Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimiiko teillä taloyhtiön saunavuorot ilman ongelmia?

Vierailija
04.08.2026 |

Täällä saa joka viikko jännittää, että jotain tapahtuu ja viime viikolla joku tunkeutui saunaan kesken mun vuoron. Ihan käsittämätön meininki.

Kommentit (161)

Vierailija
81/161 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimi. Naapurin työtön ja viinaan menevä mies oli sammunut alasti lauteille. Oli komeat vehkeet! 🍆🥝🥝

Vierailija
82/161 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma että noudatat itse sovittuja aikoja? 

Olen 100 % varma. Mun saunavuoro on merkitty listaan 17.30-18.00 (18.30 asti saan olla suihkutiloissa) ja seuraava saunoja paukkasi saunaan 17.52. Vuorot alkavat aina tasalta tai puolelta, mutta tuonne rampataan etuajassa ihan miten sattuu.

Ap

Omituiset vuorot teillä. Hengaatteko siis vieraiden ihmisten kanssa suihkussa ainakin ohimennen? Nuori nainen suihkuttelee kun naapurin pedopappa kurkkii saunan ovesta? 

Meillä vuoro kestää tunnin, ja sinä aikana siellä ei ole yhtään ketään muuta. 

Kaksi pesu- ja pukutilaa, joiden välissä on yhteinen sauna, joka on kerrallaan puoli tuntia käytössä. Seuraavan puolikkaan saa viettää suihkutilassa, eli kokonaisaika on tunti. Koko ajan on joku saunassa ja joku samaan aikaan toinen saunoja oman puoliskonsa suihkutilassa.

Ap

Missä se kolmas saunoja riisuutuu jos molemmat pukuhuoneet ovat varattuina? 

17.00 ensimmäinen (pukuhuone 1)

17.30 toinen (pukuhuone 2)

18.00 kolmas (ph 1)

18.30 neljäs (ph 2)

Jne. Onko tuo nyt niin vaikea hahmottaa?

Ap

Pukuhuonetta tarvii ennen sitä saunaa. Tuossa ei ehdi saunoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/161 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 100 % varma. Mun saunavuoro on merkitty listaan 17.30-18.00 (18.30 asti saan olla suihkutiloissa) ja seuraava saunoja paukkasi saunaan 17.52. Vuorot alkavat aina tasalta tai puolelta, mutta tuonne rampataan etuajassa ihan miten sattuu.

Ap

Omituiset vuorot teillä. Hengaatteko siis vieraiden ihmisten kanssa suihkussa ainakin ohimennen? Nuori nainen suihkuttelee kun naapurin pedopappa kurkkii saunan ovesta? 

Kaksi pesu- ja pukutilaa, joiden välissä on yhteinen sauna, joka on kerrallaan puoli tuntia käytössä. Seuraavan puolikkaan saa viettää suihkutilassa, eli kokonaisaika on tunti. Koko ajan on joku saunassa ja joku samaan aikaan toinen saunoja oman puoliskonsa suihkutilassa.

Ap

Edelleen ehdotuksena se salpa tai muu lukko niin, että sillä voi sulkea toisen puolen oven siksi aikaa, kun on itse saunassa. Oikein kätevä olisi sellainen lukko, jossa olisi ajastin. Kun sen laittaisi saunaan mennessä lukkoon toiselta puolelta, avautuisi automaattisesti puolen tunnin päästä eikä unohtuisi kiinni.

Ja sama sitten omalla puolella suihkun ajaksi.

Vierailija
84/161 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

F2 SUOMEN RAKENTAMISMÄÄRÄYSKOKOELMA 1 Rakennuksen käyttöturvallisuus Määräykset ja ohjeet 2001 Ympäristöministeriön asetus rakennuksen käyttöturvallisuudesta

3.7 Sisätilojen turvavarusteet

3.7.1

"Saunat– löylyhuoneen oveen lukkiutumaton salpa, esimerkiksi rullasalpa; oven aukeamissuunta ulospäin– kaide, käsijohde tai muu järjestely, jolla estetään kosketus kiukaaseen– käsijohde tai kädensija lauteille nousua varten."

https://ym.fi/documents/1410903/0/F2%202001.pdf/95ea08d0-4dd4-6bd4-849b…

Vierailija
85/161 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä laittamaan saunan oven sisäpuolelle sellaisen salvan, että sitä ei saa ulkopuolelta auki. Maksaa muutaman euron ja vaatii ruuvimeisselin ja ruuveja.  Rookki olisi vielä halvempi ja helpompi, mutta sitä ei kai tunneta kuin pohjoisessa. Tai vaikka sellaisen lukon kuin vessojen ovissa, mutta tulee kalliimmaksi.

Semmoset saa riuhtaisemalla auki, jos haluaa sisään mennä. Tai ihan vaan ns turvaketjun. Joko kiinnitykset antaa periksi tai puitteet.. usein ovikin on vaan ontelopahvia. Johon 7 vuotiaskin saa lyömällä reiän.

Vierailija
86/161 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

18.00 kolmas (ph 1)

18.30 neljäs (ph 2)

Ap

Ei ole. 

En saunois, jos kuulisin/tietäisin tyyppejä ravaamassa sen ohuen oven takana. Saunominen on rauhoittumista. 

Meilläpäin mennään pukkariin 18.00 ja tunnin saa olla. 18.59. Ulos. Voi olla seuraava oven takana odottamassa vuoroaan (kahden oven ja lukon takana), mutta siinä läpystä vaihto ja kaikilla on hyvä mieli.

Ohis

Vierailija
87/161 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi pukuhuonetta on sen takia, ettei eri rapuista tulevien tarvi kiertää, eikä sen takia, että seuraava saa jo toisen vuorolla tulla sinnen toiseen pukkariin tai toinen jäädä puoleksi tunniksi oman vuoronsa jälkeen sinne toiseen pukkariin.

Saunavuoro alkaa ja loppuu sen kellonajan mukaan, mitä on saunavuoroksi varannut. Ja se aika koskee niin saunaa, pukukoppia kun suihkutilaakin. Sisään ja ulos kaikista tiloista sillä kellonlyömällä, mistä maksaa. Jos ei mene kaaliin edes se, mikä on saunavuoro ja mitä tiloja se koskee, niin ei kannata niitä naapureitakaan syytellä väärin menemisistä ja väärin tulemisista.

Vierailija
88/161 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi pukuhuonetta on sen takia, ettei eri rapuista tulevien tarvi kiertää, eikä sen takia, että seuraava saa jo toisen vuorolla tulla sinnen toiseen pukkariin tai toinen jäädä puoleksi tunniksi oman vuoronsa jälkeen sinne toiseen pukkariin.

Saunavuoro alkaa ja loppuu sen kellonajan mukaan, mitä on saunavuoroksi varannut. Ja se aika koskee niin saunaa, pukukoppia kun suihkutilaakin. Sisään ja ulos kaikista tiloista sillä kellonlyömällä, mistä maksaa. Jos ei mene kaaliin edes se, mikä on saunavuoro ja mitä tiloja se koskee, niin ei kannata niitä naapureitakaan syytellä väärin menemisistä ja väärin tulemisista.

Ei toimi näin kaikissa kerrostaloissa

Vierailija
89/161 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa jää saunomiseen yhtään aikaa. Peseytyäkin pitää ennen saunaa. 10min löylyt vain ehtii jos on paljon hiuksia. 

Jos on ottanut vain puolen tunnin saunavuoron, niin se on kyllä ihan oma vika, jos se aika ei riitä. Se aika kuitenkin on koko tilan käyttöön varattu, minkä ajan on varannut ja maksanut. Jos ei aika kerran riitä, niin sitten pitää varata pitempi aika. Jotkut varaa 2 perättäistä vuoroa.

Vierailija
90/161 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isännöitsijältä tai huoltofirmalta tai jostain saunan ja taloyhtiön sääntölapusta voit asian tarkistaa, saako siellä pukuhuoneessa oleilla vielä puoli tuntia oman saunavuorosi jälkeenkin.

Aika rasvaiselta se kuulostaa minun korviini, jos edellinen saunoja muka saisi siellä istua kuuntelemassa toisten saunomista. 😁

Vierailija
91/161 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa jää saunomiseen yhtään aikaa. Peseytyäkin pitää ennen saunaa. 10min löylyt vain ehtii jos on paljon hiuksia. 

Jos on ottanut vain puolen tunnin saunavuoron, niin se on kyllä ihan oma vika, jos se aika ei riitä. Se aika kuitenkin on koko tilan käyttöön varattu, minkä ajan on varannut ja maksanut. Jos ei aika kerran riitä, niin sitten pitää varata pitempi aika. Jotkut varaa 2 perättäistä vuoroa.

Meillä voi varata vain puoli tuntia kerrallaan. Toisen puolituntisen voi saada myöhemmin tai aikaisemmin, mutta ei putkeen parhaimpaan aikaan

Vierailija
92/161 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota sitten huonompaan aikaan.

Vierailija
93/161 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei toimi vuorot ollenkaan, kun niitä ei ole edes tarpeeksi. Meillä on 120 huoneistoa taloyhtiössä ja saunaa lämmitetään vain tiistaisin ja torstaisin 16-21. Ainoastaan kymmenen perhettä (arvatkaa onko taloyhtiön hallituksen jäsenten perheet hyvin edustettuina) voi saunoa, kun taloyhtiö on päättänyt, ettei uusia vuoroja avata eikä myöskään mitään lenkkisaunoja perusteta. Jos joku saunavuoron saanut muuttaa pois, niin avautuu vuoro. Pisimmät vuoron haltijat ovat asuneet kymmeniä vuosia, joten vuoroja tulee harvoin saataville ja niissä on armottoman pitkä jono. Jos joku tietää, onko tämä tasaveroista, niin kertokoon. Ja mitä asialle voi tehdä vai voiko tehdä mitään? Isännöitsijä sanoo, että hallitus on näin päättänyt ja sillä sipuli. GRRRR.

Ottakaa asia esiin yhtiökokouksessa. 

Vierailija
94/161 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

18.00 kolmas (ph 1)

18.30 neljäs (ph 2)

Ap

Pukuhuonetta tarvii ennen sitä saunaa. Tuossa ei ehdi saunoa. 

Pukuhuone ja pesutila on käytössä myös saunomisen ajan, eli sauna+pesuhuone+pukkari 30 min ja sen jälkeen vielä pesuhuone+pukkari 30 min.

Ap

Vierailija
95/161 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen olen sitä mieltä, ettei ap voi varata pukuhuonetta ja suihkutilaa puolta tuntia saunavuoronsa jälkeen, jos pukuhuoneita on vain kaksi. Aika ei yksinkertaisesti riitä. Piirrä ap paperille kaavio, niin ymmärrät. Jos pukuhuoneita on kolme niin on mahdollista, mutta suihkutilaa ei voi varata viimeiseen minuuttiin asti. Seuraava saunoja haluaa myös riisua ja kastautua ennen saunaa. 

Vierailija
96/161 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap 18:30 pitää olla jo puettuna ja pois seuraavan tieltä , ei enää suihkussa siinä kohtaa. 

Vierailija
97/161 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen olen sitä mieltä, ettei ap voi varata pukuhuonetta ja suihkutilaa puolta tuntia saunavuoronsa jälkeen, jos pukuhuoneita on vain kaksi. Aika ei yksinkertaisesti riitä. Piirrä ap paperille kaavio, niin ymmärrät. Jos pukuhuoneita on kolme niin on mahdollista, mutta suihkutilaa ei voi varata viimeiseen minuuttiin asti. Seuraava saunoja haluaa myös riisua ja kastautua ennen saunaa. 

Menen puku- ja pesutiloihin aikaisintaan klo 17.30, saunaan vasta sen jälkeen, kun olen vähän peseytynyt eli 17.35, poistun saunasta viimeistään klo 17.58 ja suihkutiloista ja pukuhuoneesta 18.25.

Samaa pukuhuonetta ja suihkua käyttävä saunoja voi saapua 18.30, jolloin vuorolistan mukaan hänen vuoronsa alkaa, silloin olen varmasti poistunut jo paikalta. 

Vierailija
98/161 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap 18:30 pitää olla jo puettuna ja pois seuraavan tieltä , ei enää suihkussa siinä kohtaa. 

En ole suihkussa enää silloin, vaan suihkutiloissa, joiden yhteydessä on pukuhuone. Poistun koko kompleksista klo 18.25, joskus vähän aiemminkin.

Edellinen kommentti myös mun, unohdin allekirjoittaa.

Ap

Vierailija
99/161 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menen puku- ja pesutiloihin aikaisintaan klo 17.30, saunaan vasta sen jälkeen, kun olen vähän peseytynyt eli 17.35, poistun saunasta viimeistään klo 17.58 ja suihkutiloista ja pukuhuoneesta 18.25.

Samaa pukuhuonetta ja suihkua käyttävä saunoja voi saapua 18.30, jolloin vuorolistan mukaan hänen vuoronsa alkaa, silloin olen varmasti poistunut jo paikalta. 

Ap omaa tyhmyyttä on mennä riisuutumaan samalla minuutilla, kuin löylyaika alkaa. Ei voi olettaa että muut haluavat toimia ap:n pillin mukaan. Kohteliasta olisi mennä hieman etukäteen, että voi myös vapauttaa seuraavalle pukuhuoneen ajoissa, eikä vasta löylyajan alettua. 

Vierailija
100/161 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja te, jotka väitätte, että mä olin saunassa yliajalla, niin perustelkaa millä matikalla se on mahdollista.

Mun vuoro on käyttää saunaa 17.30 alkaen ja poistua sieltä 18.00 mennessä. Naapurin saunavuoro alkaa 18.00 ja hän tulee saunaan 17.52. 

Miten minä voisin tuossa kuviossa olla se, joka on saunassa väärään aikaan?

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä