Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä järkeä on käydä kahvilassa? Siis maksaa 8 € kakunpalasta, joka pitää syödä melussa ja hälyssä?

Vierailija
05.08.2026 |

Ihmettelen tätä kahvilassa käymisen kulissia, jota pitää jakaa somessa. Ei kai kukaan oikeasti tykkää käydä sikahintaisessa kahvilassa, kun kerta kotonakin voi kahvia juoda.

Kotona tasokkaassa omakotitalossa on paljon tunnelmallisempaa, siistimpää ja rauhallisempaa. Ja kahvikin on parempaa ja itse leivottu kakku tuoretta. Ja seuransa voi valita kutsumalla vain tietyt henkilöt. Takassa räiskyy tuli ja lunta sataa kauniissa maalaismiljöössä.

Nykyään säästää ihan järkyttävästi pitkässä juoksussa, kun kahvittelee "kotikahvilassa".

Kommentit (200)

Vierailija
181/200 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On myös rauhallisia ja tunnelmallisia kahviloita kauniilla näköalalla. Kiva niissä on istuskella kahvilla.

Kahvilassa hyvässä seurassa voi tarkkailla huomaamattomasti ympäristöä ja jutella ummet ja lammet. Kenenkään ei tarvitse huolehtia tarjoilusta vaan jokainen ostaa omat syötävänsä ja juotavansa. Samalla voi törmätä muihinkin satunnaisiin tuttuihin kun käy välillä ihmisten ilmoilla.

Vierailija
182/200 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus on vain kiva poistua kotoa ihmisten ilmoille. 

Mitäs kiksejä saat niistä muista siellä? Selitä ihan omin sanoin. Perus noh, noh noh kun ei riitä.

Jos kaverit asuvat eri puolilla kaupunkia, niin keskustassa oleva kahvila voi olla hyvä paikka tavata esimerkiksi 4 hengen porukalla. Parissa tunnissa ehtii hyvin käydä läpi ne tärkeimmät jutut. Niitä muita ihmisiä voi huvikseen tarkkailla kun istuu kahvilan pöydässä ja seurata mitä he touhottavat vai onko katse vain kiinni kännykässä missä ilmeisesti kaikki jännä tapahtuu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/200 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kertoa sanomatta suoraan, että ei ole varaa käydä kahvilassa.

Mutta silti on varaa asua "tasokkaassa" omakotitalossa. Jotain ristiriitaista tässä on 😄. 

Onko muka? Hänellä on nytkin talvi eli asustaa jossain Siperiassa varmaan pikkymökissään.

Vierailija
184/200 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä avauksessa on koko Suomen palvelusektorin ongelma!

Voi juoda kotonakin... niin voi. Kaikkea voi tehdä kotona. Miksi ostat perunoita kun voit viljellä niitä itse? miksi asut valmiissa talossa kun sen voi tehdä itse? 

me käydään kahvilla koska perheessämme ei ole kuin kaksi aikuista. Ei ole järkeä tehdä kakkua tai leipoa pullaa kahdelle. Silloin tällöin kun pullakahveja tekee mieli niin sen saa kahvilasta. Meluiseen kahvilaan ei ole pakko mennä. Käyttäkää palveluja! se on parasta elvytystä Suomelle

Miksi ei ole järkeä tehdä kakkua tai pullaa kahdelle? Kyllä sen reseptin voi jakaa niin pieneen osaan kuin haluaa, ja kakkuvuokia on vaikka minkä kokoisia. 

Kyllä se käytännössä menee vaikeaksi. Joitain aineksia menee isoonkin taikinaan sen verran vähän, että minitaikinaan niitä olisi tosi vaikea mitata. Joitakin raaka-aineita jää yli ja menee hukkaan, jos tekee tyyliin parin hengen sokerikakun, johon menee vain puolikas muna, tai vaikka yhden hengen porkkanakakun, jonka kuorrutteeseen ei paljoa tuorejuustoa tarvita. 

Sinällään yksineläjänä ymmärrän oikein hyvin tämän mittakaavajutun, en halua tehdä mitään mihin menisi vaikka 2 dl kermaa yms, kun se tulee kaikki itse sitten syötyä myös. Ja kahvilassakin on kiva käydä joskus.

Juuri hiljakkoin luin kiitenkin jutun, jossa perheellekin tehtiin  kerta- annoksella pullat aina. En löydä sitä nyt, mutta tässä on esim. resepti nestemäärältään  desin pullataikinaan: https://kotiliesi.fi/resepti/pieni-pullataikina/

Itse leivoin tänään pienen mustikkapiirakan pullapohjaan, jossa oli 1,25 dl vettä pohjana. Pullan ainekset on usein sellaisia, että niitä on jo kotona, etenkään jos ei käytä maitoa tai munia.m

Vierailija
185/200 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn noin kerran kuukaudessa kaupungilla kävelemässä ja katselemassa. Kahvilakäynti siihen on luksusta. Istuskelen puoli tuntia, nautin kahvin ja joskus myös leivoksen. Käyn myös elokuvissa n kerran kuukaudessa, vaikka on minulla suoratoistopalvelu. Sekin on luksus ja pidän siitä. 

Käyn töissä siksi, että saan omilla rahoillani hankittua kivoja asioita. Minulle kivaa on auto, kahvilat, ravintolat, elokuvat ym.. Kyllä pärjäisin ilmankin noita, jos on pakko. Se vain on piristys. Olen hyvävointinen, minulla ei ole koskaan ollut mitään masennusta tai ahdistusta tai muutakaan pahaa elämässä. Teen mielekkäitä asioita, joista nautin. Oikeastaan pikkurahaa. Matkustelusta en tykkää ja muutenkin elämäni on aika vaatimatonta. Käytän kuukaudessa n 60 euroa tuohon kahvila-ravintola-elokuva - humputteluun. 

Vierailija
186/200 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdeksan euroa kakunpalasta ja kuumasta juomasta on aika suolainen hinta. Joskin se kakunpala on melko iso ja herkullinen.

Kyllä siinä (että menee kahvilaan) vaikuttaa se ympäristö, se viihtyisyys ja esteettinen sisustus ja kaikki, on semmoinen "kultturelli" fiilis istua siinä pöydässä eikä sen tarvitse tapahtua hälyssä. Myös sosiaalinen aspekti vetovoimatekijänä vetämässä kahvilaan ja hyvä asiakaspalvelu. Yleensä laadukkaat kahvilat myös on suunniteltu niin, että sieltä löytyy hyviä spotteja ja soppeja istua rauhassa vaikka kahvilassa olisi väkeä.

Vierailija
187/200 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi juoda kotonakin... niin voi. Kaikkea voi tehdä kotona. Miksi ostat perunoita kun voit viljellä niitä itse? miksi asut valmiissa talossa kun sen voi tehdä itse? 

me käydään kahvilla koska perheessämme ei ole kuin kaksi aikuista. Ei ole järkeä tehdä kakkua tai leipoa pullaa kahdelle. Silloin tällöin kun pullakahveja tekee mieli niin sen saa kahvilasta. Meluiseen kahvilaan ei ole pakko mennä. Käyttäkää palveluja! se on parasta elvytystä Suomelle

Miksi ei ole järkeä tehdä kakkua tai pullaa kahdelle? Kyllä sen reseptin voi jakaa niin pieneen osaan kuin haluaa, ja kakkuvuokia on vaikka minkä kokoisia. 

Kyllä se käytännössä menee vaikeaksi. Joitain aineksia menee isoonkin taikinaan sen verran vähän, että minitaikinaan niitä olisi tosi vaikea mitata. Joitakin raaka-aineita jää yli ja menee hukkaan, jos tekee tyyliin parin hengen sokerikakun, johon menee vain puolikas muna, tai vaikka yhden hengen porkkanakakun, jonka kuorrutteeseen ei paljoa tuorejuustoa tarvita. 

Sinällään yksineläjänä ymmärrän oikein hyvin tämän mittakaavajutun, en halua tehdä mitään mihin menisi vaikka 2 dl kermaa yms, kun se tulee kaikki itse sitten syötyä myös. Ja kahvilassakin on kiva käydä joskus.

Juuri hiljakkoin luin kiitenkin jutun, jossa perheellekin tehtiin  kerta- annoksella pullat aina. En löydä sitä nyt, mutta tässä on esim. resepti nestemäärältään  desin pullataikinaan: https://kotiliesi.fi/resepti/pieni-pullataikina/

Itse leivoin tänään pienen mustikkapiirakan pullapohjaan, jossa oli 1,25 dl vettä pohjana. Pullan ainekset on usein sellaisia, että niitä on jo kotona, etenkään jos ei käytä maitoa tai munia.m

Aivan suhteettoman suuri vaiva parin pullan, piirakan tai kakkupalan vuoksi. Töissä tienaa enemmän tuossa ajassa ja se on mukavampaakin. En myöskään leivo isompia määriä, koska en halua jotain pullaa tai leivoksia pakasteeseen. Eivät ne enää sulatettuina ole yhtä hyviä, ne pitää syödä tuoreina. 

Monille ajalla on suuri arvo myös. Minun vapaa-aikani on niin tärkeää, etten tuhlaa sitä leipomiseen. (ok, illalla pari kertaa kuussa laitan ainekset leipäkoneeseen ja aamulla minulla on tuoretta leipää) ja leipää teen käsinkin jos on vieraita tulossa. 

Jos haluan kavereita kylään ja tarjoilla heille jotain itse tekemää, niin ruoanlaitto on minulle se mieluisampi juttu. Ja sitten tulee kolme ruokalajia. Ja näin on suurimmalla osalla ystävistänikin. 

Jos halutaan pikaisesti tavata, niin kahvila on se juttu. 

Vierailija
188/200 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona Juhla Mokkaa vai ravintolassa cappuccinoa? Siinäpä pulma. Eiköhän tämä automaattisesti käänny cappuccinon kannalle.

Vierailija
189/200 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tekee joskus hassuja asioita, kuten juo kallista kahvia, olutta, käy elokuvissa ja konserteissa, ostaa junalipun, vaikka kotona olemalla säästäisi vaikka kuinka paljon.

Vierailija
190/200 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spontaanius ja aikataulut. Leipominen vie aikaa ja kaupan pullat ovat surkeita. 

Paljon helpompaa lähteä kahvilaan, kenenkään ei tarvi leipoa tuntikausia vieraita varten. 

Jos mulla on huomenna aikaa 3h tavata ystävää, niin en mä siinä ajassa ehdi sekä leipomaan että sitä ystävää tapaamaan, tai ainakin se vie aikaa sen ystävän tapaamisesta. 

Vierailija
191/200 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kuluttaa rahaa vaikka siihen kahvilassa käyntiin, sillä yrittäjien lisäksi Suomen valtio tarvitsee nyt laihojen vuosien jälkeen talouskasvua ja mitä enemmän kahvilakin myy tuotteitaan ja palveluaan sitä enemmän valtio saa verotuloja arvonlisäveron ja tuloverotuksen muodossa. 

Vierailija
192/200 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle se on luksus. Kotona ei saa samaa. Lisäksi tykkään katsella ihmisiä. 

En pidä siitä että minua tuijotetaan kahvilassa. 

Kukaan ei kahviloissa muita tuijota. 

Älä valehtele. 

Vierailija
193/200 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan suhteettoman suuri vaiva parin pullan, piirakan tai kakkupalan vuoksi. Töissä tienaa enemmän tuossa ajassa ja se on mukavampaakin. En myöskään leivo isompia määriä, koska en halua jotain pullaa tai leivoksia pakasteeseen. Eivät ne enää sulatettuina ole yhtä hyviä, ne pitää syödä tuoreina. 

Monille ajalla on suuri arvo myös. Minun vapaa-aikani on niin tärkeää, etten tuhlaa sitä leipomiseen. (ok, illalla pari kertaa kuussa laitan ainekset leipäkoneeseen ja aamulla minulla on tuoretta leipää) ja leipää teen käsinkin jos on vieraita tulossa. 

Jos haluan kavereita kylään ja tarjoilla heille jotain itse tekemää, niin ruoanlaitto on minulle se mieluisampi juttu. Ja sitten tulee kolme ruokalajia. Ja näin on suurimmalla osalla ystävistänikin. 

Jos halutaan pikaisesti tavata, niin kahvila on se juttu. 

Ihmiset tosiaan nauttii eri asioista. Minusta leipominen on kivaa ja tuon pikku piirakan tekeminen ei tuntunut vaivalloiselta näin lomalla. Eniten meni aikaa ehkä mustikoiden keräämiseen ja sekin oli kuitenkin metsässä oloa eli mukavaa. Ja tämä nyt oli vinkkinä sellaisille, jotka ei ole osannut ajatella, että pienesti voi tehdä muutakin kuin mukikakun. Jos ei tykkää leipomisesta niin sitten ei tykkää, ei siinä mitään.

Vierailija
194/200 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle se on luksus. Kotona ei saa samaa. Lisäksi tykkään katsella ihmisiä. 

En pidä siitä että minua tuijotetaan kahvilassa. 

Kukaan ei kahviloissa muita tuijota. 

Juurihan tuossa kirjoitettiin, että kahvilaan mennään katsomaan muita ihmisiä. 

Ohikulkijoita katsellaan, maailman menoa ja vilinää. Ei niitä muita kahvilassa istujia. Sellainen kuulostaa todella omituiselta enkä sellaiseen koskaan ole törmännyt vaikka kahviloissa usein käynkin. 

Minä olen törmännyt sellaiseen, tampereella. Ehkä muutkin ovat. 

Vierailija
195/200 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi edes keittää kotona sitä kahvia? Säästää rahaa kun juo pelkkää kraanavettä. Kahvi on tarpeeton nautintoaine. 

Vierailija
196/200 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mene kahvioon vartavasten. Matkoilla se on vessa/taukopaikka.

Mutta kyllä nautin. Että joku palvelee minua. Tekee sen kahvin ja laittaa kakun lautaselle ja siivoo tiskit. Enitenbtietty tykkään pöytiinpalvelu paikoista joissa voin rennosti valikoida menusta mitä haluan. En tykkää seistä ja tuijottaa seinää. Sitten jos on ranta tai viidakko maisema niin voila!

Vierailija
197/200 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahvilan kakut on yleensä pahanmakuisia. Näyttää herkullisilta, mutta maku on pettymys. Siis pakko syödä kakkupala loppuun, kun siitä on maksettu kalliisti.  Uskon, että täälläkin moni leipoisi parempia kakkuja. 

Hyviä on olleet mitä olen syönyt. Joo, toki leivon itse parempaa, mutta jos haluan yhden palan kakkua, niin miksi ostaisin kakku ainekset kotiin ja tekisin ison kakun, vain sen yhden palan takia ?

Kaupasta saisi kokonaisen valmiin kakun sillä hinnalla minkä yksi pala maksaa kahvilassa. Kokonaisesta kakusta voisit sitten syödä vaikka 5 päivää.

Sitten ei tarvitse ihmetellä miten paino nousee. Tai sitten kakusta syö kahtena päivänä ja loput pistää biojätteeseen. 

Vierailija
198/200 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelen lounasravintoloista. Usein ihan hirveitä, ahtaita syöttölöitä, ruuhkahuipun aikaan saa jonotella, kiireessä ja melussa joutuu hotkimaan ja tämä nautinto maksaa nykypäivänä jo jonkun 14 euroa. 

Lounasravintolaan lähdetään työkavereiden kanssa istumaan ja syömään yhdessä. Toki jokainen voi purnukkansa tuoda eväitä kotoa mukaansa ja lämmitellä mikkrossa jossain taukohuoneessa, mutta toisinaan on kiva mennä syömään laadukkaammin ja jutella kaikessa rauhassa. 

"Laadukas" lounasravintola lol noloo🤣🤣🤣🤣

Lounasravintoloita esim. Helsingissä:

Finnjävel, Pompier, Café Savoy... 

Turussa Roster, Tintå, Nerå...

Vierailija
199/200 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se kivaa käydä reissussa ollessaan josain kahvilassa edes kerran.  Ja yleensä noissa kaiknlaisissa tapahtumissa kun on sitä kahvia ja leivonnaisia myös tarjolla, niin melkein ainahan sekin tulee otetuksi.  Tottakai kotikahvit tulee halvemmaksi.  Mutta siinä on se joku juttu, miksi sitä tykkää juoda ne kahvit siellä matkalla tai tilaisuudessa.

Luin kerran lehdestä jutun pariskunnasa, jotka oli konkurssissa tai jonkun muun takia menettäneet kaikki rahansa ja saaneet vielä valtavan velan niskaansa, ja elivät nyt mahdollisimman niukasti, että joskus pääsisivät veloistaan eroon.  Heillä ei ollut varaa siis suurinpiirtein mihinkään, mutta he kertoivat, että heillä on yksi ylellisyys elämässään, jonka he itselleen sallivat.  Se on pullakahvit jossain huoltoasemalla tai kahvilassa kerran viikossa.   Se on se arjen pikku nautinto, irtiotto köyhyydestä.  

Tässä ihan vähän aikaa sitten aioin mennä juomaan kahvit yhdessä tilaisuudessa, niin kahvikupillinen olisi maksanut 8 euroa.   Kakkupala siihen päälle olisi ollut kympin.  Ne kahvit jäi juomatta.  Jotain rajaa sentään.

Vierailija
200/200 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on kivempaa ja helpompaa käydä kahvilassa kuin kutsua kylään ja käydä ensin kaupassa, sitten siivota asunto, laittaa kahvipöytä.. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi