Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minne on kadonnut helsingin vetovoima

Vierailija
04.08.2026 |

Helsingin suosio on laskenut vuosi vuodelta, mikä "mättää" ? Tyhjää liiketilaa, tyhjiä asunyoja jne

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köy hälle kaikki on kallista.

Vierailija
62/94 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääkaupunkiseudulle on tuotu viidakon vaarat. Ei tiedä koskaan milloin tumma apina hyppää kimppuun vauvasta vanhukseen.

Kyllä ne apinat edelleen ovat lukkojen takana ja Korkeasaaressa. Ei sinne ole pakko mennä, jos ei halua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varakas ei tarvitse asunnon ostoon lainaa. Olen 48-v nainen, kotoisin Helsingistä, enkä koskaan ole asunut vuokralla. Suurin lainasumma, joka mulla on koskaan ollut, on 50 000€ asuntolainaa. Sen otin 28-vuotiaana ja olin maksanut kokonaisuudessaan pois 38-vuotiaana. Ihan hyvin, kun ottaa huomioon, että mulla on kolme lastakin.

Vierailija
64/94 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No viimeksi torpattiin Helsinki Garden. Miksi ei ole vetovoimaa? Kun kaikki torpataan ja tiet jatkuvasta hevonhitunrullalla. 

Mut onhan meillä järjettömän kallis (ja ruma) ratikkasilta muutaman tuhannen asukkaan eliittialueelle :D

On se ihme jos turistit ei tuota tule ihmettelemään kauempaakin. Ja sitä miten vaikeaa tässä kaupungissa on ostaa satunnainen ratikkalippu. 

Mikä tuo eliittialue on? Jos Kruunuvuorenrantaa tarkoitat, niin se ei ole mikään eliittialue. 

On siellä osittain julmetun kalliita asuntoja. Joku alle 30 neliön yksiökin maksaa lähes 200 000 euroa. 

Hinnalla ei ole mitään tekemistä asumisen laadun kanssa tuolla. 

Vierailija
65/94 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi typerä idea on ollut järjestää jotain ihme "olohuoneita", joiden takia liikennettä ei voi olla kadulla.

Esim. Hämeentie ei ole enää niin vilkasliikenteinen, koska liikennettä on ohjattu muualle. Se ei ole ollut hyväksi alueen liikkeille.

Ja Esplanadille roudattiin jotain ihme palmuja.

https://yle.fi/a/74-20034743

Kyllä Esplanandi on ihan liikenteelle tarkoitettu kulkuväylä.

Uutinen on kolme vuotta vanha.  

Muutenkin kyllästyttää kun maalaiset käy täällä inisemässä Helsingin kamaluutta.  

Menisitte nyt sinne metsiinne ja pelloillenne nauttimaan maalaiselämästä.  

Mä olen ollut koko päivän ulkona meren rannalla ja vähän metsänkin puolella,  keräsin kipollisen mustikoita.  

Terveisiä Helsingin kantakaupungista.  

Joka ei tykkää Helsingistä, pysykää ihmeessä poissa.  Ei tänne ole kenenkään pakko tulla.  

Vierailija
66/94 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä meri, merellisyys on aivan huippu.

Muuten se että kaikkialla on mustatukkaisia naistenahdistelijoita, vapauden kaventajia, ei enää inspiroi ketään. Vaaleat lapset ahdistuu tullessaan piiritetyksi ja saattavat jäädä alisuorittajiksi. Oikeasti Suomella ei olisi varaa tähän. Toki koko Suomen ongelma mutta kärjistyy täällä Vasemmisto viemärissä. 

Vierailija
67/94 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No viimeksi torpattiin Helsinki Garden. Miksi ei ole vetovoimaa? Kun kaikki torpataan ja tiet jatkuvasta hevonhitunrullalla. 

Mut onhan meillä järjettömän kallis (ja ruma) ratikkasilta muutaman tuhannen asukkaan eliittialueelle :D

On se ihme jos turistit ei tuota tule ihmettelemään kauempaakin. Ja sitä miten vaikeaa tässä kaupungissa on ostaa satunnainen ratikkalippu. 

Laajasalossa on nyt 25 000 asukasta ja määrä kasvaa edelleen kun lisää rakennetaan.

Toi ratikkalinja vetää kyllä väkeä tänne Laajasaloon tulevina vuosina, varsinkin kun metrolinja katkeaa Kalasataman kohdalla rempan vuoksi. 

Vierailija
68/94 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi typerä idea on ollut järjestää jotain ihme "olohuoneita", joiden takia liikennettä ei voi olla kadulla.

Esim. Hämeentie ei ole enää niin vilkasliikenteinen, koska liikennettä on ohjattu muualle. Se ei ole ollut hyväksi alueen liikkeille.

Ja Esplanadille roudattiin jotain ihme palmuja.

https://yle.fi/a/74-20034743

Kyllä Esplanandi on ihan liikenteelle tarkoitettu kulkuväylä.

Voi ressua. Olet varmaan maalainen. Se oli yhden kesän kokeilu. 

Vierailija
69/94 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin tunnelma on tällä hetkellä jotenkin valju, haalea. Vaikka on ihmisiä enemmän kuin aiempina vuosina, niin sellainen "jokin" puuttuu, joku "pöhinä" tms "meininki".  Ja ei se ihmismäärä mitenkään edes korreloi sen meiningin kanssa. Käynyt melkein päinvastoin. 

Vierailija
70/94 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanat mannereurooppalaiset basaarialueet. Eksoottisten mausteiden tuoksu. Ihana monien erikielien leppoisa puheensorina! Tällaisen Helsingin minäkin haluan! Kansainvälisyyttä!!! 

Niinpä! Hyvä että muistutit, pitääkin lähteä Alanya Marketiin tästä.

Vierailija
71/94 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varakas ei tarvitse asunnon ostoon lainaa. Olen 48-v nainen, kotoisin Helsingistä, enkä koskaan ole asunut vuokralla. Suurin lainasumma, joka mulla on koskaan ollut, on 50 000€ asuntolainaa. Sen otin 28-vuotiaana ja olin maksanut kokonaisuudessaan pois 38-vuotiaana. Ihan hyvin, kun ottaa huomioon, että mulla on kolme lastakin.

Toi on hyvin, mutta pakostikkin sitten ennakkosäästöjä.

Vierailija
72/94 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa S2?

Viittaa S2-opetukseen eli suomi toisena kielenä. 

Vierailija
73/94 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihvas j demarit sekä mammut pilasivat sen. 

Vierailija
74/94 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi on hyvin, mutta pakostikkin sitten ennakkosäästöjä.

Ei, vaan pitkä parisuhde ja molemmat maksaa 50/50. Lisäksi ekan asunnon (kaksio) myyntivoitto 30 000€. Tuo tuli seitsemässä vuodessa.

Jos eroaa tai pysyy sinkkuna, ei rikastu. Lisäksi, ensimmäinen asunto pitää ostaa alle 30v.

Vierailija
75/94 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratikka + kevytliikenne. 

Kerro, miten olisit ratkaissut julkisen liikenteen kapasiteettiongelman muutoin? Metro ei enää vedä enempää matkustajia. Herttoniemen metroasemalla metro on viimeistään tupaten ammuttu täyteen ruuhka-aikana. Laajasalossa asuu 25000 asukasta ja tuhansia muuttaa lisää. Bussit on täyteen lastattu jo ennen kuin on päästy Laajasalon keskustaan. Tätä väkimäärää ei pysty Herttoniemen metroasema enää käsittelemään ja kuten todettu, metro ei vedä. 

Silta oli oikea ratkaisu. Mutta ratikkaliikenne sössittiin säästysyistä, kun loppuu Laajasalon keskustaan ja edelleen tarvitaan bussiyhteydet Herttoniemeen. Kalliimmaksi sitä linjaa tulee myöhemmin jatkaa kuin katuremonttien aikana rakentaa linja valmiiksi. 

Ei siinä mitään "sössitty". Busseilla pääsee Herttoniemeen busseille kuten ennenkin ja joka puolelta Laajasaloa, toisin kuin ratikalla olisi päässyt. Et vaan tajua liikenteestä mitään.

Vierailija
76/94 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vttu et sä ainakaan laskea osaa. Kuka tahansa lyhentää 50 000€ 10 vuodessa. Vaikka kokoajan olisi vuosikorko 10%, niin annuteetti lainallakin kuukausi erä olisi vain 660,75€. Tuohon joku 500 vastiketta, niin ollaan 1160,75€:ssa. Tuon verran on yli 10v sitten jo maksettu perheasunnosta vuokraa. Ja henkilöt, jotka eivät olisi saaneet edes tuota 50 000€ asuntolainaa olisivat joutuneet maksamaan tuon vuokran. 

Todennäköisesti olet kultalusikka suussa syntynyt vinkuprinsessa, et olisi 28 vuotiaaksi ehtinyt itse omalla työlläsi tienata kovin kummoista summaa. Jos ajatellaan, että olisit ollut ikävuodet 20-28 töissä ja saanut keskimäärin 4 000€/kk (ei kukaan alle 30v tuolloin tienannut tuollaisia summia) bruttona, niin bruttona olisit tienannut 480 000€, josta varmasti olisi mennyt reilusti veroa ja netosta reilusti elämiseen. 

Vierailija
77/94 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan Anni Sinnemäellä jotain vastauksia tähän kysymykseen?

Vierailija
78/94 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ankea paikka. Viihtyvyys nolla. 

Ankea olet itse.  Helsinki on ihan hyvä paikka asua. Julkinen liikenne pelaa. Asunnon voi löytää rauhallisesta luonnonläheisestä paikasta meren läheltä. Keskustaan tai muualle pääsee suhteellisen nopeasti nauttimaan urbaanista menosta. Kaikenlaisia ravintoloita, kahviloita, kauppoja, menomestoja ja palveluja löytyy, sekä tietysti kulttuurilaitokset tai monelaiset tapahtumat. Liikuntaa voi harrastaa monenlaista. Jos haluaa oppia uusia asioita on työväen- ja kansalaislopistot. Jos haluaa luontoon, voi mennä vaikka Lammassaareen tai mennä veneretkelle Helsingin saaristoon tai retkelle Mustavuoren lehtometsään. 

Vierailija
79/94 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten ihmisillä on varaa asua Helsingissä jos meinaa laatua asumiseen, esim omaa uutta kerrostalokämppää keskustasta tai uutta omakotitaloa lähellä keskustaa. Pitäs olla puoli miljoonaa massia, ei tollasta summaa löydy edes keskituloiselta. Mitkään vuokraläävät ei kiinnosta. Pienemmistä kaupungeista saa jo kivan omakotitalon puolet halvemmalla. Muuten voisi muuttaa.

Vierailija
80/94 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vttu et sä ainakaan laskea osaa. Kuka tahansa lyhentää 50 000€ 10 vuodessa. Vaikka kokoajan olisi vuosikorko 10%, niin annuteetti lainallakin kuukausi erä olisi vain 660,75€. Tuohon joku 500 vastiketta, niin ollaan 1160,75€:ssa. Tuon verran on yli 10v sitten jo maksettu perheasunnosta vuokraa. Ja henkilöt, jotka eivät olisi saaneet edes tuota 50 000€ asuntolainaa olisivat joutuneet maksamaan tuon vuokran. 

Todennäköisesti olet kultalusikka suussa syntynyt vinkuprinsessa, et olisi 28 vuotiaaksi ehtinyt itse omalla työlläsi tienata kovin kummoista summaa. Jos ajatellaan, että olisit ollut ikävuodet 20-28 töissä ja saanut keskimäärin 4 000€/kk (ei kukaan alle 30v tuolloin tienannut tuollaisia summia) bruttona, niin bruttona olisit tienannut 480 000€, josta varmasti olisi mennyt reilusti veroa ja netosta reilusti elämiseen. 

Lyhensin lainaa myös äitiyslomien aikana. Lapsia kolme.

Olen naimisissa hyvin kasvatetun miehen kanssa, joka on itseni tavoin akateeminen.

Kiroilevat ja muita nimittelevät miehet jäävät yksin ja pysyvät köyhinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän