Mikä juttu tämä nyt on, että vanhemmat muuttavat perässä nuoren opiskelupaikkakunnalle??
Siis lyhyessä ajassa olen sekä työn, tuttavapiirin ja somen kautta kuullut useasta tapauksesta, että perheen nuori on lähtenyt opiskelemaan toiselle paikkakunnalle, ja perhe, tai vähintään äiti, lähtee perässä. Ihan vaan siksi, kun lapsi muuttaa sinne, "kauas pois".
Ihan tavallisia nuoria ja tavallisia (olen luullut) vanhempia, ei siis ole kyse erityislapsista tms kuin yhdessä tapauksessa ja se onkin ynmärrettävämpää. Mutta nuo muut?!
Miehen työkaverin lapsi muutti 100 km päähän, niin laittoivat talon myyntiin ja muuttivat koko perhe asumaan lapsen lähelle. Nuoremmilla vaihtui sitten koulut ja päiväkodit ja isä ajaa nyt sitten 200 km päivässä työmatkaa, mutta kun on tärkeää päästä lähelle esikoista.
Toisessa tapauksessa äiti muutti lapsen perässä yhdelle paikkakunnalle, lapsi vaihtoikin vuoden päästä koulua toiseen kaupunkiin, niin äidillä "pakkomuutto" myös. Taas.
Ja nyt juuri näin somessa tuttavani asuntoilmoituksen, kertoo että pakko laittaa ihana asunto myyntiin, koska lapset muuttivat isoon kaupunkiin ja täytyy sinne itsekin sitten muuttaa. Lapset ovat täysikäisiä, fiksuja nuoria.
Näitä on enemmänkin, mutta nämä nyt esimerkkinä. Wtf??
Kommentit (210)
Itse aikoinaan hain mahdollisimman kauas kotipaikkakunnalta vaikka lähempänäkin oli samaa alaa. Samon teki veli ja monta muutakin vastaavaa tapausta tiedän, että lapsi haluaa pitkän matkan päähän kotoaan.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, no hyvä tietää, etten ole ainoa, joka haluaa muuttaa lapsen opiskelupaikkakunnalle, kun sen aika on.
Kun lapsi aloittaa koulun eivätkä vanhemmat halua hänen menevän Itikseen, tottakai koko perhe muuttaa lapsen kanssa siistimpään ja turvallisempaan paikkaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, no hyvä tietää, etten ole ainoa, joka haluaa muuttaa lapsen opiskelupaikkakunnalle, kun sen aika on.
Kun lapsi aloittaa koulun eivätkä vanhemmat halua hänen menevän Itikseen, tottakai koko perhe muuttaa lapsen kanssa siistimpään ja turvallisempaan paikkaan!
Entäpäs jos lapsi muuttaa Porvooseen? Sieltähän olisi helppo käydä bussilla ostoksilla Itiksessä. Samoin Kouvolasta. Moni kouvolalainen ajaa Helsingin reissuillaan Itiksen seuduille ja jatkaa metrolla Helsinkiin, jos sinne asti on asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä. Minun tuttavaperheeni ei sentään muuttanut, mutta se curlingvanhemmuus on jatkunut 250 kilometrin päästä. Ensin muuttivat lapsen kamat Helsinkiin ja kun lapsi tuli kesätöihin kotipaikkakunnalle isin järjestämään työpaikkaan niin isi ajoi peräkärryn kanssa Helsinkiin tyhjentämään soluasuntoa, jotta "säästettiin" luovuttamalla se kesäksi pois. Ja taas syksyllä sama ruljanssi ja samat ajelut uudestaan uuteen kämppään muuttaessa. Ei kyllä todellakaan ollut omassa nuoruudessa tällaista.
Tämä nyt ei kuulosta niin kummalliselta. Säästyyhän tuossa vuokrarahat ja ehkä solusta oli tarkoitus muutenkin päästä pois.
Joo, mutta ihan itse se duunipaikka ja uusi asunto hankitaan eikä vanhemmat. Muuttoapu on sitten roki kiva.
No jaa kyllä ne vähät kesätyöt taitaa usein mennä suhteilla nykyään(kin). Ja mistäs sitä ulkopuolinen tietää kuka kämpän on hommannut, ei vanhempien muuttoapu sitä vielä tarkoita. Ja kyllä nuorta on hyvä minun mielestä auttaa asumisasioissa muutenkin alkuun olemalla mukana asuntonäytöllä jne. Vanhempi osaa katsoa asioita, joita nuori vielä ei koska kokemus on karttumatta. Ehkä se kultainen keskitie ylettömän hyysäyksen ja yksin syvään päätyyn heittämisen välillä.
Se ei ole yksin syvään päättyyn että nuori hommaa omat työpaikkansa ja hoitaa asumisensa. Jos ainut kesätyö mitä saa, on isän duunipaikka eri paikkakunnalla, heikot on eväät.
Eli vanhemman ei ole toivottavaa auttaa muuttamisessa? Ja nuori ei saa muuttaa lapsuuden kotiin takaisin esim. kesän ajaksi jos vaihtaa opiskelupaikkakuntaa?
Vierailija kirjoitti:
Itse aikoinaan hain mahdollisimman kauas kotipaikkakunnalta vaikka lähempänäkin oli samaa alaa. Samon teki veli ja monta muutakin vastaavaa tapausta tiedän, että lapsi haluaa pitkän matkan päähän kotoaan.
Kaikilla nuorilla ei ole tarvetta muuttaa mahdollisimman kauas vanhemmistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä kuullutkaan tuollaisesta. Ehkä heillä on koko ajan ollut ideana muuttaa maalta tai syrjäseudulta kaupunkiin, kun lapset ovat isompia tai aikuisia?
Marin sen mahdollisti,satatuhatta aasian kehitysmaalaista tullut lastensa mahdollistamina kiitos Marinin kymmeniä miljoonia euroja palaa joka vuosi tähänkin.
NYT ON KYSE IHAN SUOMALAISISTA VANHEMMISTA, ÄÄLIÖ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä?
Seitsemänvuotias lapsi ei oikein voi yksin muuttaa toiselle paikkakunnalle, jos ei ole huostaanotettu,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallista kuvitella, että nuoret muuttaisi Helsinkiin ja vanhemmat perässä. Tuttavapiirissä on aika lailla niitä perheitä, joissa helsinkiläisperhe muuttaa Tampereelle tai Jyväskylään, muutama peräti Ouluun asti, koska pääkaupunkia ei enää koeta turvalliseksi.
Kukaan täysjärkinen helsinkiläinen ei Suomessa muuta pk-seudun ulkopuolelle.
Tällekin palstalle on ilmestynyt juurikin kepulaisten/perussuomalaisten rehupunttien aloituksia, joissa muka esiintyvät stadilaisina jotka haluavat muuttaa maalle. En itse tunne ensimmäistäkään sellaista, itseni mukaan lukien. Jo pelkkä viikonlopun miniloma Tampereella tai Turussa saa mut kaipaamaan takaisin Töölöön. Alkaa ahdistamaan.
Minä muutin Helsingistä pienelle paikkakunnalle Itä-Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä. Minun tuttavaperheeni ei sentään muuttanut, mutta se curlingvanhemmuus on jatkunut 250 kilometrin päästä. Ensin muuttivat lapsen kamat Helsinkiin ja kun lapsi tuli kesätöihin kotipaikkakunnalle isin järjestämään työpaikkaan niin isi ajoi peräkärryn kanssa Helsinkiin tyhjentämään soluasuntoa, jotta "säästettiin" luovuttamalla se kesäksi pois. Ja taas syksyllä sama ruljanssi ja samat ajelut uudestaan uuteen kämppään muuttaessa. Ei kyllä todellakaan ollut omassa nuoruudessa tällaista.
Tämä nyt ei kuulosta niin kummalliselta. Säästyyhän tuossa vuokrarahat ja ehkä solusta oli tarkoitus muutenkin päästä pois.
Joo, mutta ihan itse se duunipaikka ja uusi asunto hankitaan eikä vanhemmat. Muuttoapu on sitten roki kiva.
No jaa kyllä ne vähät kesätyöt taitaa usein mennä suhteilla nykyään(kin). Ja mistäs sitä ulkopuolinen tietää kuka kämpän on hommannut, ei vanhempien muuttoapu sitä vielä tarkoita. Ja kyllä nuorta on hyvä minun mielestä auttaa asumisasioissa muutenkin alkuun olemalla mukana asuntonäytöllä jne. Vanhempi osaa katsoa asioita, joita nuori vielä ei koska kokemus on karttumatta. Ehkä se kultainen keskitie ylettömän hyysäyksen ja yksin syvään päätyyn heittämisen välillä.
Se ei ole yksin syvään päättyyn että nuori hommaa omat työpaikkansa ja hoitaa asumisensa. Jos ainut kesätyö mitä saa, on isän duunipaikka eri paikkakunnalla, heikot on eväät.
Eli vanhemman ei ole toivottavaa auttaa muuttamisessa? Ja nuori ei saa muuttaa lapsuuden kotiin takaisin esim. kesän ajaksi jos vaihtaa opiskelupaikkakuntaa?
Muuttoapu on kiva joo, tosin yleensä apua antaa ystävät eikä vanhemmat. Ja miksi ihmeessä jo itsenäistynyt nuori muuttaisi kesäksi porukoille? Toki saa, mutta me nyt keskustellaan asiasta eikä siitä saako vai ei.
Jaa, en tiedä moista tapahtuvan. Mun esikoinen muutiib60km päähän aikoinaan.
Nyt kun hänellä on perhe ulkomailla, asun heillä pitkiä aikoja lastenhoitoapuna, mies on ilmailualalla. Itse olen eläkkeellä jo ja ihanaa olla välillä hoitamassa lapselapsia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä?
Seitsemänvuotias lapsi ei oikein voi yksin muuttaa toiselle paikkakunnalle, jos ei ole huostaanotettu,
Miksi hänenkään pitäisi muuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla nuorilla ei ole tarvetta muuttaa mahdollisimman kauas vanhemmistaan.
Ei tietenkään ole, mutta normaalissa perheessä kasvanut nuori ei myöskään jätä muuttamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän tyttö ei pärjää omillaan. Joensuu on iso kaupunki ja kaikkea pahaa voi tapahtua.
Perhe on paras turva.
"Meidän tyttö ei pärjää omillaan", syystä että?
On itse sanonut että maailma ja suomi ovat niin pahoja paikkoja, että haluavat että perhe on lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä?
Kohtahan se tuokin on todellisuutta, kun kyläkoulut lopetetaan ja tuonkinikäiset joutuvat isompien keskusten kouluihin. Ennenvanhaan näille oli asuntolat huoltajineen, mutta mitenköhän nykyisin kuntien virkamiehet tuollaiseen rahanmenoon taipuisivatkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän tyttö ei pärjää omillaan. Joensuu on iso kaupunki ja kaikkea pahaa voi tapahtua.
Perhe on paras turva.
"Meidän tyttö ei pärjää omillaan", syystä että?
On itse sanonut että maailma ja suomi ovat niin pahoja paikkoja, että haluavat että perhe on lähellä.
No voi pyhä jysäys 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttoapu on kiva joo, tosin yleensä apua antaa ystävät eikä vanhemmat. Ja miksi ihmeessä jo itsenäistynyt nuori muuttaisi kesäksi porukoille? Toki saa, mutta me nyt keskustellaan asiasta eikä siitä saako vai ei.
Kyllä ne yleensä taitaa olla vanhemmat olla, jotka omilleen muuttavan nuoren apuna hoitavat muuton. Ja miksi maksaa kesältä vuokraa, jos asunnosta on tarkoitus kuitenkin lähteä ja mennä sinne isän duunipaikkaan kesätöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä?
Seitsemänvuotiasta ei kutsuta opiskelijaksi ja varmaan asuu vanhempiensa luona olipa helsinkiläinen ekaluokka missä koulussa tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne yleensä taitaa olla vanhemmat olla, jotka omilleen muuttavan nuoren apuna hoitavat muuton. Ja miksi maksaa kesältä vuokraa, jos asunnosta on tarkoitus kuitenkin lähteä ja mennä sinne isän duunipaikkaan kesätöihin.
Meidän opiskelija ihan opiskelukaupungissa ollut kesätöissä. Ihan itse etsinyt.Ei kaikkien isillä ole omaa yritystä eikä edes työtä johon työnantaja palkkaisi opiskelijam
Ohitan. En sano juuta, en jaata. E