Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyllä meni mieli matalaksi. Laskin, että olemme tuhlanneet vuokraan jo yki 270 000 €. Sillä olisi saanut oman asunnon. 😢😢😢 Onko muita?

Vierailija
06.08.2026 |

Omistusasunnossa asuva tuttava pyysi laskemaan paljonko olemme tuhlanneet vuokraan elämänne aikana. Laskin että meillä on mennyt vuokriin jo noin 270 000 euroa! 😱!!!

Melkein itku tuli, kun ajattelen että tällä summalla olisi saanut oman asunnon ja saisimme asua omistusasuntotalossa eikä tässä vuokrakasarmissa. Ja että maksaminen vain jatkuu eli summa vain kasvaa!

Ja kadehdin omistusasunnossa asuvaa tuttavaperhettä, koska he ovat jo maksaneet asuntolainan pois ja heillä on rahaa matkustella ja syödä usein ulkona koko perheen voimin. Ja asuntojen arvo tuolla alueella vain nousee.

Väitän että tämä on vaikea ja karvas pala monelle vuokralla asuvalle. Vai uskallatteko laskea paljonko olette elämänne aikana tuhlanneet rahojanne vuokriin?

Minä laskin ja itkin.

Kommentit (408)

Vierailija
341/408 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vuokranmaksu ole tuhlaamista, hölmö. Kaikki asuminen maksaa.

Tietysti maksaa.

Maksamalla vuokraa sä maksat toiselle omistusasuntoa.

Toisaalta mihin hintaan aikanaan saat sen omistusasuntosi myytyä, jos menee ollenkaan kaupaksi? Nyt on luotettu pitkään ajatukseen, että asuntojen hinnat aina nousevat, että omansa saa aina pois.

Minua ei haittaa vaikka en saa mitään. Silti tullut halvemmaksi ostaa kuin asua vuokralla tällä alueella. Hinnat on kyllä noussut 20 vuodessa. Vasta on myyty kaksi asuntoa vain viikossa, joten vielä käy kauppa. Laitan myyntiin edullisesti remppakuntoisena. 

Vierailija
342/408 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laske uudestaan.

Paljonko olisi mennyt yhtiövastikkeisiin ja kiinteistövero ihon ja remontti ja ylläpito kuluihin samana aikana ...voit yllättyä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/408 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarissa on normaalia että 800 euron vuokrasta on yhtiövastiketta 350-400 euroa kk..

10 vuodessa se summa on jopa 48 000 euroa

Vierailija
344/408 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eron jälkeen otin osuuteni omaisuudesta sekä siihen päälle lainaa 90 000€. Sain ostettua tutulta alueelta (pk-seutu) kivan uudehkon paritaloasunnon ja lapset saivat jatkaa samassa koulussa. Maksan lainaa ja korkoa tällä hetkellä takaisin n. 430€/kk. Siihen päälle tulee päälle asumisen kuluina kiinteistövero+vesi+jäte+sähkö+vakuutus, keskimäärin 300€/kk. Yhteensä n. 730€/kk

Vastaavan vuokra-asunnon kulu olisi n. 1500€/kk ja siihen pitäisi kuitenkin maksaa vielä sähköt ja vedet päälle. Toki jos alkaisin käyttää osituksessa saatua omaisuuttani, niin pystyisin tuon 1500€ vuokran yksin maksamaan, mutta ei siinä olisi mitään järkeä. 

Vierailija
345/408 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaksi ostaminen oli hyvä idea 20 vuotta sitten. Viimeisen viiden vuoden aikana, ei niinkään. 

Joo ostin tuolloin asunnon ja kävi vielä tuuri, kun korot laski tuosta parin vuoden päästä.

Vierailija
346/408 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasunnostakin maksetaan vastiketta ja muita kuluja. Ja omistusasuja ei noin vain pysty vaihtamaan asuinpaikkaa, vaan vaikka asunnon saisikin menemään kaupaksi, se on iso ja hidas prosessi. Puhumattakaan jos se ei mene kaupaksi. Elämää on vaikea suunnitella muuten kuin sen asunnon ympärille. T. Omistusasuja 

Vierailija
347/408 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakin asunto maksetaan kolmeen kertaan: ostohinta, vastikkeet ja lopulta valtavat remomtit, kun asunto on vanha. Pörssisäästäminen fiksumpaa pitkällä aikavälillä, jos asunto ei ole Helsingin arvoalueen kivitalo ja ne ovat kalliita. Ja pitää niitäkin rempata. 

Vierailija
348/408 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvassa omistusasunnossa ei ole vastiketta ollenkaan.

Kai se on huomioitu laskelmassa, että mikä on yhtiövastikkeen osuus tuosta summasta. Sen yli menevä osuus on sitä, millä olisi voinut maksaa asuntoa omaksi.

Omakotitalossa ei ole vastiketta. Meillä talo maksoi 40000e, ei olis ikinä ollut varaa asua vuokralla.

Vierailija
349/408 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta oma.

Meillä ainakin lapsiperheen arkea auttaa kummasti, että 1500 euron vuokran sijaan maksamme 310 euroa vastiketta. Ja saamme asua omistusasuntoalueella. Velaton asunto.

Jos asuisimme vuokralla, meillä menisi vuodessa 14400 euroa enemmän ja pois muuttaessa saisimme 300 000 euroa vähemmän rahaa.

Jos sijoittaisit tuon asunnon hinnan halpaan suurimmat yritykset ETF:än, saisit 21 tuhatta keskimäärin vuodessa. Mutta kun huomioit korkoa korolle kaavan, voittosi verojen jälkeen kymmenen vuoden jälkeen on jo yli 19 tuhatta euroa vuodessa. Säästit siis 14400 euroa vuodessa mutta menetit silti 5000 euroa vuodessa? Järkevääkö?

Vierailija
350/408 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi ostanut omaa asuntoa, jos olisin uskonut, että pörssissä tienaa hyvin. Sukulaisia on esimerkkinä, ihan perusinsinöörejä ja minä olen tuhlaavainen. Toki aaunto on maksettu.  

Vierailija
351/408 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai se on huomioitu laskelmassa, että mikä on yhtiövastikkeen osuus tuosta summasta. Sen yli menevä osuus on sitä, millä olisi voinut maksaa asuntoa omaksi.

Omakotitalossa ei ole vastiketta. Meillä talo maksoi 40000e, ei olis ikinä ollut varaa asua vuokralla.

Ei vastiketta, mutta kiinteistövero, jätemaksut, lämmitys, korjaukset ja itse tehdyt piha/lumityöt. Voitaisiinko puhua rehellisesti kuluista ja asioista?

Vierailija
352/408 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En olisi ostanut omaa asuntoa, jos olisin uskonut, että pörssissä tienaa hyvin. Sukulaisia on esimerkkinä, ihan perusinsinöörejä ja minä olen tuhlaavainen. Toki aaunto on maksettu.  

Minä olisin. Oma koti on tärkeä.

Vierailija
353/408 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aattelitko että voisit ottaa sen omistamasi asunnon hautaan mukaan. 

Vierailija
354/408 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vastiketta, mutta kiinteistövero, jätemaksut, lämmitys, korjaukset ja itse tehdyt piha/lumityöt. Voitaisiinko puhua rehellisesti kuluista ja asioista?

Kiinteistövero 100e/vuosi, jätemaksu noin 15e/kk, lämmitys niin paljon kun jaksaa puita nakata uuniin, en muista paljon lumilapio ja kola maksoivat.

Vierailija
355/408 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan asunut pitkiä aikoja yhdessä paikassa tai edes yhdessä maassa. Vuokra on minulle hyvä vaihtoehto. Jos tietäisin, että jään kotipaikkakunnalle, niin varmasti olisin satsannut omistusasuntoon. 

Vierailija
356/408 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuten kuin että tuo summa on mennyt vuokraan. Ei harmita. Mahtavaa kun on saanut asua asunnossa eikä taivasalla. Asuntolainaa ei ole ollut mahdollista saada joten oman ostaminen ei ole edes vaihtoehto. Onko sinulla tapana harmitella ja jossitella muitakin asioita jotka eivät ole sinun elämääsi? 

Tuolla tyylillä voi laskea vaikka mitä mutta se ei ole missään tekemisessä todellisuuden kanssa. 

Vierailija
357/408 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin. Oma koti on tärkeä.

Me ollaan siinä erilaisia. Minä.voinasua missä vain. Jopa soluasunnoissa.  Lasten aikana asuimme koulun lähellä sopivan kokoisessa asunnossa. Muuten en ymmärrä, miten sitä kotia ei voi järjestää sinne missä on? Eli koti on siellä missä itsekkin on. Ei tarvita erillistä "kotia" johon sitten muuttaa ja vasta se tekee onnelliseksi. 

Vierailija
358/408 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei olisi ikinä ollut rahaa ostaa tuollaista loputonta raha reikää josta on vaikeaa päästä eroon.

Vierailija
359/408 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuokran maksaa kela, mutta omistusasunto pitää maksaa itse.

Vierailija
360/408 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei olisi ikinä ollut rahaa ostaa tuollaista loputonta raha reikää josta on vaikeaa päästä eroon.

Mikä loputon rahareikä? Sä mieluummin maksat 1000e vuokraa kun maksat pari sataa kuukaudessa oman talon kuluja? Miksi omasta kodista pitäisi päästä eroon?