Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä juttu tämä nyt on, että vanhemmat muuttavat perässä nuoren opiskelupaikkakunnalle??

Vierailija
06.08.2026 |

Siis lyhyessä ajassa olen sekä työn, tuttavapiirin ja somen kautta kuullut useasta tapauksesta, että perheen nuori on lähtenyt opiskelemaan toiselle paikkakunnalle, ja perhe, tai vähintään äiti, lähtee perässä. Ihan vaan siksi, kun lapsi muuttaa sinne, "kauas pois". 

Ihan tavallisia nuoria ja tavallisia (olen luullut) vanhempia, ei siis ole kyse erityislapsista tms kuin yhdessä tapauksessa ja se onkin ynmärrettävämpää. Mutta nuo muut?!

Miehen työkaverin lapsi muutti 100 km päähän, niin laittoivat talon myyntiin ja muuttivat koko perhe asumaan lapsen lähelle. Nuoremmilla vaihtui sitten koulut ja päiväkodit ja isä ajaa nyt sitten 200 km päivässä työmatkaa, mutta kun on tärkeää päästä lähelle esikoista. 

Toisessa tapauksessa äiti muutti lapsen perässä yhdelle paikkakunnalle, lapsi vaihtoikin vuoden päästä koulua toiseen kaupunkiin, niin äidillä "pakkomuutto" myös. Taas.

Ja nyt juuri näin somessa tuttavani asuntoilmoituksen, kertoo että pakko laittaa ihana asunto myyntiin, koska lapset muuttivat isoon kaupunkiin ja täytyy sinne itsekin sitten muuttaa. Lapset ovat täysikäisiä, fiksuja nuoria. 

Näitä on enemmänkin, mutta nämä nyt esimerkkinä. Wtf?? 

Kommentit (222)

Vierailija
221/222 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan helikopterivanhemmat. Tulevat mukaan asuntonäyttöihin aikuisille lapsilleen, maksavat vuokran, herättävät aikuisen lapsen aamulla, soittavat aikuisen lapsen työnantajalle ja muuttavat opiskelupaikkakunnalle päästäkseen helpommin siivoamaan lapsen asunnon ja tuomaan ruokaa jääkaappiin.

Tämä vastaus, kuten moni muukin tässä ketjussa, kuulostaa katkeralta. "Miksi joillakin on hyvät ja huolehtivat vanhemmat? Miksi minä olen joutunut pärjäämään yksin? Miksi minä en saanut tukea ja apua vanhemmiltani? Miksi minun vanhempani eivät halunneet olla enemmän tukemassa minua? Miksi joillakin muilla on vanhemmat, jotka tukevat nuoria ja nuoria aikuisia, vaikka minulla ei ole, eikä ollut?"

Suomalaiseen kulttuuriin on kuulunut poismuutto 18-20-vuotiaana, ja sen jälkeen on pärjättävä yksin. Työt, opiskelut ja lapset on pitänyt hoitaa itse. Monissa muissa maissa ei tällaista ole. Perhe on laajempi yksikkö. Läheisistä huolehditaan elämänmittaisesti. 

Suomalaiseen kulttuuriin on kuulunut itse pärjääminen, josta esimerkkinä on vaikkapa pienten koululaisten kulkeminen yksin kouluun ja iltapäivällä yksin kotona oleminen. Ei sellaista ole oikein muualla kuin Suomessa.

Tuskin nyt sentään kukaan voi olla kateellinen siitä, jos jonkun vanhemmat ovat tekemässä lapsesta heikosti pärjäävän, myös sosisalisilta taidoiltaan, erityisesti pojista, jotka eivät pärjää ihmissuhteissa, työelämässä  täysi-ikäisenä.  Jotkut äidit tulevat jopa 40v poikansa työpaikkahaastatteluun, jotta hän saisi työpaikan tai lääkärin vastaanotolle. 

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/teetko-kaiken-lapsesi-puolesta-heli…

Asuu samassa kaupungissa = tekee kaiken lapsensa puolesta? Ihan vähän nyt vedit mutkia suoraksi.

Vierailija
222/222 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä menee nyt vähän aiheen ohi. Minussa on varmaan joku vika tai sitten se johtuu itäkarjalaisista sukujuurista, että kaipaisin suku-ja perheyhteyttä ihan arkipäiväisessä elämässä, enkä sitä, että perhe on yhdessä vain joulupöydässä ja ehkä hautajaisissa. Rajan takana Karjalassa asuttiin isoissa yhteisöissä, joista vanhuksiakaan ei häädetty pois. Ovet oli aina auki vieraille. Ihan varmasti omat murheensa on tuossa tyylissä ollut, mutta taatusti myös paljon hyvää. No, tuosta voi vain haaveilla. Ihmiset on nykyään aika yksin isoissa kaupungeissakin. Sopiva yhteisö on ydinperhe tai parisuhde. Näiden ulkopuolelle jääviin pidetään etäisyyttä.

Tuollaistahan se on ollut kaikkialla ennen kaupungistumista.

Minäkin pitäisin tuollaisesta, mutta eri ilmastossa.. Ja opiskelijalapsen lähelle muuttaminen on silleen eri, ettei se opiskelija tarvitse vanhempien apua (eikä opiskelijalapsen vanhemmatkaan ole yleensä vielä niin vanhoja, että he tarvitsisivat lapselta apua). Päinvastoin, opiskelija on yleensä sellaisessa elämänvaiheessa, jossa kasvaa omaksi itsekseen ja elää ns. omaa elämäänsä, josta ammentaa aikuisuuteen. 

Lastenlasten tultua on kivempi, jos asutaan lähekkäin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän