Kyllä meni mieli matalaksi. Laskin, että olemme tuhlanneet vuokraan jo yki 270 000 €. Sillä olisi saanut oman asunnon. 😢😢😢 Onko muita?
Omistusasunnossa asuva tuttava pyysi laskemaan paljonko olemme tuhlanneet vuokraan elämänne aikana. Laskin että meillä on mennyt vuokriin jo noin 270 000 euroa! 😱!!!
Melkein itku tuli, kun ajattelen että tällä summalla olisi saanut oman asunnon ja saisimme asua omistusasuntotalossa eikä tässä vuokrakasarmissa. Ja että maksaminen vain jatkuu eli summa vain kasvaa!
Ja kadehdin omistusasunnossa asuvaa tuttavaperhettä, koska he ovat jo maksaneet asuntolainan pois ja heillä on rahaa matkustella ja syödä usein ulkona koko perheen voimin. Ja asuntojen arvo tuolla alueella vain nousee.
Väitän että tämä on vaikea ja karvas pala monelle vuokralla asuvalle. Vai uskallatteko laskea paljonko olette elämänne aikana tuhlanneet rahojanne vuokriin?
Minä laskin ja itkin.
Kommentit (316)
Vierailija kirjoitti:
Yksi tekijä vuokra vs. omistusasunto vertailussa on mahdollisuus tehdä pieniä arkea helpottavia tai piristäviä muutoksia kotona. Itse olen maalannut, rakentanut, remontoinut monilla eri tavoilla kotiani viihtyisämmäksi.
Omistusasunnossa hyvä muistaa mahdolliset taloyhtiön remontit ja korjaukset, mitkä ovat osakkeen maksettavia. Lainasta joutuu maksamaan korkoa, misä 20 vuodessa kertyy pitkä penni. Toki asunnon arvo voi ajankanssa kasvaa, mutta tässä tulee isojakin alueellisia eroja.
Remonttirahoitusvastikkeet kannattaa maksaa itse - ne mitoitetaan aina ylipitkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa omistusasunnoissa asuvista on velkaa pankille, ja monet omistusasunnot sijaitsevat sellaisilla alueilla etteivät ne mene kaupaksi. Omistusasunto on kaikkein huonoimmin tuottava sijoitus.
Omistusasunto ei ole sijoitus, itse en edes laske omistusasuntoa (pankille velkaa vielä alle 40% asunnon laskennallisesta arvosta) nettovarallisuuteen, enkä asuntolainan lyhennyksiä säästöasteeseen(ilman lyhennyksiä 42%)
Vierailija kirjoitti:
Meillä meni taloyhtiö konkurssiin. Menetimme asunnon ja jäi 200 000 asuntovelkaa.
Jos sulle jäi vielä 200 000 euroa velkaakin, niin asunto on aika ollut aika arvokas siihen, että taloyhtiö menisi konkurssiin. Kerro toki kohde tarkemmin, jossa monen sadan tuhannen euron asunnot haetaan konkurssiin…
Suurin osa omistusasunnoissa asuvista on velkaa pankille, ja monet omistusasunnot sijaitsevat sellaisilla alueilla etteivät ne mene kaupaksi. Omistusasunto on kaikkein huonoimmin tuottava sijoitus.
Omistusasunto ei ole sijoitus, itse en edes laske omistusasuntoa (pankille velkaa vielä alle 40% asunnon laskennallisesta arvosta) nettovarallisuuteen, enkä asuntolainan lyhennyksiä säästöasteeseen(ilman lyhennyksiä 42%)
No kyllä meille talo oli sijoitus ja varallisuutta kun se 8v sitten myytiin.
Saatiin 620 000e ja uuteen taloon käytimme 350 000e. Eli lähes puolet jäi plakkariin ns irtonaista valuuttaa. Toki sillä ostettiin myös kiinteistö ulkomailta muttei rahat edelleenkään ole kadonnut mihinkään:)
Ihan hyvä, että teitä tyhmiä riittää rikastuttamaan rikkaita vuokranantajia. 🤣
Vuokraisäntä lienee kiitollinen noin isosta rahamäärästä. 🤑
Ehdin tuhlata vuokriin melkein 10000 euroa ennen kuin ostin oman. Silloin vuokrat ja hinnat olivat paljon edullisempia kuin nykyään.
Onneksi ostin oman. Nyt vain vastike 276 euroa kuukaudessa ja varallisuus n. 250 000 € !!!
Olisittepa älynneet ostaa sen oman. Ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei vuokranmaksu ole tuhlaamista, hölmö. Kaikki asuminen maksaa.
Asunnon vuokraaminen on vapaaehtoista, joten kyllä se vuokralainen tietää paljonko asuminen siinä asunnossa maksaa.
Asumiskulut ovat omistusasunnoissa ja vuokra-asunnoissa samaa luokkaa, mutta tietysti asunnon omistaja haluaa saada sijoituksellaan tuottoa, ja sehän tulee siitä kun vuokralainen maksaa sovittua vuokraa.
Joo toi on sääli. Jos ei itse voi ottaa lainaa, koska liian pienet tulot niin kaikkein tuottoisinta olisi se, että joku tosi hyvä läheinen ostaisi asunnon, johon saa sitten ehkä jopa jotain tukea ja sitä lainaa maksettaisiin vuokran muodossa.
Lopulta sitten tuotto sille maksajalle .
Vierailija kirjoitti:
Joo toi on sääli. Jos ei itse voi ottaa lainaa, koska liian pienet tulot niin kaikkein tuottoisinta olisi se, että joku tosi hyvä läheinen ostaisi asunnon, johon saa sitten ehkä jopa jotain tukea ja sitä lainaa maksettaisiin vuokran muodossa.
Lopulta sitten tuotto sille maksajalle .
Ja ne keillä ei sitä läheistä, joka voisi ostaa ja vuokrata sen asunnon eivät voi tehdä niin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se huonoiten tuottava sijoitus on edelleen kuitenkin auto.
Vierailija kirjoitti:
No,olisitko saanut lainan pankista silloin aikoinaan kun vuokra-asunnon hankit?
Noi laskelmat ovat älyttömiä, koska ne alkutilanteen olosuhteet jäävät huomioimatta!
Aina laskijat sopivasti unohtavat sen "oman asunnon" menot vuosikymmenien ajalta siltä vuokranmaksuajalta. Yhtiövastike, remontit näin ensiksi tulee mieleen. Useinkin lähes puolet niihin vuokriin verrattuna -))!
Minä puolestaan huokaisin helpotuksesta, kun pääsin omistusasunnosta eroon. Myyntivoittoa tuli 90 000 euroa. Nyt asun tyytyväisenä vuokralla hyvällä sijainnilla, enkä enää ikinä osta omaa asuntoa. Varallisuutta ostoon kyllä olisi.
Vuokran maksu ei ole tuhlaamista, vaan kaikki asuminen maksaa. Tuhlaamista on se, mikäli hölmöyksissään on ostanut asunnon paikasta jossa asunnon arvo lähenee nollaa euroa.
Jossain pitää asua. Minulla on mennyt omistusasuntoihin 20 vuodessa
- 135 000€ kahteen asuntolainaan
- omaa rahaa 50 000€
- korot 20 vuoden ajalta ehkä 35 000€
- vastikkeet ja nykyään okt-kulut n. 200€/kk per nuppi 20v 20x12x200 48 000
yht. N. 270 000€.
Ja puolisolla
- 130 000 ( laina ja korot)
- vastikkeet
säästöt 50 000€
- okt-kulut n. 48 000 yht. 230 000€
Eli yht. Meillä mennyt 20 vuoden aikana asumiseen n. 500 000 €. Eli noin 1000 kuussa per nuppi 20 vuoden ajalta. Vielä ei ole remontteja tullut. Jos remppalainan aikoo välttää pitää myydä talo ja ostaa uusi osake. Talon arvo n. 300 000€ - 350 000€
Optimaalisinta on elää sopivan kokoisessa edullisessa asunnossa. Asuminen maksaa, tosin tähän asti me olemme maksaneet mielekkäästä asumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Jossain pitää asua. Minulla on mennyt omistusasuntoihin 20 vuodessa
- 135 000€ kahteen asuntolainaan
- omaa rahaa 50 000€
- korot 20 vuoden ajalta ehkä 35 000€
- vastikkeet ja nykyään okt-kulut n. 200€/kk per nuppi 20v 20x12x200 48 000
yht. N. 270 000€.
Ja puolisolla
- 130 000 ( laina ja korot)
- vastikkeet
säästöt 50 000€
- okt-kulut n. 48 000 yht. 230 000€
Eli yht. Meillä mennyt 20 vuoden aikana asumiseen n. 500 000 €. Eli noin 1000 kuussa per nuppi 20 vuoden ajalta. Vielä ei ole remontteja tullut. Jos remppalainan aikoo välttää pitää myydä talo ja ostaa uusi osake. Talon arvo n. 300 000€ - 350 000€
Optimaalisinta on elää sopivan kokoisessa edullisessa asunnossa. Asuminen maksaa, tosin tähän asti me olemme maksaneet mielekkäästä asumisesta.
Siis omistusasumiseen 2000 euroa perheeltä joka hiton kk? Meiltä 3 hengeltä 650 euroa kuukausi. Siis perheeltä. Ja isosta kaupungista. Hyyvä me!
Jonkunhan se laina on pankille maksettava. Hyvä, että löytyy vapaaehtoisia vuokralaisia maksamaan lainan, ettei vuokranantajan tarvitse omista rahoistaan.
Pankki rahoittaa touhun aina, vuokralaisen ja omistusasujan ainut ero on siinä että vuokralainen maksaa asunnon toisen omaksi, omistusasuja itselleen.
Laskepa paljonko vuokriin menee koko elämän aikana. 😱😱😱
Meillä meni taloyhtiö konkurssiin. Menetimme asunnon ja jäi 200 000 asuntovelkaa.