Pitääkö vuokratulosta maksaa jotain veroja yms joka kk?
Vai voiko sen halutessaan ohjata kokonaan vaikka suoraan pankkiin lainanlyhennyksenä? Eli lyhennänkö mä tässä koko ajan tällä 950 eurolla kuukaudessa vuokranantajan lainaa tästä asunnosta? En tiedä mitä yritän selittää, mutta… niin. Meneekö mun 950€ aina kokonaan tämän asunnon lainaan?
Mietin pitäisikö vaihtaa kämppää, niin ei tulisi ihan kokonaan maksettua jonkun toisen puolesta lainaa. Jos mun 950€ on joka kk lyhentänyt koko summalla lainaa, niin kohta koko laina kuitattu. Nyt rupes tympiin tämä vuokralla asuminen, kun erehdyin miettimään.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan talousajattelu on sen verran huteraa, että en suosittele asuntolainan ottamista. Jos yhtiövastike on tuntematon käsite, edessä on ongelmia. Ehkä ei kannata liikaa vaivata päätään vuokranantajan mahdollisilla tuotoilla.
Yhtiövastike on täysin tuntematon käsite. Myönnän ihan suoraan ja rehellisesti. Omakotitalossa asuneena ei ole tarvinnut miettiä kuin sitä, että muistaa joka kuukausi pankille maksaa lainan lyhennyksen.
Voisin ulkoistaa nämä raha-asiat jollekin.
En ystävä hyvä ymmärtänyt tosiaankaan yhtään mitä yritit kysyä.
Vierailija kirjoitti:
En ystävä hyvä ymmärtänyt tosiaankaan yhtään mitä yritit kysyä.
Ei se mitään, en ymmärtänyt minäkään, mutta asia tuli jo selväksi.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralainen maksaa 800e/kk.
Asunnon omistajana lyhennän lainaa 1000e/kk
Vastike taloyhtiölle (sis jäteastioiden tyhjennykset. lämmön, veden, pyykkituvat, huollon, isännöinnin ym) on 350e
Eli minun tapauksessa joka kuukausi omistaja maksaa siitä että vuokralainen saa asua 550e /kk.
Mutta kunhan laina on maksettu pankille, niin tilanne muuttuu. Vuokra-asunto ei ole mikään lyhytaikainen hankinta.
Joo, tämä on paljon realistisempi laskelma kuin ne, joissa kuvitellaan vuokralaisen maksavan kokonaan lainan lyhennyksetkin. Useimmiten sijoitusasunto on omistajalle kassavirtanegatiivinen (eli omistaja maksaa enemmän kuin mitä hän saa asunnosta vuokraa) niin kauan kuin asunnosta on lainaa jäljellä. Tilanne muuttuu sitten, kun laina on maksettu kokonaan.
Tässä oli nollakorkojen aikana poikkeustilanne, jossa vuokra saattoi kattaa asunnon kulut ja lainan kuukausierän kokonaan. Mutta normaalisti näin ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Asunnosta on muutakin kulua kuin laina, esim. hoitovastike.
Vuokra 1000 euroa.
Laina korkoineen 500 euroa.
Vastike 250 euroa.
Vuokrasta vähennetään lainan kulut ja vastike. Vuokraisännälle jää 250 euroa. Siitä menee kolmasosa veroihin. Jää noin 160 euroa per kk käteen.
Eihän se noin mene. Et sinä sitä lainan lyhennystä saa tulosta vähentää, ainoastaan koron.
Vuokranantaja maksaa vuokraTULOSTA eli käteen jäävästä osuudesta n. 30 % veroja. Voitto voi olla 950 euron kämpästä mitä vaan välillä 800 euroa tai miinusmerkkinen eli tekee tappiota jos lainaa + korkeat remonttikuluvastikkeet normivastikkeen päälle. Et kai sä nyt niin yksinkertainen ole että luulet ettei kerrostaloasunnosta makseta mitään vastiketta?
Jos kuitenkin maksat 950 vuokraa jollekin niin mitä väliä sillä sinällään on mitä hän siitä käteen jäävillä rahoilla tekee, vetää kurkusta alas vai maksaa lainaa? Jos ostat oman niin siitäkin pitää maksaa vastike ja yleensä lainanlyhennykset.
Vuokranantajan verojen maksusta. Verottaja määrää säännöllisistä vuokratuloista ennakkoverot. (Käytännössä siis ensimmäisen vuokrahuoneiston omistusvuoden jälkeen.) Ennakkoverojen määrästä riippuu monessako erässä ne maksetaan. Sanoisin, että tyypillinen vuokranantaja maksaa 2-6 erää vuodessa. (Oletuksella, että hänellä on pari vuokra-asuntoa.) Maksimissaan 12 erää eli kuukausittain.
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantaja maksaa vuokraTULOSTA eli käteen jäävästä osuudesta n. 30 % veroja. Voitto voi olla 950 euron kämpästä mitä vaan välillä 800 euroa tai miinusmerkkinen eli tekee tappiota jos lainaa + korkeat remonttikuluvastikkeet normivastikkeen päälle. Et kai sä nyt niin yksinkertainen ole että luulet ettei kerrostaloasunnosta makseta mitään vastiketta?
Jos kuitenkin maksat 950 vuokraa jollekin niin mitä väliä sillä sinällään on mitä hän siitä käteen jäävillä rahoilla tekee, vetää kurkusta alas vai maksaa lainaa? Jos ostat oman niin siitäkin pitää maksaa vastike ja yleensä lainanlyhennykset.
Varmasti hiukan sekoittaa vielä lisää, kun mun termistö ei ole oikein. Tarkoitin tuolla vuokratuloilla ihan vain sitä rahaa, jonka siirrän vuokranantajalle kuukausittain.
Kun vuokralainen maksaa asunnosta vuokraa, niin se kartuttaa aina jonkun toisen omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantajan pitää maksaa lainansa lisäksi maksaa asunnon hoito-ja rahoitusvastikkeet sekä omat remppakulunsa.
950€ vuokrasta keskimäärinen vastike on siinä 500-600€ kieppeissä. (Uudessa taloyhtiössä se voi rahoitusvastikkeineen toki olla esim 1400€, mutta ei oteta huomioon sitä nyt, koska uuden taloyhtiön rahoitusvastike on tavallaan investointilainaa). Tämän taloyhtiö perii kerran kuussa.
Jäljelle jäävästä 450-350 eurosta vuokranantaja maksaa mahdollisesti itse tekemänsä rempat (maalaukset, keittiökoneiden uusimiset, yms). Siitä, mitä sen jälkeen jää jäljelle, hän maksaa veroa kolmanneksen, eli noin 105-135€. Vuokranantajalle jää siis käteen tästä vuokraustoiminnasta noin 245-315€/kk. SILLÄ summalla hän voi maksaa lainojaankin.
Asunnon vuokraus ei siis ole kovin kannattavaa toimintaa.Unohdin nuo vastikkeet täysin.
Tämä on niin uusi asunto, ettei tarvi mitään remppoja tehdä.
Välillä sitä jää vain pohtimaan onko tässä mitään järkeä, kun lyhennän toisen lainaa. Mutta en mä taida sitä lainaa ehtiä maksamaan kokonaan vaikka tässä vielä 10v asuisin.
Ap.Ihan oikeita asioita sinänsä pohdit. Vuokralainen maksaa kaikki asunnon kulut, omistajan voiton ja verot siitä voitosta. Sen sijaan että kihise kiukusta ja kateudesta, sun kannattaa miettiä miten saisit ostettua oman asunnon.
Entä jos tuleekin tappiota?
Vuokran maksaminen ei tietysti ole tappiota vaan rahan menoa "hevonperseeseen"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti hiukan sekoittaa vielä lisää, kun mun termistö ei ole oikein. Tarkoitin tuolla vuokratuloilla ihan vain sitä rahaa, jonka siirrän vuokranantajalle kuukausittain.
Vuokra on sinulle meno, ja vuokranantajalle tulo ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantaja voi ohjata vuokratulon minne tahansa, mutta hänen pitää silti maksaa asunnon hoitovastike kuukausittain ja vuokratulosta verot kerran vuodessa.
Verotuksessa hoitovastike vähennetään vuokratulosta.
Tietenkin. Omistaja joutuu maksamaan hoitovastikkeen taloyhtiölle joka kuukausi. Älä sotke eri asioita keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnosta on muutakin kulua kuin laina, esim. hoitovastike.
Vuokra 1000 euroa.
Laina korkoineen 500 euroa.
Vastike 250 euroa.
Vuokrasta vähennetään lainan kulut ja vastike. Vuokraisännälle jää 250 euroa. Siitä menee kolmasosa veroihin. Jää noin 160 euroa per kk käteen.
Kiitos just tätä siis tarkoitin.
Eli se ei voi lyhentää mun vuokran määrällä kokonaan sitä lainaansa. Hyvä. :D Alkoi jo ahdistaa ajatus, että tässä makselen toisen lainaa ja pian on maksettu tällä menolla ja itselle ei jää kuin luu käteen.
Se? Mitä sinä saat vuokran maksun vastineeksi? Asumisen kotonasi.
Jos olet huolissasi toisten lainoista, niin ota oma laina ja osta asunto, niin rahat eivät mene sille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralainen maksaa 800e/kk.
Asunnon omistajana lyhennän lainaa 1000e/kk
Vastike taloyhtiölle (sis jäteastioiden tyhjennykset. lämmön, veden, pyykkituvat, huollon, isännöinnin ym) on 350e
Eli minun tapauksessa joka kuukausi omistaja maksaa siitä että vuokralainen saa asua 550e /kk.
Mutta kunhan laina on maksettu pankille, niin tilanne muuttuu. Vuokra-asunto ei ole mikään lyhytaikainen hankinta.
Joo, tämä on paljon realistisempi laskelma kuin ne, joissa kuvitellaan vuokralaisen maksavan kokonaan lainan lyhennyksetkin. Useimmiten sijoitusasunto on omistajalle kassavirtanegatiivinen (eli omistaja maksaa enemmän kuin mitä hän saa asunnosta vuokraa) niin kauan kuin asunnosta on lainaa jäljellä. Tilanne muuttuu sitten, kun laina on maksettu kokonaan.
Tässä oli nollakorkojen aikana poikkeustilanne, jossa vuokra saattoi kattaa asunnon kulut ja lainan kuukausierän kokonaan. Mutta normaalisti näin ei ole.
Niinpä. Minulla on ollut tuollainen aloittajan kaltainen kateellinen vuokralainen, joka kapinoi, kun 7 vuoden jälkeen korotin hänen vuokraansa maltillisesti. Hän alkoi penätä aggressiivisesti, paljonko asunto tuottaa. Asunto on sillä lailla hyvä, että siinä on pieni hoitovastike ja loistavan sijainnin takia ihan kelpo vuokra. Olen lyhentänyt lainaa ripeään tahtiin, jolloin asunnosta on ollut menoja lyhennys mukaan lukien 1100-1300€/kk, tuloja 780€/kk. Eli noin arkisen päivittäisen talouden tasolla olen maksanut siitä, että vuokralainen saa asua, toki oman omaisuuteni kartuttamisen vuoksi enkä lahjoittaakseni tälle kitisijälle kodin.
Nyt laina on jo sen verran pieni, että verojen jälkeen voittoa jää 320€/kk, vaikka korot ovatkin nousseet. Se menee tietenkin edelleen kokonaan lainan lyhennykseen ja lisäksi teen joka kuukausi ylimääräisen lainanlyhennyksen palkkarahoistani. Kun laina on aikanaan maksettu, asunto tuottaa ihan kivasti, mutta sen eteen on ponnisteltu melkein 15 vuotta.
En tietenkään ruvennut avaamaan vuokralaiselle talouttani. Toivotin heipat ja saimme paremman vuokralaisen, joka maksaa mukisematta vielä korkeampaa vuokraa.
Aloittajan talousajattelu on sen verran huteraa, että en suosittele asuntolainan ottamista. Jos yhtiövastike on tuntematon käsite, edessä on ongelmia. Ehkä ei kannata liikaa vaivata päätään vuokranantajan mahdollisilla tuotoilla.