Kyllä meni mieli matalaksi. Laskin, että olemme tuhlanneet vuokraan jo yki 270 000 €. Sillä olisi saanut oman asunnon. 😢😢😢 Onko muita?
Omistusasunnossa asuva tuttava pyysi laskemaan paljonko olemme tuhlanneet vuokraan elämänne aikana. Laskin että meillä on mennyt vuokriin jo noin 270 000 euroa! 😱!!!
Melkein itku tuli, kun ajattelen että tällä summalla olisi saanut oman asunnon ja saisimme asua omistusasuntotalossa eikä tässä vuokrakasarmissa. Ja että maksaminen vain jatkuu eli summa vain kasvaa!
Ja kadehdin omistusasunnossa asuvaa tuttavaperhettä, koska he ovat jo maksaneet asuntolainan pois ja heillä on rahaa matkustella ja syödä usein ulkona koko perheen voimin. Ja asuntojen arvo tuolla alueella vain nousee.
Väitän että tämä on vaikea ja karvas pala monelle vuokralla asuvalle. Vai uskallatteko laskea paljonko olette elämänne aikana tuhlanneet rahojanne vuokriin?
Minä laskin ja itkin.
Kommentit (408)
270.000 euroa, mutta missä ajassa? Mikä on kuukaisibudjetti?
Omassa tulee monia muitakin maksuja kuin lainakulut. Menee helposti yli 300e kuussa, vaikka ei laskisi remontteja mukaan. Osakkeissa sitten vastike on monesyi aika korkea.
Sit ostaisin oman talon (kerrostaloja me ei siedetä enää) jos rahat riittää kokonaan maksuun, asuntolainaa en siedä sellaisen olemassa olo painaisi, ja muutaman sadantuhannen veikkausvoitto ei nyt näytä riittävän tähän, mökki on, muutoin aso. Ja äitini puhui et ei ole välttis enää trendi ostaa okt, niin ehkä sit ei ja se et mitään sopivaa tullut vastaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Jatka samaan malliin vielä toiset 270 000 € ja sitten vielä 270 000 €.
Tai tule järkiisi ja osta oma.
Iso riski näinä aikoina, trendi on vuokralla asumisen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta oma.
Meillä ainakin lapsiperheen arkea auttaa kummasti, että 1500 euron vuokran sijaan maksamme 310 euroa vastiketta. Ja saamme asua omistusasuntoalueella. Velaton asunto.
Jos asuisimme vuokralla, meillä menisi vuodessa 14400 euroa enemmän ja pois muuttaessa saisimme 300 000 euroa vähemmän rahaa.
Jos sijoittaisit tuon asunnon hinnan halpaan suurimmat yritykset ETF:än, saisit 21 tuhatta keskimäärin vuodessa. Mutta kun huomioit korkoa korolle kaavan, voittosi verojen jälkeen kymmenen vuoden jälkeen on jo yli 19 tuhatta euroa vuodessa. Säästit siis 14400 euroa vuodessa mutta menetit silti 5000 euroa vuodessa? Järkevääkö?
useimmat ostavat asunnon velaksi... ja sijoituksiin EI SAA lainaa yhtä edullisin ehdoin, EIKÄ varsinkaan vuokralla asuessa kun ei ole reaalivakuutta antaa.. -> näin ollen tämä "sijoittaisit asunnon hinnan" on täysin typerä vaihtoehto kun sitä SIJOITETTAVAA EI OLE, (eikä pankista saa). asuntoon taas pankista saa rahaa.
Just näin.
Kyllä oikealla omistusasujalla on paremmat mahdollisuudet säästää esim. rahastoihin kuin vuokralaisella. Nimittäin vuokralaisen vuokra nousee vuodesta toiseen ja sitä pitää maksaa koko loppuelämä.
Riippuu kai siitä missä asuu, mä olen nyt asunut muuttotappio kunnassa 5 vuotta, maksaen vuokraa 390€, ei todellakaan ole kannattavaa ostaa tätä omaksi, ikinä en saisi omiani pois.
Hmmm..... 🤔🤔🤔
Jos maksat muuttotappiokunnan asunnosta esim. 20 000 € ja asut siinä esim. 30 vuotta, vuokraan ehtisi palaa 140 000 €, mutta omaan asuntoon vain se 20 000 € josta ei saa senttiäkään takaisin plus 30 vuoden vastikkeet mikä on asunnon hinnan kanssa paljon vähemmän kuin vuokrat.
Niinpä lähes aina kannattaa ostaa se arvottomaksikin muuttuva asunto kuin tuhlata vuokraan.
20.000 saat purkukuntoisen sieltäkin, tai ainakin isoja remontteja vaativan. Omakotitalon kattoremontti tuplaa hinnan heti, sitten mahdolliset kosteusongelmat. Vuokralla huoletonta, ostaessa ei taas kannata säästää vääristä paikoista.
Ellei sitten löydy sopivaa, saneerasin vasta talon yli 60.000 eurolla. Oli muuten mieleinen. Tosin ostohintakaan ei ollut noin alhainen.
Jep, onneksi itse havahduin tähän 70 000 maksetun vuokraeuron jälkeen. Tähän päivään mennessä olisi mennyt jo toinen mokoma, mutta sen sijaan olen kerryttänyt varallisuuttani yli 30 000 euroa. Eli säästöä 100 000 euroa sen jälkeen, kun päätin ostaa oman kodin.
Vuokra-asuminen on lisääntynyt Suomessa ja se näkyy siinä, että yhä useammalla taviksella ei ole rahaa niin kuin ennen. Sen sijaan vuokraisännät eli asuntosijoittajat ovat yhä rikkaampia.
Jokainen vuokra-asuja on kasvattamassa varallisuuseroja.
Niinkuin tämäkään pas*anpuhuja aloittaja olisi itse maksanut muka tuollaisia vuokria. Hah. Eiköhän ne ole kuitattu asumistuissa aika pitkälle. Ja jo on tyhmä ihminen, jos ei käsitä, että vuokralaisen elämä on helppoa. Ilmoittaa vain remonttitarpeista ja puutteista tai koneiden rikkoutumisesta vuokranantajalle ja itse ei tarvitse maksaa mitään.
Mutta siis totuus on että ap ei ole maksanut kuin olemattoman osan tuosta summasta.
Eniten nauratti tämä aloituksessa, että "omistusasunnossa asuva tuttava" oli käskenyt laskemaan. No niinpä. Ap:n aivoilla tuskin osataan laskea yhtään mitään.
Monesti asuntoa ei saa myytyä..
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa omistusasunnoissa asuvista on velkaa pankille, ja monet omistusasunnot sijaitsevat sellaisilla alueilla etteivät ne mene kaupaksi. Omistusasunto on kaikkein huonoimmin tuottava sijoitus.
No ei ole. Moni on ostanut asuntosa ihan edullisesti niillä alueilla, missä se ei ehkä mene kaupaksi, mutta se ei haittaa. Sillä vaikka et ikinä saisi siitä asunnosta senttiäkään, asuminen on ollut halpaa ja jossainhan sitä pitää asua. Nytkin kannattaisi hankkia omaksi halpa asunto jos vaan se löytyy jostain suht läheltä työpaikkaa. Asua siinä elämänsä leveästi jos toisena vaihtoehtona on maksaa jostai pienestä kaksiosta koko elämänsä kovaa vuokraa.
Asunnon ei aina tarvitse olla sijoitus, vaan se voi olla vain sinun elämäsi koti. Jos asut siinä elämäsi edullisesti ja hyvin, mitä väliä, vaikka sillä ei arvoa olisikaan sitten, kun kuolet.
Vierailija kirjoitti:
Niinkuin tämäkään pas*anpuhuja aloittaja olisi itse maksanut muka tuollaisia vuokria. Hah. Eiköhän ne ole kuitattu asumistuissa aika pitkälle. Ja jo on tyhmä ihminen, jos ei käsitä, että vuokralaisen elämä on helppoa. Ilmoittaa vain remonttitarpeista ja puutteista tai koneiden rikkoutumisesta vuokranantajalle ja itse ei tarvitse maksaa mitään.
Mutta siis totuus on että ap ei ole maksanut kuin olemattoman osan tuosta summasta.
Eniten nauratti tämä aloituksessa, että "omistusasunnossa asuva tuttava" oli käskenyt laskemaan. No niinpä. Ap:n aivoilla tuskin osataan laskea yhtään mitään.
Vuokralainenhan maksaa ne asunnon kulut vuokran muodossa.
Plus vuokratuoton vielä siihen päälle.
Siksi niitä asuntoja ostetaa vuokrattaviksi.
T. asuntosijoittaja
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa omistusasunnoissa asuvista on velkaa pankille, ja monet omistusasunnot sijaitsevat sellaisilla alueilla etteivät ne mene kaupaksi. Omistusasunto on kaikkein huonoimmin tuottava sijoitus.
Tämähän riippuu täysin tilanteesta. Esimerkiksi jos ostat itsellesi kodin pitkäksi ajaksi jostain missä hinnat ovat huokeita. Monessa paikassa saat ostettua kodin 15-20 laina-ajalla nikn että kokonaiskulut ovat vuokran tasolla. Varmasti sama raha tuottaisi muualla enemmän, mutta nyt keskustelu ei ollut siinä.. Monella ei ole varaa sijoittaa vuokran jälkeen, eikä omistusasuminen vie enempää rahaa mitä se vuokra vie, tällöin oma asunto alkaa olemaan käytettävissä olevista mahdollisuuksista se paras vaihtoehto. Tässäkin on tietysti riskejä ja etuja. Kaikenkaikkiaan tähän ei ole mitään universaalia totuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vuokra-asuminen on lisääntynyt Suomessa ja se näkyy siinä, että yhä useammalla taviksella ei ole rahaa niin kuin ennen. Sen sijaan vuokraisännät eli asuntosijoittajat ovat yhä rikkaampia.
Jokainen vuokra-asuja on kasvattamassa varallisuuseroja.
Luuletko että me ollaan omasta tahdostamme mukana tässä vuokralordien perseenlevitystalkoissa?
T. Sotetyöläinen. Pätkätyökierteessä valmistunisestaan lähtien vuodesta 2016. Säästöjä oman kodin hankintaan olisi n. 40000 €, mutta pankki ei suostu antamaan lainaa, koska en ole vakituisessa työssä. Työttömänäkin selviäisin helpommin lainan lyhennyksestä + vastikkeesta mitä vuokrasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä sanoisi noinkaan.
Ajatellaanpa asiaa siltä kantilta, että olet ostanut talon hyvältä paikalta ja vaikka ihan järven rannalta, mutta syrjästä. Sinulla on ollut talossa mukava ja ihana elämä. Olet saanut puuhailla omassa pihassa, saunoa rantasaunassa ja pulahtaa kesällä järveen ja talvella avantoon. Olet päässyt lenkkipoluille ja laduille suoraan kotiovelta, ja marjastus ja sienimetsät on olleet lähellä. Taloon ja sen ylläpitoon, remppoihin ym on mennyt sama rahasumma, kuin ystävällä yksiön/kaksion vuokraan taajama-alueella.
Kun kuolema sitten korjaa, ei ystävälläkään ole mitään omaisuutta, mutta elämä on ehkä ollut kurjempaa (ainakin minulle olisi ollut, toki jotkut tykkää asua siinä yksiössä ikänsä), kuin sillä omakotiasujalla vaikka ei hänenkään talolaan mitään arvoa sitten enää olisi. Kyse on omasta elämästä ja kodista, ei mistään sijoituksesta. Toki on kiva, jos lapset saa perintöä ja talo menee kaupaksi, mutta sillä ei oikestaan ole merkitystä sinun elämisen ja asumisen kannalta. Pääasia on se, että sinulla on ollut hyvä elämä siinä asunnossa, jossa olet elämäsi asunut ja elänyt. Ei kaikkea kannata laskea rahassa.
Tässä keskustelussa ei oteta ollenkaan huomiota että voit tilanteen mukaan vuokrata sen oman asunnon ja muuttaa vuokralle vaikka isompaan jos esim teini tarvitsee enemmän tilaa. Sitten muutaman vuoden päästä voit muuttaa takaisin omaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä sanoisi noinkaan.
Ajatellaanpa asiaa siltä kantilta, että olet ostanut talon hyvältä paikalta ja vaikka ihan järven rannalta, mutta syrjästä. Sinulla on ollut talossa mukava ja ihana elämä. Olet saanut puuhailla omassa pihassa, saunoa rantasaunassa ja pulahtaa kesällä järveen ja talvella avantoon. Olet päässyt lenkkipoluille ja laduille suoraan kotiovelta, ja marjastus ja sienimetsät on olleet lähellä. Taloon ja sen ylläpitoon, remppoihin ym on mennyt sama rahasumma, kuin ystävällä yksiön/kaksion vuokraan taajama-alueella.
Kun kuolema sitten korjaa, ei ystävälläkään ole mitään omaisuutta, mutta elämä on ehkä ollut kurjempaa (ainakin minulle olisi ollut, toki jotkut tykkää asua siinä yksiössä ikänsä), kuin sillä omakotiasujalla vaikka ei hänenkään talolaan mitään arvoa sitten enää olisi. Kyse on omasta elämästä ja kodista, ei mistään sijoituksesta. Toki on kiva, jos lapset saa perintöä ja talo menee kaupaksi, mutta sillä ei oikestaan ole merkitystä sinun elämisen ja asumisen kannalta. Pääasia on se, että sinulla on ollut hyvä elämä siinä asunnossa, jossa olet elämäsi asunut ja elänyt. Ei kaikkea kannata laskea rahassa.
Kyllä oma tulee edullisemmaksi, koska ei tarvitse maksaa vuokrasisännälle vuokratuottoa. Ilman tuottoahan näitä ei annettaisi vuokralle. Ja jos vanhana haluaa laittaa sen varallisuuden sileäksi, voi ottaa käänteisen asuntolainan tai myydä asunnon ja jäädä siihen vuokralle. Sitten voi pistää sen 300 000 € sileäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä sanoisi noinkaan.
Vaikka olen samalla kannalla, niin rakensit olkiukon. Et ajattele kuin omasta vinkkelistäsi. Joku toinen joka vihaa lumitöitä, hyttysiä, lämmittämistä, korjauksia, pihanhoitoa ja saattaa vielä kaivata ihmisiä ympärilleen ja yhteisöllisyyttä, voi olla moneinkertaisesti onnellisempi vaikka siinä yksiössä. Ehkä joku asuuyksiössä ja ostaa mökin. On aivan turha vertailla subjektiivisia asioita. Minä asun pienessä asunnossani ja teen 20h töitä viikossa ihan omasta tahdostani. Minulla on aikaa nauttia.
Asunnot ovat kallistuneet kasvukeskuksissa ihan merkittävästi 20 vuodessa. Niitähän se ei haittaa, jotka ovat onnistuneet pääsemään kiinni omaan. Heidän on helppo ostaa uusi asunto, koska vastaavasti siitä entisestä saatava summa kasvaa asuntojen hintojen noustessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralainenhan maksaa ne asunnon kulut vuokran muodossa.
Plus vuokratuoton vielä siihen päälle.
Siksi niitä asuntoja ostetaa vuokrattaviksi.
T. asuntosijoittaja
Asuntosijoitus on huono sijoitus. Minulla on 4.
Avtaas tässä nyt yhtä
Maksoin kaksiosta Raumaalla 100 000€. Kokonaan lainalla
Vuokra on ollut kokoajan 600€/kk
5 vuotta sitten
Yhtiövastike oli 400€/kk ja lainanhoitokulut 200€/kk eli +-. Paitti lainan lyhennys osio 170€/kk. Eli vuodessa 2040€ -verot = 1500€
nyt
asunnon arvo 90 000€
Yhtiövastike oli 450€/kk ja lainanhoitokulut 250€/kk eli -100€. Paitti lainan lyhennys osio 70€/kk. Eli vuodessa 840€ -verot = 600€
Yhtiövastike korkee koska talo täysin rempattu, mutta kun nuo on maksettu tulee uudet korjauslainat.
Maksaa tietenkin itseään pois kokoajan, mutta kaikki tuotto on mennyt kun uusii keittiön kohteeseen.
Asuntosijoittaminen ei kannata muuta kuin asunnon hinnan nousuna
Sitte mä heräsin ja päästin kissan pihalle.
Mieluummin sellainen elämä, jossa vuokran voi maksaa itse ja mieluiten sellainen elämä, jossa voi ostaa oman. 😁