Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lahjalistat kismittää

Äx
30.11.2022 |

Miten teillä muilla hoidetaan joulut ja synttärit lahjojen suhteen, kun puhutaan pienistä lapsista joilla ei (juuri) omia toiveita ole. Saako vieraat tuoda vapaasti haluamansa lahjan vai ilmoitatteko mitä haluatte tuotavan?

Minua on alkanut kismittää yleistynyt käytäntö, että vanhemmat tekee jouluna/synttäreinä listan asioista joita lapselta uupuu ja sitten vieraille kerrotaan etukäteen mitä tuovat lahjaksi. Usein jotain ihan arkisia tavaroita jotka on perheen hankintalistalla. Ymmärrän ajatuksen taustalla, että ei haluta turhaa krääsää vaan hyödyllistä tavaraa, mutta vieraan roolissa tuntuu kummalliselta että joulu on perheelle juhla jonka varjolla laitetaan muut ihmiset hankkimaan lapsille seuraavan vuoden vaatekerrat ja mielellään vielä sitä kalleinta merkkiä. Omassa mielessä joulu ei ole sellainen enkä pysty omien lasten kohdalla noin toimimaan.

Miten voisi ilmaista että haluan itse valita lahjan tai ainakin päättää paljonko rahaa siihen laitan? Olin taas päättänyt mielessäni budjetin joka oli pieni, mutta sukulaiselta tulikin toiveeksi Gugguuta yms. Ajattelin kyllä ilmoittaa, että valitettavasti ei onnistu.

Mutta onko tämä yleinen tapa, suutunko turhasta??

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha tuosta suuttua, heillä on omat tapansa. Mutta tietenkin voit ilmoittaa, että et valitse lahjaa heidän listaltaan. Älä ota niin henkilökohtaisesti.

Vierailija
2/22 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koen nämä helpotuksena! En koskaan tiedä, mitä lapsella jo on ja mitä muut sukulaiset/kummit on hankkinut. Näin ei tule päällekkäisyyksiä. Toki, jos kaikki on jotain merkkitavaraa voi budjetti tulla vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ilmoittaako ne sulle omatoimisesti lahjalistan?

Vierailija
4/22 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon että kiitos vinkeistä, mutta päätän kyllä itse omista lahjoistani. En ole mikään tilaustavaratalo.

Vierailija
5/22 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vaan :)

Vierailija
6/22 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vaan :)

Siis vielä useampi läheinen toimii noin? Eipä ole vastaavasta kuultu. Itsehän se pitää kysyä toiveita.

Vierailija
7/22 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pieni saa olla, ettei ole omia toiveita 😃 Alle vuoden vanhana ei vielä juuri omia toiveita ole, mutta kyllä sen jälkeen niitä rupeaa olemaan, kyllä on aina leluja, jotka kiinnostavat.

Enemmän minua häiritsee se, että kysellään niitä toiveita, eikä sitten hankita niistä kuitenkaan mikään. Ei voi olla liian vaikea ostaa oman budjettinsa mukaan vaikka jotain peruslegoja tai City-sarjaa, missä ei haittaa vaikka olisi ennestäänkin ja mitkä ovat toiveena. Ostetaan sitten jotain muuta, kalliimpaa mitä toiveina on esitetty ja mistä lapsi ei taas ole lainkaan kiinnostunut.

Vierailija
8/22 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei lahjalistoja tai tilauslistoja lähetetä.

Inhoan niitä itsekin.

Teini-ikäisten lasten kummit kyselevät lahjatoiveita ja olen opettanut lapsille laittamaan kolme vaihtoehtoa ja toiveiden hinnat ovat vaihdelleet 10-30€ ja kummit saavat itse päättää omien rahavarojen mukaan mitä ostavat. Ja se toivelista ei ole tilauslista, vaan päätösvalta on lahjan antajalla, mitä ostaa tai ostaako mitään. Sama isovanhempien kanssa.

Vierailija
9/22 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaan aikaan kun tuo on tavallaan helpottavaa ettei tarvi tehdä hutihankintoja, niin vie täysin ilon lahjan hankkimisesta...ihan sama laittaa vaan rahaa ja koska sitä ei ole varaa antaa paljoa, niin tuntuu naurettavalta koko juttu. Monesti tosiaan nuo lahjatoiveet vieläpä sellaisia ettei omille lapsilleen ole raaskinut hankkia, kun ovat jotain tiettyä merkkiä jne.

Vierailija
10/22 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö. Onpas erikoista. Siis ymmärrän, että kysyttäessä voi tulla joku lahjalista ja vaikka vaatekoko, jotta osaa ostaa oikean kokoista. Mutta se, että joku laittaa kysymättä jonkun listan Gugguun vaatteista toiselle, niin voi morjes! En todellakaan ostaisi. Eikä ole rahasta kiinni. Ihmisten röyhkeydellä ei ole rajaa.

Vierailija
11/22 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en anna lahjoja, sillä pääsee eroon listoista. En ole mikään varakas kummitäti, jolta voi odottaa lahjoja.

Vierailija
12/22 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain oli sovittu synttäri et synttäri lahjaksi annetaan 20 euroa, kun kaikilla ei kasva raha puussa niin ettei tulisi kohtuuttomaksi kenellekkään osallistua. Jos joku halusi antaa enemmän niin siitä ei muille mainostettu elikkä hänkin antoi muiden nähden vain 20 euroa. 

Ei pidä mennä ollenkaan kohtuuttoman kalliisiin kekkereihin ollenkaan. Sillä vaatimukset vain kasvavat syödessä. 

Vierailija
13/22 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä nämä ihmiset ovat sinulle? Sukulaisia, kummilapsia? Miten he muistavat sinua?

Vierailija
14/22 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha tuosta suuttua, heillä on omat tapansa. Mutta tietenkin voit ilmoittaa, että et valitse lahjaa heidän listaltaan. Älä ota niin henkilökohtaisesti.

Heillä on oma tapa?

Ei kait kukaan voi lähettää mitään toivelahjalistoja, ilman pyytämättä? Eikö se kuulu jo alkeellisempiin käytöstapoihin.

Vierailija
15/22 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukan ohiksena,  mutta minä ja sisarukseni (5 kpl) päätettiin jo ajat sitten että kukin perhe hankkii lahjat vain omalle pesueelleen. Siinäkin on useimmille tekemistä että rahat saa riittämään. Emme myöskään me aikuiset lahjo toisiamme. Silti voimme viettää jouluja yhdessä. Joulutarjoilut hoidamme yhdessä eli kaikki osallistuvat.

Vierailija
16/22 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostavatko hekin sinulle?

Vierailija
17/22 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kuin lahjalistaa ei olisikaan. Haluatko tuon jälkeen antaa enää mitään?

Vierailija
18/22 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse törmäsin viime jouluna samaan. Olin pöyristynyt, kun ilman kysymättä ladellaan toiveita, mitä halutaan lahjaksi.

Täytin toiveen, mutta tänä jouluna en mene samaan ansaan, vaan jätän lahjan kokonaan antamatta.

Ja yleensä ne toiveet tulevan vanhemmilta tai ainakin niistä yhdessä päätetään, mutta millaisen mallin ja esimerkin nämä vanhemmat antavat lapsilleen, kun läheisiä pidetään lahja-automaatteina.

Vierailija
19/22 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiukan ohiksena,  mutta minä ja sisarukseni (5 kpl) päätettiin jo ajat sitten että kukin perhe hankkii lahjat vain omalle pesueelleen. Siinäkin on useimmille tekemistä että rahat saa riittämään. Emme myöskään me aikuiset lahjo toisiamme. Silti voimme viettää jouluja yhdessä. Joulutarjoilut hoidamme yhdessä eli kaikki osallistuvat.

Meillä on sama systeemi. Helpotti kummasti joulunviettoa kun näin sovittiin ja lasten joululahjaröykkiöihin tuli joku tolkku.

Vierailija
20/22 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopas on asiat muuttuneet merkilliseksi. Enpä kyllä itse osallistuiisi moiseen sirkukseen alkuunkaan.

Jos ei mikä tahansa lahja kerran käy, eikä haluta mitä vain vastaanottaa, niin kyllähän sitä toivetta sopii kunnioittaa. Niinhän on aina tehty, jos asiasta on erikseen ilmoitettu.

Mutta ei sinun tarvitse niistä listoista silti piitata. Voit antaa sen rahasumman, minkä itse haluat antaa, jos ei kerran mikään listalla oleva lahja kiinnosta tai et halua antaa kuin rahaa. Eikä sen summan tarvitse riittää mihinkään listalla olevaan ostokseen.

Itse sanoisin suoraan, että antajan päätöshän se on, mitä antaa, eikä saajan, koska jokainen antaa varojensa mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä