Käytättekö juoksevaa rypsiöljyä ruuanlaitossa?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yök, en tosiaankaan. Normaali voi aina. Se maistuu ja kaikki ruoka maistuu pjaskalta, jossa on mitään rypsiöljyä yms öljyä käytetty. Miksi ??????
Sehän ei ole pelkästään makukysymys. Terveyden kannalta noi siemenöljyt on pahinta sontaa.
Jep, PT-alan mukaan.
Minä käytän lähes kaikkeen ruoanlaittoon/lämmittämiseen voita. Kahden hengen taloudessa 500g:n paketti riittää n. kuukaudeksi. Syödään kotiruokaa utse tehtynä pääasiassa. Mikroa ei ole ollut 10 vuoteen. Satunnaisesti kotimaista rypsiöljyä ehkä n. 1-2krt/kk. Uunijuureksiin, grillattavan naturellin marinadiin ja pari kertaa vuodessa popcornin valmistamiseen.
Jääkaapista äsken tarkastettua:
Voi 100g (hirveä kimpale) energiaa 713kcal. Kotim.rypsiöljy energiaa 900kcal (reilu loraus).
Voissa rasvaa 80g/100g. Rypsiöljyssä 100g/100g.
Voissa tyydyttynyttä rasvaa 47g/100g. Rypsiöljyssä 7g/100g.
Voissa rutkasti A-vitamiinia. Rypsiöljyssä E-vitamiinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen ravitsemussuositus nimenomaan suosittelee öljyjjä, erityisesti rypsiöljyä ja ei suosittele voita.
Tietty suosittelee, mutta ei se suositus perustu terveellisyyteen.
Tottakai suositus perustuu tutkittuun tietoon! rypsiöljyn terveellisyydestä.
joo, käytän, mutta sitä on joskus vaikea saada kiinni, kun juoksee nin kovaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AI kertoo tällaista. Sekä rypsiöljy että oliiviöljy ovat erinomaisia pehmeiden rasvojen lähteitä. Terveellisyyden näkökulmasta rypsiöljy vie voiton paremman rasvahappokoostumuksensa ja runsaiden omega-3-rasvahappojensa ansiosta.
Ja kuten todettua, on oliiviöljyä halvempaa ja kotimaista. Toki myös makumieltymys vaikuttaa.
No, mitäs sun elimistö kertoo? Et kai luota koneeseen ennemmin?
Minä olen käyttänyt aina - ja käytän jatkossakin - rypsiöljyä vähän kaikkeen. Kolesterolit aivan loistavat mm.
En koskaan. Rypsiöljy maistuu minusta ihan joltain koneöljyltä. Ei kiitos. Extra Virgin oliiviöljy on ainoa öljy mitä meiltä kotoa löytyy.
Vierailija kirjoitti:
En koskaan. Rypsiöljy maistuu minusta ihan joltain koneöljyltä. Ei kiitos. Extra Virgin oliiviöljy on ainoa öljy mitä meiltä kotoa löytyy.
Onnea sitten vaan. Mafia lantrannut moottoriöljyä siihen sekaan, että saa enemmän katetta.
En käytä. Se on epäterveellistä.