Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä meni mieli matalaksi. Laskin, että olemme tuhlanneet vuokraan jo yki 270 000 €. Sillä olisi saanut oman asunnon. 😢😢😢 Onko muita?

Vierailija
06.08.2026 |

Omistusasunnossa asuva tuttava pyysi laskemaan paljonko olemme tuhlanneet vuokraan elämänne aikana. Laskin että meillä on mennyt vuokriin jo noin 270 000 euroa! 😱!!!

Melkein itku tuli, kun ajattelen että tällä summalla olisi saanut oman asunnon ja saisimme asua omistusasuntotalossa eikä tässä vuokrakasarmissa. Ja että maksaminen vain jatkuu eli summa vain kasvaa!

Ja kadehdin omistusasunnossa asuvaa tuttavaperhettä, koska he ovat jo maksaneet asuntolainan pois ja heillä on rahaa matkustella ja syödä usein ulkona koko perheen voimin. Ja asuntojen arvo tuolla alueella vain nousee.

Väitän että tämä on vaikea ja karvas pala monelle vuokralla asuvalle. Vai uskallatteko laskea paljonko olette elämänne aikana tuhlanneet rahojanne vuokriin?

Minä laskin ja itkin.

Kommentit (143)

Vierailija
101/143 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

>Jos olisin sijoittanut osakkeisiin asunnon omarahoitusosuuden 

Tai sitten menettänyt kaiken, kuten monelle kävi osakekaupoissa esim nokian myötä. Jossitella on turha. 

Jos olisin voittanut lottovoiton, eläisin ihan erilailla kuin nyt. 

Osakesäästämisestä pitää ymmärtää hajautus. Toimiala, maantiede, aika... Ja horisontti on minimissään vuosikymmen.

Siksi laitankin pääosin rahastoihin. Osakesäästötilillä on osa säästöistä, mutta en aktiivisesti laita sinne enempää vaan kuukausittain rahastoihin. Osakesäästötilin varoilla myyn ja ostan edes takaisin, milloin kannattaa. 

Vierailija
102/143 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskitko mukaan omistusasunnon mahdolliset putkiremontit, ikkunaremontit, rikkoutuneet keittiökoneet ym.?

Siis mitä ihmettä?!? Kuinka usein kodinkoneenne rikkoutuvat? Itse viidentoista vuoden aikana joutunut uusimaan ap-koneen, pesukoneen ja uunin. Jokaiselle hintaa noin 300 per rakkine. Ei paha kustannus tuossa ajassa.

Ikkunoita ei ole uusittu kertaakaan, eikä putkia - sellaista ei ole näköpiirissä ainakaan kahteenkymmeneen vuoteen...

Asuntona omakotitalo, ja asukkaat tyytyväisiä, vaikka lainaa on vielä muutama kymppitonni.

No jos sun taloosi ei ole tehty minkäänlaista remonttia 15 vuoteen, eikä myöskään tehdä seuraavaan 20 vuoteen, niin kyse on purkukunnossa olevasta rötisköstä 35 remontittoman vuoden jäljiltä ja sen myyntiarvo on nolla

Ja väite perustuu mihin?

Sisareni teki peruskorjauksen miehensä kanssa 90-luvulla omaan taloonsa. Talo on edelleen priimakunnossa.

Vanha talo, joka on peruskorjattu 30 vuotta sitten on priimakunnossa :D 

Teknisesti, kyllä.

Ei voida puhua teknisesti priimasta, kun kaikkien teknisten järjestelmien ja rakenteiden tekninen käyttöikä on jo reilusti ehtoopuolella.

Tuo on sinänsä järkevä tapa asua, että jättää kaikki kunnostukset tekemättä ja sijoittaa rahat. Sitten kun talo on loppuun asuttu, sen voi purkaa ja ostaa sijoitusrahoilla uuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/143 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se on että omistusasuminen on mukavaa ja halpaa kunnes se ei ole. On näitä kauhujuttuja omistusasumisestakin tullut luettua etten sitä nyt minään automaattisesti parempana pitäisi.

Kovin vuokraloorditkin yrittää kettuilla miten kiskovat rahat vuokralaisilta, mutta hymy usein hyytyy kun kohdalle sattuu se alkuun asiallisen oloinen vuokralainen joka kaikenlaisen kämpässä häröilyn lisäksi kirjoittaa ulosteella seinään MIKSI MINÄ

Vierailija
104/143 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vuokralla asuva persu, jolla ei ole rahaa missään oloissa omistusasuntoon. 

Vierailija
105/143 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse asunut omistusasunnossa pääkaupunkiseudulla yli 35 vuotta, mutta olen myös laskenut, että ei tämä ole ollut taloudellisesti mikään kauhean hyvä sijoitus. Jos olisin sijoittanut osakkeisiin asunnon omarahoitusosuuden sekä kuukausittain sen summan, mitä maksoin enemmän asunnon lainaa ja muita kuluja kuin mitä saman kokoisen asunnon vuokra olisi ollut, olisin nyt satoja tuhansia euroja rikkaampi. 

Asunnon arvokaan ei ole paljon sitä suurempi kuin mitä olemme tästä omistusaikana yhteensä maksaneet, jos lasken mukaan ostohinnan lisäksi kaikki tehdyt remontit.

Asumiskustannukset ovat nyt kyllä hyvin edulliset, kun laina on maksettu, mutta jos olisin asunnon sijaan sijoittanut aikoinaan osakkeisiin, maksaisin jo niiden osakkeiden osingoilla aika ison asunnon vuokraa.

Toki omistusasunnossa on sitten paljon muita hyviä puolia vuokra-asuntoon verrattuna.

Ja osakkeiden ostelun lomassa olisit elellyt ilmaiseksi vuokralla?

En tietenkään ilmaiseksi, mutta niin kauan kuin asunnosta oli lainaa jäljellä, maksoin asunnon lainaa ja muita kuluja joka kuukausi satoja euroja enemmän kuin olisi ollut samankokoisen asunnon vuokra. Jos olisin asunut vuokralla, olisin voinut sijoittaa tuon erotuksen.

Vierailija
106/143 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on asunut samassa paikassa aina, niin sitten ehkä. Itse olen asunut useammassa kaupungissa, maassa ja maanosassa. Vuokraus on minulle hyvä vaihtoehto. Kerään meinasin ostaa asunnon Rigan keskustasta. Ne oli halpoja silloin, mutta riesa siitä olis tullut. Ja voittoa nyt. 

Vierailija
107/143 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se on että omistusasuminen on mukavaa ja halpaa kunnes se ei ole. On näitä kauhujuttuja omistusasumisestakin tullut luettua etten sitä nyt minään automaattisesti parempana pitäisi.

Riskit etenkin asuntoyhtiöissä on huomattavat ja oikein paskalla tsägällä menettää kaikki kämpän seiniin kippaamansa rahat.

Vierailija
108/143 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskitko mukaan omistusasunnon mahdolliset putkiremontit, ikkunaremontit, rikkoutuneet keittiökoneet ym.?

Siis mitä ihmettä?!? Kuinka usein kodinkoneenne rikkoutuvat? Itse viidentoista vuoden aikana joutunut uusimaan ap-koneen, pesukoneen ja uunin. Jokaiselle hintaa noin 300 per rakkine. Ei paha kustannus tuossa ajassa.

Ikkunoita ei ole uusittu kertaakaan, eikä putkia - sellaista ei ole näköpiirissä ainakaan kahteenkymmeneen vuoteen...

Asuntona omakotitalo, ja asukkaat tyytyväisiä, vaikka lainaa on vielä muutama kymppitonni.

No jos sun taloosi ei ole tehty minkäänlaista remonttia 15 vuoteen, eikä myöskään tehdä seuraavaan 20 vuoteen, niin kyse on purkukunnossa olevasta rötisköstä 35 remontittoman vuoden jäljiltä ja sen myyntiarvo on nolla

Ja väite perustuu mihin?

Sisareni teki peruskorjauksen miehensä kanssa 90-luvulla omaan taloonsa. Talo on edelleen priimakunnossa.

Vanha talo, joka on peruskorjattu 30 vuotta sitten on priimakunnossa :D 

Teknisesti, kyllä.

Ei voida puhua teknisesti priimasta, kun kaikkien teknisten järjestelmien ja rakenteiden tekninen käyttöikä on jo reilusti ehtoopuolella.

Tuo on sinänsä järkevä tapa asua, että jättää kaikki kunnostukset tekemättä ja sijoittaa rahat. Sitten kun talo on loppuun asuttu, sen voi purkaa ja ostaa sijoitusrahoilla uuden.

Ja voihan sen silti myydä. 

Vierailija
109/143 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko huomioinut laskelmissasi myös omistusasumiseen liittyvät asumiskulut? Ne ovat perheasunnoissa satoja euroja. Ei se niin mene että kun olette maksaneet vuokraa tuon 270k niin omistusasunnossa ei samaan aikaan ole mitään kuluja eli tuo 270k ei missään nimessä tällöin pidä paikkaansa. 

Vierailija
110/143 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovin vuokraloorditkin yrittää kettuilla miten kiskovat rahat vuokralaisilta, mutta hymy usein hyytyy kun kohdalle sattuu se alkuun asiallisen oloinen vuokralainen joka kaikenlaisen kämpässä häröilyn lisäksi kirjoittaa ulosteella seinään MIKSI MINÄ

Minkäslaista viina toi absintti on? 😁

Vierailija
111/143 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse asunut omistusasunnossa pääkaupunkiseudulla yli 35 vuotta, mutta olen myös laskenut, että ei tämä ole ollut taloudellisesti mikään kauhean hyvä sijoitus. Jos olisin sijoittanut osakkeisiin asunnon omarahoitusosuuden sekä kuukausittain sen summan, mitä maksoin enemmän asunnon lainaa ja muita kuluja kuin mitä saman kokoisen asunnon vuokra olisi ollut, olisin nyt satoja tuhansia euroja rikkaampi. 

Asunnon arvokaan ei ole paljon sitä suurempi kuin mitä olemme tästä omistusaikana yhteensä maksaneet, jos lasken mukaan ostohinnan lisäksi kaikki tehdyt remontit.

Asumiskustannukset ovat nyt kyllä hyvin edulliset, kun laina on maksettu, mutta jos olisin asunnon sijaan sijoittanut aikoinaan osakkeisiin, maksaisin jo niiden osakkeiden osingoilla aika ison asunnon vuokraa.

Toki omistusasunnossa on sitten paljon muita hyviä puolia vuokra-asuntoon verrattuna.

Ja osakkeiden ostelun lomassa olisit elellyt ilmaiseksi vuokralla?

En tietenkään ilmaiseksi, mutta niin kauan kuin asunnosta oli lainaa jäljellä, maksoin asunnon lainaa ja muita kuluja joka kuukausi satoja euroja enemmän kuin olisi ollut samankokoisen asunnon vuokra. Jos olisin asunut vuokralla, olisin voinut sijoittaa tuon erotuksen.

Olet ostanut ylihintaisen asunnon.

Vierailija
112/143 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siinä ajassa 100 tonnia lainakorkojen ja  omakotitalon remonttiin onko muita keuh keuh?

Vierailija
113/143 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

>Jos olisin sijoittanut osakkeisiin asunnon omarahoitusosuuden 

Tai sitten menettänyt kaiken, kuten monelle kävi osakekaupoissa esim nokian myötä. Jossitella on turha. 

Jos olisin voittanut lottovoiton, eläisin ihan erilailla kuin nyt. 

Osakesijoittamisen ensimmäinen pääsääntö on hajauttaminen. Kukaan ei ole ainakaan viimeiseen 50 vuoteen Suomessa menettänyt rahojaan osakkeisiin sijoittamalla, jos on vain muistanut hajauttaa tarpeeksi hyvin ja malttanut odottaa tarpeeksi pitkään ennen osakkeiden myyntiä.

Vierailija
114/143 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

270.000 eurolla ei saa minkäänlaista omistusasuntoa.

Saa tuolla varmaan jostain Forssasta omakotitalon

Tai Töölöstä yksiön.

Vierailija
115/143 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdatko sä nyt kokonaan sen, että se lainaosuus kerrytti sun omaisuutta? Nyt vuokralla makselet lainaosuuden verran toiselle, joka on pois sijoittamisesta. Et laske lainallesi mitään tuottoa, mutta oletat osakkeiden aina tuottavan. Sinä toi  ai joku toinen on puhunut sijoittamisen hajauttamisesta - se omistusasuntoon sijoittaminen on myös juuri sitä hajauttamista. 

Vierailija
116/143 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsekkasin vuokrahintoja. 4 h + k meilläpäin noin 1400 kk. Mieluummin maksan okt lainaani...

Vierailija
117/143 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä sama, mutta Kela maksaa, minä en. Omistusasuntoon Kela ei maksa mitään. Olen siis säästänyt melkoisesti rahaa Kelan ansiosta.

Vierailija
118/143 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan kuitenkin on, että vuokrat tulevat nousemaan. 

Pitkän aikavälin kehitys kaupungeissa (2000–2026)

Vuosina 2000–2024 vapaarahoitteiset vuokrat nousivat Suomen suurimmissa kasvukeskuksissa merkittävästi. Vuosikymmenten aikana kertynyt nousu jakautuu kaupungeittain seuraavasti:

Helsinki ja pääkaupunkiseutu: Vuokrat nousivat vuoteen 2020 asti jopa 60–70 % vuosituhannen vaihteeseen verrattuna kaupungistumisen vuoksi. Vuoden 2021 jälkeen nousu pysähtyi ja kääntyi loivaksi laskuksi runsaan asuntotarjonnan vuoksi. [1]

Tampere ja Turku: Vuokrat ovat nousseet tasaisesti ja pitkällä aikavälillä noin 50–60 %. Nämä kaupungit ovat pitäneet vetovoimansa sijoittajaboomin jälkeenkin paremmin kuin pääkaupunkiseutu. [1, 2]

Muut yliopistokaupungit (Oulu, Jyväskylä, Kuopio): Pitkän aikavälin nousu on ollut noin 40–50 %.

siitä sitten laskemaan paljonko on vuokrasi 20v päässä, jos vuokrasi nousi vain 40% 20v aikana. 

On kyllä siinä mielessä typerä tilasto, että kohdasta muut yliopistokaupungit puuttuu suurin osa muista yliopistokaupungeista.

Mutta vuokrat kyllä nousevat. Siitä pitää jo inflaatio huolen. Vuokran nimellinen 40% nousu 20v aikana tarkoittaa käytännössä sitä, että vuokra on pysynyt reaaliarvoltaan samana. Tuossa ei valitettavasti kerrota, puhutaanko nimellisestä noususta (jolloin vain helsingissä nousu olisi ollut merkittävää, tampereella hienoista ja muissa yliopistokaupungeissa käytännössä nollaa) vai onko tuossa laskettu vuokrien nousu inflaatio huomioon otettuna.

Vierailija
119/143 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä sama, mutta Kela maksaa, minä en. Omistusasuntoon Kela ei maksa mitään. Olen siis säästänyt melkoisesti rahaa Kelan ansiosta.

Oletkos muistanut hajauttaa sijoitukset?

Vierailija
120/143 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös kuukausittaiset vastikkeet, sillä ei se omistusasuminen ole ole ilmaista senkään jälkeen, kun on asunnon hinnan maksanut.

Kuka käskee ostamaan korjauskunnossa olevan asunnon? Itse ostin uuden, ei ole tulossa remontteja vähään aikaan… Hoitovastikkeen ja vuokran erotuksella makselee kyllä useammat remontit joskus tulevaisuudessa. 

Kyllä mekin ostettiin uusi mutta ei tässä silti voi ilmaiseksi asua, kulut 200-600€/kk. Nytkin maksettiin kiinteistövero 800€. Ei ap:llä olisi ollut varaa ostaa 270k:n asuntoa jos ei ole kaikkia kuluja ottanut mukaan noihin laskelmiinsa. Äkkiä se säästynyt hinta onkin vaan puolet tuosta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän