Kyllä meni mieli matalaksi. Laskin, että olemme tuhlanneet vuokraan jo yki 270 000 €. Sillä olisi saanut oman asunnon. 😢😢😢 Onko muita?
Omistusasunnossa asuva tuttava pyysi laskemaan paljonko olemme tuhlanneet vuokraan elämänne aikana. Laskin että meillä on mennyt vuokriin jo noin 270 000 euroa! 😱!!!
Melkein itku tuli, kun ajattelen että tällä summalla olisi saanut oman asunnon ja saisimme asua omistusasuntotalossa eikä tässä vuokrakasarmissa. Ja että maksaminen vain jatkuu eli summa vain kasvaa!
Ja kadehdin omistusasunnossa asuvaa tuttavaperhettä, koska he ovat jo maksaneet asuntolainan pois ja heillä on rahaa matkustella ja syödä usein ulkona koko perheen voimin. Ja asuntojen arvo tuolla alueella vain nousee.
Väitän että tämä on vaikea ja karvas pala monelle vuokralla asuvalle. Vai uskallatteko laskea paljonko olette elämänne aikana tuhlanneet rahojanne vuokriin?
Minä laskin ja itkin.
Kommentit (324)
No asunto pitää ostaa jo 20 vuotiaana ja se on sitten 40 vuotiaana maksettu. Saako 20 vuotiaana lainaa 270000 euroa pankista?
Vierailija kirjoitti:
No asunto pitää ostaa jo 20 vuotiaana ja se on sitten 40 vuotiaana maksettu. Saako 20 vuotiaana lainaa 270000 euroa pankista?
Miksi 20-vuotiaana? En minä ainakaan opiskelijana olisi mitään lainaa edes saanut eikä omaisuutta ollut. Ostin asunnon vasta yli 40vuotiaana, kun oli vakityö, säännölliset tulot ja koko asunnon myyntihintaan tarvinnut lainana ottaa.
ja asuntojen jinnat ovat tullee rytisten alas, tonttivuokrat nousevat pilviin eikå oma tonttikaan ole turvassa.
mihin tuonkin pääoman olisi paremmin sijoittanut kuin neliöihin? eipäs kerrotakkaan.
Vierailija kirjoitti:
ja asuntojen jinnat ovat tullee rytisten alas, tonttivuokrat nousevat pilviin eikå oma tonttikaan ole turvassa.
mihin tuonkin pääoman olisi paremmin sijoittanut kuin neliöihin? eipäs kerrotakkaan.
No, muuta telttaan.
Vuokra-asunnosta lähtiessäsi et saa mitään takaisin , mutta omasta asunnosta saat takaisin suurimman osan, vaikka et kaikkea saisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Laskitko mukaan omistusasunnon mahdolliset putkiremontit, ikkunaremontit, rikkoutuneet keittiökoneet ym.?
Tai vastikkeet ja korot?
Olisiko lainan saanti ylipäätään ollut mahdollista?
Entä minkä verran olet saanut tukia asumiseesi?
Ei vaan voi laskea kaikkia maksettuja vuokria yhteen, ja sanoa että tämän verran hävisin.
Vähän sama, kuin laskisi paljon on mennyt ruokaan, ja paljonko olisi säästänyt syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Vuokra-asunnosta lähtiessäsi et saa mitään takaisin , mutta omasta asunnosta saat takaisin suurimman osan, vaikka et kaikkea saisikaan.
Omistusasunnosta ei voi muuttaa pois, koska sinulla pitää olla uusi asunto ennen kun voit muuttaa pois, mutta et voi ostaa uutta asuntoa, koska muuten joudut maksamaan tuplavastikkeita, ja entinen asunto pitää myydä pois, mutta sitä ei voi myydä, koska siinä voi kestää monta vuotta ennen kun sen saa myytyä pois.
Muutamia asioita joita kannattaa huomioida:
1. Asumistuella asuminen vuokra-asunnossa on halvempaa kuin omistusasunto.
2. Omistusasunto sitoo sinut tiettyyn paikkakuntaan.
3. Taloyhtiö jossa omistusasunto on voi mennä konkurssiin, joten voit menettää koko asunnon, mikä tulee paljon kalliimmaksi kuin vuokra-asunto koskaan tulisi. Voit myös joutua maksamaan muiden asuntojen vastikkeita jos asuntojen omistajat ei maksa vastikkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskin, että olen saanut 30 vuoden aikana vuokratuloja noin 360 000 euroa ja maksanut siitä veroja 108 000 euroa. Me vuokranantajat maksamme enemmän veroja kuin asuinnoissamme asuvat, kierrätämme Kelan tuet takaisin valtiolle ja meitä pidetään kovasti ahneina.
Hämmentävää, ettet ole tehnyt ahkerasti remonttia asunnoissasi, joiden hinnan olisit voinut vähentää verotuksesta ja samalla nostanut sijoitusasuntojesi arvoa.
Kerroinko, että en ole tehnyt remontteja? Olen saanut vuokratuloja 360 000 euroja, josta olen maksanut veroja. Ennen verotusta on vähennetty niin vastikkeet, remontit kuin muutkin kulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistusasunnosta ei voi muuttaa pois, koska sinulla pitää olla uusi asunto ennen kun voit muuttaa pois, mutta et voi ostaa uutta asuntoa, koska muuten joudut maksamaan tuplavastikkeita, ja entinen asunto pitää myydä pois, mutta sitä ei voi myydä, koska siinä voi kestää monta vuotta ennen kun sen saa myytyä pois.
Ok.
Sen asunnon voi laittaa myös vuokrallekin. Voit muuttaa vuokralle ennen kuin myyt asuntosi. Sitä vasten voi ottaa uuden asuntolainan, jos haluaa ostaa oman jne.. vaihtoehtoja on.
Miksi laskea vuosien asumiskuluja ja voivotella. Ihan oma valinta ostaa tai vuokrata.
Minä myin omani, pääsin asuntovelasta ja muutin pieneen suvulta lunastamaani mökkiin. Rahaa jää palkasta hyvin ja "sijoitan" sen elämyksiin, mm. matkusteluun. Tämä ei ollut mahdollista kun oli talolaina niskassa. Eukkokin otti ja lähti joten entistä vähemmän kulueriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskin, että olen saanut 30 vuoden aikana vuokratuloja noin 360 000 euroa ja maksanut siitä veroja 108 000 euroa. Me vuokranantajat maksamme enemmän veroja kuin asuinnoissamme asuvat, kierrätämme Kelan tuet takaisin valtiolle ja meitä pidetään kovasti ahneina.
Hämmentävää, ettet ole tehnyt ahkerasti remonttia asunnoissasi, joiden hinnan olisit voinut vähentää verotuksesta ja samalla nostanut sijoitusasuntojesi arvoa.
Kerroinko, että en ole tehnyt remontteja? Olen saanut vuokratuloja 360 000 euroja, josta olen maksanut veroja. Ennen verotusta on vähennetty niin vastikkeet, remontit kuin muutkin kulut.
Turhaan yrität selittää näille… kun eivät omista kuin vaatteet päällänsä.
Vierailija kirjoitti:
Muutamia asioita joita kannattaa huomioida:
1. Asumistuella asuminen vuokra-asunnossa on halvempaa kuin omistusasunto.
2. Omistusasunto sitoo sinut tiettyyn paikkakuntaan.
3. Taloyhtiö jossa omistusasunto on voi mennä konkurssiin, joten voit menettää koko asunnon, mikä tulee paljon kalliimmaksi kuin vuokra-asunto koskaan tulisi. Voit myös joutua maksamaan muiden asuntojen vastikkeita jos asuntojen omistajat ei maksa vastikkeita.
Pikkasen oiot maailman skenaarioon…
Juljus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Minäkin ihmettelen noita omakotitalon remppaajia jotka tekee putkiremontin monta kertaa. Samoten ikkunat on aina vaihdettava ja julkisivukin vähintään kerran vuodessa. Keittiötkään ei kestä omakotitalossa yhtä pitkään kun kerrostalossa. Kylpyhuoneista puhumattakaan. Ja kulut on aina valtavat... Omakotitalo on aina halvenpi kuin saman kokoinen kerrostalo kämppä.
Ketkä asuu tyhjiössä, jossa mikään muu ei vaikuta elämiseen kuin asunnon kulut? Aika harva. Ihmiset eivät muuta niihin mukamas halpoihin ok-taloihin, koska se voi tarkoittaa työttömyyttä, tai se voi tarkoittaa autopakkoa, tai se voi tarkoitta, että joutuu ajamaan joka viikonloppu auttamaan iäkkäitä vanhempiaan 100 km päähän. On totaalisen lapsellista laskea vain jotain tiukasti rajattuja asumiskuluja.
Edes kahdella vierekkäin ok-talossa asuvalla ei ole täsmälleen samanlaisia kuluja elämässään. Sen jo luulisi kertovan jotain.
Vauvapalstalla jokainen ok-talossa asuva tuntuu luulevan, että hänellä on kaikista halvimmat asumiskulut koko Suomessa. 😆
No, kerroppas mulle paljonko on vuokra tai vastike? 5 huonetta+ keittiö, takkahuone, sauna, pesuhuone, wc2, kodinhoitohuone. Lämmintä varastotilaa 20m2. 2 auton talli. Kylmää varastotilaa 30m2. Mä lasken sillä aikaa mun vuoden asumiskulut. Remppoja en laske, ne tein ja maksoin kun tähän muutin.
Paikkakunta? Asuinneliöt? Asunnon/talon ikä, kunto, varustelu?
Oletuksena että, että kyse 100 neliön rivarista keskisuuressa kaupungissa lähiössä.
Vuokra noin 1200€/kk. Hoitovastike olisi noin 500€, jos ei korjauslainoja taloyhtiöllä.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa omistusasunnoissa asuvista on velkaa pankille, ja monet omistusasunnot sijaitsevat sellaisilla alueilla etteivät ne mene kaupaksi. Omistusasunto on kaikkein huonoimmin tuottava sijoitus.
Itseasiassa SUURIN osa omistusasunnoissa asuvista EIVÄT OLE asunnostaan velkaa pankille. Tilastokeskuksen mukaan noin 55% omistusasujista EI OLE asuntolainaa, joten väitteesi on väärin. Lisäksi oma koti EI OLE sijoitus ensinkään, eikä sitä sellaiseksi pidä kuvitella.
Vierailija kirjoitti:
Poikani osti kihlattuna kanssa remontoidun rivitalo-osakkeen Oulusta, kun olivat 19 vuotiaita. Maksoivat siitä 92 000 euroa. Mitä pienempi laina, sitä pienemmät korkomenot.
En oikein tykkää matalamielisistä muijista.
Tässä keskustelussa moni hokee, että taloyhtiö voi mennä konkurssiin eikä asunnosta saa mitään.
No jos joku tyhmä oikeasti ostaa asunnon näin huonokuntoisesta taloyhtiöstä, asunnon saa todella halvalla ja laina on äkkiä maksettu. Pois muuttaessa tilanne on sitten sama kuin vuokralaisella: tuli maksettua joka kuukausi satoja euroja, mutta käteen ei jäänyt mitään. Siis jos asunnon omistajan tilanne olisi näin epäonnisessa tilanteessa surkea, tarkoittaa se että vuokralaisen muuttaessa hänen tilanne on aina surkea. Sitä paitsi vuokralainen on joutunut maksamaan joka kuukausi vuokranantajan vastikkeen ja lainanlyhennyksen lisäksi myös vuokratuoton eli enemmän kuin omistusasuja.
Olen tuhlannut koko ikäni kaikki rahani. En ole laskenut kuinka paljon.
M55