Mikä juttu tämä nyt on, että vanhemmat muuttavat perässä nuoren opiskelupaikkakunnalle??
Siis lyhyessä ajassa olen sekä työn, tuttavapiirin ja somen kautta kuullut useasta tapauksesta, että perheen nuori on lähtenyt opiskelemaan toiselle paikkakunnalle, ja perhe, tai vähintään äiti, lähtee perässä. Ihan vaan siksi, kun lapsi muuttaa sinne, "kauas pois".
Ihan tavallisia nuoria ja tavallisia (olen luullut) vanhempia, ei siis ole kyse erityislapsista tms kuin yhdessä tapauksessa ja se onkin ynmärrettävämpää. Mutta nuo muut?!
Miehen työkaverin lapsi muutti 100 km päähän, niin laittoivat talon myyntiin ja muuttivat koko perhe asumaan lapsen lähelle. Nuoremmilla vaihtui sitten koulut ja päiväkodit ja isä ajaa nyt sitten 200 km päivässä työmatkaa, mutta kun on tärkeää päästä lähelle esikoista.
Toisessa tapauksessa äiti muutti lapsen perässä yhdelle paikkakunnalle, lapsi vaihtoikin vuoden päästä koulua toiseen kaupunkiin, niin äidillä "pakkomuutto" myös. Taas.
Ja nyt juuri näin somessa tuttavani asuntoilmoituksen, kertoo että pakko laittaa ihana asunto myyntiin, koska lapset muuttivat isoon kaupunkiin ja täytyy sinne itsekin sitten muuttaa. Lapset ovat täysikäisiä, fiksuja nuoria.
Näitä on enemmänkin, mutta nämä nyt esimerkkinä. Wtf??
Kommentit (226)
Vierailija kirjoitti:
Mihinköhän tässä sitten lähtisi perässä, kun yksi lapsi lähti Helsinkiin, toinen Ouluun ja kuopus suunnittelee ylppäreiden jälkeen lähtöä Espanjaan...
Ilmeisesti sitten Vantaa, siellähän se lentokenttä on helpoiten tavoitettavissa.
Mä muutin 15-vuotiaana lukioon toiselle paikkakunnalle, viikonloppuisin kävin kotona. Olin onnellinen kun sain asua yksin ja keskittyä opiskeluun, se ei kotona olisi onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Napanuora pitää katkaista ja antaa nuorten itsenäistyä. Tiedän ettei olisi tullut kuuloonkaan omien lasteni kanssa jos olisin muuttanut perässä. Hyvin ovat pärjänneet omillaan ja kaukanakin minusta. Opiskelleet ja perustaneet perheet.
No, jos sä et antaisi samalla paikkakunnalla asuessasi lastesi itsenäistyä niin sitten varmaan hyvä näin. Se ei tarkoita, etteikö muut osaisi antaa lastensa itsenäistyä.
Niinhän juuri on. palstan mukaan äidit on joka päivä ovella, käyvät omilla avaimilla järjestelemässä, vaihtamassa verhot.pyhäaamuna hellänä hetkenä avaimilla sisään pyykkiä hakemaan.
Aina ollut monenlaisia perheitä. Olin aikoinaan, yli 20 vuotta sitten, häkeltynyt kun katsoin miten appivanhemmat hoitivat 20+ lastensa (puolison nuoremmat sisarukset) asioita. Paperiasiat, opiskeluasiat, asumisasiat ja työasiat olivat jotenkin itsestäänselvästi liian hankalia näiden nuorten aikuisten hoitaa, niin vanhemmat hyysäsivät joka asiassa. Omat vanhempani ovat kyllä tukeneet tarvittaessa, mutta oletus on ollut että osataan hoitaa omat asiat, että ensisijaisesti itse järjestetään ja osataan.
Ihan järkeviä aikuisia on kaikista lopulta tullut, mutta väittäisin että minulla ja sisaruksillani on huomattavasti enemmän rohkeutta uusiin asioihin, liekö se syy vai seuraus?
Olisi ollut vanhemmillani rankkaa muuttaa kamoineen perässä, kun kolmeenkymppiin mennessä olin vaihtanut paikkakuntaa jo 4–5 kertaa.
Onko kyseessä ns. korona nuoret? Meillä ainakin eniten tukea on tarvinnut juuri tämän ikäinen, mutta en tod. mihinkään ole perässä muuttanut vaan neuvonut sitten vain vähän enemmän, miten kannattaa toimia. Nuorempi sisar on huomattavasti omatoimisempi, kun sai kokea normaalimman murrosiän.
Vierailija kirjoitti:
Aina ollut monenlaisia perheitä. Olin aikoinaan, yli 20 vuotta sitten, häkeltynyt kun katsoin miten appivanhemmat hoitivat 20+ lastensa (puolison nuoremmat sisarukset) asioita. Paperiasiat, opiskeluasiat, asumisasiat ja työasiat olivat jotenkin itsestäänselvästi liian hankalia näiden nuorten aikuisten hoitaa, niin vanhemmat hyysäsivät joka asiassa. Omat vanhempani ovat kyllä tukeneet tarvittaessa, mutta oletus on ollut että osataan hoitaa omat asiat, että ensisijaisesti itse järjestetään ja osataan.
Ihan järkeviä aikuisia on kaikista lopulta tullut, mutta väittäisin että minulla ja sisaruksillani on huomattavasti enemmän rohkeutta uusiin asioihin, liekö se syy vai seuraus?
Joo ja tarvitaan myös nuoria/ihmisiä jotka ovat aktiivisia, oma-aloitteisia ja vievät asioita eteenpäin.
Sellaisia ei kovin intensiivisellä kasvatuksella tule, vaikka tietysti -siis tietysti- läsnäoleva, rakastava, tukeva ja kannustava vanhemmuus on lähtökohta. Se vaan ei tarkoita intensiivisyyttä ja helikopterointia.
Vierailija kirjoitti:
Helikopterivanhemmuus, tai ei ymmärretä katkaista napanuoraa ja antaa lapsen aikuistua. Minusta olisi ollut käsittämätöntä, jos vanhempani olisivat muuttaneet opiskelupaikkakunnalleni.
No eikä ole. Ihan normaalia, että vanhemmat haluaa edelleen kuulua lapsien lähipiiriin ja nähdä heitä. Pitemmän päälle myös helpompaa lapsille olla tekemisissä vanhempien kanssa ja myös hoitaa heitä kun vanhuus koittaa. Ja puhun tässä nyt töissä käyvien lasten vanhemmista. En opiskelu paikkakunnasta.
T. Lapsi
En ole tuollaiseen törmännyt. Lähinnä niin, että vanhemmat eläköidytyyään muuttavat samalle paikkakunnalle lastensa kanssa.
On voinut olla ajatuksena asua jossain vähintään siihen asti, että lapset saavat toisen asteen koulutuksen, mutta sitten oppilaitokset tai osa niistä on lakkautettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helikopterivanhemmuus, tai ei ymmärretä katkaista napanuoraa ja antaa lapsen aikuistua. Minusta olisi ollut käsittämätöntä, jos vanhempani olisivat muuttaneet opiskelupaikkakunnalleni.
No eikä ole. Ihan normaalia, että vanhemmat haluaa edelleen kuulua lapsien lähipiiriin ja nähdä heitä. Pitemmän päälle myös helpompaa lapsille olla tekemisissä vanhempien kanssa ja myös hoitaa heitä kun vanhuus koittaa. Ja puhun tässä nyt töissä käyvien lasten vanhemmista. En opiskelu paikkakunnasta.
T. Lapsi
Ihmiset työn perässä asuvat hyvinkin kaukana vanhemmistaan ja se on normaalia. Tuo "sitten hoidan" on ihan turhaa riippuvuutta. Lasten on itsenäistyttävä ja vanhempien laskettava irti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Lapsi
On lapsia jotka palaavat pikkukaupunkiin työhön kuin työhön uskaltamatta 600 kmn päähän koulutustasi vastaavaan.
Miten he itse selittävät "pakkomuuttoa"? Kysy tätä niiltä tavallisilta perheitä. Itse tiedän vain yhden, jossa yksin elävä työtön vanhempi muutti lapsen opiskelupaikkakunnalle.
Yhden tällaisen tapauksen tiedän. Siinä kyseessä oli narsistiäiti, joka muutti poikansa mukana tämän opiskelupaikkakunnalle. Muu perhe jäi vanhaan kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä kuullutkaan tuollaisesta. Ehkä heillä on koko ajan ollut ideana muuttaa maalta tai syrjäseudulta kaupunkiin, kun lapset ovat isompia tai aikuisia?
Juu. Kenties ne vanhemmat ovat aiemmin itsekin asuneet ko. kaupungissa. Moni haluaa kehyskuntiin lapsiperheaikana muttei aio jäädä sinne.
Omasta mielestäni olisi ollut ihanaa, jos lapsi olisi lähtenyt opiskelemaan Turkuun, niin olisi tullut perustelu muuttaa sinne. Kaipaan takaisin. Ehkä tuon jotenkin olisi pystynyt säätämään. Valitettavasti niin ei käynyt, ja kökin edelleen täällä pk-seudulla 😭
Tunnen äidin, joka muutti nuoren kanssa jopa samaan asuntoon opiskelupaikkakunnalle. Nuori kun ei äidin mielestä kerta kaikkiaan pärjää yksin.
En ole kuullut ja miten se edes onnistuisi jos 3 lasta opiskelisivat kaikki eri paikkakunnilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä kuullutkaan tuollaisesta. Ehkä heillä on koko ajan ollut ideana muuttaa maalta tai syrjäseudulta kaupunkiin, kun lapset ovat isompia tai aikuisia?
Juu. Kenties ne vanhemmat ovat aiemmin itsekin asuneet ko. kaupungissa. Moni haluaa kehyskuntiin lapsiperheaikana muttei aio jäädä sinne.
Omasta mielestäni olisi ollut ihanaa, jos lapsi olisi lähtenyt opiskelemaan Turkuun, niin olisi tullut perustelu muuttaa sinne. Kaipaan takaisin. Ehkä tuon jotenkin olisi pystynyt säätämään. Valitettavasti niin ei käynyt, ja kökin edelleen täällä pk-seudulla 😭
Et siis osaa muuttaa itse Turkuun?
Kukaan terve ei noin tee. Jos niori ei ole kykenevä asumaan vanhemmistaan kaukana, hän ei ole valmis opiskelemaan eikä itsenäistymäänkään.
Älä viitsi projisoida oman elämän puutettasi tuntemattomiin. Keskity nyt vaan omiin asioihisi!