Poimitko itse mustikat, vatut ja puolukat talven varalle?
Tänä kesänä on metsät mustanaan mustikoita ja pensaat punaisina vattuja. Ja puolukoitakin näyttää kypsyvän ihan pian. Mulle iski jokin marjastushimo ja nyt on niin paljon mustikota ja vattuja pakastimessa, hilloina ja mehustettuina, että varmasti riittää. Ja innnolla jo odotan puolukoiden kypsymistä.
Mustikoita keräsin myös myyntiin, mitä en ole koskaan aiemmin tehnyt.
Kommentit (47)
Anoppi kerää meille marjat. Laittaa ne valmiiksi pakasterasioihin ja tuo meille pakastimeen.
En ole ikinä tarvinnut marjoja talven varalle. Inhosin jo lapsena marjojen poimimista. Sen jälkeen en ole mennyt marjametsään.
Ei työtön viitsi lähteä metsään itikoiden syötäväksi siksi hän marjat torilta paljon helpompaa .
Kyllä kerään, hyvää kuntoutusta. Täällä onkin tunnettu sanonta, että selkävaivojen vuoksi eläkkeellä olevat kokevat hilla-aikaan ihmeparanemisen. Tämä siihen aikaan, kun hilloja ostettiin yksityisiltäkin.
Olen jo 4 vuotta työllistänyt siskon lapsia. Olen vaatinut heiltä yleensä joulun tienoilla lupauksen, että ensi syksynä haluan 10 litraa lakkaa, 5 kiloa mustikoita ja 10 kiloa puolukoita. Tähän asti on toiminut. Tänä syksynä hillat tulivat kyllä, heidän äiti auttoi. Ihme kyllä mustikoissa oli ongelmia, toivat kilon-kahden annoksina ja poika kysyi, joko riittää. Sanoin että kyllä, puolukat vielä syksymmällä. Eivät teini taida enää ensi syksynä tuoda marjoja, vaikka olen ihan markkinahinnan maksanut.
En. Meillä ei ole edes pakastinta. Jos tarvitsen marjoja, haen ne kaupan pakastealtaasta.
En, ostan jos tarvitsen pakastealtaasta. Vadelmista en edes tykkää, näyttää kelpaavan muille
Yritän. Meilläpäin on huonoin mustikkasato ilmeisesti koko maassa. Ei ollut pölyttäjät lentelemässä, oli liian kylmää ja märkää silloin.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä tarvinnut marjoja talven varalle. Inhosin jo lapsena marjojen poimimista. Sen jälkeen en ole mennyt marjametsään.
Todellakin tämä.
Vierailija kirjoitti:
Ei työtön viitsi lähteä metsään itikoiden syötäväksi siksi hän marjat torilta paljon helpompaa .
Työtön ei tunnu viitsivän montaakaan tavallista asiaa.
Aamupuuro + kotimaiset mustikat, eihän parempaa olekaan, eikä terveellisempää. Ei mitään lisäaineita, ei sokereita tms prosessoitua lisäainetta. Huomatkaa että keskieuroopasta ei kannata enää luonnonmarjoja ostaa, siellä on lois-eläimiä, joiden munat odottavat marjan sisällä lämmintä masuasi...
Kerään mustikoita näin kesällä sen minkä ennätän. Vadelmiakin jopa tänä kesänä kerran. Puolukoita sitten hetken päästä varmaan myös. Mutta ne tulee kyllä syötyä tässä pikkuhiljaa, en pakasta niitä.
En. Vihaan metsässä rämpimistä. Ostan torilta.
Minulla on piika sitä varten. Poimii myös kuusenkerkät, katjan- sekä pihlajanmarjat. Variksenmarjojakin. Mansikat syökööt itse.
Aina olen kerännyt itse ja kerään niin kauan kuin terveyttä riittää.
Kerään niin paljon kuin mökillä saaressa metsässä riittää. Luultavasti noin kolmisen kiloa. En ole onnistunut löytämään pk seudulta hyvää mustikkametsää, mikä on harmi, joten tuohon on tyydyttävä. Mielellään keräisin pakastimen täyteen.
En poimi vaan ostan. Mustikat on vielä ostamatta mutta lakkoja eli hilloja, mansikoita ja vadelmia on jo ostettu. Puolukoita on jäänyt viime syksyltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön ei tunnu viitsivän montaakaan tavallista asiaa.
Noin, sinun ja muiden palstalaisten ennakkoluuloissa ja palstaprovoissa.
Normaalisti poimin ämpärillisin mustikkaa omaan käyttöön mutta nyt polvi kierukkaleikkauksen jälkeen vielä puolikuntoinen, joten jätän poimimiset muille ja ostan paikalliselta kerääjältä 10 litraa.