Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikean elämäntilanteet vaikutus parisuhteeseen ja miehen salamyhkäisyys

Vierailija
04.08.2026 |

Täällä on ollut vuosien saatossa paljon ketjuja siitä, kuinka vaimo epäilee miehensä pettävän. Olen noita ketjuja lukenut ja miettinyt aina, että tunnen tuon oman mieheni niin hyvin, että kyllä minä tietäisin pettääkö hän vai ei. Nyt kuitenkin olen löytänyt itseni tästä ihan samasta tilanteesta, enkä ole enää mistään varma.

Sairastuin vuosi sitten vakavasti ja koko elämämme meni uusiksi sen myötä. Olen tällä hetkellä liikuntarajoitteinen ja liikun pääasiassa pyörätuolin avulla. Tätä ennen olimme akviitinen pariskunta, joka vietti kaiken ajan mökillä puuhastellen jne. Nyt oma elämäni on aika pientä ja sen myötä myös miehen elämä on kutistunut. Olemme pitäneet hyvää keskusteluyhteyttä koko sairastamisen ajan ja mies on ollut uskomaton tuki ja turva vaikeina hetkinä. Olen myös sanonut hänelle joka hetki, että jos hän ei jaksa enää, ymmärrän enemmän kuin hyvin. Ainoa pyyntöni on ollut, että on minulle rehellinen.

Nyt olen jo hieman paremmassa kunnossa, mutta miehessä on tapahtunut jokin muutos. Ensin hän alkoi viettämään pitkiä aikoja autotallissa ja nyt hän on lähes koko kesän mökkeillyt yksinään. Hänen tarinoissaan ei ole mitään ristiriitaa, mutta minulla on vahva tunne, että hän salailee jotain.

Onko teillä kokemusta vastaavasta tilanteesta? Voiko puoliso väsyä ja haluta jotain muuta, kun pahin vaihe on ohi? Vai voiko tämä olla jotain minun omaa henkistä kuormitusta jonka myötä kuvittelen asioita joita ei oikeasti ole olemassa?

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisiä olette, ja onko teillä lapsia ?

Minä olen 45-vuotias ja mies 47. Meillä ei ole lapsia.

Ap

Vierailija
42/71 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin on lapsia, jos mies on pitkiä aikoja yksin mökillä ja ap vaikuttas olevan yksin kotona pääasiassa pyörätuoliin sidottuna. Kuka hoitaisi lapsia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 45-vuotias ja mies 47. Meillä ei ole lapsia.

Ap

Se, että teille iski tuo terveyskriisi suhteeseenne, sen lisäksi miehellä on selkeä neljänkympin kriisi.

Vierailija
44/71 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla ap kaveria, jolla on auto?

Menkää seuraavan kerran sinne yllättämään miehesi, kun hän mökkeilee "yksinään". Älä hiiskukaan tästä suunnitelmasta hänelle. Voin lyödä pääni pantiksi, että löydät hänet mökiltänne toisen naisen kanssa. Tule sitten raportoimaan, miten mökkireissu meni.

Mökkimme on saaressa, joten auto yksinään ei riitä vielä mihinkään. Muutenkin tuollainen piipahdus pyörätuolin kanssa vaati jo sellaista suunnitelmallisuutta, ettei olisi mitenkään uskottavaa, etten olisi ensisijaisesti pyytänyt miestä viemään minua mökille.

Ap

Sitten kytikselle sinne rannalle, mihin mies on jättänyt autonsa. Kytikselle silloin, kun on suurin piirtein oletettavaa, että tulee saaresta autolle.

Sinä aikana sinä tietenkin tongit auton läpikotaisin kakkosavaimilla.

Sitten katselette, kun mies saapuu veneellä rantaan salarakkaan kanssa.

Voi jessus näitä oman elämänsä Neiti Etsiviä.

Miksi aloittajan pitäisi tehdä itsestään täysi hullu vain sen takia, että on pieni mahdollisuus sille, että mies pettää? Muutenkin, nythän outoihin asioihin on tullut myös täysin järkevä selitys mikä ei liity mitenkään pettämiseen. Aloittaja myös kertoo toistuvasti, että kaikki voi olla myös hänen väsyneen mielensä tuotosta. Vaikea sairastuminen on aina myös henkisesti kuormittavaa ja ihan normaalia, että mieli voi tehdä tepposia.

Ihan oikeastikin on olemassa hyviä miehiä, jotka eivät petä. Ei aina tarvitse pakottaa sitä kaikista kyynisintä vaihtoehtoa.

Vierailija
45/71 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistelee sulle ylläriä? Oletko käynyt siellä mökillä koko kesänä? On rempannut mökkiä esteettömäksi, että sulla liikuntarajoitteisena on siellä helpompi olla?

Vierailija
46/71 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies viihtyi kesän naapurin eronneen rouvan kanssa sillä aikaa kun olin mökillä. Että kaikki on mahdollista. Totuus on tarua ihmeellisempää. Toisaalta, mieshesi saattaa olla masentunut. Nämä eivät välttämättä päde teihin yhtään.

Vierailija
47/71 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Välillä kun hänen puhelimansa soi, hän lähtee ulos tai autotalliin puhumaan, vaikka normaalisti on puhunut puhelunsa minun aikana silloin kun en ole ollut nukkumassa."

Hiivi seuraavan kerran salakuuntelemaan.

Oletko kysynyt aina, että kuka soitti?

Pyörätuolilla ei pahemmin hiiviskellä :D

En ole pahemmin kysynyt mieheltä kuka soitti, koska sellainen ei ole ollut koskaan meillä tapana. Sen muutaman kerran kun olen kysynyt, on sanonut että töistä soitettiin.

Ap

Töistä on voinut tulla uudet ohjeet siitä, että ulkopuolisten ei pidä olla kuulemassa työpuheluja. Sellainen käytäntö on ihan yleinen ja tavanomainen, mutta riippuu toki firmasta ja työtehtävistä.

Vierailija
48/71 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei halua tietää. Hän tahtoo kieltää todellisuuden. Ja silti täällä kyselee meiltä. Näitä ihmisiä tunnen ystävistänikin; aina kerta toisensa jälkeen hakataan päätä samana puuhun, ystävät yrittävät pelastaa, ja väsyvät. 

Turha ketju.

Olemme olleet yhdessä 15 vuotta ja koskaan minulla ei ole ollut mitään syytä epäillä miehen olevan epärehellinen minua kohtaan. Mies on paras ystäväni ja uskon tuntevani hänet paremmin kuin kukaan muu. 

Tämä kaikki saattaa tosiaan olla vain minun ylitulkintaani asiasta ja näen mörköjä siellä missä niitä ei ole. Avasin keskustelun, koska halusin laaja-alaisemmin perspektiiviä näiden omien ajatusteni selkeäyttämiseksi.

Ap

Vierailija
49/71 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita joku luotettava henkilö utsimaan miehen perään mökille pimeellä mitä mies siellä puuhaa. 

Vierailija
50/71 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies voi salailla muutakin kuin suhdetta. Ehkä ei halua kuormittaa sinua. Miehesi on ainut joka tietää mistä kysymys.

Vierailija
51/71 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Välillä kun hänen puhelimansa soi, hän lähtee ulos tai autotalliin puhumaan, vaikka normaalisti on puhunut puhelunsa minun aikana silloin kun en ole ollut nukkumassa."

Hiivi seuraavan kerran salakuuntelemaan.

Oletko kysynyt aina, että kuka soitti?

Pyörätuolilla ei pahemmin hiiviskellä :D

En ole pahemmin kysynyt mieheltä kuka soitti, koska sellainen ei ole ollut koskaan meillä tapana. Sen muutaman kerran kun olen kysynyt, on sanonut että töistä soitettiin.

Ap

Etkö kirjoittanut alkuun, että pääasiassa kuljet pyörätuolilla, eli pystyt kulkemaan ilmankin vähäsen?

Kyllä, liikun nykyään myös vähän ilman pyörätuolio, mutta en sentään niin paljon, että hiipisin miehen perässä pihanpoikki autotallille ja sitten vielä takaisin vikkelästi niin, ettei mies huomaa.

Ap

Vierailija
52/71 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ap antoi miehelle luvan tehdä mitä haluaa ja että ap sen ymmärtää. Eikö nyt ymmärräkään.

Vierailija
53/71 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita joku luotettava henkilö utsimaan miehen perään mökille pimeellä mitä mies siellä puuhaa. 

Aloittaja sanoi mökin olevan saaressa. Sinne ei niin vaan piemällä lähdetä utsimaan.

Vierailija
54/71 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin pelkäsin että miehellä olisi ollut toinen kun hän käyttäytyi oudosti, mutta puolen vuoden kuluttua selvisikin että oli suunnitellut eroa, ei ollut ketään toista mutta ei ollut myöskään enää minuakaan hänen mielessään. Eli kyllä vaistosin että jotain oli pielessä.

Vierailija
55/71 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ap antoi miehelle luvan tehdä mitä haluaa ja että ap sen ymmärtää. Eikö nyt ymmärräkään.

Ei, vaan aloittaja sanoi ymmärtävänsä jos mies haluaa erota, mutta pyysi olemaan rehellinen.

Vierailija
56/71 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistelee sulle ylläriä? Oletko käynyt siellä mökillä koko kesänä? On rempannut mökkiä esteettömäksi, että sulla liikuntarajoitteisena on siellä helpompi olla?

Joo, koska elämä on just tollasta disneysatua. Valoja päälle nyt. Se höylää siellä nytkin jotain nuorempaa ja timmimpää. Elää parasta elämäänsä.

Vierailija
57/71 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isoja muutoksia teidän elämässä. Ehkäpä parempi aikasi löi vasten kasvoja - tätä se elämä on - ja nyt mies kaipaa vähän omaa aikaa. Tai sitten miehellä perus ikäkriisi ja haluaa "erakoitua" omiin juttuihin. Tietty uusi rakkaus ym on vaihtoehto. Oli mitä oli niin suosittelen lämpimästi pariterapiaa. Hyvää kesän jatkoa! 

Niin, näitä kaikkia vaihtoehtoja pyöritän päässäni, enkä ymmärrä miksi vaistoni sanoo, että mies salailee jotain. Olemme käyneet sairastumisen myötä pariterapiassa, koska halusimme hoitaa tilanteen mahdollisimman hyvin. Meillä oli jo valmiiksi hyvä keskusteluyhteys ja tuntui, että terapia vielä syvensi sitä. Siksi olen nyt niin ihmeissäni.

Ap

Olen ollut tuossa tilanteessa. Mies petaa hiljaa eroa ja palauttaa sen joskus lähikuukausina kasvoillesi, kun sitä vähiten odotat. Neuvoni on, että älä ikinä luota yhteenkään mieheen. Miehet ovat todella heikko sukupuoli. 

Vierailija
58/71 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näetkö plussa- tai s-ketjun sovelluksesta sähköisiä kuitteja, että mitä mies on ostanut mökkireissuille? Onko yhden ihmisen tarpeet? Vai onko ollut niin ovela, että on maksanutkin vinguttamatta pisteitä tai käyttänyt peräti käteistä...löydätkö kuitteja, taskuista, lompakosta, laukuista, autosta?

En ala penkomaan miehen taskuja saati muita yksityisiä paikkoja, mutta tuon sovelluksen voisin kyllä tarkistaa. Meillä on rinnakkaisplussakortit, joten enkö näe sovelluksesta myös hänen ostoksensa? Meillä on yhteinen kotitaloustili ja olen kyllä sen mökkireissujen yhteydessä tarkastanut. Summiltaan kovin vähäisiä ne ostokset kyllä olisivat kahden ihmisen ostoksiksi.

Ap

Ehkä nainen ostaa omat eväänsä omilla rahoillaan ja korteillaan.

Mies ehkä ovelasti osaa olla vinguttamatta salarakkaan ostoksia teidän pisteillenne.

Totta ihmeessä tongit kaiken mahdollisen. Taskut, kalenterit, laukut, laatikot, takkien taskut, housujen taskut. Auto. Tutki some kunnolla, jos on somessa. Puhelimesta kyllä löytyis heti totuus. 

Onko muita pettämisen merkkejä?

Kuulostat aivan umpihullulta tapaukselta. 

Entä jos kaikelle lyötyykin ihan järkevä selitys ja aloittaja on ehtinyt tonkimaan miehen koko yksityisyyden esiin? Mites sitten jatketaan? Mies olikin rehellinen, mutta aloittaja sortunut epärehellisyyteen.

Vierailija
59/71 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin kannustan puhelimen tutkimiseen, vaikka koko ikäni oon tulisesti puolustanu kirjesalaisuutta jne. Näin se ikä ja kokemus muuttaa ihmistä... Puhelimen kautta paljastuu, kunhan et muuta mitään, etkä ilmeelläsikään näytä, että puhelin kiinnostaisi. Sitten kun tilanne on helppo, mies on unohtanut kännykkänsä pöydälle ja menee saunaan/ ulos ovesta, toimi nopeasti ja vaikka lukitse itsesi vessaan hetkeksi. Myöhemmin sitten laitat jonnekin 

Joo, pyörätuolissa olevahan toimii tunnetusti nopeasti. Muutenkin tosi ala-arvoista alkaa tonkimaan toisen puhelinta. Vaikka mies pettäisi, oman itsekunnioituksen voi kyllä siitä huolimatta säilyttää.

Vierailija
60/71 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkeillyt koko kesän. Onko tämä uusi asia vai teittekö näin ennen sairastumistasi? Jos voit nyt paremmin, voi olla että mies katsoo ettet enää tarvitse häntä niin paljon ja hän voi jälleen alkaa elää myös itselleen ja tehdä asioita, joita teki ennen sairastumistasi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi