Poimitko itse mustikat, vatut ja puolukat talven varalle?
Tänä kesänä on metsät mustanaan mustikoita ja pensaat punaisina vattuja. Ja puolukoitakin näyttää kypsyvän ihan pian. Mulle iski jokin marjastushimo ja nyt on niin paljon mustikota ja vattuja pakastimessa, hilloina ja mehustettuina, että varmasti riittää. Ja innnolla jo odotan puolukoiden kypsymistä.
Mustikoita keräsin myös myyntiin, mitä en ole koskaan aiemmin tehnyt.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Yritän. Meilläpäin on huonoin mustikkasato ilmeisesti koko maassa. Ei ollut pölyttäjät lentelemässä, oli liian kylmää ja märkää silloin.
Ainakin etelä-Savo hukkuu mustikoihin. Aivan hirveästi on ja isoja, isompia kuin pensasmustikat. Eilen kerösin 12 l ja pakkasessa on jo 10 l. Puolukkaa tulee myös paljon.
Vattuja hakkuuaukioilta olen kerännyt yli 10 l.
T. Selkävaivainen mummo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi tänään käväisin marjametsällä. Kohta on pakkanen täynnä vadelmia ja mustikoita, lisäksi omasta pihasta herukoita ja karviaisia.
N 29Kateellinen teille maalaisille.
En ole maaöainen mutta marjoja mökkiseudulla kerään aina ja niitä on nytkin ihan liikaa. En halua ostaa, jos en tiedä, kuka on kerännyt ja mistä.
Poimin, just tulin töistä kotiin, matkalta pysähdyin vaaraimia poimimaan 1.5litraa. Kohta vielä mustikkaan, olisin huomenna mieluummin mennyt, mutta huomenna sataa :(
Vierailija kirjoitti:
Aamupuuro + kotimaiset mustikat, eihän parempaa olekaan, eikä terveellisempää. Ei mitään lisäaineita, ei sokereita tms prosessoitua lisäainetta. Huomatkaa että keskieuroopasta ei kannata enää luonnonmarjoja ostaa, siellä on lois-eläimiä, joiden munat odottavat marjan sisällä lämmintä masuasi...
Ekinokokki odottelee Suomeen saapumista ihan tuossa rajantakana, Sikarutto tuli jo
Aina poimin itse. Vadelmia en käytä, joten en niitä poimi. Mustikat ja puolukat aina itse. Hqluan tietää mistä marjat on ja millä hygienialla poimittu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kerään. Pakastan ja keitän hilloja ja mehuja, puolukoita myös survon sokerin kanssa. Maakellarikin minulla on.
Meilläkin on maakellari. Kun muutettiin tähän niin kasvatettiin perunaakin. Syksyllä tyhjennettiin ne perunat metsän laitaan että taas uudet mahtui. Taisi kolmena vuotena toistua tuo rituaali. On niin helppo kaupasta ostaa ne kuusi perunaa kerralla mitä menee.
Ruskeissa on myös hyviä.