Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä järkeä on käydä kahvilassa? Siis maksaa 8 € kakunpalasta, joka pitää syödä melussa ja hälyssä?

Vierailija
05.08.2026 |

Ihmettelen tätä kahvilassa käymisen kulissia, jota pitää jakaa somessa. Ei kai kukaan oikeasti tykkää käydä sikahintaisessa kahvilassa, kun kerta kotonakin voi kahvia juoda.

Kotona tasokkaassa omakotitalossa on paljon tunnelmallisempaa, siistimpää ja rauhallisempaa. Ja kahvikin on parempaa ja itse leivottu kakku tuoretta. Ja seuransa voi valita kutsumalla vain tietyt henkilöt. Takassa räiskyy tuli ja lunta sataa kauniissa maalaismiljöössä.

Nykyään säästää ihan järkyttävästi pitkässä juoksussa, kun kahvittelee "kotikahvilassa".

Kommentit (200)

Vierailija
161/200 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nähdä ihmisiä! Olla osa yhteisöä! Nauttia ympäristöstä! Olla "ihmisten ilmoilla"! 

Ei kaikkea voi verrata kotihinnoitteluun. Kahvilanpitäjän maksaa vuokraa, palkkaa, palkan sivukustannukset,  ainekustannukset, sähkö, vuokra, vesi, vakuutukset, siivous yms yms

Kaupunki, jossa elämää, vaatii asiakkaita. 

Vierailija
162/200 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin marjastusaikaan on ihana juoda metsässä termarikahvit ja itseleivottu pulla, joka  on valimistettu laadukkaista raaka-aineista eli täysmaito, voi ja sokeri. Tuon laatuhetken jälkeen voi hyvillä mielin jatkaa kivaa marjastamista. 

Mitä jos ei ole marjastamassa vaan on just käynyt vaikka teatterissa, lähdetkö silloinkin marjametsään kahville vai oisko joku teatterin lähellä oleva kahvila käytännöllisempi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/200 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanopa muuta. Kaupasta saa pari isoa hyvää pullaa kuudella eurolla ja sumpit mukaan. Voi mennä niiden kanssa puistoon ja katsella samalla jotain sorsia tai oravia.

Stanan sumpit. Juokaa ny edes kunnollista kahvia. 

Vierailija
164/200 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nähdä ihmisiä! Olla osa yhteisöä! Nauttia ympäristöstä! Olla "ihmisten ilmoilla"! 

Ei kaikkea voi verrata kotihinnoitteluun. Kahvilanpitäjän maksaa vuokraa, palkkaa, palkan sivukustannukset,  ainekustannukset, sähkö, vuokra, vesi, vakuutukset, siivous yms yms

Minua ei kiinnosta kuppilan pitäjän kustannukset. Minua kiinnostaa maksimoida hyvinvointini käytettävissä olevilla resursseilla.

Vierailija
165/200 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyn kahvilassa lähinnä silloin, jos olen vieraassa kaupungissa viettämässä päivää (vaikkapa ulkomailla) tai lentokentällä odottamassa lentoa, juna-asemalla odottamassa junaa... Silloin ei olisi kovin käytännöllistä kipaista kotio kahville.

Vierailija
166/200 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kuvittelet että sinun tapasi olla ja elää on se ainoa oikea? Onko aikuiselle ihmiselle noin vaikeaa käsittää että ihmisiä on erilaisia? 

Vierailija
167/200 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minusta kakku tai kahvi mitään hienoa ole. Hienoja on harva kahvilakaan. Muutamassa upeassa olen maailmalla käynyt ja niistä elämyksistä olin valmis maksamaan.

Mutta että jokin erikoiskahvi ja höttönen ulkona olisi luksusta? No ei todellakaan todellakaan!

Arjen luksus on eri asia kuin luksus. 

Ja kyllä Suomessakin voi saada niitä aivan oikeitakin luksuskokemuksia kahviloissa. 

Vierailija
168/200 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin marjastusaikaan on ihana juoda metsässä termarikahvit ja itseleivottu pulla, joka  on valimistettu laadukkaista raaka-aineista eli täysmaito, voi ja sokeri. Tuon laatuhetken jälkeen voi hyvillä mielin jatkaa kivaa marjastamista. 

Hyvissä kahviloissa käytettään juurikin niitä parhaita aineksia, eivätkä pullat/leivokset ole mähmääntyneet jossain lämpimässä eväsrasiassa. 

Marjastaminen toki on kivaa, ja luontoilu muutenkin, mutta en minä kyllä sinne mitään leivoksia tai pullaa evääksi mukaan ottaisi. 

Vierailija
169/200 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei kiinnosta kuppilan pitäjän kustannukset. Minua kiinnostaa maksimoida hyvinvointini käytettävissä olevilla resursseilla.

Jos se kahvilassa käymisen hinta vaikuttaa muuhun hyvinvointiin niin tietenkään sinne ei silloin kannata mennä. 

Minä maksimoi hyvinvointiani käymällä kahviloissa, ja se ei ole mistään muusta pois. 

Mitä sillä ylimääräisellä rahalla pitäisi tehdä jos ei tehdä itselle nautinnollisia asioita ja samalla tukea suomalaista työtä?

Ylimääräisten rahojen käyttäminen kahvilaan on todella fiksua. 

Vierailija
170/200 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se kahvilassa käymisen hinta vaikuttaa muuhun hyvinvointiin niin tietenkään sinne ei silloin kannata mennä. 

Minä maksimoi hyvinvointiani käymällä kahviloissa, ja se ei ole mistään muusta pois. 

Mitä sillä ylimääräisellä rahalla pitäisi tehdä jos ei tehdä itselle nautinnollisia asioita ja samalla tukea suomalaista työtä?

Ylimääräisten rahojen käyttäminen kahvilaan on todella fiksua. 

Tällä palstalla on paljon ihmisiä jotka eivät käsitä että on monenlaista tapaa olla ja elää, ja käyttää rahojaan. Heidän mielestään kaikki heidän omasta elämästään poikkeava on väärin ja he yleensä taivastelevat sitä suureen ääneen, yksinkertaisia reppanoita kun ovat. 

Vierailija
171/200 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapiolan kaisan kahvila ei todellakaan ole mikään idyllinen kahvila. Kauppakeskuksen aulassa, ihmisiä kulkee ohi, levoton ja pullatkin aivan erilaisia kuin vanhoina hyvinä aikoina, jolloin vielä leipomisessa käytettiin paljon voita, sokeria, kanelia ja kardemummaa. 

Vierailija
172/200 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja leffat voi katsoa kotona, ei mitään järkeä leffateattereissa, voi syödä kaikki ruoat kotona, ei mitään järkeä ravintoloissa, voi kuunnella musiikit kotona, ei mitään järkeä konserteissa... ärrin murrin...

-ap, luultavasti

Vierailija
173/200 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kertoa sanomatta suoraan, että ei ole varaa käydä kahvilassa.

Ei välttämättä ole siitä kiinni. Kerro, mikä siellä kahvilassa vetää?

Eri

Liittyy vissiin jollain tapaa katsojiin? 

Vierailija
174/200 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus on vain kiva poistua kotoa ihmisten ilmoille. 

Mitäs kiksejä saat niistä muista siellä? Selitä ihan omin sanoin. Perus noh, noh noh kun ei riitä.

Vierailija
175/200 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja leffat voi katsoa kotona, ei mitään järkeä leffateattereissa, voi syödä kaikki ruoat kotona, ei mitään järkeä ravintoloissa, voi kuunnella musiikit kotona, ei mitään järkeä konserteissa... ärrin murrin...

-ap, luultavasti

Näin se menee. Ostovoimaa on vain yläluokkaisilla. He voivat pitää kahvilat ja muut ajanvietefirmat pystyssä.

Vierailija
176/200 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap, luultavasti

"Ap" jatkaa: ...ja hiukset voi värjätä ja leikata itse kotonakin, ei mitään järkeä kampaamoissa, ja jos lopputulos on kuin harakanpelättimellä niin ei haittaa kun aina muutenkin kyhjötän vaan kotona landella niin kukaan ei näe.

Vierailija
177/200 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon aina kahvit kotona. Joskus reissussa sitä tulee käytyä kahvilassa, eli harvoin. 

Vierailija
178/200 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap, luultavasti

Näin se menee. Ostovoimaa on vain yläluokkaisilla. He voivat pitää kahvilat ja muut ajanvietefirmat pystyssä.

Hah, tämä pienituloinen työntekijä kyllä käy noissa viikoittain, parempi käyttää ne vähemmätkin rahat kotimaan palveluihin, eikä esim. tilata roskaa temusta.

Vierailija
179/200 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montakin syytä. Tykkään käydä ihmisten ilmoilla, en jaksa leipoa itse (ja en tarvitse koko kakkua, halvempaa ostaa yksi siivu ja vyötärökin kiittää). 8 e ei ole mikään kynnyskysymys itselleni. Miksi joku ostaa 10 e tuopin kaverin kanssa, miksi joku ajaa autolla kaikki autoa pidemmät matkat, miksi kukaan käy matkoilla, miksi kukaan käy konsertissa, miksi joku värjäyttää hiukset kampaajalla. Kuka mitäkin.

Vierailija
180/200 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapiolan kaisan kahvila ei todellakaan ole mikään idyllinen kahvila. Kauppakeskuksen aulassa, ihmisiä kulkee ohi, levoton ja pullatkin aivan erilaisia kuin vanhoina hyvinä aikoina, jolloin vielä leipomisessa käytettiin paljon voita, sokeria, kanelia ja kardemummaa. 

Samaa mieltä. Aika ankea paikkana. Kävelen silloin tällöin ohi, mutta sisään en ole saanut mentyä miljöön vuoksi. 

Ostarikahvilat ovat käytännöllisiä, mutta eivät niitä kahviloita jonne mennään nautiskelemaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme