Pitääkö vuokratulosta maksaa jotain veroja yms joka kk?
Vai voiko sen halutessaan ohjata kokonaan vaikka suoraan pankkiin lainanlyhennyksenä? Eli lyhennänkö mä tässä koko ajan tällä 950 eurolla kuukaudessa vuokranantajan lainaa tästä asunnosta? En tiedä mitä yritän selittää, mutta… niin. Meneekö mun 950€ aina kokonaan tämän asunnon lainaan?
Mietin pitäisikö vaihtaa kämppää, niin ei tulisi ihan kokonaan maksettua jonkun toisen puolesta lainaa. Jos mun 950€ on joka kk lyhentänyt koko summalla lainaa, niin kohta koko laina kuitattu. Nyt rupes tympiin tämä vuokralla asuminen, kun erehdyin miettimään.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pimeesti niin älä huutele verottajalle.
Juu en.
Joo, tiedän siis että veroja menee, mutta meneekö ne joka kk vai maksetaanko ne jotenkin kerran vuodessa, tai jotain, tällaisissa asioissa?
Ap.
Veroilmoitus tehdään yleensä kalenterivuosittain. Tästä poikkeuksena ennakkovero, jota maksetaan kuukausittain. Vuokratulo lienee pääomaveroa, jonka voi maksaa vuosittain.
Kyllä se peritään ennakonkantona joka toinen kuukausi tai joka kuukausi. Mutta mitä väliä tällä on? Maksaa pitää kumminkin.
Aloittaja voisi olla kiitollinen, kun vuokranantaja on ottanut lainan ja hoitaa lainaa, jotta hän voi asua kodissaan. Aika pientä on vuokratulosta saatava voitto.
Mistä tiedät että vuokranantajallasi edes on lainaa? Voihan asunto olla jo velaton, jos vaikka on oman ensiasuntonsa jättänyt vuokralle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnosta on muutakin kulua kuin laina, esim. hoitovastike.
Vuokra 1000 euroa.
Laina korkoineen 500 euroa.
Vastike 250 euroa.
Vuokrasta vähennetään lainan kulut ja vastike. Vuokraisännälle jää 250 euroa. Siitä menee kolmasosa veroihin. Jää noin 160 euroa per kk käteen.
Kiitos just tätä siis tarkoitin.
Eli se ei voi lyhentää mun vuokran määrällä kokonaan sitä lainaansa. Hyvä. :D Alkoi jo ahdistaa ajatus, että tässä makselen toisen lainaa ja pian on maksettu tällä menolla ja itselle ei jää kuin luu käteen.Kannattaa muistaa myös että vuokranantaja saa vähentää verotettavasta vuokratulosta esim. asunnon remontoinnista aiheutuvat kulut ja kaikkien vuokraushetkellä asunnossa olevien ja omistajan vastuulle kuuluvien kodinkoneiden uusimisen kulut (esim. hella, liesituuletin, jääkaappi). Kannattaa myös tutustua Taloyhtiön vastuunjakotaulukkoon, mikä kaikki kuuluu omistajan ja mikä taloyhtiön vastuulle.
Taas kerran, mitä väliä? Jos taloyhtiö vastaa jostakin, se maksetaan vastikkeessa. Jos itse vastaa jostakin, se maksetaan suoraan itse. Ja totta kyllä vuokranantaja saa vähentää verotuksessa vuokra-asuntoon ostettavan uuden jääkaapin. Toisaalta hän ei edes näe koko jääkaappia kuin vilaukselta eikä ikinä käytä sitä itse. Verovähennettävyys tarkoittaa, että hän maksaa tästä vuokralaisen käyttämästä jääkaapista vain 70% sen hinnasta.
Ostaisitko sinä naapurille jääkaapin, jos saisit siitä 30% alennusta?
Suomalainen "rikas": "Siis pitääkö tuloista maksaa veroa?"
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantajan pitää maksaa lainansa lisäksi maksaa asunnon hoito-ja rahoitusvastikkeet sekä omat remppakulunsa.
950€ vuokrasta keskimäärinen vastike on siinä 500-600€ kieppeissä. (Uudessa taloyhtiössä se voi rahoitusvastikkeineen toki olla esim 1400€, mutta ei oteta huomioon sitä nyt, koska uuden taloyhtiön rahoitusvastike on tavallaan investointilainaa). Tämän taloyhtiö perii kerran kuussa.
Jäljelle jäävästä 450-350 eurosta vuokranantaja maksaa mahdollisesti itse tekemänsä rempat (maalaukset, keittiökoneiden uusimiset, yms). Siitä, mitä sen jälkeen jää jäljelle, hän maksaa veroa kolmanneksen, eli noin 105-135€. Vuokranantajalle jää siis käteen tästä vuokraustoiminnasta noin 245-315€/kk. SILLÄ summalla hän voi maksaa lainojaankin.
Asunnon vuokraus ei siis ole kovin kannattavaa toimintaa.
Unohdin nuo vastikkeet täysin.
Tämä on niin uusi asunto, ettei tarvi mitään remppoja tehdä.
Välillä sitä jää vain pohtimaan onko tässä mitään järkeä, kun lyhennän toisen lainaa. Mutta en mä taida sitä lainaa ehtiä maksamaan kokonaan vaikka tässä vielä 10v asuisin.
Ap.
Viime vuosikymmenellä kun vuokrasin paria asuntoa, Jouduin maksamaan ennakkoveroa vuokratulosta muistaakseni 4 kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vuokra 1000 euroa.
Vastike 250 euroa.
Vuokrasta vähennetään lainan kulut ja vastike. Vuokraisännälle jää 250 euroa. Siitä menee kolmasosa veroihin. Jää noin 160 euroa per kk käteen.
Lainan lyhennystä ei valitettavasti saa vähentää, vain kulut eli ne korot ja kk-maksut.
Toki jos se on yhtiölainaa niin vähennetään, mutta siitä maksetaan myyntivoittovero sitten joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pimeesti niin älä huutele verottajalle.
Juu en.
Joo, tiedän siis että veroja menee, mutta meneekö ne joka kk vai maksetaanko ne jotenkin kerran vuodessa, tai jotain, tällaisissa asioissa?
Ap.
Ne voi maksaa ennakkoveroina 4 kertaa vuodessa tai huomioida verokortilla jolloin menevät palkkatulosta. Oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vuokra 1000 euroa.
Vastike 250 euroa.
Ja asunto kuluu. Tuleehan siitäkin kustannuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokra 1000 euroa.
Vastike 250 euroa.
Eli se ei voi lyhentää mun vuokran määrällä kokonaan sitä lainaansa. Hyvä. :D Alkoi jo ahdistaa ajatus, että tässä makselen toisen lainaa ja pian on maksettu tällä menolla ja itselle ei jää kuin luu käteen.
No, saatan sinä asua siinä kämpässä kuitenkin, siinä sun luu. Mitä väliä siitä on sulle mitä maksuja vuokranantajalla on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantajan pitää maksaa lainansa lisäksi maksaa asunnon hoito-ja rahoitusvastikkeet sekä omat remppakulunsa.
950€ vuokrasta keskimäärinen vastike on siinä 500-600€ kieppeissä. (Uudessa taloyhtiössä se voi rahoitusvastikkeineen toki olla esim 1400€, mutta ei oteta huomioon sitä nyt, koska uuden taloyhtiön rahoitusvastike on tavallaan investointilainaa). Tämän taloyhtiö perii kerran kuussa.
Jäljelle jäävästä 450-350 eurosta vuokranantaja maksaa mahdollisesti itse tekemänsä rempat (maalaukset, keittiökoneiden uusimiset, yms). Siitä, mitä sen jälkeen jää jäljelle, hän maksaa veroa kolmanneksen, eli noin 105-135€. Vuokranantajalle jää siis käteen tästä vuokraustoiminnasta noin 245-315€/kk. SILLÄ summalla hän voi maksaa lainojaankin.
Asunnon vuokraus ei siis ole kovin kannattavaa toimintaa.Unohdin nuo vastikkeet täysin.
Välillä sitä jää vain pohtimaan onko tässä mitään järkeä, kun lyhennän toisen lainaa. Mutta en mä taida sitä lainaa ehtiä maksamaan kokonaan vaikka tässä vielä 10v asuisin.
Ap.
Ihan oikeita asioita sinänsä pohdit. Vuokralainen maksaa kaikki asunnon kulut, omistajan voiton ja verot siitä voitosta. Sen sijaan että kihise kiukusta ja kateudesta, sun kannattaa miettiä miten saisit ostettua oman asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnon vuokraus ei siis ole kovin kannattavaa toimintaa.Itselleni tuli aikoinaan kulujen ja verojen jälkeen n. 5000e puhdasta puhdasta tuloa vuodessa.
Juu vanhoina hyvinä aikoina ja ennen remontteja. Taloyhtiön remontin jälkeen ei jää juuri mitään käteen. Saan pörssistä vaivattomasti sen 7 % vuosituoton keskimäärin inflaation jälkeen. Asunnosta saan hädin tuskin 1 % vuosituoton ennen inflaation huomioimista ja siitä vielä verot pois. Ei kannata ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokra 1000 euroa.
Vastike 250 euroa.
Eli se ei voi lyhentää mun vuokran määrällä kokonaan sitä lainaansa. Hyvä. :D Alkoi jo ahdistaa ajatus, että tässä makselen toisen lainaa ja pian on maksettu tällä menolla ja itselle ei jää kuin luu käteen.
Osta oma pieni asunto, jos sinulla kerran on noin paljon rahaa laittaa vuokraan, etkä pidä vuokralla asumisen ajatuksesta. Nyt on hyvä aika ostaa, kun hinnat ovat laskeneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnon vuokraus ei siis ole kovin kannattavaa toimintaa.Unohdin nuo vastikkeet täysin.
Ap.Ihan oikeita asioita sinänsä pohdit. Vuokralainen maksaa kaikki asunnon kulut, omistajan voiton ja verot siitä voitosta. Sen sijaan että kihise kiukusta ja kateudesta, sun kannattaa miettiä miten saisit ostettua oman asunnon.
Myin hiljattain oman asunnon. Omakotitalon. Ajattelin, että vuokralla helpompaa tässä vaiheessa. En kihise, mutta vähän kuitenkin. 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Mikä on selityksesi sille, ettei osta omaa asuntoa?
Moikka, et maksa kokonaan kämppää, vaan kämpän lisäksi uuden auton ja kesämökin, kiitos sinulle. Much love!
Ap:nä sijoittaisin itse rahat pörssiin enkä asuntoon, jos nyt saisin päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokra 1000 euroa.
Vastike 250 euroa.
Eli se ei voi lyhentää mun vuokran määrällä kokonaan sitä lainaansa. Hyvä. :D Alkoi jo ahdistaa ajatus, että tässä makselen toisen lainaa ja pian on maksettu tällä menolla ja itselle ei jää kuin luu käteen.No, saatan sinä asua siinä kämpässä kuitenkin, siinä sun luu. Mitä väliä siitä on sulle mitä maksuja vuokranantajalla on?
Niin, saan asua, mutta mietin sitä että jos tätä vauhtia lyhenee laina, niin ehtisin maksaa sen kokonaan ja sitten hyötyisin siitä itse saamalla asunnon. Mutta ei se laina taida siis lyhentyäkään tällä summalla kuukaudessa.
Tällaisia aamupohdintoja vain.
Itselleni tuli aikoinaan kulujen ja verojen jälkeen n. 5000e puhdasta puhdasta tuloa vuodessa.