Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poimitko itse mustikat, vatut ja puolukat talven varalle?

Vierailija
05.08.2026 |

Tänä kesänä on metsät mustanaan mustikoita ja pensaat punaisina vattuja. Ja puolukoitakin näyttää kypsyvän ihan pian. Mulle iski jokin marjastushimo ja nyt on niin paljon mustikota ja vattuja pakastimessa, hilloina ja mehustettuina, että varmasti riittää. Ja innnolla jo odotan puolukoiden kypsymistä.

Mustikoita keräsin myös myyntiin, mitä en ole koskaan aiemmin tehnyt. 

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen paikassa (Pohjois-karjala tai Kainuu) missä pääsee keräämään ja on aikaa, niin mielelläni kerään itse. Mutta täällä pk-seudulla minulla ei ole tiedossa sellaista marjapaikkaa/metsää minne menisin poimimaan. Olen kyllä yrittänyt etsiä, mutta silloin ei ollut käytössä nykyisä mustikka sovelluksia. En sitten tiedä löytyisikö noiden sovellusten avulla helpommin. Mansikoita, vadelmia ja viinimarjoja olen käynyt poimimassa itsepoiminta marjatilalta. Jos en helposti pääse poimimaan  niin olen ostanut marjat facebookista suoraan poimijalta. 

Vierailija
62/63 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, inhoan metsään menoa.

Missä päin Suomea sanotaan "vatut"?

Pohjoisessa. Täällä villivattuja on vähän, mutta kotipuutarhassa tänä vuonna näyttää riittävän.

Kyllä vattu on ihan yleinen sana kymenlaaksossa, uudellamaalla ja eteläsavossa, joissa itse keräillyt kohta kaikki marjat vuodesta 60 lähtien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vattuja keräisin, mutta niissä on täälläpäin ihan tolkuttomasti lehtokotiloita. Ne isot kyllä näkee, mutta marjat on limaisia. Niitä pieniä elukoita tulee vahingossa marjojen sekaan ja se on kuvottavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä