Toimiiko teillä taloyhtiön saunavuorot ilman ongelmia?
Täällä saa joka viikko jännittää, että jotain tapahtuu ja viime viikolla joku tunkeutui saunaan kesken mun vuoron. Ihan käsittämätön meininki.
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutin uutena asukkaana ja varasin saunavuoron, joku yritti sinne hyökätä muutaman kerran ilmaislöylyihin mutta ovessa on lukko.
Ei kai siitä haittaa jos hyödyntää vapaavuoroja, hukkaanhan ne löylyt menisi.. kunhan ymmärtää että ne voi menettää jos joku alkaa maksavaksi asiakkaaksi. Jos haluaa pitää kiinni suosikkivuorosta niin kiltisti varaa kuten me muutkin.
On siitä se haitta, että muut maksavat omista vuoroistaan.
Niin kauan kuin ei vaikuta elämääni, mua ei kiinnosta
Suosittelen, että ap piirtää paperille kellonaikoja ja pohtii ehtiikö hänen tavallaan kaikki toiminaan kuten on sovittu. Yksi peseytyy ja pukee, yksi saunoo ja yksi riisuu ja suihkuttelee valmistautuen saunomaan.
Eikö sinne toiseen pukuhuoneeseen pääse saunan kautta. Käyt laittamassa senkin lukkoon. Ja avaat sen kun saunasta poistut, esim 17.58. Ja menet oman puolen suihkuun. Pyyhe ympärille, jos joku on jo odottamassa oven takana.
Meillä katosi yhdeksän ongelmaa kymmenestä saunassa ja pyykkituvassa, kun tuli sähköinen varausjärjestelmä ja lukot, jotka aukeavat vain omalla vuorolla henkilökohtaisella koodilla.
Kerran yksi vakiosankari oli laittanut lisää omaa pyykkiään koneeseen juuri ennen minun vuoroni alkua ja oli paikalla katsomassa, mitä aion tehdä. Totesin tilanteen, en sanonut sanaakaan ja lähdin viemään pyykkini takaisin asuntooni. En luonnollisesti poistanut omaa varaustani vaan odotin pimeässä rapussa ja kuuntelin, lähteekö pyykkituvalta vai ei. Kun lähti, kävin ottamassa pönkän pois oven välistä. Jos aikoo pestä pyykkejään noin härskisti muiden vuorolla, on paras olla valmis viettämään aikansa pyykkituvalla, kunnes pyykit on pesty. Muuten saa tulla pyytämään anteeksi ja pyytämään oven avausta, soittaa huoltoon ja maksaa siitä ilosta tai kytätä, milloin joku menee pyykkituvalle.
Toisinaan on yhä edellisen pesijän puhtaat pyykit koneessa oman vuoron alkaessa. Silloin nakkelen pyykit koneesta kärryyn ja tökkään lähtiessäni kärryn oven ulkopuolelle rapun puolelle. Useimmiten saan sitten tökätä tyhjän kärryn takaisin pyykkituvan puolelle, kun tulen hakemaan omat pyykkini. Toivoisin ihmisten hoitavan pyykkinsä oman vuoron puitteissa, mutta tuo on aika pieni riesa aiempaan touhuun verrattuna.
Kun varasimme ainoan vapaana olevan vuoron, niin pari ekaa kertaa saunassa oli alakertalainen sillä vuorolla. Asiasta ei voinut mennä edes sanomaan, kun he eivät ymmärrä suomea. Onneksi taloyhtiön kautta oli sitten saatu tieto heille ja olemme saaneet saunoa rauhassa. Saimme myös ensimmäisen kuukauden maksutta.
Taloyhtiön tai muiden asukkaiden suhteen ihan ongelmitta toimii. "Ongelma" on tuo esiteini, joka haluaisi oman vuoron. Se nyt vaan ei ole mahdollista kun kaikki vuorot on varattu. Sen verran paljon se kuitenkin tykkää saunomisesta, että aina se tulee mukaan kun meillä vuoro on. Ymmärrän kyllä tilanteen, ehkä meidän pitää vaan jakaa tämä tunti sitten kahteen osaan, pojalle oma aika ja muut sitten yhdessä.
Ei ole koskaan ollut mitään ongelmia. Mennään omalla vuorollamme saunaan ja tunnin kuluttua lähdemme. Olemme harkinneet että pitäisikö varata toinen vuoro perään, tunti on aika lyhyt aika.
Joskus on joku käynyt nykimässä oven ripaa ennen aikojaan, mutta ymmärsi nopeasti, että tämä saunavuoro onkin nyt varattu. Oli samanlainen kahden pukkarin systeemi. Parasta tosiaan pyytää isännöitsijältä salvat saunaan ja pukkareihin, kun naapurissanne on tuollaisia pösilöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita penkki oven eteen. Tai kirjoita itse joku "sauna varattu"-lappu, jonka laitat oven ulkopuolelle saunavuorosi ajaksi niin, että oven takana kävijä varmasti sen lapun huomaa. Vaikka teipillä kiinni silmien korkeudelle.
Kai nyt aikuinen ihminen osaa kiivetä penkin yli
Penkki siten, ettei sitä ovea saa avattua. Ei se tietenkään sitten mitään estä, jos laittaa penkin eteen, mutta ovi aukeaakin toiseen suuntaan. 😂
Suomessa ovet aukeavat ulospäin, eli sen penkin pitäisi olla siellä tunkeutujan puolella. Olisi hankalaa se myös sinne laittaa jollei osaa kulkea ovien läpi.
Jenkkileffoissa laitetaan asioita tuolla tavalla oven eteen tukoksi, ei Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma että noudatat itse sovittuja aikoja?
Olen 100 % varma. Mun saunavuoro on merkitty listaan 17.30-18.00 (18.30 asti saan olla suihkutiloissa) ja seuraava saunoja paukkasi saunaan 17.52. Vuorot alkavat aina tasalta tai puolelta, mutta tuonne rampataan etuajassa ihan miten sattuu.
Ap
Omituiset vuorot teillä. Hengaatteko siis vieraiden ihmisten kanssa suihkussa ainakin ohimennen? Nuori nainen suihkuttelee kun naapurin pedopappa kurkkii saunan ovesta?
Meillä vuoro kestää tunnin, ja sinä aikana siellä ei ole yhtään ketään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 100 % varma. Mun saunavuoro on merkitty listaan 17.30-18.00 (18.30 asti saan olla suihkutiloissa) ja seuraava saunoja paukkasi saunaan 17.52. Vuorot alkavat aina tasalta tai puolelta, mutta tuonne rampataan etuajassa ihan miten sattuu.
Ap
Omituiset vuorot teillä. Hengaatteko siis vieraiden ihmisten kanssa suihkussa ainakin ohimennen? Nuori nainen suihkuttelee kun naapurin pedopappa kurkkii saunan ovesta?
Kaksi pesu- ja pukutilaa, joiden välissä on yhteinen sauna, joka on kerrallaan puoli tuntia käytössä. Seuraavan puolikkaan saa viettää suihkutilassa, eli kokonaisaika on tunti. Koko ajan on joku saunassa ja joku samaan aikaan toinen saunoja oman puoliskonsa suihkutilassa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiön saunavuoroon sisältyy oikeus käyttää taloyhtiön sauna- ja pukuhuonetiloja, kiukaan lämmitys sekä suihkujen käyttö varattuna aikana. Oma aika: Oikeus käyttää löyly-, suihku- ja pukeutumistiloja vain omalle perheelle tai seurueelle ilmoitettuna kellonaikana.
Jos siis oma saunavuoro on esimerkiksi 17-17:30, se tarkoittaa, että siinä puolessa tunnissa on riisuttava pukkarissa, saunottava ja peseydyttävä ja pukeuduttava ja poistuttava jokaisesta näistä tilasta klo 17:30 mennessä.
Meillä on kaksi pesutilaa pukuhuoneineen ja yksi sauna.
- Ensimmäinen saunoja menee klo 17.00 pukuhuoneeseen nro 1 ja hänen käytössään on pesutilojen lisäksi myös sauna klo 17.30 saakka.
- 17.30 toinen saunoja aloittaa vuoronsa ja menee pukuhuoneen nro 2 kautta ja hänen saunavuoronsa on 17.30-18.00
- 18.00 mennessä ensimmäinen saunoja poistuu pukuhuoneesta 1 ja seuraava tulee tilalle jne
- 18.30 toinen saunoja poistuu pukuhuoneesta 2 ja seuraava tulee tilalle jne.
Listaan on merkitty vain se aika milloin sauna on käytössä eli ensimmäisen saunojan kohdalle 17-17.30 ja toisen puolituntisen hän viettää pesutiloissa ja pukuhuoneessa
Tuossa et ole laskenut aikaa riisuutumiselle. Missä välissä riisutaan? Eihän tuossa jää saunomiseen yhtään aikaa. Peseytyäkin pitää ennen saunaa. 10min löylyt vain ehtii jos on paljon hiuksia.
Meillä on tapana jatkaa vuoroa yhteissaunana naapurin kanssa. Peseytymiseen ei mene puolta tuntia, niin parempi tuo yksi yhteinen pitkä vuoro. Jos siellä ollut tapana aikaisemman vuorolaisen kanssa, mutta nyt sinä uutena tullut ja mennyt pasmat sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiön saunavuoroon sisältyy oikeus käyttää taloyhtiön sauna- ja pukuhuonetiloja, kiukaan lämmitys sekä suihkujen käyttö varattuna aikana. Oma aika: Oikeus käyttää löyly-, suihku- ja pukeutumistiloja vain omalle perheelle tai seurueelle ilmoitettuna kellonaikana.
Jos siis oma saunavuoro on esimerkiksi 17-17:30, se tarkoittaa, että siinä puolessa tunnissa on riisuttava pukkarissa, saunottava ja peseydyttävä ja pukeuduttava ja poistuttava jokaisesta näistä tilasta klo 17:30 mennessä.
- Ensimmäinen saunoja menee klo 17.00 pukuhuoneeseen nro 1 ja hänen käytössään on pesutilojen lisäksi myös sauna klo 17.30 saakka.
- 17.30 toinen saunoja aloittaa vuoronsa ja menee pukuhuoneen nro 2 kautta ja hänen saunavuoronsa on 17.30-18.00
- 18.00 mennessä ensimmäinen saunoja poistuu pukuhuoneesta 1 ja seuraava tulee tilalle jne
Listaan on merkitty vain se aika milloin sauna on käytössä eli ensimmäisen saunojan kohdalle 17-17.30 ja toisen puolituntisen hän viettää pesutiloissa ja pukuhuoneessa
Tuossa et ole laskenut aikaa riisuutumiselle. Missä välissä riisutaan? Eihän tuossa jää saunomiseen yhtään aikaa. Peseytyäkin pitää ennen saunaa. 10min löylyt vain ehtii jos on paljon hiuksia.
Siksi tämä onkin huono systeemi. Tunnin oma vuoro olisi parempi.
-naapurin kanssa saunan jakava
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riisuminen alkaa siinä vaiheessa kun saapuu pukuhuoneeseen, ei siihen nyt kauaa mene. Ja itse ainakin pesen hiukset vasta saunomisen jälkeen.
Tuollaiset ohjeet on annettu eikä niiden kanssa voi alkaa sooloilemaan vaikka ei niistä tykkäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kaksi pesu- ja pukutilaa, joiden välissä on yhteinen sauna, joka on kerrallaan puoli tuntia käytössä. Seuraavan puolikkaan saa viettää suihkutilassa, eli kokonaisaika on tunti. Koko ajan on joku saunassa ja joku samaan aikaan toinen saunoja oman puoliskonsa suihkutilassa.
Ap
Missä se kolmas saunoja riisuutuu jos molemmat pukuhuoneet ovat varattuina?
Vierailija kirjoitti:
Saunan ovessa ei turvallisuussyistä saa olla lukkoa
Onhan siinä lukko, siis pukuhuoneen ovessa! Tässä on ehdotettu sisäpuolelle sellaista salpaa tai vessan lukon tapaista. Ne saa kyllä aika helposti ulkopuolelta avatuksi, mutta harva viitsii alkaa ahkeroimaan vain saunaan pääsyn vuoksi. Tiedättehän, että vessan lukon voi avata ulkopuoleltakin.
Vierailija kirjoitti:
Puoli tuntia saunassa ja puoli tuntia pesuhuoneessa.
😱 No ei rodellakaan saunavuoro tarkoita vain sen saunan käyttöaikaa. Ei ainakaan missään, missä minä olen saunonut. Saunavuoro tarkoittaa koko saunatilan eli saunan, suihkutilan ja pukuhuoneen käyttöaikaa. Kaikista niistä on poistuttava, kun oma saunavuoroaika päättyy.
Ihan tavallista, kun taloyhtiöllä on kaksi suihku- ja pukeutumistilaa. Säännöissä tietysti kerrotaan miten vuorot menevät. Teidän säännöt eivät ole kaikkien taloyhtiöiden käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Missä se kolmas saunoja riisuutuu jos molemmat pukuhuoneet ovat varattuina?
17.00 ensimmäinen (pukuhuone 1)
17.30 toinen (pukuhuone 2)
18.00 kolmas (ph 1)
18.30 neljäs (ph 2)
Jne. Onko tuo nyt niin vaikea hahmottaa?
Ap
Normaaliälyinen tajuaisi käyttää vartin ennen ja vartin jälkeen suihkussa, jos suihkutiloja on kaksi. Jos pukuhuoneitakin on vain kaksi, et voi olla siellä viimeiseen minuuttiin asti estäen seuraavan käyttäjän.