Joku naapuri teki lasun "yksin ulkoilevasta" 5vuotiaasta. Eli leikki rivarin sisäpihalla jonne näin koko ajan ikkunasta
Sosiaalitoimi tulee nyt käymään torstaina ja jutellaan. Aion jutellakin! Tyttö täyttää lokakuussa kuusi vuotta ja kohta hänellä alkaa eskari,naurettavaa ettei tuon ikäinen saisi olla yksin turvallisella kotipihalla!
Varmaan sama naapuri tekee lasun sitten kun tyttö alkaa kulkea yksin kouluun..
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli vastapäisen kerrostalon mieshenkilö kysymään missä olin eilen. Mä aika hölmönä, että mitä???
Hän oli katsonut, kuinka lastenhuoneessa paloi valo aika myöhään, mutta muut ikkunat oli pimeinä. No joo, itsellä pimennysverho ikkunassa ja katsoin pimeässä telkkaria, selvin päin. Tiesi meidän huonejärjestyksen, koska sen oma tyttö oli käynyt meillä. Lapsenikin oli silloin alaluokilla, joten ei mikään vauva.
Äijä menettäis lopullisesti mielenterveytensä meidän naapurissa, koska usein unohtuu joku valo koko yöksi ja muutoinkin valvotaan vähintään puolille öin.
Tosin on vain 2 aikuista.
Vierailija kirjoitti:
Mua harmittaa tää pelottelu ja lasuilu.
Itse vuonna 1978, 4vuotiaan menin bussilla mummon luoksi yksin. Mun piti vaihtaa linjaa keskustassa..
Mummon piti olla pysäkillä vastassa muttei ollut ja jouduin kävelemään 1km perillä omakoti alueella ja menemään oikeeseen taloon. 4 vuotiaana tiersin jo monta pedoa ja tiesin että niitä pitää karttaa. Viimeiset pedo tietoni ovat mulla olleet 1990 luvulta. Omat lapseni eivät ole tiennet ainuttakaan kun olen kysynyt.
Jenkeissä lapsia ei ole ulkona nykuään lainkaan. Niin kiitollinen että kuulun X sukupolveen. Itse tosin olen yrittänyt moisia kokemuksia tarjota lapsillenikin. mulla oli 12 j 13 vuotiaat mukana viikon työreisslla Itävallassa. Ite lähin töihin 7:00 ja jätkät heräsivät 10 aikouhin ja lähtivät majoituksesta (airbnb) siinä puolilta päivin ihmettelemään Grazia. Työkavrit olivat varsin ihastuneita miten omatoimisia ja rohkeita nää olivat. Ekana päivänä lähtivät vahingossa junalla Wieniä kohti... Väärä suunta 180 astetta. Silloin soittivat ja asia ratkesi. Virhaisto opppii ja ne ei ole mailman lopppuja.
Nykyinen helikopterisuus on kyllä perseestä. Ja lasut
Ei lasuttelussa ole pointti suojella lapsia vaan kaapata niitä viranomaiskoneiden lypsylehmiksi. Ne lypsävät valtion kassasta näiden "asiakkaiden" perusteella rahaa. Lasu ja samoin erilaiset terapiapalvelut ja lääketiede. Kaikki jotka ottavat ylioikeuden vanhempiin ovat tätä samaa lapsenryöstökartellia, missä lapsi on rahamuuli. Joka ei ole osallistunut siihen vapaaehtoisesti, vaan jonka perus- ja ihmisoikeuksia koskemattomuuteen ja perheeseen loukataan erittäin julmalla ja hirveällä tavalla, jotta toiset saavat rahaansa lompsaa. Kaikki nämä viranomaiskoneet täytyy ajaa alas ennen kuin voi edes kuvitella että suomeen synnyttää lapsia.
Sivulliset voivat olla joskus aika tunkeilevia. Meillä kävi lapsen päiväkotiaikana hauska, tai ehkä vähän kuumottava, episodi. Lapsen ollessa 3-4 vuotias, meillä oli kotona leikki, jossa isä "varasti" lapsen ja vei vankilaan (otti syliin ja kantoi sängyn päälle). "Poliisiäiti" tuli sitten pelastamaan lapsen (otti sängyltä ja kantoi olkkariin). Se oli lapsesta silloin maailman paras leikki ja sitä piti joka päivä leikkiä. Asiaan liittymättömästi, samaan aikaan päiväkodissa isommat lapset huutelivat nuoremmille "Tukkapöllyvauva" ja hokemathan tarttuvat aina. Sitä hän sitten välillä hoki kotonakin leikeissään.
Yksi kerta mennessäni hakemaan lasta päiväkodissa, hoitaja mainitsi, että lapseni oli huutanut tukkapöllyvauvaa ja sitten kertonut, kun isä varastaa ja poliisi tuli hakemaan häntä.
Voi sanoa, että yllätti ja kuumottikin vähän, mutta kerrottuani hoitajalle, mistä on kyse, hän ymmärsi kahden toisiinsa liittymättömän asian tulleen esille peräkkäin lapselta ja asia jäi siihen. Sossu ei koskaan soittanut, tai tullut käymään. Olivat varmaan seuraavana päivänä puhuneet lisää lapsen kanssa, kuka se poliisi oikein oli.
Mietin sitten jälkikäteen, että päiväkodissa nähdään varmasti kaikenlaista hiihtäjää ja heidän pitää jotekin osata tulkita lasten puheita ja pyrkiä varmentamaan, onko aihetta lastensuojeluilmoitukseen. Ei ole helppoa heilläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli vastapäisen kerrostalon mieshenkilö kysymään missä olin eilen. Mä aika hölmönä, että mitä???
Hän oli katsonut, kuinka lastenhuoneessa paloi valo aika myöhään, mutta muut ikkunat oli pimeinä. No joo, itsellä pimennysverho ikkunassa ja katsoin pimeässä telkkaria, selvin päin. Tiesi meidän huonejärjestyksen, koska sen oma tyttö oli käynyt meillä. Lapsenikin oli silloin alaluokilla, joten ei mikään vauva.
Äijä menettäis lopullisesti mielenterveytensä meidän naapurissa, koska usein unohtuu joku valo koko yöksi ja muutoinkin valvotaan vähintään puolille öin.
Tosin on vain 2 aikuista.
Mun naapuri kysyi, että mitä on tapahtunut meillä kun valot oli päällä yö kello kahteen saakka.
Sanoin, että siivosin vaatehuonetta ja panin vanhoja tarpeettomia vaatteita jätteisiin. On se vaan stasi.
Mulla palaa valot aina myöhään, joskus koko yön jos unohdan päälle. Pieni lapsi asuu täällä myös.. usein kun nukutan häntä niin nukahdan itse samalla ja en ole sulkemasa valoja kuin keskellä yötä kun hätkähdän hereille :D
Olen tajunnut vasta nyt lasten ollessa alakouluikäisiä, että tässähän olisi ollut aihetta varmaan tuhanteen lasuun. Meininki on ollut meillä kuin omassa lapsuudessani 80-luvun alussa. Olen kannustanut kiipeilemään puissa ja rohkaissut kokeilemaan kaikkea, mikä ei tapa. Mistä minä olisin voinut muusta tietääkään? Minun lapsuudessa kauppojen edessä oli rivi vaunuja, joissa vauvat nukkuivat päiväunia pakkasella!
Voin olla ylpeä lapsistani joka saralla, sen kummemmin erittelemättä.
Meitä on moneen lähtöön. Jotkut suojelevat lapsiaan normaaliltakin ulkomaailmalta. Meidän naapurin eskariin menijää työnnettiin vielä rattaissa keväällä.
Vierailija kirjoitti:
Meitä on moneen lähtöön. Jotkut suojelevat lapsiaan normaaliltakin ulkomaailmalta. Meidän naapurin eskariin menijää työnnettiin vielä rattaissa keväällä.
Jaa mun lapsi jätti eskarin väliin ja meni ekaluokalke 5- vuotiaana. Täytti 6 vee sitten parin kk kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotikäynti vain sen perusteella, että ilmoituksessa lukenut lapsen ulkoilleen kodin pihalla? Joko jätät jotain kertomatta tai asut jossain pikkukylässä, jossa lastensuojelun työntekijöillä on aikaa tuollaisen ilmoituksen perusteella tehdä kotikäynti.
Ei siellä ilmoituksessa tietenkään noin lue vaan siellä lukee jotain, että "avuton pikkulapsi oli järkyttävällä tavalla hylätty oman onnensa nojaan" tms. Tarkoitus on herättää maksimaalinen huoli.
Ja kaikenlaista voi värittää, oli likaisissa vaatteissa, taisi haistakin pahalle, itki yksinään ja oli selvästi pakokauhuinen. Kivaa sitten tällaisia yrittää oikoa.
Mun ipanat oli kesäisin leikkipuistossa niin tottakai ne oli likaisia ja likaisissa vaatteissa sekä mustelmilla ja nauttivat täysin sydämin. Onneksi oli koiraa ja vaimoa (puutarhahullu:) varten hankittu kuraeteinen. Kun lapset meni päiväkotiin ei sieltä päästyä menty kotiin vaan ulos. Leikkipuistoon, lumikasaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Mukava heidän kanssaan on jutella. Toteavat ettei ole mitään syytä huoleen (jos näin) ja toivottavat hyvää päivänjatkoa.
Varmasti työntekijöille jutella, kun palkka juoksee. Kiva veronmaksajana maksella tällaista roskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan meidän kunnassa eskarilainen ei saa kulkea yksin kouluun.
Laissa on sanottu että saa. Kunnalla ei ole omaa lainsäädäntöoikeutta.
Voi olla joku suositus. Muistan, kun kuopus oli kp-kerhossa koulun jälkeen ekaluokalla. 16-vuotias isoveli ei saanut hakea häntä sieltä. Olisi pitänyt olla 18.
Joo no minä hain hoitolapseni 16 vuotiaana päikystä päivittäin.
Meillä leikkii 3vuotiaskin yksin omakotitalon pihalla, koska on siten luotettava ettei lähde pihalta ja sinne näkee ikkunoista. Naapurin 3vuotiaan kanssa leikkivät molempien pihoilla (ja osaavat aina käydä kysymässä luvan saako naapurin puolelle mennä). 6vuotias taas aloittaa jo koulun nyt ja on jo vuoden saanut harjoitella kellopuhelimen kanssa yksinään pyöräilyä esim.kavereille.
Koen itsekin olevani välillä ylihuolehtiva vanhempi, mutta onhan tämä uskomatonta jos lapset eivät saa lainkaan harjoitella itsenäistä toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotikäynti vain sen perusteella, että ilmoituksessa lukenut lapsen ulkoilleen kodin pihalla? Joko jätät jotain kertomatta tai asut jossain pikkukylässä, jossa lastensuojelun työntekijöillä on aikaa tuollaisen ilmoituksen perusteella tehdä kotikäynti.
Ei siellä ilmoituksessa tietenkään noin lue vaan siellä lukee jotain, että "avuton pikkulapsi oli järkyttävällä tavalla hylätty oman onnensa nojaan" tms. Tarkoitus on herättää maksimaalinen huoli.
Ja kaikenlaista voi värittää, oli likaisissa vaatteissa, taisi haistakin pahalle, itki yksinään ja oli selvästi pakokauhuinen. Kivaa sitten tällaisia yrittää oikoa.
Mun ipanat oli kesäisin leikkipuistossa niin tottakai ne oli likaisia ja likaisissa vaatteissa sekä mustelmilla ja nauttivat täysin sydämin. Onneksi oli koiraa ja vaimoa (puutarhahullu:) varten hankittu kuraeteinen. Kun lapset meni päiväkotiin ei sieltä päästyä menty kotiin vaan ulos. Leikkipuistoon, lumikasaan jne.
Ja lisään tähän etten ole jättänyt lapsia yksin jos ovat kohdanneet vaikeita asioita, en ole heittänyt heitä koskaan "syvään päähän" toisin jotkut tuntemani vanhemmat. Olen siis tavallaan suojellut lapsiani. Lapset on nyt aikuisia, nuorin 18, ja heillä on hyvä luottamus itseensä ja vahva itsetunto. Samaa ei voi sanoa tuttujen lapsista
Jos tää on totta niin kyllä on maailma mennyt ihmeelliseksi. Itse leikin tuon ikäisenä yksin monta tuntia. Järveen varoitettiin menemästä yksin uimaan/leikkimään ja sen ymmärsin.
Ei lasta voi kasvattaa pumpulissa. Aikuisena tulee sitten ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna tehdä lasuja. Jos aitoa huolta ei ole, ei siitä mitään teille seuraa.
Ei hän hermostuisi jos ei olisi jotain huolta.
Sinä siis otat syytöksiä vastaan täysin tyynenä vaikka tiedät ettet ole mitään tehnyt ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli Turun Katariinassa inhottavia vanhuksia naapureina. Talo oli ennen vanhusten ja vammaisten palvelutalo, mutta muutettiin sitten yhtäkkiä tavalliseksi vuokrataloksi. Vanhukset kostivat sen meidän lapsiperheelle.
Kun kuljimme portaissa ja lapsi jutteli minulle, kiukkuinen yläkerran pappa avasi ovensa ja huusi lapselle: -Turpa kiinni s**tanan kakara! Sitten pappa hiipi puhelimeen soittamaan lasua. Valehteli aivan kauheita: muka lapselle huudetaan ja kiroillaan, ja hänellä on aina mustelmia, eli varmaan lyödäänkin. Lasut uskoivat kaiken, ja tulivat kuokkimaan. Lopulta kiukkupappa paljasti petoksensa, koska hän heitteli vanhaa ruokaa kitiovemme eteen (pappa teki vapaaehtoistyötä ruokajonossa, jossa hän omien sanojensa mukaan "jakoi ruokia Varissuon roskasakille"), lisäksi pappa tunki pikaliimaa ovemme lukkopesään, joka tietysti hajosi.
Sossut uskoivat meitä ja kehottivat muuttamaan äkkiä pois. Pappa rikkoi muidenkin nuorten asukkaiden lukkoja. Tein rikosilmoituksen. Kun pappa sai poliisilta kutsun kuulusteluun, hän kuoli sydänkohtaukseen.
Sossut jättivät silti meidän tietoihimme näkyville "mahdollinen lapsen pahoinpitely"- tapaisen merkinnän. Tämän päättelin siirä, että koululääkäri myöhemmin kysyi ekaluokkalaiselta, että lyödäänkö häntä kotona! Lapsi kertoi tästä minulle silmät suurina, kun hain hänet koulusta kotiin. Eli sossuihin ei voi ikinä luottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna tehdä lasuja. Jos aitoa huolta ei ole, ei siitä mitään teille seuraa.
Ei hän hermostuisi jos ei olisi jotain huolta.
Jos lääkäri sanoisi: "Teillä on syöpä", niin kyllä ihminen tuppaa hermostumaan, vaikka kuukauden kuluttua lisätutkimuksien valossa diagnoosi osoittautuisi vääräksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan meidän kunnassa eskarilainen ei saa kulkea yksin kouluun.
Laissa on sanottu että saa. Kunnalla ei ole omaa lainsäädäntöoikeutta.
Ei ole tuollaista lakia.
Kun naapurin eskariin menevät lapset tuossa juuri kesällä hyppivät keskenään parkkipaikalla, joukkoliikennekadun vierellä, jonne ei kyllä näe vanhempiensa ikkunoista, aloin pitämään heidän vanhempiaan välinpitämättöminä. Nämä myös leikkivät ja kiipeilivät rappukäytävässä, mikä ei kyllä ole edes käytöstapojen puitteissa ok.
Kategorisesti en olisi yksin omalla (ei kerrostalon) pihalla leikkimistä vastaan. Valitettavasti yksin leikkivät pienet lapset ovat aina selvästi huonokäytöksisiä, kiusaavat ja terrorisoivat muita leikkipaikoilla. Omien vanhempien tehtävä ei ole pelkästään vahtia, ettei lapsi loukkaa itseään, vaan opettaa myös käytöstapoja ja antaa palautetta kenties hölmöistä touhuista. Siksi monet triggeröityvät, jos vanhempi ei kanna tuota kasvatusvastuuta.
Pienkerrostaloalue. Lapset leikki 4-5v omassa ja naapuritalojen pihoissa ( eivät menneet missään vaiheessa kadulle tai kadun yli) Ikinä ei ollut mitään ongelmaa. Kesät talvet pihaleikkejä eikä pelkkää sisällä kököttämistä tai ohjattuja harrastuksia. Ja tämä oli -99 ja 2006 välisenä aikana täysin normaalia. Keskikokoisessa kaupungissa asuttiin.