Uimahallien saunapäätös sai aikaan raivon – ”Eipä tarvi enää käydä”
Kommentit (292)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole käynyt uimahallien saunoissa, kun niissä on pitänyt olla alasti. Se on mielestäni käsittämätöntä. Jos joku itse haluaa olla alasti, niin ihan vapaasti, mutta se että vaatii muitakin olemaan alasti, on ihan häiriintynyttä. Minä en halua olla nakuna julkisessa tilassa, pidän sitä outona.
Hygieniani on tasan takuulla korkeammalla tasolla kuin noilla alasti saunojilla, mikään hygieniakysymys se ei siis ole. Pääasiallisesti näköjään joku periaatteellinen "suomalainen saunakulttuuri", johon liittyy pakkoalastomuus.
N
Kyllä se kuulu menee niin, että ne jotka ovat vaatteet päällä saunassa, eivät niitä riisu suihkussakaan.
Oletpa sinä aikamoinen kyylä, jos olet tarkkaillut jokaisen peseytymistä.
Ja sinä olet idi ootti.
Mua on ahdistanut uima-allas kyylä miehet. Menin sitten naisten vuorolla. Oli kaikilla kaavut päällä, jopa suihkussa.
Että menisin kyllä itelläkin mielelläni kaavussa vesijuoksemaan ettei joku vanha kyylä tulis sukeltelee lähelle uimalasit päässä.
Hygieenisiä kaavut ei varmasti ole, mutta ei ne saunaan kyllä menny. Eikä ne osannu uidakaan. Mutta mitä tähän voi sanoa muuta kuin että pääsevätpä kerrankin jossain käytään.
Minä en miehenä ymmärrä, mikä siinä alastomuudessa niin hirvittää.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä alapää pestään uimahousuissa/puvussa?
Niin. Pukuahan ei saa mitenkään siirretttyä sivuun muutamaa senttiä. Mitenköhän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu se, että saunassa ollaan ilman vaatteita ja arvomerkkejä, taso-arvoisina. Maassa maan tavalla tai maasta pois.
No ei kuulu. Yhteissaunoissa on perinteisesti käyneet vain köyhempi väki, rikkaammilla oli varaa peseytyä itsekseen.
Ja suomalaiset oli 99% sitä köyhempää väkeä
Ennen jauhettiin, että altaan kloori muka haihtuu vaarallisesti saunan ilmaan. Se oli ihan höpöhöpöä, tutkitusti mitään vaaraa ei aiheudu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua vi...... suunnattomasti että vähemmistö rupeaa määräilemään miten suomessa toimitaan.
Kuvitteletko sinä lahopää, että syntyperäiset suomalaiset haluavat kaikki olla alasti julkisissa tiloissa????
Kyllä haluavat. Se on perinne, eikä siihen liity mitään pervoilua.
Joo kotona omassa saunassa haluaa olla alasti.
Vain pervot haluavat pitää näistä vanhentuneista säännöistä kiinni. Kyllä tämäkin sääntö muuttuu sitä mukaan kun nämä vanhat boomeri pervot delaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Sua ei ole muut miehet ahdistelleet pesutiloissa lapsena?
Helsingissä voi valita itse, kumman sukupuolen tiloja käyttää:
"Helsingin kaupungin uimahallien linjauksen mukaan jokainen asiakas saa määrittää itse, kumpaan pukuhuoneeseen haluaa mennä.
– Emme kysele siitä, onko sukupuoli esimerkiksi juridisesti vaihdettu. Jos asiakas ottaa puheeksi ja kysyy, me neuvomme, mutta emme ota aktiivisesti asiaa puheeksi, kertoo Helsingin kaupungin liikuntapaikkapäällikkö Piritta Forsell.
Urheiluhallien uimahalleissa linjaus on sama. Toimialajohtaja Eija Holmalan mukaan jokainen pystyy itse valitsemaan itselleen oikean pukuhuoneen.
– Emme me voi olettaa ihmisen sukupuolta. Asiakkaalla on totta kai oikeus valita. Jos prosessi on kesken ja mietityttää mihin menee, voi jutella henkilökunnan kanssa tai käyttää ryhmäpukuhuoneitamme, Holmala kertoo."
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/9163716
Vihervassujen haluama sukupuolitiedon itsemäärittely teki naisten tiloista unisex-tiloja.
Sitten vielä ihmetellään, että miksi kritiittisyys näitä tiettyjä kansalaisuuksia ja uskontoja kohtaan kasvaa jatkuvasti. Kumarretaan perse pystyssä, että ettehän te nyt vaan poloiset joudu sopeutumaan liikaa ja sori, että täällä on jotain omaa kulttuuria, miten voimme kyllin anteeksipyytää?
Vierailija kirjoitti:
Oleellinen osa suomalaista kulttuuria on nimenomaan luonteva suhtautuminen alastomuuteen. Siis se, että alastomuus ei automaattisesti tarkoita pervoilua ja seksiä, vaan on ihan luonnollista, että ollaan alasti esim. siellä saunassa.
Miksi tämä pitää vaihtaa kulttuuriin, jossa naiset säkitetään ja paljaan pinnan näkeminen oikeuttaa raiskaamaan?
Menitpä heti ääripäähän.
Esim Jenkeissä on jo erillisiä suihkutiloja ollut ties kuin kauan suihkuttelijoille pesutiloissa, joten heidän ei tarvi nakuilla toisten nähden.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni tähänkin ketjuun valittajista on esim. viimeisen vuoden aikana käynyt uimahallissa?
Tähän asti uimahalleissa eivät ole voineet käydä ne, jotka eivät tykkää pakkoalastomuudesta.
Sehän on oikeastaan reilua, että vuoro vaihtuu. Jatkossa siellä eivät käy ne, jotka vastustavat uimapukuja. He ovat jo oman osansa saaneet, kun ovat dominoineet uimahalleja tähän asti.
Lohjalle kaavaillaan täysin unisex-uimallia:
"Lohjan uimahalli on lieventänyt saunasääntöjään, ja kokeilu on onnistunut. Seuraavaksi suunnitellaan täysin sukupuolineutraaleja puku- ja suihkutiloja."
"Jukka Vienonen esittelee toimintamallia, jossa kaikki sukupuolet ja erityisryhmät käyttävät samoja puku- ja suihkutiloja.
Muutaman vuoden takainen translain muutos aiheutti hämmennystä ja sekavuutta uimahallimaailmassa. Tämä on on nyt erittäin tasa-arvoinen toimintamalli, Vienonen sanoo."
"Jukka Vienosen mukaan uusi toimintamalli tuo parhaimmillaan säästöjä sekä investointi- että käyttökustannuksiin.
Malli saattaa tuoda helpotuksen myös nykyisellään ajoittain toistuvaan sukupuolisidonnaiseen ongelmaan.
- Saattaa olla tilanne, että ei pystytä ottamaan asiakkaita vastaan, jos tulijan oman sukupuolen pukutila on täynnä eikä toiselle puolelle voi mennä, vaikka siellä tilaa olisikin."
https://yle.fi/a/74-20205567
Unisex on tulevaisuutta, sillä eihän keholla ole sukupuolta, naisella voi olla penis ja mies voi synnyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole käynyt uimahallien saunoissa, kun niissä on pitänyt olla alasti. Se on mielestäni käsittämätöntä. Jos joku itse haluaa olla alasti, niin ihan vapaasti, mutta se että vaatii muitakin olemaan alasti, on ihan häiriintynyttä. Minä en halua olla nakuna julkisessa tilassa, pidän sitä outona.
Hygieniani on tasan takuulla korkeammalla tasolla kuin noilla alasti saunojilla, mikään hygieniakysymys se ei siis ole. Pääasiallisesti näköjään joku periaatteellinen "suomalainen saunakulttuuri", johon liittyy pakkoalastomuus.
N
Kyllä se kuulu menee niin, että ne jotka ovat vaatteet päällä saunassa, eivät niitä riisu suihkussakaan.
Oletpa sinä aikamoinen kyylä, jos olet tarkkaillut jokaisen peseytymistä.
Ja sinä olet idi ootti.
Sinusta on siis idioottimaista huomauttaa sinun typeryydestäsi? Taisi osua ja upota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni tähänkin ketjuun valittajista on esim. viimeisen vuoden aikana käynyt uimahallissa?
Tähän asti uimahalleissa eivät ole voineet käydä ne, jotka eivät tykkää pakkoalastomuudesta.
Sehän on oikeastaan reilua, että vuoro vaihtuu. Jatkossa siellä eivät käy ne, jotka vastustavat uimapukuja. He ovat jo oman osansa saaneet, kun ovat dominoineet uimahalleja tähän asti.
Hyvä pointti.
Vierailija kirjoitti:
Niin, et ymmärrä. Silti sinulla on kova hinku yrittä pakottaa naiset uimahalleihin alasti. Saatko jotain mielihyvää kuvitellessasi, että siellä ne naiset nyt ovat kaikki yhdessä nakuina suihkussa? Kihikihi. Pervo-Pena.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi muuta sanoa kuin että vi...... sairasta on nykymaailma lähes asiassa kuin asiassa. Todella etovaa jos ihmiset ei pese itseään kunnolla ennen altaaseen menoa.
Uima-altaat on pyykkialtaita. Pesupulveria sekaan vaan. Mitäs muita vanhakantaisia asenteita ja epätieteellisiä juttuja on joihin pitää sopeutua? Saunassakin luulisi olevan äärimmäisen epämiellyttävää olla vaatetettuna, ja erittäin epähygieenistä eikä sauna täytä tarkoitustaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä alapää pestään uimahousuissa/puvussa?
Niin. Pukuahan ei saa mitenkään siirretttyä sivuun muutamaa senttiä. Mitenköhän?
Tuo ei osaa varmaan vessassakaan käydä ilman, että laskee housunsa.
Mmuutto on tuonut ihan pelkkää pạskaa ja muuttanut kaiken huonommaksi.