Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyllä meni mieli matalaksi. Laskin, että olemme tuhlanneet vuokraan jo yki 270 000 €. Sillä olisi saanut oman asunnon. 😢😢😢 Onko muita?

Vierailija
06.08.2026 |

Omistusasunnossa asuva tuttava pyysi laskemaan paljonko olemme tuhlanneet vuokraan elämänne aikana. Laskin että meillä on mennyt vuokriin jo noin 270 000 euroa! 😱!!!

Melkein itku tuli, kun ajattelen että tällä summalla olisi saanut oman asunnon ja saisimme asua omistusasuntotalossa eikä tässä vuokrakasarmissa. Ja että maksaminen vain jatkuu eli summa vain kasvaa!

Ja kadehdin omistusasunnossa asuvaa tuttavaperhettä, koska he ovat jo maksaneet asuntolainan pois ja heillä on rahaa matkustella ja syödä usein ulkona koko perheen voimin. Ja asuntojen arvo tuolla alueella vain nousee.

Väitän että tämä on vaikea ja karvas pala monelle vuokralla asuvalle. Vai uskallatteko laskea paljonko olette elämänne aikana tuhlanneet rahojanne vuokriin?

Minä laskin ja itkin.

Kommentit (408)

Vierailija
361/408 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa omistusasunnoissa asuvista on velkaa pankille, ja monet omistusasunnot sijaitsevat sellaisilla alueilla etteivät ne mene kaupaksi. Omistusasunto on kaikkein huonoimmin tuottava sijoitus.

Yhtiömuotoinen asuminen on paskinta olipa asumistapa mikä tahansa. Puuttuu oma vapaus ja päätäntävalta.

Vierailija
362/408 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En olisi ostanut omaa asuntoa, jos olisin uskonut, että pörssissä tienaa hyvin. Sukulaisia on esimerkkinä, ihan perusinsinöörejä ja minä olen tuhlaavainen. Toki aaunto on maksettu.  

Minä olisin. Oma koti on tärkeä.

Me ollaan siinä erilaisia. Minä.voinasua missä vain. Jopa soluasunnoissa.  Lasten aikana asuimme koulun lähellä sopivan kokoisessa asunnossa. Muuten en ymmärrä, miten sitä kotia ei voi järjestää sinne missä on? Eli koti on siellä missä itsekkin on. Ei tarvita erillistä "kotia" johon sitten muuttaa ja vasta se tekee onnelliseksi. 

Mulle on tärkeää sijainti. Viihtyisä koti ja hyvät ulkoilumaastot. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/408 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakin asunto maksetaan kolmeen kertaan: ostohinta, vastikkeet ja lopulta valtavat remomtit, kun asunto on vanha. Pörssisäästäminen fiksumpaa pitkällä aikavälillä, jos asunto ei ole Helsingin arvoalueen kivitalo ja ne ovat kalliita. Ja pitää niitäkin rempata. 

miten asut "pörssisäästämisessä"?

Vierailija
364/408 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta oma.

Meillä ainakin lapsiperheen arkea auttaa kummasti, että 1500 euron vuokran sijaan maksamme 310 euroa vastiketta. Ja saamme asua omistusasuntoalueella. Velaton asunto.

Jos asuisimme vuokralla, meillä menisi vuodessa 14400 euroa enemmän ja pois muuttaessa saisimme 300 000 euroa vähemmän rahaa.

Jos sijoittaisit tuon asunnon hinnan halpaan suurimmat yritykset ETF:än, saisit 21 tuhatta keskimäärin vuodessa. Mutta kun huomioit korkoa korolle kaavan, voittosi verojen jälkeen kymmenen vuoden jälkeen on jo yli 19 tuhatta euroa vuodessa. Säästit siis 14400 euroa vuodessa mutta menetit silti 5000 euroa vuodessa? Järkevääkö?

useimmat ostavat asunnon velaksi... ja sijoituksiin EI SAA lainaa yhtä edullisin ehdoin, EIKÄ varsinkaan vuokralla asuessa kun ei ole reaalivakuutta antaa.. -> näin ollen tämä "sijoittaisit asunnon hinnan" on täysin typerä vaihtoehto kun sitä SIJOITETTAVAA EI OLE, (eikä pankista saa). asuntoon taas pankista saa rahaa. 

Vierailija
365/408 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta oma.

Meillä ainakin lapsiperheen arkea auttaa kummasti, että 1500 euron vuokran sijaan maksamme 310 euroa vastiketta. Ja saamme asua omistusasuntoalueella. Velaton asunto.

Jos asuisimme vuokralla, meillä menisi vuodessa 14400 euroa enemmän ja pois muuttaessa saisimme 300 000 euroa vähemmän rahaa.

Jos sijoittaisit tuon asunnon hinnan halpaan suurimmat yritykset ETF:än, saisit 21 tuhatta keskimäärin vuodessa. Mutta kun huomioit korkoa korolle kaavan, voittosi verojen jälkeen kymmenen vuoden jälkeen on jo yli 19 tuhatta euroa vuodessa. Säästit siis 14400 euroa vuodessa mutta menetit silti 5000 euroa vuodessa? Järkevääkö?

useimmat ostavat asunnon velaksi... ja sijoituksiin EI SAA lainaa yhtä edullisin ehdoin, EIKÄ varsinkaan vuokralla asuessa kun ei ole reaalivakuutta antaa.. -> näin ollen tämä "sijoittaisit asunnon hinnan" on täysin typerä vaihtoehto kun sitä SIJOITETTAVAA EI OLE, (eikä pankista saa). asuntoon taas pankista saa rahaa. 

Just näin.

Kyllä oikealla omistusasujalla on paremmat mahdollisuudet säästää esim. rahastoihin kuin vuokralaisella. Nimittäin vuokralaisen vuokra nousee vuodesta toiseen ja sitä pitää maksaa koko loppuelämä.

Vierailija
366/408 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa vuokralaisten vain maksaa. Helppoa rahantuloa vuosikymmenstä ja sukupolvesta toiseen.

Vierailija
367/408 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2010 tuolla rahalla olisi saanut pk-seudun kehyskunnista tuliterän omakotitalon ja vielä olisi jäänyt 20 000 € säästöön.

Vierailija
368/408 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, huomasithan laskea 270 000 euron päälle myös omakotitalon remontti- ja ylläpitokulut, kiinteistöverot, lainankorot jne.  ajalta, jolloin olet maksanut vuokraa. 

Vierailija
369/408 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskeskelin että PöSään on tullut tuhlattua satoja miljoonia euroja kun määräaikaisella sopprilla sähköyhtiöt olisivat maksaneet meille kultaa, timantteja ja satoja biljoonia euroja harrastelurahaa.... Miksi olen näin tyhäm?

Vierailija
370/408 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään Yle kertoo miten vuokra-asunnot tehdään nykyään asuntosijoittajien toiveiden mukaisesti ja se tarkoittaa pieniä asuntoja ja epäkäytännöllisiä pohjaratkaisuja. Yksiöstä saa aina yksiön vuokran ja sijoittajalle on sitä kannattavampaa mitä pienempiä ne on eli mitä enemmän niitä saadaan tungettua samaan taloon.

Pohjapiirroksiin piirretään huonekalut todellista pienempinä. 

Vuokrayksiöt ovat kooltaan pienentyneet lähes puoleen 60-luvun vuokrayksiöihin verrattuna. Onneksi niille, jotka joutuvat tällaisissa postiluukuissa asumaan.

Oikeat omistusasuntotalot tehdään ihan eri lähtökohdista, koska tällainen asunto pitää myydä asukkaalle. Neliöitä enemmän, pohjaratkaisu toimiva, äänieristys parempi ja materiaalit paljon tasokkaammat. Ja sijaintikin paremmalla alueella.

Vierailija
371/408 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta oma.

Just näin.

Kyllä oikealla omistusasujalla on paremmat mahdollisuudet säästää esim. rahastoihin kuin vuokralaisella. Nimittäin vuokralaisen vuokra nousee vuodesta toiseen ja sitä pitää maksaa koko loppuelämä.

Riippuu kai siitä missä asuu, mä olen nyt asunut muuttotappio kunnassa 5 vuotta, maksaen vuokraa 390€, ei todellakaan ole kannattavaa ostaa tätä omaksi, ikinä en saisi omiani pois.

Vierailija
372/408 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta oma.

Just näin.

Riippuu kai siitä missä asuu, mä olen nyt asunut muuttotappio kunnassa 5 vuotta, maksaen vuokraa 390€, ei todellakaan ole kannattavaa ostaa tätä omaksi, ikinä en saisi omiani pois.

Hmmm..... 🤔🤔🤔

Jos maksat muuttotappiokunnan asunnosta esim. 20 000 € ja asut siinä esim. 30 vuotta, vuokraan ehtisi palaa 140 000 €, mutta omaan asuntoon vain se 20 000 € josta ei saa senttiäkään takaisin plus 30 vuoden vastikkeet mikä on asunnon hinnan kanssa paljon vähemmän kuin vuokrat.

Niinpä lähes aina kannattaa ostaa se arvottomaksikin muuttuva asunto kuin tuhlata vuokraan.

Vierailija
373/408 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei

Vierailija
374/408 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatka samaan malliin vielä toiset 270 000 € ja sitten vielä 270 000 €.

Tai tule järkiisi ja osta oma.

Vierailija
375/408 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä "osta asunto" -trollit on niitä, jotka yrittää epätoivoisesti myydä omaansa.

Vierailija
376/408 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, JM Latvala maskoi 360000€, 27 neliön vuokrakämpästä.

Vierailija
377/408 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

35 vuoden aikana olen maksanut vuokraa itse n. 40 tonnia. Kela on maksanut samassa ajassa asumisestani n. 170 tonnia.

Vierailija
378/408 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä "osta asunto" -trollit on niitä, jotka yrittää epätoivoisesti myydä omaansa.

Oliskohan vielä velaksi ostettu sijoitusasunto, kun on niin kiire päästä eroon?

Vierailija
379/408 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on onistusasunto, mutta muutin samaan taloyhtiöön vuokralle. Syy oli siinä, että vastike yhtiölainoineen oli 1000€. Vuokrasin 50% isomman hintaan 680€. Mun pienestä luukusta ei 500€ kk vuokralla kata edes korkoja ja kuluja.

Vierailija
380/408 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ostimme oman asunnon silloin, kun hintataso oli vielä jotenkin järjellinen. Nykyään täällä pyydetään jo ihan hävyttömiä. Ilmeisesti ihmisillä on kykyä maksaa.