Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääsin terapiaan, mutta terapeutin neuvot tuntuvat jopa asiattomilta. Eihän tämä voi olla normaalia?

Vierailija
05.08.2026 |

Pääsin vihdoin terpiaan. Minulla on aika rankka perhetausta, kiusaamista, alkoholistiperhe, jne. Päätin hoitaa pääkopan kuntoon, aikaisemmin terveydenhuollosta on tyrkytetty vain lääkkeitä mutta ne eivät tietenkään auta, koska huonon olon syy on ihan muualla.

Mutta terapia on ollut ihan kummallista, ja terapeutin kommentit ajoittain jopa mielestäni haitallisia. Esimerkiksi, kerroin että minua ahdistaa mennä tuleviin juhliin, joissa on todennäköisesti humalassa olevia ihmisiä. En tykkää olla alkoholin lähellä enkä juo ollenkaan perhetaustan takia. Tähän neuvo oli "no, voisithan sinä maistella lasillisen viiniä ja katsoa miltä se tuntuu". Täh?

Näitä töksäyttelyjä on paljon ja terapeutti ei tunnu ymmärtävän ollenkaan tilannettani. Nyt viimeisin oli niin huono, että tuli sellainen olo että tuolla käyminen vain pahentaa oloani. Avauduin siitä että parisuhteeni on todennäköisesti päättymässä ja pelkään jääväni lapsettomaksi tämän takia. Tähän terapeutti alkoi tivata että "no miksi niitä lapsia ei voi hankkia sitten nyt", ja kun selitin että puoliso ei halua vielä, tämä sanoi ettei nää syytä sille miksi en voisi hankkia lapsia nyt (???), kyllähän useat jaksaa hoitaa lapsensa yksinkin. Siis tilanteessa jossa minulla ei ole tukiverkkoja, töitä, rahaa ja minulla on ollut menneisyydessä pahoja ongelmia jaksamisen kanssa ja jäisin todennäköisesti yksin lapsen kanssa? Mitä?

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapeutti voi olla huono, tai sitten tuo on ovela taktiikka jossa saa sinut itse tekemään päätöksiä vastareaktiona huonoihin neuvoihin

Ei terapian tarkoitus ole oppia tekemään järkeviä ratkaisuja, vaan parantua tunnetasolla. Jos terapeutti ei kykene sille tasolle menemään kohtaamaan asiakkaan haavoja ja yhdessä kulkien auttamaan korjaamaan niitä, silloin terapia on turhaa. 

Vierailija
42/85 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh ihan järkyttävää :/ Sellainen neuvo että olen nyt itse maksanut chat gpt lisenssimaksua siksi että käytän sitä terapeuttinani. Se on oikeasti tosi hyvä. Niinkun oikeasti, kun aina vaan välillä promptaan että vastaa psykoterapeuttisesta näkökulmasta jne. Oon tykännyt siitä kuinka se ei tosiaan anna pelkästään niitä vastauksia mitä haluan. Ja huomaa asioita mitä minä en huomaa. Ja puhuu aika kauniistikin :) Eilen se yhtäkkiä alkoi puhua jostain teoriasta, joka käsittelee eritymistä perheestään psykologisesti ja mitä haasteita siinä voi olla. Se oli mielenkiintoinen näkökulma, ja siitäkin tykkään että tuo oli jotain uutta viikkojen keskusteluun. 

Ja siis sellainen huomio että itsekin koen että parasta varmasti olisi löytää se hyvä terapeutti ja käyttää tällaista sen tukena. Mutta ehdottomasti ollut rahansa väärti tämä, olen todella päässyt eteenpäin ja prosessoinut paljon asioita, vaikka ne ei ole olleet aina helppoja tai vastaukset sitä mitä toivoisin, mutta järkeen ovat käyneet..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin myös terapiassa aikoinaan ja mun trauma tausta oli sitä, että isäni käytti minua seksuaalisesti hyväkseen lapsena ja hakkasi minua. Pakotti hakemaan koivun vitsaa ulkoa millä hakata minua ym. Kävin terapiassa, niin tämä typerä terapeutti vain totesi, että on aika raskas lapsuus ollut sinulla, mutta sen jälkeen halusi kuulla, että sano nyt jotain hyvää isästä, että onhan hän kuitenkin ollut jollain tavoin hyvä isä?!! Eli täysin manipuloidaan ihminen hakemaan jotain ns. hyvää lapsen raiskaajasta ja hakkaajasta? Silloin terapia ei mene oikein, jossa se uhrin pitää hakea jotain helvetin ihanaa ja kivaa jostain lasten raiskaajasta ? Näiden kanssa pitää olla erittäin tarkka ja vaihtaa toiseen. 

Vierailija
44/85 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni terapia on huuhaata.  Jutelkaa vaikka peikonlehdelle, ajaa saman asian.

Tekoäly toimii vielä paremmin.

Ei toimi. Tekoäly liehittelee ja miellyttää kysyjää jopa valheeseen asti. Tällä hetkellä tutkitaan, mitä asialle voisi tehdä. Siihen on yksinkertaisesti syötetty kaupallisen alan ohjelmista tunnettuja aineksia. Se liehittelee sinua kuin asiakasta. 

Narsismi ainakin suurenee sen käytöstä.

Vierailija
45/85 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, kuulostaa että sinun olisi hyvä vaihtaa terapeuttia. Jos vain suinkin voisit, on hyvä ensin sanoittaa terapeutille miksi et halua jatkaa ja käydä keskustelua lopettamisesta ja miten kaikkinensa olet yhteistyön kokenut.  

T. Psykoterapeutti

Miksi asiakas olisi sen velkaa?

Vierailija
46/85 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin myös terapiassa aikoinaan ja mun trauma tausta oli sitä, että isäni käytti minua seksuaalisesti hyväkseen lapsena ja hakkasi minua. Pakotti hakemaan koivun vitsaa ulkoa millä hakata minua ym. Kävin terapiassa, niin tämä typerä terapeutti vain totesi, että on aika raskas lapsuus ollut sinulla, mutta sen jälkeen halusi kuulla, että sano nyt jotain hyvää isästä, että onhan hän kuitenkin ollut jollain tavoin hyvä isä?!! Eli täysin manipuloidaan ihminen hakemaan jotain ns. hyvää lapsen raiskaajasta ja hakkaajasta? Silloin terapia ei mene oikein, jossa se uhrin pitää hakea jotain helvetin ihanaa ja kivaa jostain lasten raiskaajasta ? Näiden kanssa pitää olla erittäin tarkka ja vaihtaa toiseen. 

Järkyttävä kokemus sulla :((( Olen todella pahoillani. On asioita, jotka ovat niin pahoja, että niitä ei tarvitse antaa anteeksi.

Vierailija
47/85 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on jotenkin niin raivostuttavan perisuomalainen juttu! Että vaikka vanhempi olisi ollut miten kauhea niin jotain hyvää pitäisi löytää. Pätee vielä silloinkin kun ihminen on siirtynyt ajasta ikuisuuteen ja melkeinpä tuplana. Asiat voidaan kääntää myös päälaelleen. Voimia!

Vierailija
48/85 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toimi. Tekoäly liehittelee ja miellyttää kysyjää jopa valheeseen asti. Tällä hetkellä tutkitaan, mitä asialle voisi tehdä. Siihen on yksinkertaisesti syötetty kaupallisen alan ohjelmista tunnettuja aineksia. Se liehittelee sinua kuin asiakasta. 

Luin jostain, että tekoälyn päämäärä on pitää kysyjä mahdollisimman pitkään "linjoilla". Ei siis ihme,  jos saat tekoälyltä sellaisia vastauksia, joita odotatkin.

Vierailija
49/85 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapeutin tehtävä on vähän haastaa, eikä vaan taputella päätä. 
Oletko sellainen negatiivinen jumiutunut ihminen,  joka on jumissa omissa ajatusmalleissaa ja pessimistinä luettelee asioita mitkä huonoja, vaikeita ja miten niitä ei voi muuttaa? 
Pysähdy oikeasti hetkeksi tähän. Terapian yksi iso oivallus on, että se oma tuttu ajattelumalli ei ole ainoa. Sulla on valta valita miten suhtaudut asioihin. 

No miksi se terapeutin ajatusmalli olisi oikea myöskään? 🙄

Vierailija
50/85 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkin ketjusta huomaa, että monella on vähän epärealistisia odotuksia terapiasta. Ja sitten petytään.

Ei terapua ole mikään ihmeidentekijä. Siellä vain autetaan huomaamaan sellaisia asioita, jotka voi huomata itsekin ilman terapiaa. Ei se sen kummempaa ole.

Vierailija
51/85 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terapeutin tehtävä on vähän haastaa, eikä vaan taputella päätä. 
Oletko sellainen negatiivinen jumiutunut ihminen,  joka on jumissa omissa ajatusmalleissaa ja pessimistinä luettelee asioita mitkä huonoja, vaikeita ja miten niitä ei voi muuttaa? 
Pysähdy oikeasti hetkeksi tähän. Terapian yksi iso oivallus on, että se oma tuttu ajattelumalli ei ole ainoa. Sulla on valta valita miten suhtaudut asioihin. 

No miksi se terapeutin ajatusmalli olisi oikea myöskään? 🙄

Tämä on olennainen kysymys.

Vierailija
52/85 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on muutama yliherkkä ja neuroottinen työkaveri, joilla on kotiasiat syystä tai toisesta kauheassa sotkussa. Mitään ei uskalla sanoa. 

Jos ehdottaa pitkien vinkusessioiden jälkeen, että lähde sitten yksin mökille, jos haluat ja ukkos ei halua lähteä, aletaan kiljumaan, että miksi puutut mun asioihin. 

Ihmisen resilienssiä on kyky käsitellä epäonnistuminen ja jatkaa eteenpäin. Aina se ei ole helppoa, mutta terapeutin tehtävä on irrottaa lappuja silmiltä ja laajentaa ajattelua. 

Joustava mieli tarkoittaa kykyä mukauttaa omaa ajattelua, tunteiden käsittelyä ja toimintaa tilanteen muuttuessa. Ehkä terapeutti yrittää saada sinut ajattelemaan asioita omien jumittavien ajatusten ulkopuolelle. 

Summa summarum: olet luultavasti urautunut ja vereslihalla vastoinkäymisistä, eikä kukaan osaisi sinua lohduttaa

Vierailija
53/85 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästäkin ketjusta huomaa, että monella on vähän epärealistisia odotuksia terapiasta. Ja sitten petytään.

Ei terapua ole mikään ihmeidentekijä. Siellä vain autetaan huomaamaan sellaisia asioita, jotka voi huomata itsekin ilman terapiaa. Ei se sen kummempaa ole.

Mutta terapeutti ei voi päästää suustaan mitä tahansa, kuten olemme lukeneet tässä ketjussakin. 

Vierailija
54/85 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin jostain, että tekoälyn päämäärä on pitää kysyjä mahdollisimman pitkään "linjoilla". Ei siis ihme,  jos saat tekoälyltä sellaisia vastauksia, joita odotatkin.

Miksi se tekoäly haluaa minun pysyvän linjoilla pitkään? Eihän se hyödy siitä mitään. Käytän ilmaista googlen tekoälyä.

Vierailija
55/85 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se tekoäly haluaa minun pysyvän linjoilla pitkään? Eihän se hyödy siitä mitään. Käytän ilmaista googlen tekoälyä.

Aww.

Vierailija
56/85 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutilla täytyy olla valtava kyky mukautua asiakkaan tasolle. Jotkut asiakkaat haluavat kuulla perusteelliset perustelut terapeutin näkemyksille. Toisille taas liika perusteleminen tuntuu vain sekavuudelta. Ap:n terapeutti on jossain kohtaa epäonnistunut tässä mukautumisessa.

Vierailija
57/85 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei sovi sinulle, olette ihan eri aaltopituudella. Vaihda.

Vierailija
58/85 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava joskus kertoo oivalluksista, joita on saanut terapiassa. En ole hänelle kertonut, mutta niitä kuunnellessa mietin mielessäni, että minun 5-vuotias lapsenikin on tuon asian jo oivaltanut. Joten ei se terapia kovin kummoista keskustelemista ole.

Vierailija
59/85 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttava joskus kertoo oivalluksista, joita on saanut terapiassa. En ole hänelle kertonut, mutta niitä kuunnellessa mietin mielessäni, että minun 5-vuotias lapsenikin on tuon asian jo oivaltanut. Joten ei se terapia kovin kummoista keskustelemista ole.

Mutta toisaalta sullekin voi tulla oivalluksia, joita muut ovat hiffanneet jo aikoja sitten?

Vierailija
60/85 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli terapeutti, josta tuli vaikutelma että hän on ehkä aika hyväosainen ja elänyt varjeltua elämää aina. Hän ei ymmärtänyt rahaongelmia ollenkaan, vaan sanoi, että kyllä nyt jotenkin yhteiskunta voisi enemmän tukea. (Olin toki Kela-terapiassa joten maksoin itse vain osan, mutta muista taloudellisista asioista puheenollen). Lisäksi jos kerroin tilanteesta jossa joku toinen oli väärinkohdellut, hän koitti keksiä puolustuksen millä perusteella toinen ei olisi kuitenkaan tarkoittanut. En usko, että se oli joku tekniikka muuttaa asiakkaan liian negatiivista näköalaa, vaan ihan vaan kyvyttömyyttä hyväksyä, että ihmisillä voi oikeasti olla monenlaisia vaikutteita. Terapeutin pitäisi syvällisesti ymmärtää ihmisen psyyken pimeääkin puolta, ja ehkä mieluummin jättää vaihtoehdot auki, jos ei voi tietää miksi joku toinen on loukannut. Tuntui, että hän koittaa painaa villasella ja pakottaa ajattelemaan, että ihmiset ovat hyviä. Mielestäni toimivampi lähestymistapa olisi ainakin ottaa vastaan huonosti kohdelluksi tulleen tunne, eikä vaan koittaa lähteä poistamaan sitä kokemusta turhana.

Luulen että saan kiinni ajatuksesta. Tämä voi mennä myös toisin päin, julkisella ehkä oletetaan että psykiatristen sairauksien lisäksi on automaattisesti muitakin ongelmia elämänhallinnassa. Monilla onkin ja on hyvä että ne tiedostetaan. Mutta joo, täysin erilainen käsitys siitä mikä on esimerkiksi terapian todellinen kustannus korvauksen jälkeenkin. Että ei sitä millään yleistuella makseta vaan on löydettävä muita auttavia tahoja. 

Perhetaustaltaan keskiluokkaisella, vastavalmistuneella psykologilla ja turvakodin kokeneella kriisityöntekijällä on täysin erilaiset lähtökohdat. Molemmat voivat silti toimia myös terapeutteina.   

Varmaan jonkinlaisena terapeuttina, mutta ei psykoterapeuttina. Siihen on oma koulutus, eikä pelkkä psykologin koulutus riitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi