Kyllä meni mieli matalaksi. Laskin, että olemme tuhlanneet vuokraan jo yki 270 000 €. Sillä olisi saanut oman asunnon. 😢😢😢 Onko muita?
Omistusasunnossa asuva tuttava pyysi laskemaan paljonko olemme tuhlanneet vuokraan elämänne aikana. Laskin että meillä on mennyt vuokriin jo noin 270 000 euroa! 😱!!!
Melkein itku tuli, kun ajattelen että tällä summalla olisi saanut oman asunnon ja saisimme asua omistusasuntotalossa eikä tässä vuokrakasarmissa. Ja että maksaminen vain jatkuu eli summa vain kasvaa!
Ja kadehdin omistusasunnossa asuvaa tuttavaperhettä, koska he ovat jo maksaneet asuntolainan pois ja heillä on rahaa matkustella ja syödä usein ulkona koko perheen voimin. Ja asuntojen arvo tuolla alueella vain nousee.
Väitän että tämä on vaikea ja karvas pala monelle vuokralla asuvalle. Vai uskallatteko laskea paljonko olette elämänne aikana tuhlanneet rahojanne vuokriin?
Minä laskin ja itkin.
Kommentit (199)
Vuokraluukussa saa koko ajan pelätä milloin tulee lähtö. Miten sellaista voi pitää edes kotina? Pitempiaikainen hotellihuone vain. Jos haluaa vaikka maalata tai tapetoida seinän niin pitää kysyä vuokranantajalta lupa. Ei sopisi minulle tuollainen ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään ilmaiseksi, mutta niin kauan kuin asunnosta oli lainaa jäljellä, maksoin asunnon lainaa ja muita kuluja joka kuukausi satoja euroja enemmän kuin olisi ollut samankokoisen asunnon vuokra. Jos olisin asunut vuokralla, olisin voinut sijoittaa tuon erotuksen.
Unohdatko sä nyt kokonaan sen, että se lainaosuus kerrytti sun omaisuutta? Nyt vuokralla makselet lainaosuuden verran toiselle, joka on pois sijoittamisesta. Et laske lainallesi mitään tuottoa, mutta oletat osakkeiden aina tuottavan. Sinä toi ai joku toinen on puhunut sijoittamisen hajauttamisesta - se omistusasuntoon sijoittaminen on myös juuri sitä hajauttamista.Pari korjausta. Oletat itse lainallesi tuottoa asunnon hinnan noustessa, mutta ei sen näin mene. Sekä asunto että osakesijoitus sisältävät riskejä, kumpikin voi nousta tai laskea.
Toiseksi, hajauttaminen, jos suurin osa omaisuudestasi on vain asunnossasi, ei se ole hajauttamista. Olet tehnyt riskipitoisen sijoituksen, jossa yksi sijoituskohde hallitsee varallisuuttasi. Tässäkin on riski, suuri tai pieni riippuen monesta tekijästä.
Ensimmäiseksi: asun täysin uudessa talossa kaupungissa. Remontteja ei ole tulossa pitkään aikaan.
Toiseksi: minulle kertyy säästöjä joka kuukausi ja sijoitukseni on 65% asunnossa, 45% sijoituksissa tällä hetkellä. Suhde muuttuu koko ajan sijoitusten kasvaessa joka kuukausi.
Kolmanneksi. Maksaisin vuokraa lyhennykseni verran eli tilanne olisi ulkoapäin katsottuna +-nolla rahavirrassa. Todellisuudessa se lyhennys kerryttää koko ajan omaisuuttani lyhennyksen verran. Se mikä sen sijoituksen arvo on, jos joskus päätän myydä asuntoni, jää nähtäväksi, mutta enemmän se kuin nolla, joka menisi siihen vuokraan täysin.Erikoinen asunto, asuntojen arvot laskeneet jo 4v ja aika reilusti, mutta sinun uusi asunnon arvo vain nousee. Vaikka tällä ei ole merkitystä, jos et myy asuntoa, kaikki laskelmasi perustuvat oletuksiin. Suurimmalla osalla ei ole varaa sijoittaa lainanlyhennysten lisäksi samaa summaa sijoituksiin, eli et ole ehkä paras vertailukohta.
Lisäksi lainaamallasi on erittäin omituinen sijoitus kokonaisuus. Asunto 65% ja muu 45% tekee yhteensä 110% eli sijoitukset taitavat olla Porvoossa, jos ymmärrät, mitä tarkoitan...
Näppäilyvirhe. 65/35
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Minäkin ihmettelen noita omakotitalon remppaajia jotka tekee putkiremontin monta kertaa. Samoten ikkunat on aina vaihdettava ja julkisivukin vähintään kerran vuodessa. Keittiötkään ei kestä omakotitalossa yhtä pitkään kun kerrostalossa. Kylpyhuoneista puhumattakaan. Ja kulut on aina valtavat... Omakotitalo on aina halvenpi kuin saman kokoinen kerrostalo kämppä.
Ketkä asuu tyhjiössä, jossa mikään muu ei vaikuta elämiseen kuin asunnon kulut? Aika harva. Ihmiset eivät muuta niihin mukamas halpoihin ok-taloihin, koska se voi tarkoittaa työttömyyttä, tai se voi tarkoittaa autopakkoa, tai se voi tarkoitta, että joutuu ajamaan joka viikonloppu auttamaan iäkkäitä vanhempiaan 100 km päähän. On totaalisen lapsellista laskea vain jotain tiukasti rajattuja asumiskuluja.
Edes kahdella vierekkäin ok-talossa asuvalla ei ole täsmälleen samanlaisia kuluja elämässään. Sen jo luulisi kertovan jotain.
Vauvapalstalla jokainen ok-talossa asuva tuntuu luulevan, että hänellä on kaikista halvimmat asumiskulut koko Suomessa. 😆
No, kerroppas mulle paljonko on vuokra tai vastike? 5 huonetta+ keittiö, takkahuone, sauna, pesuhuone, wc2, kodinhoitohuone. Lämmintä varastotilaa 20m2. 2 auton talli. Kylmää varastotilaa 30m2. Mä lasken sillä aikaa mun vuoden asumiskulut. Remppoja en laske, ne tein ja maksoin kun tähän muutin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskitko mukaan omistusasunnon mahdolliset putkiremontit, ikkunaremontit, rikkoutuneet keittiökoneet ym.?
Ja korko asuntolainalle.
Suuri osa tarvitsee lainaa mutta eivät läheskään kaikki.
Joo me tarvita ja asutaan vuokralla. Salkku sen kun paisuu. Asunto ostetaan noin 6-8 vuoden päästä. Tosin ei saada näin ihanaa järvenranta rivaria.
Juljus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Minäkin ihmettelen noita omakotitalon remppaajia jotka tekee putkiremontin monta kertaa. Samoten ikkunat on aina vaihdettava ja julkisivukin vähintään kerran vuodessa. Keittiötkään ei kestä omakotitalossa yhtä pitkään kun kerrostalossa. Kylpyhuoneista puhumattakaan. Ja kulut on aina valtavat... Omakotitalo on aina halvenpi kuin saman kokoinen kerrostalo kämppä.
Ketkä asuu tyhjiössä, jossa mikään muu ei vaikuta elämiseen kuin asunnon kulut? Aika harva. Ihmiset eivät muuta niihin mukamas halpoihin ok-taloihin, koska se voi tarkoittaa työttömyyttä, tai se voi tarkoittaa autopakkoa, tai se voi tarkoitta, että joutuu ajamaan joka viikonloppu auttamaan iäkkäitä vanhempiaan 100 km päähän. On totaalisen lapsellista laskea vain jotain tiukasti rajattuja asumiskuluja.
Edes kahdella vierekkäin ok-talossa asuvalla ei ole täsmälleen samanlaisia kuluja elämässään. Sen jo luulisi kertovan jotain.
Vauvapalstalla jokainen ok-talossa asuva tuntuu luulevan, että hänellä on kaikista halvimmat asumiskulut koko Suomessa. 😆
No, kerroppas mulle paljonko on vuokra tai vastike? 5 huonetta+ keittiö, takkahuone, sauna, pesuhuone, wc2, kodinhoitohuone. Lämmintä varastotilaa 20m2. 2 auton talli. Kylmää varastotilaa 30m2. Mä lasken sillä aikaa mun vuoden asumiskulut. Remppoja en laske, ne tein ja maksoin kun tähän muutin.
Tämäpä hyvinkin, kaikenlaisia koteja ei edes ole mahdollista vuokrata. Jo yli 100 neliön kerrostaloasuntoja on aika vähän tarjolla vuokrattavaksi eivätkä kaikki halua asua kovin ahtaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vuokraluukussa saa koko ajan pelätä milloin tulee lähtö. Miten sellaista voi pitää edes kotina? Pitempiaikainen hotellihuone vain. Jos haluaa vaikka maalata tai tapetoida seinän niin pitää kysyä vuokranantajalta lupa. Ei sopisi minulle tuollainen ikinä.
Valkoiset seinät ja ei mihinkään joudu lähtemään kun asutaan asossa ja omakin saadaan ihan salkun voimin ilman pankkia.
Vuokralla saa usein jännänaapurit kaupan päälle:)
Tutulla 200 000 ja asuu vuokralla ja omaa ei halua.
Minua ei haittaa. Asuntoa ei mukaansa saa, kun täältä lähdetään. Ja mitä vähemmän omaisuutta, sitä vähemmän sressiä. m50
Vierailija kirjoitti:
Meillä on linnut ja fasaanit,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on linnut ja fasaanit,
Fasaani on lintu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaikkialla on kaikenlaisia naapureita, omistajia ja vuokralaisia. Ehkä kaikkein kalleimmilla omakotitaloalueilla ei ole paljoa vuokralaisia.
teit hölmösti kun maksoit vuokrasi itse. Tottakai olisi pitänyt lähettää kuitit kelaan ja sitten marista siitä kun jotkut ei maksa kuin 52% tuloistaan veroa. Ryökäleet.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa omistusasunnoissa asuvista on velkaa pankille, ja monet omistusasunnot sijaitsevat sellaisilla alueilla etteivät ne mene kaupaksi. Omistusasunto on kaikkein huonoimmin tuottava sijoitus.
Jossakin täytyy asua ja maksaa siitä.
Minulla on mennyt vuokriin noin 297 000e viimeisen kolmenkymmen vuoden aikana.
Mitä sitten?
Nyt asun juuri siellä, missä haluan. Minulla ei olisi ollut mahdollisuutta ostaa vastaavaa asuntoa kuin missä nyt asun.
Sen sijaan, että olisin "kivunnut" ylöspäin huommalla sijainnilla olevista, pienemmistä ja huonompikuntoisista asunnoista, olen saanut asua aina hyvällä sijainnilla ja siistissä asunnossa.
Viimeiset 10 vuotta olen maksanut vuokraa 180 000e. Silloin kymmenen vuotta sitten minulla olisi ollut varaa ostaa noin 120 000e asunto, kun huomoidaan lainanlyhennys ja vastikkeet, eli pienempi, huonompi sijainti jne. Sen sijaan olen asunut asunnossa, joka olisi maksanut noin 380 000e omaksi ostettuna + vastikkeet
Vierailija kirjoitti:
Ei omistusasunto poista naapureista aiheutuneita ongelmia. Päin vastoin, vuokra-asunnosta pääsee nopeammin muuttamaan pois
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse asunut omistusasunnossa pääkaupunkiseudulla yli 35 vuotta, mutta olen myös laskenut, että ei tämä ole ollut taloudellisesti mikään kauhean hyvä sijoitus. Jos olisin sijoittanut osakkeisiin asunnon omarahoitusosuuden sekä kuukausittain sen summan, mitä maksoin enemmän asunnon lainaa ja muita kuluja kuin mitä saman kokoisen asunnon vuokra olisi ollut, olisin nyt satoja tuhansia euroja rikkaampi.
Asunnon arvokaan ei ole paljon sitä suurempi kuin mitä olemme tästä omistusaikana yhteensä maksaneet, jos lasken mukaan ostohinnan lisäksi kaikki tehdyt remontit.
Asumiskustannukset ovat nyt kyllä hyvin edulliset, kun laina on maksettu, mutta jos olisin asunnon sijaan sijoittanut aikoinaan osakkeisiin, maksaisin jo niiden osakkeiden osingoilla aika ison asunnon vuokraa.
Toki omistusasunnossa on sitten paljon muita hyviä puolia vuokra-asuntoon verrattuna.
Ja osakkeiden ostelun lomassa olisit elellyt ilmaiseksi vuokralla?
En tietenkään ilmaiseksi, mutta niin kauan kuin asunnosta oli lainaa jäljellä, maksoin asunnon lainaa ja muita kuluja joka kuukausi satoja euroja enemmän kuin olisi ollut samankokoisen asunnon vuokra. Jos olisin asunut vuokralla, olisin voinut sijoittaa tuon erotuksen.
No huh huh. Ei meillä nyt sentään noin päin ole mennyt. Kaikki kulut lainoineen 1100€/kk ja vuokralla tällaisesta saisi pulittaa vähintään 1600€/kk.
Aika erikoinen asunto, jos sama asunto on noin paljon halvempi omistusasuntona. Jotain jätit kertomatta? Ehkä taloyhtiössä on korjauspommi odottamassa, asunto on jostain Mäntästä sivukyliltä tai et laskenut pääomakulujasi.
Tällaisia uusia omakotitaloja ei oikein ole omassa kaupungissa Uudellamaalla vuokramarkkinoilla tarjolla. Me asuttiin 90-luvun kerrostalossa samalla alueella mutta yli 20 neliötä pienemmässä asunnossa puoli vuotta kun talo valmistui ja siinäkin oli isompi vuokra kuin tässä meidän okt:ssa on asumiskulut ja laina yht ja olen nähnyt että vuokra oli siinä kerrostaloasunnossa jo noussut 100€:lla. Onhan tämä asumismukavuus tässä omassa kodissa ihan eri luokkaa kuin siinä ysärikerrostaloasunnossa, niin se vaan on.
Vierailija kirjoitti:
No jaa, miten sen nyt laskee ja ottaa. Itse myin asuntoni vielä kun siitä sai voittoa, siinä koronan korvilla. Sijoitin myyntirahat ja yhdessä vaiheessa korotkin maksoi lähes kaikki vuokrakuluni, mutta nykyään osingot maksaa vuokrani pois, ylikin vielä jää.
Ajattelen niin, että asumiseni on nykyään ilmaista... Enkä tosiaan asu missään "mörskässä".
Ei kaikilla näin. Onni olla ilman naista, niin ei tule kuluja ja saa nauttia omasta elämästä.
Saa nauttia omasta kädestä, josta viikottain joutuu viilaamaan känsiä jotka ankara runkkaus kasvattaa.
Tein huvikseni vastaavan laskelman, jossa alkupääomana asunnon myyntihinta ja kuukausittain sijoitus lyhennys + korko 15v:lla.
Oletuksena ettei menot muuttuisi, en jaksa laskea vuokralle ja vastikkeelle korotuksia.
Menot 15v:
Vuokralla: asuminen 162 000e (900e/kk)
Omistusasuminen: 36 000e (vastikke, 200e/kk) + korkoja 35000e (3%), menot yhteensä 71000e. Voitto vuokralla asumisen sijaan 91000e.
Sijoitettuna sama raha 4% tuotolla (alkupääoma asunnon myyntihinta ja kuukausittain lyhennys + korko sekä vastike joka kuukausi sijoitettuna)
Tuotto pääomalle: 190 000e.
Vuokramenot: 162 000e
Voitto 28000e.