Kyllä meni mieli matalaksi. Laskin, että olemme tuhlanneet vuokraan jo yki 270 000 €. Sillä olisi saanut oman asunnon. 😢😢😢 Onko muita?
Omistusasunnossa asuva tuttava pyysi laskemaan paljonko olemme tuhlanneet vuokraan elämänne aikana. Laskin että meillä on mennyt vuokriin jo noin 270 000 euroa! 😱!!!
Melkein itku tuli, kun ajattelen että tällä summalla olisi saanut oman asunnon ja saisimme asua omistusasuntotalossa eikä tässä vuokrakasarmissa. Ja että maksaminen vain jatkuu eli summa vain kasvaa!
Ja kadehdin omistusasunnossa asuvaa tuttavaperhettä, koska he ovat jo maksaneet asuntolainan pois ja heillä on rahaa matkustella ja syödä usein ulkona koko perheen voimin. Ja asuntojen arvo tuolla alueella vain nousee.
Väitän että tämä on vaikea ja karvas pala monelle vuokralla asuvalle. Vai uskallatteko laskea paljonko olette elämänne aikana tuhlanneet rahojanne vuokriin?
Minä laskin ja itkin.
Kommentit (316)
Vuokralla asuin paikoissa, joihin ei ikinä olisi ollut varaa muuten.
Sinun pitää laskea myös se että omassa asunnossa maksat itse kaikki kulut ja yhtiövastikkeet jolta maksat vuokrassa
Vierailija kirjoitti:
Ei vuokranmaksu ole tuhlaamista, hölmö. Kaikki asuminen maksaa.
Tietysti maksaa.
Maksamalla vuokraa sä maksat toiselle omistusasuntoa.
Mä en osaa yhtään surra tommoista. Se on vaan maallista, sanoo Katto Kassinen.
Vierailija kirjoitti:
No,olisitko saanut lainan pankista silloin aikoinaan kun vuokra-asunnon hankit?
Noi laskelmat ovat älyttömiä, koska ne alkutilanteen olosuhteet jäävät huomioimatta!
Ja korot ja rempat. Ne huomioonottamalla tolla 270 tonnilla ois saanut ihan ok (heh) talon jostain Multialta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vuokranmaksu ole tuhlaamista, hölmö. Kaikki asuminen maksaa.
Tietysti maksaa.
Maksamalla vuokraa sä maksat toiselle omistusasuntoa.
Toisaalta olen koulushopannut pari kertaa, omistusasunnon myynti ei ole todellakaan halpaa. Ensimmäiset asuinalueet vaikuttivat hyvältä, kunnes Helsinki alkoi rakentamaan isoja vuokrakeskittymiä. Nyt asumme vuokralla, helpompi lähteä nopeasti tarpeen vaatiessa.
Asioilla on monta puolta, ei kannata palstalla ylristää, jokaisella on omat tarpeet johon vuokra tai omistusasuminen sopii paremmin.
Olen itsekin maksanut vuokria liki 100 000 euroa. Nykyisin osake rivarissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein saman laskelman aikoja sitten, asuin puoli vuotta vuokralla ja ostin oman talon. Velka maksettu jo vuoskymmen sitten, eikä ne omakotitalon kulut ole kuin kymmenes osa vuokrakämpän menoista
Et selvästikään asu omakotitalossa kun kuvittelet näemmä ettei siitä koidu kuluja.
Kymmenesosa! Eikö se ole niitä kuluja?
Vierailija kirjoitti:
Voi olla mut sun vuokra ei voi yhtäkkiä nousta 400e niinkuin mulla kävi. Ostin asunnon ja silloin laina+vastike oli 700e. Noh korot nousi yli 5% ja asumiskulut olikin 1100e!
Meillä oktn lainakulut nousi 540eurosta 680euroon.
Sähkölämmitteisissä omakoti/rivitaloissa voi ensi talvi olla kallis.
Toki oma asunto on parempi kuin vuokrakassu.
Kaikista paras on oma okt.
Kun olet vuokralla -maksat muille koko elämäsi = rikastutat toisia. Mutta jäät köyhäksi ja katkeraksi.
Omistusasuja sen sijaan maksaa lainalyhennystä joka kk -itselleen eli vaurastuu.
Vierailija kirjoitti:
Toki oma asunto on parempi kuin vuokrakassu.
Kaikista paras on oma okt.
Kun olet vuokralla -maksat muille koko elämäsi = rikastutat toisia. Mutta jäät köyhäksi ja katkeraksi.
Omistusasuja sen sijaan maksaa lainalyhennystä joka kk -itselleen eli vaurastuu.
Yhtälö ei ole niin yksinkertainen, jos nyt korkotason noustua tarvitset ison lainan. Vuokralla asuminen voi kerryttää varallisuutta nopeammin, ja paremmalla tuotolla.
Omistusasumisessa on järkeä vain silloin, jos menot ovat merkittävästi pienemmät tai kiinteistön arvo nousee.
Me tuhlasimme yli 40000 euroa ennen kuin ostimme oman.
No karkeasti arvioiden oma osuus vuokrista aikuisuuden aikana tekee n. 115 000€. Aika monta vuotta olen kuitenkin saanut myös asumistukea, joka on kuitannut tuosta summasta ison osan.
En mieti asiaa sen enempää. Hain nuorempana asuntolainaa eksän kanssa, ei saatu. Sittemmin ei ollut mahdollisuutta. Nyt ehkä olisi, mutta oikeastaan vuokralla asuminen on minulle turvallisempaa. Jos jää työttömäksi tai sairastuu, saa asumistuen. Eikä tarvitse murehtia tulevista rempoista tms. Asumisoikeusasunnon ajattelin seuraavaksi hankkia. Siinä on riittävästi omistamista itselleni.
Välttämättä asuntolainaa ei saa ja vaikka saisitkin, tuhlaisit huikeita summia pankille pelkkinä korkoina, luotonhoitomaksuina ja sen päälle vielä maksat vastiketta hallinnoimastasi asunnosta, huom. et omista esim. kerrostaloasuntoa, lisäksi kaikki remontit on sinun vastuullasi, olipa varaa tai ei.
Onneksi saimme vuoden alusta kiinteän sopparin 6,2cnt. Säästöä tullut alkuvuodesta jo yli 400e. Ei tarvitse miettiä
Vierailija kirjoitti:
Ei se talvi huoleta, kun on kiinteähintainen sopimus, eikä pelleile pörssisähkön kanssa.
Semmoista se on. Kun ostaa asunnon niin maksaa omaa velkaa pois. Vuokralla maksaa vuokranantajan velkaa pois ja vielä vähän katetta tämän taskuihin.
Pahimmillaankin omistusasunto voi osoittautua loppujen lopuksi arvottomaksi, jolloin putoaa samaan tilanteeseen jos olisit vuokralla asunut ikäsi.
Ei siinä voi hävitä, kun jossain on joka tapauksessa pakko asua ja siitä maksaa.
Aina kun puhutaan omistusasumisen kuluista vrt. vuokralla asuminen, niin unohdetaan ehkäpä tietoisesti se, että miksi se vuokranantaja vuokraisi sinulle asunnon halvemmalla kuin mitä se hänelle tulee maksamaan?
Ei kukaan tietenkään niin tee, vaan maksat vuokrassa ihan samat kulut kuin maksaisit omistusasunnossa, mutta siihen päälle tulee vielä vuokranantajan laskema kate.
Maksat siis vuokralla asuessa enemmän, vaikka asunnon/talon arvoa ei edes huomioitaisi laskelmassa.
Ja pankin velkaorjako pitäisi olla kymmeniä vuosi ja jättää kämppä perintönä😂