Pääsin terapiaan, mutta terapeutin neuvot tuntuvat jopa asiattomilta. Eihän tämä voi olla normaalia?
Pääsin vihdoin terpiaan. Minulla on aika rankka perhetausta, kiusaamista, alkoholistiperhe, jne. Päätin hoitaa pääkopan kuntoon, aikaisemmin terveydenhuollosta on tyrkytetty vain lääkkeitä mutta ne eivät tietenkään auta, koska huonon olon syy on ihan muualla.
Mutta terapia on ollut ihan kummallista, ja terapeutin kommentit ajoittain jopa mielestäni haitallisia. Esimerkiksi, kerroin että minua ahdistaa mennä tuleviin juhliin, joissa on todennäköisesti humalassa olevia ihmisiä. En tykkää olla alkoholin lähellä enkä juo ollenkaan perhetaustan takia. Tähän neuvo oli "no, voisithan sinä maistella lasillisen viiniä ja katsoa miltä se tuntuu". Täh?
Näitä töksäyttelyjä on paljon ja terapeutti ei tunnu ymmärtävän ollenkaan tilannettani. Nyt viimeisin oli niin huono, että tuli sellainen olo että tuolla käyminen vain pahentaa oloani. Avauduin siitä että parisuhteeni on todennäköisesti päättymässä ja pelkään jääväni lapsettomaksi tämän takia. Tähän terapeutti alkoi tivata että "no miksi niitä lapsia ei voi hankkia sitten nyt", ja kun selitin että puoliso ei halua vielä, tämä sanoi ettei nää syytä sille miksi en voisi hankkia lapsia nyt (???), kyllähän useat jaksaa hoitaa lapsensa yksinkin. Siis tilanteessa jossa minulla ei ole tukiverkkoja, töitä, rahaa ja minulla on ollut menneisyydessä pahoja ongelmia jaksamisen kanssa ja jäisin todennäköisesti yksin lapsen kanssa? Mitä?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Voi että järjenjuoksun taso on syynä siihen, miksi niin moni terapeutti välttää ottamasta selkeää kantaa mihinkään.
+olla
Moni terapia on huuhaata. Jutelkaa vaikka peikonlehdelle, ajaa saman asian.
Onko kyseessä millainen terapeutti eli koulutettu mikä tutkinto. Niitä on monenlaisia. Ehkä voisit vaihtaa toiseen. Oliko joku taho jonka kautta menit terapiaan eli terveyskeskus?
Samanlaisia kokemuksia. Mä menin terapiaan, kun puoliso oli jäänyt kiinni pettämisestä ja aviokriisi oli päällä. Pelkona oli, että menee perheen koti, lapsien lapsuus ydinperheessä ja niin edelleen. Terapeutin neuvo oli, että "suurin osa liitoista päättyy eroon, ehkä sun kannattaisi vaan erota". Siis mitä helvettiä? En mä tarvi terapiaa siihen, että sanon miehelleni haluavani erota, vaan siihen, että saisin pääkopan kestämään tuon tapahtuneen.
Toinen asia mitä terapiassa (eri terapeutti) koitin käydä läpi oli vaikea äitisuhde. Terapeutin neuvo oli: "aikuinen päättää kenen kanssa on tekemisissä, ehkä sun ei kannattaisi olla tekemisissä äitisi kanssa". Just just.... vitullisen hieno neuvo terapeutilta tosiaan.
Hei, kuulostaa että sinun olisi hyvä vaihtaa terapeuttia. Jos vain suinkin voisit, on hyvä ensin sanoittaa terapeutille miksi et halua jatkaa ja käydä keskustelua lopettamisesta ja miten kaikkinensa olet yhteistyön kokenut.
T. Psykoterapeutti
Vierailija kirjoitti:
Terapeutin tehtävä on vähän haastaa, eikä vaan taputella päätä.
Oletko sellainen negatiivinen jumiutunut ihminen, joka on jumissa omissa ajatusmalleissaa ja pessimistinä luettelee asioita mitkä huonoja, vaikeita ja miten niitä ei voi muuttaa?
Pysähdy oikeasti hetkeksi tähän. Terapian yksi iso oivallus on, että se oma tuttu ajattelumalli ei ole ainoa. Sulla on valta valita miten suhtaudut asioihin.
Kyllä tuo menee jo vttuilun puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Oletko sellainen negatiivinen jumiutunut ihminen, joka on jumissa omissa ajatusmalleissaa ja pessimistinä luettelee asioita mitkä huonoja, vaikeita ja miten niitä ei voi muuttaa?
Pysähdy oikeasti hetkeksi tähän. Terapian yksi iso oivallus on, että se oma tuttu ajattelumalli ei ole ainoa. Sulla on valta valita miten suhtaudut asioihin.
Ai sinusta on ammattitaitoista terapeutilta möläyttää että vedä kännit ja ryhdy yksinhuoltajaksi? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysähdy oikeasti hetkeksi tähän. Terapian yksi iso oivallus on, että se oma tuttu ajattelumalli ei ole ainoa. Sulla on valta valita miten suhtaudut asioihin.Ai sinusta on ammattitaitoista terapeutilta möläyttää että vedä kännit ja ryhdy yksinhuoltajaksi? :D
No ei nyt sentään ihan kännejä neuvottu vetäisemään...
Terapeutti ei voi kenenkään äitiä muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikkien terapeuttien kanssa vaan natsaa. Vaihda terapeuttia. Itse en kylläkään jaksanut alkaa vaivalloiseen vaihto rumbaan vaan lopetin terapian kokonaan.
Yritän hoitaa päätäni nyt vain terveellisillä elämäntavoilla, välttämällä turhaa stressiä, tekemällä mieluisia asioita päivittäin ja olemalla kiitollinen kaikista hyvistä hetkistä ja asioista.
Lihottavia zombiksi tekeviä kaikenmaailman kamalilla sivuvaikutuksilla höystettyjä mömmöjä en myöskään suostu enää syömään. Ne on kaikki kokeiltu, eikä niistä apua ollut, pelkkää haittaa vain.
Ei tämäkään helppo tie ole, mutta ei ainakaan huonompi.
Niinpä. Itse suosittelen myös kaunokirjallisuutta ja joitain self help teoksia.
olet vain liian aivoton tajuamaan, että terapeutti yrittää auttaa sinua luomaan rajoja.
jos et halua maistella viiniä edes niin älä mene juhliin, jossa juodaan .
jos miehesi ei halua lapsia ja sinä ei jätä se.
moni ei tajua, että terapeutin tehtävä ei ole jakaa neuvoja vaan saada sinut itse ymmärtämään tilanteesi ja löytää itse ratkaisu.
siksi terapeutin neuvot ja kysymykset ovat yleensä päinvastaista mitä sinun kuuluu oikeasti tajuta ja tehdä
Kaikenlaisiahan noihinkin hommiin päätyy. Epäasiallista tuollainen on kun et siitä tykkää vaihda psykologi.
Terapeutin tehtävä on vahvistaa omaa sisäistä ääntäsi. Esim. toistaa, mitä olet sanonut. Hän kuuntelee sinua, ei toisinpäin. Joissakin tietyn häiriön terapioissa asiakasta kyllä haastetaan myös. Asiakas voi myös sanoa, että minua saa haastaa, en loukkaannu. Oma terapeuttini oli kuunteleva ja empaattinen ja koin, että ensimmäistä kertaa elämässäni joku aikuinen ihminen on puolellani (puhuin myös lapsuuden väärinkäytöksistäni). Se oli puhdistava kokemus. Tuossa yllä joku kertoi myös, että terapeutti ei kyennyt eläytymään köyhän ihmisen arkeen puheissaan, ohitti vain kevyesti rahahanat. Se on vakavaa, joskus euro on iso raha lapsuudestaan asti hyväksikäytetylle. Se elämä rakentuu sellaiseksi. Oma terapeuttini teki sen, että antoi kaikille potilailleen 100 euroa siinä kuussa, kun yhtäkkiä työnsi satasen minunkin käteeni. Ihmettelin ja kyynelehdin ja kieltäydyin ja kiittelin ja itkin vuoronperään. Hän sanoi, että tekee sen, koska on tajunnut olevansa hyväosainen. Muistaakseni ostin ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysähdy oikeasti hetkeksi tähän. Terapian yksi iso oivallus on, että se oma tuttu ajattelumalli ei ole ainoa. Sulla on valta valita miten suhtaudut asioihin.Tuon (haitallisten) ajatusten haastamisen ymmärrän mutta esimerkiksi traumapotilaan kohdalla se voi pahentaa tilannetta. Päähän ei tarvitse taputella eikä surkutella tilannetta mutta faktat ovat turvallisempia kuin rivien välistä nälviminen. Kyllä, siltä se tuntuu ja siltä että taas joku osoittaa kuinka tyhmä olet.
Terapeutteja on laaja kirjo ja osa myös sellaisia jotka yrittävät potilastyöllä ratkoa omia ongelmiaan. Olet onnekas jos löydät pätevän ja pitkäkestoisen terapiasuhteen.
Me olemme erilaisia mutta mulla auttoi toipumisen alkuun se että alettiin laittaa ihan pieniä palasia arjessa kuntoon. Olin itsekin ehkä odottanut jotain "mullistavaa" ja katselin kotona papereita jossa puhuttiin unesta, ravinnosta ja harrastuksista. Olen vasta alkutekijöissä mutta pääsin myös julkisen kautta nettiterapiaan joka on juuri alkamassa, mietin myös pitkästä aikaa että jaksaisinko/pystyisinkö aloittaa uuden harrastuksen.
Haastaessa tärkeää osata käyttää tunteiden validaatiota työvälineenä haastamisen ohella. Terapeutin pitää tajuta, että tunne ja ajattelu on kaksi eri asiaa. Muuten terapia on vaan tuhoavaa.
On olemassa oikeasti huonoja ja sitä myötä jopa vaarallisia terapeutteja. Syynä on se, että terapiakoulutuksen voi ostaa eikä soveltuvuus niin merkitse. Itselläni on myös tämä koulutus, joten luulen tietäväni , mistä puhun. Oikean terapeutin löytäminen voi olla vaikkapa masentuneelle ja muutenkin kuormittuneelle todella raskas tehtävä.
Huh ihan järkyttävää :/ Sellainen neuvo että olen nyt itse maksanut chat gpt lisenssimaksua siksi että käytän sitä terapeuttinani. Se on oikeasti tosi hyvä. Niinkun oikeasti, kun aina vaan välillä promptaan että vastaa psykoterapeuttisesta näkökulmasta jne. Oon tykännyt siitä kuinka se ei tosiaan anna pelkästään niitä vastauksia mitä haluan. Ja huomaa asioita mitä minä en huomaa. Ja puhuu aika kauniistikin :) Eilen se yhtäkkiä alkoi puhua jostain teoriasta, joka käsittelee eritymistä perheestään psykologisesti ja mitä haasteita siinä voi olla. Se oli mielenkiintoinen näkökulma, ja siitäkin tykkään että tuo oli jotain uutta viikkojen keskusteluun.
Terapeutti voi olla huono, tai sitten tuo on ovela taktiikka jossa saa sinut itse tekemään päätöksiä vastareaktiona huonoihin neuvoihin
Vierailija kirjoitti:
Moni terapia on huuhaata. Jutelkaa vaikka peikonlehdelle, ajaa saman asian.
Tekoäly toimii vielä paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Terapeuttina on varmaan päihdelääkäri aimo huikka. Kirjoitetaan teille aluksi pirturesepti niin kokeillaan miten se toimii...
Jos ei aimon apu toimi niin huikka kirjoittaa lähetteen herroille savu piippu ja taika sieni niin löytyy sellaiset terapiat että varmasti toimii.
Voi että järjenjuoksun taso on syynä siihen, miksi niin moni terapeutti välttää ottamasta selkeää kantaa mihinkään.