi, voin ryhtyä etsimään sopivaa terapeuttia.

Hämmästyin hiukan itsekin siitä, että minut otettiin vakavasti. Lääkäriajat sain todella nopeasti, ja aloin jo ihmetellä käyntien ja verikokeiden määrää. Minulla on keskivaikea masennus ja takana kymmenen vuotta syömishäiriötä, johon en ole koskaan hakenut hoitoa. Ehkä nopeaan hoitoonpääsyyn vaikutti se, että minulla on syömisongelmien takia jo luustovaurioita ja muuta pientä somaattista häikkää. Olen kiitollinen ja melkein liikuttunut siitä, että hoitaja oli niin ihana ja piti minua ihmisenä, vaikka itse olen lakannut näkemästä itseni niin jo kauan sitten.

Toivon todella, että ap saa vielä tarvitsevansa avun, ja mieluiten oikealta ihmiseltä. Apu jakautuu toisinaan todella epäoikeudenmukaisesti. Kaikkea hyvää!

Vierailija
64/104 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieli ry taitaa pitää anonyymi chat palveluja. myös auttavia puhelimia on.

al anon jne ryhmillä on omaisille ja alkoholisteille jotain keskustelu apu ryhmiä.kannattaa tutkia esim.potilas järjestöjen sivuja.esim.ms potilaille on järjestö ja lakiapua jne samoin invalidi liitolla on jotain palveluja ja neuvontaa. eli jos sulla sairauksia voi saada apua myös järjestöiltä.

diakoni kirkolla voi auttaa rahavaikeuksissa ja voit jutella jos ei varaa muuhun apuun. oman seurakunnan sivuilla puh.numerot.

Vierailija
65/104 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysärillä terveysasemalla sai heti terapialähetteen kun uskalsi avata suunsa. Nyt antoivat vaan kouraan jonkun auttavan puhelinnumeron jossa saa jutella hoitajalle:(

Vierailija
66/104 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulle ei ole koskaan edes tarjottu niitä lääkkeitä. Ei ylipäätään mitään kunnon lääkkeitä mihinkään vaivaan mitä ollut. Enkä ole mikään päihdeongelmainen tai muuta. Siisti olemus jne. Pari kertaa käynyt jossain keskustelemassa ja siinä se. 

Vierailija
67/104 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meette psykiatrille, voitte kysyä heiltä voisivatko suositella jotain hyviä terapeutteja ketä tuntevat. Mulle sattui ihana psykiatri, joka antoi ihan nimi suosituksia ja katsoi että heillä on tilaa, ja yhden heistä valitsinkin (ja oli aivan todella hyvä ja kokenut psykoterapeutti). 

Vierailija
68/104 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä terapiaa pitää itse kysyä. Tosin jos ei lääkettä suostu edes kokeilemaan, niin kela saattaa antaa hylkäyksen hakemukselle.

Vierailija
69/104 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska masennus ei ole mikään vakava diagnoosi, itse sain persoonallisuushäiriöön terapiaa 1kk päästä diagnoosista.

Persoonallisuushäiriötä ei voi parantaa. 

Ei ehkä täysin mutta oireita voi lievittää asianmukaisella hoidolla ja tunnollisella omahoidolla. 

Vierailija
70/104 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoutuspsykoterapia on osin korvattunakin kallista hoitoa potilaalle. Tuntitaksat (tai 45 min) voi olla lähempänä 200e joten ei ole toteuttamiskelpoinen vaihtoehto läheskään kaikille. 

Vierailija
71/104 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuu maalla

Vierailija
72/104 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös todettiin vakava masennus, mutta siihen sain vain lääkkeet, ei mitään muuta, ei edes sairaslomaa. No, irtisanon itseni sitten, ei tässä muukaan auta.

Vierailija
73/104 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahingossa. Tai suhteilla.

Vierailija
74/104 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö osaa naisten taikasanoja, joilla pääsee heti Kelan palvelusetelillä terapiaan?

Ujuta puheeseesi lääkärillä nämä:

- kuormitus

- uupumus

- kipuilu

- itkuinen olo

- paha mieli

- kiusaaminen 

- narsistimies/äiti/pomo

En tiedä, oliko tuon tarkoitus olla pilkkaa, mutta...

En varmasti ole ainoa ns. vahva nainen, joka sitokyvyn romahtaessa on yrittänyt saada apua ja on tullut täysin torjutuksi lääkärin, terapeutin tai psyk. sairaanhoitajan toimesta. Jopa vähän kaltoinkohdelluksi Tiedän muitakin kuin itseni. Esim. "Sinä nyt siinä vain rauhallisesti kertoilet, etkä itke yhtään" tai "minusta tuntuu, että olet itse mahdollistanut tuon kaiken". Sitten vielä yksi, joka kävi itkemään, kun kerroin tilanteen. Sitä piti sitten lohduttaa terapeuttia enkä tullut toiste. Voin uskoa, että miehillä tilanne on vielä hankalampi.

Eli: psykologian ja psykiatrian ammattilaiset ovat roolittaneet avunhakijat omiin (ammatillisiin) stereotypioihinsa, ja jos et rooliin sovi, ei apuakaan heru. Ihan ite pitää selvitä.

Vierailija
75/104 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kieltäytynyt hoidosta ja viisi vuotta olla möllöttänyt, väitetyn sairauden hoito ei ole pahemmin kiinnostanut. Terveysneuvosi haet netistä, ammattilaiset eivät kelpaa. Miksi sinuun pitäisi tuhlata enää yhtään resursseja?

Vierailija
76/104 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet kieltäytynyt hoidosta ja viisi vuotta olla möllöttänyt, väitetyn sairauden hoito ei ole pahemmin kiinnostanut. Terveysneuvosi haet netistä, ammattilaiset eivät kelpaa. Miksi sinuun pitäisi tuhlata enää yhtään resursseja?

Jos hoidoksi sanotaan masennuslääkkeitä ja serotoniinihypoteesia, eikö siitä järkevä ihminen voi kieltäytyä?

Masennuslääkkeiden tehoa koskevat tutkimukset ovat suurimmaksi osaksi lääkefirmojen tekemiä ja merkittävässä osassa tutkimusasetelma ei kestä kriittistä tarkastelua. Puolueettomissa tutkimuksissa ei ole voitu esittää eroa mielialalääkkeen ja plasebon välillä. Vai tunteeko joku henkilön joka on parantunut masennuksesta mielialalääkkeellä?

Vierailija
77/104 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hoidoksi sanotaan masennuslääkkeitä ja serotoniinihypoteesia, eikö siitä järkevä ihminen voi kieltäytyä?

Masennuslääkkeiden tehoa koskevat tutkimukset ovat suurimmaksi osaksi lääkefirmojen tekemiä ja merkittävässä osassa tutkimusasetelma ei kestä kriittistä tarkastelua. Puolueettomissa tutkimuksissa ei ole voitu esittää eroa mielialalääkkeen ja plasebon välillä. Vai tunteeko joku henkilön joka on parantunut masennuksesta mielialalääkkeellä?

Niin, kaikkia lääkkeitä tutkitaan huolella jo ennen niiden käyttöönottoa ja tutkija on luonnollisesti lääkefirma, joka lääkettä kehittää.

Vierailija
78/104 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kaikkia lääkkeitä tutkitaan huolella jo ennen niiden käyttöönottoa ja tutkija on luonnollisesti lääkefirma, joka lääkettä kehittää.

Puolueettomasti. Mites se meni niiden oxyjen kanssa?

Vierailija
79/104 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aikoinani yritin itsemurhaa ja kyllä otettiin minut otettiin vakavasti heti.

Sain erittäin hyvää hoitoa ja se kesti pitkään, oli monenlaisen alan osaajaa minua auttamassa ja neuvomassa.

Olin suurin piirtein kuin Rolls Roycen kyydissä.

Kiittelen noita ammattilaisia tänäkin päivänä mielessäni.

Ystävälleni kävi näin, mitään ei otettu tarpeeksi vakavasti, muutamia keskusteluja sairaanhoitajan kanssa n. kerran kk sekä lääkkeitä mitkä eivät sopineet.

Hän yritti itsemurhaa ja pelastin hänet viime hetkellä. Sen jälkeen hän rupesi saamaan kunnollista säännöllistä hoitoa ja lääkkeitäkin tarkisteltiin, että sopivat varmasti.

Toivon ettei kukaan joudu näin äärimmäiseen tilanteeseen vaan hän saisi perusteellista apua aiemmin.

Vierailija
80/104 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, talidomidi tutkitusti tehosi hyvin vaikeaan raskauspahoinvointiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän