Vaikean elämäntilanteet vaikutus parisuhteeseen ja miehen salamyhkäisyys
Täällä on ollut vuosien saatossa paljon ketjuja siitä, kuinka vaimo epäilee miehensä pettävän. Olen noita ketjuja lukenut ja miettinyt aina, että tunnen tuon oman mieheni niin hyvin, että kyllä minä tietäisin pettääkö hän vai ei. Nyt kuitenkin olen löytänyt itseni tästä ihan samasta tilanteesta, enkä ole enää mistään varma.
Sairastuin vuosi sitten vakavasti ja koko elämämme meni uusiksi sen myötä. Olen tällä hetkellä liikuntarajoitteinen ja liikun pääasiassa pyörätuolin avulla. Tätä ennen olimme akviitinen pariskunta, joka vietti kaiken ajan mökillä puuhastellen jne. Nyt oma elämäni on aika pientä ja sen myötä myös miehen elämä on kutistunut. Olemme pitäneet hyvää keskusteluyhteyttä koko sairastamisen ajan ja mies on ollut uskomaton tuki ja turva vaikeina hetkinä. Olen myös sanonut hänelle joka hetki, että jos hän ei jaksa enää, ymmärrän enemmän kuin hyvin. Ainoa pyyntöni on ollut, että on minulle rehellinen.
Nyt olen jo hieman paremmassa kunnossa, mutta miehessä on tapahtunut jokin muutos. Ensin hän alkoi viettämään pitkiä aikoja autotallissa ja nyt hän on lähes koko kesän mökkeillyt yksinään. Hänen tarinoissaan ei ole mitään ristiriitaa, mutta minulla on vahva tunne, että hän salailee jotain.
Onko teillä kokemusta vastaavasta tilanteesta? Voiko puoliso väsyä ja haluta jotain muuta, kun pahin vaihe on ohi? Vai voiko tämä olla jotain minun omaa henkistä kuormitusta jonka myötä kuvittelen asioita joita ei oikeasti ole olemassa?
Kommentit (198)
Itse mieheni tukipilarina näännyin aivan tyystin, siihen päälle jos olisi epäilty pettämisestä niin en ehkä olisi kestänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites toi vanha kunnon miehelle jutteleminen asiasta?
Olen puhunut miehelle näistä tunteistani ja hän vakuuttaa, että kaikki on hyvin. Silti jokin on pielessä. Se voi olla suhteessamme, mies voi salata jotain tai sitten minun mieleni tekee tepposia. En vain ymmärrä miksi aina ennen kaikesta niin avoin mies on alkanut yhtäkkiä vaitonaiseksi ja vältteleväksi.
Ap
Kun mies menee puhumattomaksi ja etäiseksi, hän hautoo eroa. Luultavasti on mökkeillyt toisen naisen kanssa.
Usko vaistoihisi. Mieshän ei tule myöntämään kysyttäessä mitään. Esitä hölmöä ja sinisilmäistä, mutta samalla ole oman elämäsi Neiti Etsivä ja etsi pettämisestä todisteet. Vahva veikkaus sille, että miehellä on jo toinen. Sorry näin raaka mielipide, mutta olen nähnyt paljon ja itsekin joutunut petetyksi, useaankin kertaan. En luota enää kehenkään.
No mutta oletko ikinä sairastunut vakavasti, puolisosi hoitanut sinua ja toiminut vahvana tukena? Ap:n tilanne on sellainen ja kokemuksesta tiedän, että sillä toista hoitavalla ja tukipilarina toimivalla puolisolla voi myös olla erittäin rankkaa. Se että jos puoliso vielä siinä tilanteessa heittäytyy mustasukkaiseksi ja alkaa epäillä pettämisestä, saattaa katkaista kamelin selän.
Pulleat rintalihakset, karvainen rinta, leveät hartiat, hoikka, pitkät paksut vaaleat latvoista luonnonkiharat hiukset, litteähkö masu, lihaksikkaat käsivarret, lihakset näkyvät ihon alta. Naisten päät kääntyvät kun liikun kaupungilla kireässä paidassa. Joo ihan tyytyväinen ulkonäkööni olen.
Mutta työtä se on vaatinut ihan älyttömästi, kymmeniä tunteja liikuntaa viikossa. Enkä ole ulkonäön vuoksi liikkunut vaan terveyden, kaunis kroppa tulee sivutuotteena.
Vierailija kirjoitti:
Sairastuin ja voimat olivat vähissä pitkään. Mies löysi nopeasti muuta seuraa. Luota vaistoihisi.
"Luota vaistoihisi"
Näinkö toivot sinulle läheisten ihmisten suhtautuvan myös sinuun? Että he luottavat ennemmin selittämättömiin vaistoihinsa kuin sinun sanaasi? Jos vaikka lapsellesi tulee "vaisto", että olet tehnyt jotain pahaa, toivotko että hän katkaisee välit sinuun sinua asiasta kuulematta?
Vierailija kirjoitti:
Itse mieheni tukipilarina näännyin aivan tyystin, siihen päälle jos olisi epäilty pettämisestä niin en ehkä olisi kestänyt.
Eikö olekin kiva, että miehesi ei käynyt mammapalstalla saamassa neuvoja, että pitää luottaa vaistoihinsa?
Oikeastihan tämä on omaa syyllisyyttäsi siitä, kun koet olevasi taakka ja rasite miehellesi. Et kestä sitä, joten keksit että miehesi varmaan pettää, ja että ehkä hänen kuuluisikin pettää sinua, kun olet tullut tuollaiseksi riippakiveksi hänelle.
Miehesi on täysin syytön näihin sinun ajatuksiisi, ja vain sinä voit ratkaista pääsi sisäiset ristiriidat.
Tai sitten voit uskoa mammapalstaa, jonka mukaan kaikki miehet ovat hirviöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen puhunut miehelle näistä tunteistani ja hän vakuuttaa, että kaikki on hyvin. Silti jokin on pielessä. Se voi olla suhteessamme, mies voi salata jotain tai sitten minun mieleni tekee tepposia. En vain ymmärrä miksi aina ennen kaikesta niin avoin mies on alkanut yhtäkkiä vaitonaiseksi ja vältteleväksi.
Ap
Kun mies menee puhumattomaksi ja etäiseksi, hän hautoo eroa. Luultavasti on mökkeillyt toisen naisen kanssa.
Usko vaistoihisi. Mieshän ei tule myöntämään kysyttäessä mitään. Esitä hölmöä ja sinisilmäistä, mutta samalla ole oman elämäsi Neiti Etsivä ja etsi pettämisestä todisteet. Vahva veikkaus sille, että miehellä on jo toinen. Sorry näin raaka mielipide, mutta olen nähnyt paljon ja itsekin joutunut petetyksi, useaankin kertaan. En luota enää kehenkään.
No mutta oletko ikinä sairastunut vakavasti, puolisosi hoitanut sinua ja toiminut vahvana tukena? Ap:n tilanne on sellainen ja kokemuksesta tiedän, että sillä toista hoitavalla ja tukipilarina toimivalla puolisolla voi myös olla erittäin rankkaa. Se että jos puoliso vielä siinä tilanteessa heittäytyy mustasukkaiseksi ja alkaa epäillä pettämisestä, saattaa katkaista kamelin selän.
Tämä juuri. Huomaa, että näistä täysin jengoilta lähteneistä kirjoituksista, ettei ihmisillä ole mitää käsitystä siitä miten paljon vakava sairastuminen vaikuttaa parisuhteeseen. Koko elämä menee täysin uusiksi. Se on sairastuneelle ja puolisolle erikseen sekä yhdessä rankkaa ja monia asioita täytyyy opetella uudestaan.
On totta, että usein mies jättää sairastuneen puolisonsa, mutta ei tätä vaihtoehtoa kannata nyt heti alkaa miettimään jos suhde on kuitenkin ollut hyvä ja nyt alkaa tilanne myös helpottamaan. Usein kun akuutti vaihe menee ohi, alkaa asioiden tunnekäsittely ja tässä vaiheessa myös terve puoliso antaa itsensä vihdoin uupua. Kun tilanne on päällä, toimitaan ja eletään sitä läpi, kun helpottaa, huomataan oma väsymys.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastihan tämä on omaa syyllisyyttäsi siitä, kun koet olevasi taakka ja rasite miehellesi. Et kestä sitä, joten keksit että miehesi varmaan pettää, ja että ehkä hänen kuuluisikin pettää sinua, kun olet tullut tuollaiseksi riippakiveksi hänelle.
Miehesi on täysin syytön näihin sinun ajatuksiisi, ja vain sinä voit ratkaista pääsi sisäiset ristiriidat.
Tai sitten voit uskoa mammapalstaa, jonka mukaan kaikki miehet ovat hirviöitä.
Luitko edes koko ketjua? Ei aloittaja ole mitään tuollaista keksinyt, vaan koko ajan painottanut sitä, että kaikessa saattaa olla (todennäköisestikin) kyse vain hänen omasta rasittuneesta mielestä. Aloittajahan on itse jopa toppuutellut näitä villeimpiä ehdotuksia ja myös pitänyt tiukan linjan sen suhteen, ettei ala ratsaamaan miehen yksityisiä asioita.
Luota vaistoosi. Kun kerran tunnet että jokin ei nyt ole ok niin se ei ole ok.
Niin, aloittaja tuntee, ettei kaikki ole ok, mutta kuten hän itse toistuvasti sanoo, kyse voi olla myös hänen omasta väsyneestä mielestään. Ei se, että vaistoaa jotain tarkoita automaattiseesti sitä, että mies pettää. Aloittaja voi myös ihan hyvin vaistota sen, että mies on nyt väsynyt ja mahdollisesti yrittää nyt esittää vahvaa aloittajalle.
Eikö se menekin niin,että puolison sairastuessa naiset todennäisemmin pysyvät kumppaninsa rinnalla ja miehet eivät.
AP,vaikka miehesi olisikin pysynyt rinnallasi sairauden ajan.ja vaikka hänellä ei olisikaan uutta naista.ei siis pettäisi.niin tilanteen lauettua,nyt kun olet paremmassa kunnossa,niin hän on saattanut havahtua tilanteeseen.alle viisikymppiset ovat kuitenkin vielä nuoria.terveellä ihmisellä 30v. elämää edessä.ihmiset (miehet) ovat itsekkäitä!
Tsemppiä
Vaikka olisi kuinka toive, että puoliso halua minua myös sairastuneena ja vammautuneena, on todellisuus usein vähän kipeämpi.
Kuulostaa siltä, että seksuaalisuuteen liittyvät jutut ovat sinulla vielä vähän kesken, ja haet perusteluita väärästä paikasta. Minun puolisoni on saman ikäinen kuin sinun ap, enkä kyllä sanoisi hänestä, että hän on libidoaan menettävä viisikymppinen ukko. Seksielämän luonnollinen hiipuminen on eri asia sitten kun puhutaan +70-vuotiaista miehistä. Teillä seksielämään vaikuttaa sinun sairastumisesi, niin henkisesti kuin fyysisesti.
Kaikki lapsia saaneet heterosuhteessa olevat naiset tietävät, että jo pelkästään raskaus ja synnytys muokkaavat kehoa ja muuttavat seksiä - joko väliaikaisesti tai lopullisesti - ja usein parisuhteessa on tosielämässä hyvin vaikeaa keskustella siitä ilman, että ollaan tekemisissä hyvin herkkien ja vaikeiden tunteitten kanssa. Rakastava mies ei tahdo loukata lapsen maailmaan saattanutta naista, eikä siksi koskaan tunnusta kaipaavansa esim. naisen täyteläisempiä rintoja ennen imetystä, ja naisilla kestää aikaa hyväksyä, että oma keho on muuttunut. Samaan aikaan väsymys, kuormitus ja hoivavelvoitteet syövät haluja, molemmilla osapuolilla.
Tämä palsta on täynnä avauksia, joissa naiset pelkäävät miehen pettävän. Kaikki eivät petä, mutta suurin osa kyllä tuntee seksuaalista himoa myös muita kuin omaa puolisoaan kohtaan. (Aivan kuten naisetkin.) Lapsien saamisen ohella (esi)vaihdevuodet ovat koetinkivi suhteen seksuaalisuudelle. Monilla naisilla hyrrää hormonit viimeistä päivää, toisilla halut katoaa kokonaan. Miehillä halut taas usein pysyy aika vakiona kunnes tosiaan oikea vanhuus alkaa vaikuttaa - ja sekin ensin erektioon, ei välttämättä haluihin.
Joillain miehillä vaihdevuodet (miehilläkin on hormonaalisia muutoksia!) vaikuttaa niin, että halut muita kuin omaa pitkäaikaista kumppania kohtaan alkavat puskea pintaan. Se on yksi osa biologiaamme, jonka pohjalla on sukuvietti, mihin ei voi luonnollisin keinoin kovin paljon vaikuttaa. Kun oma kumppani ei voi enää synnyttää, miehen geeniperimän levittämisen tarve saattaa puskea pintaan. Myös elämän rajallisuuden pohdintaa ei pidä väheksyä, kyllä kumppanin sairastuminen saa monet miettimään, mitä minä haluan kokea nyt kun olen vielä itse terve.
Suurin osa miehistä ei siltikään petä keski-ikäisiä vaimojaan. Hyvät miehet kanavoivat halunsa toista kunnioittavalla tavalla, mutta monet periaatteessa hyvät miehet antavat vieteilleen vallan, siksi ihan käsitteenä vakiintunut keski-iän kriisi. Kaikilla se ei kuitenkaan tarkoita moottoripyöriä tai nuorempia tyttöystäviä. Kriisi voi olla syvän eksistentiaalinen, ja puolison sairastuminen varmasti vahvistaa pohdintoja. Vasektomia ei ole mikään este sille, että mies saattaisi kuitenkin haluta lapsia. Jos lisääntymisvietti huutaa miehen sisällä, saattaa hän pohtia, oliko valinta sittenkään oikea.
Mutta mitä tulee miehen puhumattomuuteen, ehkei hän vain jaksa sinusta jo tässäkin ketjussa vastauksissa tihkuvaa marttyyriutta, mihin elämän kolhima on aina riskissä sairastua. Miten mies ikinä voisi puhua toiselle tosissaan vaikeista asioista, jos sairastuneen defenssit on niin vahvat, että disclamerina sanoo jo pettämistä ja jättämistä ennakoiden, että ymmärrän kyllä jos haluat lähteä? Siinähän on silloin jo rikottu sen toisen pyyteettömän rakkauden lahja, kyseenalaistamalla koko rakkaus.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisi kuinka toive, että puoliso halua minua myös sairastuneena ja vammautuneena, on todellisuus usein vähän kipeämpi.
Kuulostaa siltä, että seksuaalisuuteen liittyvät jutut ovat sinulla vielä vähän kesken, ja haet perusteluita väärästä paikasta. Minun puolisoni on saman ikäinen kuin sinun ap, enkä kyllä sanoisi hänestä, että hän on libidoaan menettävä viisikymppinen ukko. Seksielämän luonnollinen hiipuminen on eri asia sitten kun puhutaan +70-vuotiaista miehistä. Teillä seksielämään vaikuttaa sinun sairastumisesi, niin henkisesti kuin fyysisesti.
Kaikki lapsia saaneet heterosuhteessa olevat naiset tietävät, että jo pelkästään raskaus ja synnytys muokkaavat kehoa ja muuttavat seksiä - joko väliaikaisesti tai lopullisesti - ja usein parisuhteessa on tosielämässä hyvin vaikeaa keskustella siitä ilman, että ollaan tekemisissä hyvin herkkien ja vaikeiden tunteitten kanssa. Rakastava mies ei tahdo loukata lapsen maailmaan saattanutta naista, eikä siksi koskaan tunnusta kaipaavansa esim. naisen täyteläisempiä rintoja ennen imetystä, ja naisilla kestää aikaa hyväksyä, että oma keho on muuttunut. Samaan aikaan väsymys, kuormitus ja hoivavelvoitteet syövät haluja, molemmilla osapuolilla.
Tämä palsta on täynnä avauksia, joissa naiset pelkäävät miehen pettävän. Kaikki eivät petä, mutta suurin osa kyllä tuntee seksuaalista himoa myös muita kuin omaa puolisoaan kohtaan. (Aivan kuten naisetkin.) Lapsien saamisen ohella (esi)vaihdevuodet ovat koetinkivi suhteen seksuaalisuudelle. Monilla naisilla hyrrää hormonit viimeistä päivää, toisilla halut katoaa kokonaan. Miehillä halut taas usein pysyy aika vakiona kunnes tosiaan oikea vanhuus alkaa vaikuttaa - ja sekin ensin erektioon, ei välttämättä haluihin.
Joillain miehillä vaihdevuodet (miehilläkin on hormonaalisia muutoksia!) vaikuttaa niin, että halut muita kuin omaa pitkäaikaista kumppania kohtaan alkavat puskea pintaan. Se on yksi osa biologiaamme, jonka pohjalla on sukuvietti, mihin ei voi luonnollisin keinoin kovin paljon vaikuttaa. Kun oma kumppani ei voi enää synnyttää, miehen geeniperimän levittämisen tarve saattaa puskea pintaan. Myös elämän rajallisuuden pohdintaa ei pidä väheksyä, kyllä kumppanin sairastuminen saa monet miettimään, mitä minä haluan kokea nyt kun olen vielä itse terve.
Suurin osa miehistä ei siltikään petä keski-ikäisiä vaimojaan. Hyvät miehet kanavoivat halunsa toista kunnioittavalla tavalla, mutta monet periaatteessa hyvät miehet antavat vieteilleen vallan, siksi ihan käsitteenä vakiintunut keski-iän kriisi. Kaikilla se ei kuitenkaan tarkoita moottoripyöriä tai nuorempia tyttöystäviä. Kriisi voi olla syvän eksistentiaalinen, ja puolison sairastuminen varmasti vahvistaa pohdintoja. Vasektomia ei ole mikään este sille, että mies saattaisi kuitenkin haluta lapsia. Jos lisääntymisvietti huutaa miehen sisällä, saattaa hän pohtia, oliko valinta sittenkään oikea.
Mutta mitä tulee miehen puhumattomuuteen, ehkei hän vain jaksa sinusta jo tässäkin ketjussa vastauksissa tihkuvaa marttyyriutta, mihin elämän kolhima on aina riskissä sairastua. Miten mies ikinä voisi puhua toiselle tosissaan vaikeista asioista, jos sairastuneen defenssit on niin vahvat, että disclamerina sanoo jo pettämistä ja jättämistä ennakoiden, että ymmärrän kyllä jos haluat lähteä? Siinähän on silloin jo rikottu sen toisen pyyteettömän rakkauden lahja, kyseenalaistamalla koko rakkaus.
TLDR: Täyttä tuuba koko kirjoitus.
Aiheeton epäily on tosi loukkaavaa. Itseäni ällötti, kun mies epäili minun pettäneen, koska olin vaihtanut lakanat hänen poissaollessaan. Kannattaa olla varovainen omien epäilyjen kanssa. Niillä voi rikkoa liiton, jos ei osaa toimia oikein omien tunteiden ja epävarmuuksien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tämä juuri. Huomaa, että näistä täysin jengoilta lähteneistä kirjoituksista, ettei ihmisillä ole mitää käsitystä siitä miten paljon vakava sairastuminen vaikuttaa parisuhteeseen. Koko elämä menee täysin uusiksi. Se on sairastuneelle ja puolisolle erikseen sekä yhdessä rankkaa ja monia asioita täytyyy opetella uudestaan.
On totta, että usein mies jättää sairastuneen puolisonsa, mutta ei tätä vaihtoehtoa kannata nyt heti alkaa miettimään jos suhde on kuitenkin ollut hyvä ja nyt alkaa tilanne myös helpottamaan. Usein kun akuutti vaihe menee ohi, alkaa asioiden tunnekäsittely ja tässä vaiheessa myös terve puoliso antaa itsensä vihdoin uupua. Kun tilanne on päällä, toimitaan ja eletään sitä läpi, kun helpottaa, huomataan oma väsymys.
Näin on, suirastaan epäreilulta tätä puolisoaan tukenutta ja hoitanutta kohtaan tuntuu nämä ehdotukset puhelimen stalkkaamusesta ja mökkiratsioista. Mutta jos ja kun ei ole itse koskaan vastaavaa kokenut, niin ei näytä olevan ymmärrystä. Sen sijaan saattaa jonkinasteista miesvihaa jollain olla pohjalla..
Vierailija kirjoitti:
Aiheeton epäily on tosi loukkaavaa. Itseäni ällötti, kun mies epäili minun pettäneen, koska olin vaihtanut lakanat hänen poissaollessaan. Kannattaa olla varovainen omien epäilyjen kanssa. Niillä voi rikkoa liiton, jos ei osaa toimia oikein omien tunteiden ja epävarmuuksien kanssa.
No tuo nyt on taas sarjassamme "mustasukkaisen kumppanin sairaimpia aivotuksia". Aloittaja ei vaikuta mustasukkaiselta ihmiseltä ja ketjun perusteella on todellakin varovainen omien epäílyjensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi pitäisi olla jotain todisteita? Jos luottamus on mennyt, parisuhde on kuollut. Jos sinä et luota enää kehenkään, et kykene enää parisuhteeseen. Säästä siis meidät muut traumoiltasi äläkä lähde enää säätämään. Satutat vain hyviä miehiä draamailullasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Näin on, suirastaan epäreilulta tätä puolisoaan tukenutta ja hoitanutta kohtaan tuntuu nämä ehdotukset puhelimen stalkkaamusesta ja mökkiratsioista. Mutta jos ja kun ei ole itse koskaan vastaavaa kokenut, niin ei näytä olevan ymmärrystä. Sen sijaan saattaa jonkinasteista miesvihaa jollain olla pohjalla..
En usko, että kyse olisi mistään miesvihasta, vaan petetyn tuskasta ja katkeruudesta tai sitten ihan vaan mustasukkaisuudesta. Nämä "luota vaistoosi" kirjoittajat ovat varmaan itse tulleet petetyiksi ja sen takia pitävät sitä todennäköisimpänä vaihtoehtona. Nämä puhelimien ja muiden ratsaajat sitten ovat taas näitä pipipäisen mustasukkaisia yksilöitä. Onneksi aloittaja vaikuttaa varsin maltilliselta tapaukselta, niin ei sorru heidän ehdottelemiinsa ylilyönteihin.
Jos oma puoliso joskus ratsaisi minun yksityisiä tavaroitani, kyllä se suhde olisi siinä. Hän tietää kyllä puhelimeni ja koneeni salasanat, mutta myös meidän suhde perustuu luottamukseen, joten ei tongi niitä. Kuten en minäkään mitään hänelle kuuluvaa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta sulla ap on hyvä asenne. Jos miehesi tosiaan salailee jotain, niin minä ainakin arvostan sitä, että sinä et alennu yhtä lailla epäluotettavaksi tonkimalla puhelinta ym. Ja kun tosiaan on täysin mahdollista, että mies tarvitsee vain omaa aikaa itsekseen.
Minä kuitenkin lisäisin sen verran realismia, että hyväksyisin sen mahdollisuuden, että miehesi pettää, eikä ole kertomassa asiasta sinulle, ainakaan toistaiseksi. Eli en alkaisi myöskään sinisilmäiseksi. Sinuna yrittäisin jollain tavalla varautua itsekseni siihen mahdollisuuteen, että jossain vaiheessa mies lyö totuuden ilmoille ja haluaa lähteä heti. Henkisesti, taloudellisesti, vanhoja ystävyyssuhteita uudelleen lämmittelemällä. Ei siitä haittaakaan olisi.
Kiitos paljon. Tämä on minulle ihan periaatteellinenkin kysymys.
Olen paljon käsitellyt sitä, että sairauteni saattaa lopulta päätyä parisuhteemme tuhoksi, mutta nyt täytyy alkaa käsittelemään myös tuota pettämisvaihtoehtoa. Taloudellisesti minulla ei ole ongelmia pärjätä ilman miestä ja vaikka arki varmasti hieman vaikeutuisi, pärjään kyllä nykyään jo hyvin. Minulla on myös mahdollisuus saada henkilökohtainen avustaja viikossa joiksikin tunneiksi. Kyllähän ero silti maailmani romahduttaisi täysin. Minulla on hyviä kavereita, mutta mies on paras ystäväni.
Ap
Meillä on taas alkanut olemaan seksiä. Tietenkin olemme joutuneet opettelemaan paljon uutta näiden rajoitteittteni johdosta. Lisäksi tulee edelleen sellaisia jaksoja, jolloin en pysty mihinkään.
Miehen ei ole tarvinnut koskaan häpeillä omaa seksuaalisuuttaan ja kyllä ne vauhdikkaimmat päivät alkavat hänelläkin olemaan takanapäin. Viisikymppinen ukko ei jaksa enää samaa tahtia kuin mitä nuorempana.