Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joku naapuri teki lasun "yksin ulkoilevasta" 5vuotiaasta. Eli leikki rivarin sisäpihalla jonne näin koko ajan ikkunasta

Vierailija
03.08.2026 |

Sosiaalitoimi tulee nyt käymään  torstaina ja jutellaan. Aion jutellakin! Tyttö täyttää lokakuussa kuusi vuotta ja kohta hänellä alkaa eskari,naurettavaa ettei tuon ikäinen saisi olla yksin turvallisella kotipihalla! 

Varmaan sama naapuri tekee lasun sitten kun tyttö alkaa kulkea yksin kouluun..

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna tehdä lasuja. Jos aitoa huolta ei ole, ei siitä mitään teille seuraa.

Ei hän hermostuisi jos ei olisi jotain huolta.

Onhan tuollainen lasujen soittelu pahat mielessä nyt karmea loukkaus tavalliselle perheelle. Vertautuu siihen, jos Sinusta soitellaan a) poliisille, että sinä kätket varstettua tavaraa b) Irti Huumeista- vihjepuhelimeen, että sinä olet tod.näk. heroiiniriippuvainen c) poliisille elsu, että sinä rääkkäät koiraasi etkä ruoki sitä koskaan d) taloyhtiölle valitus, että sinä peset koko suvun matot taloyhtiön koneessa, sinä rikot ikkunoita ja myyt Torissa yhtiön lumikolat ja ruohonleikkurit. 

Ei hermostuta ollenkaan tuollainen kevyt epäilys, viaton ihminen vaan hymyilee leveästi ja pyytää naapurinsa kahveelle.😍 

Vierailija
82/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsesta (2v) naapuri teki vastaavan ilmoituksen eli lapsi olman vanhempia yksin taloyhtiön leikkipaikalla. Naapuri ei hoksannut, että siinä vieressä penkillä istui lapsen isoäiti, joka vahti haukkana, mitä on meneillään, mutta ei puuttunut leikkeihin, koska ne sujuivat ilman apuakin (muutaman kriittisen minuutin, jolloin naapuri käveli ohi).

Ihan asiallinen keskustelu sossun kanssa, ei siinä mitään. Mummolla puhelimessa 3 minuuttia aikaisemmin otettu yhteisselfien taaperon kanssa, mikä ei tietenkään takaa, että hän varmasti oli siinä penkillä naapurin huolestuessa....

Ainakin naapuruussuhteet meni poikki. Ja hyvä niin, osaat varoa jatkossa tuollaista mulkeroa.

Tämä mies tuli minulle erikseen kertomaan, että hän on tehnyt huoli-ilmoituksen asiasta ja kauhisteli, miksi olen jättänyt lapsen yksin kotiin käydessäni kaupassa (kaksi kassillista ruokaa osoitti, että poissa on oltu). Naapuri oli puhelin kädessä valmiina soittamaan häkeen, koska hänen mielestään nyt ilmeni, että olen todella vastuuton, en pelkästään jätä lasta pihalle vaan heitteille ja poistun pihapiiristä.

Voi apua. Mä olisin varoittanut, että seuraavan kerran saat keskustella asianajajani kanssa ja maksella kunnianloukkauksistasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli vastapäisen kerrostalon mieshenkilö kysymään missä olin eilen. Mä aika hölmönä, että mitä???

Hän oli katsonut, kuinka lastenhuoneessa paloi valo aika myöhään, mutta muut ikkunat oli pimeinä. No joo, itsellä pimennysverho ikkunassa ja katsoin pimeässä telkkaria, selvin päin. Tiesi meidän huonejärjestyksen, koska sen oma tyttö oli käynyt meillä. Lapsenikin oli silloin alaluokilla, joten ei mikään vauva.

Äijä menettäis lopullisesti mielenterveytensä meidän naapurissa, koska usein unohtuu joku valo koko yöksi ja muutoinkin valvotaan vähintään puolille öin.

Tosin on vain 2 aikuista.

Haha, jotain pervoa teillä selvästi tapahtuu :D

Vierailija
84/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi omat on jo aikuisia. Jos olisin tiennyt, millainen lasu- ilmiantokulttuuri Suomessa puhkeaa v.2008, en olisi uskaltanut hankkia varmaan yhtään lasta. Hirveää ihmisten hätyyttämistä, varsinaista viranomaisväkivaltaa, tosi pelottavaa touhua vanhemmille. 

Vierailija
85/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotikäynti vain sen perusteella, että ilmoituksessa lukenut lapsen ulkoilleen kodin pihalla? Joko jätät jotain kertomatta tai asut jossain pikkukylässä, jossa lastensuojelun työntekijöillä on aikaa tuollaisen ilmoituksen perusteella tehdä kotikäynti. 

Ei siellä ilmoituksessa tietenkään noin lue vaan siellä lukee jotain, että "avuton pikkulapsi oli järkyttävällä tavalla hylätty oman onnensa nojaan" tms. Tarkoitus on herättää maksimaalinen huoli.

Ja kaikenlaista voi värittää, oli likaisissa vaatteissa, taisi haistakin pahalle, itki yksinään ja oli selvästi pakokauhuinen. Kivaa sitten tällaisia yrittää oikoa.

Meillä oli Turun Katariinassa inhottavia vanhuksia naapureina. Talo oli ennen vanhusten ja vammaisten palvelutalo, mutta muutettiin sitten yhtäkkiä tavalliseksi vuokrataloksi. Vanhukset kostivat sen meidän lapsiperheelle. 

Kun kuljimme portaissa ja lapsi jutteli minulle, kiukkuinen yläkerran pappa avasi ovensa ja huusi lapselle: -Turpa kiinni s**tanan kakara! Sitten pappa hiipi puhelimeen soittamaan lasua. Valehteli aivan kauheita: muka lapselle huudetaan ja kiroillaan, ja hänellä on aina mustelmia, eli varmaan lyödäänkin. Lasut uskoivat kaiken, ja tulivat kuokkimaan. Lopulta kiukkupappa paljasti petoksensa, koska hän heitteli vanhaa ruokaa kitiovemme eteen (pappa teki vapaaehtoistyötä ruokajonossa, jossa hän omien sanojensa mukaan "jakoi ruokia Varissuon roskasakille"), lisäksi pappa tunki pikaliimaa ovemme lukkopesään, joka tietysti hajosi. 

Sossut uskoivat meitä ja kehottivat muuttamaan äkkiä pois. Pappa rikkoi muidenkin nuorten asukkaiden lukkoja. Tein rikosilmoituksen. Kun pappa sai poliisilta kutsun kuulusteluun, hän kuoli sydänkohtaukseen. 

Sossut jättivät silti meidän tietoihimme näkyville "mahdollinen lapsen pahoinpitely"- tapaisen merkinnän. Tämän päättelin siirä, että koululääkäri myöhemmin kysyi ekaluokkalaiselta, että lyödäänkö häntä kotona! Lapsi kertoi tästä minulle silmät suurina, kun hain hänet koulusta kotiin. Eli sossuihin ei voi ikinä luottaa. 

Voi hyvä tavaton!!! :o Tämä olikin hyvin mielenkiintoinen saada tietää, kun asuin kymmenisen vuotta sitten Katariinassa. Kyse on varmaan tuosta Meriläistentie 1 olevasta laitoksesta. Todella ikävä juttu, kaikenlaisia sitä onkin.

Vierailija
86/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just luin linkkarista sivustakatsojan päivityksen, kuinka lomakohteessa suomalaiset 3-5 vuotiaat lapset olivat hyppineet uima-altaalla toisten päälle (myös lasten) ja ampuneet ohikulkijoita vesipyssyillä. Sivustakatsoja oli käynyt pyytämässä loikoilevia vanhempia katsomaan lastensa perään, niin he olivat kuulemma lomalla niistä hommista.

Jos joku nyt ajattelee, että tuollainen on ihan ok, niin ei se ole. Lapset eivät voi olla valvomatta veden äärellä eivätkä käyttäytyä k*sipäisesti muita ihmisiä kohtaan. Olet 100% white trash, jos annat lapsesi käyttäytyä noin.

Vierailija
87/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotikäynti vain sen perusteella, että ilmoituksessa lukenut lapsen ulkoilleen kodin pihalla? Joko jätät jotain kertomatta tai asut jossain pikkukylässä, jossa lastensuojelun työntekijöillä on aikaa tuollaisen ilmoituksen perusteella tehdä kotikäynti. 

Ei siellä ilmoituksessa tietenkään noin lue vaan siellä lukee jotain, että "avuton pikkulapsi oli järkyttävällä tavalla hylätty oman onnensa nojaan" tms. Tarkoitus on herättää maksimaalinen huoli.

Ja kaikenlaista voi värittää, oli likaisissa vaatteissa, taisi haistakin pahalle, itki yksinään ja oli selvästi pakokauhuinen. Kivaa sitten tällaisia yrittää oikoa.

Meillä oli Turun Katariinassa inhottavia vanhuksia naapureina. Talo oli ennen vanhusten ja vammaisten palvelutalo, mutta muutettiin sitten yhtäkkiä tavalliseksi vuokrataloksi. Vanhukset kostivat sen meidän lapsiperheelle. 

Kun kuljimme portaissa ja lapsi jutteli minulle, kiukkuinen yläkerran pappa avasi ovensa ja huusi lapselle: -Turpa kiinni s**tanan kakara! Sitten pappa hiipi puhelimeen soittamaan lasua. Valehteli aivan kauheita: muka lapselle huudetaan ja kiroillaan, ja hänellä on aina mustelmia, eli varmaan lyödäänkin. Lasut uskoivat kaiken, ja tulivat kuokkimaan. Lopulta kiukkupappa paljasti petoksensa, koska hän heitteli vanhaa ruokaa kitiovemme eteen (pappa teki vapaaehtoistyötä ruokajonossa, jossa hän omien sanojensa mukaan "jakoi ruokia Varissuon roskasakille"), lisäksi pappa tunki pikaliimaa ovemme lukkopesään, joka tietysti hajosi. 

Sossut uskoivat meitä ja kehottivat muuttamaan äkkiä pois. Pappa rikkoi muidenkin nuorten asukkaiden lukkoja. Tein rikosilmoituksen. Kun pappa sai poliisilta kutsun kuulusteluun, hän kuoli sydänkohtaukseen. 

Sossut jättivät silti meidän tietoihimme näkyville "mahdollinen lapsen pahoinpitely"- tapaisen merkinnän. Tämän päättelin siirä, että koululääkäri myöhemmin kysyi ekaluokkalaiselta, että lyödäänkö häntä kotona! Lapsi kertoi tästä minulle silmät suurina, kun hain hänet koulusta kotiin. Eli sossuihin ei voi ikinä luottaa. 

Voi hyvä tavaton!!! :o Tämä olikin hyvin mielenkiintoinen saada tietää, kun asuin kymmenisen vuotta sitten Katariinassa. Kyse on varmaan tuosta Meriläistentie 1 olevasta laitoksesta. Todella ikävä juttu, kaikenlaisia sitä onkin.

Juuri se osoite, ja talon nimi Epitihia. Alakerrassa oli lounasravintola ja allasosasto. Meille asukkaille oli samat hinnat kuin muillakin kävijöillä. Muutettiin pois jo v.2011. 

Vierailija
88/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun naapurin eskariin menevät lapset tuossa juuri kesällä hyppivät keskenään parkkipaikalla, joukkoliikennekadun vierellä, jonne ei kyllä näe vanhempiensa ikkunoista, aloin pitämään heidän vanhempiaan välinpitämättöminä. Nämä myös leikkivät ja kiipeilivät rappukäytävässä, mikä ei kyllä ole edes käytöstapojen puitteissa ok.

Kategorisesti en olisi yksin omalla (ei kerrostalon) pihalla leikkimistä vastaan. Valitettavasti yksin leikkivät pienet lapset ovat aina selvästi huonokäytöksisiä, kiusaavat ja terrorisoivat muita leikkipaikoilla. Omien vanhempien tehtävä ei ole pelkästään vahtia, ettei lapsi loukkaa itseään, vaan opettaa myös käytöstapoja ja antaa palautetta kenties hölmöistä touhuista. Siksi monet triggeröityvät, jos vanhempi ei kanna tuota kasvatusvastuuta. 

Tämä myös tuttua omassa naapurustossa. 

Meno mennyt vaan entistä pahemmaksi koko ajan ja osa vanhemmista vain tuskastelee sitä että mitä tekisisivät lastensa kanssa kun ovat puhuneet ja puhuneet, välillä antaneet arestia jne. 

Missään nimessä eivät voi mennä ikään kuin taakse päin ja olla päästämättä lapsia pihalle ilman valvontaa. Heiltä puuttuu ymmärrys siitä että heidän lapset ovat edelleen pieniä ja että heidän lapset ei vielä ymmärrä asioita samalla tavalla kuin aikuiset tai edes vanhemmat lapset. 

Jotkut aikuiset tuo jätepisteiden viereen kaikenlaista tavaraa jotka kakarat levittelee ympäristöön ja jollei roskisten ympärillä ole mitään, niin sitten kaivellaan roskikset. Se saalis sitten vieläpä hajotetaan eli kaikki lasitavara säpälöidään jalkakäytäville, nurmikoille, puistoihin jne.. 

Olen myös joskus noukkinut useamman nappipariston lähipuistosta ja vienyt hajotettujen lelujen osia roskiin joista nämä nappiparistot ovat ilmeisesti olleet peräisin. 

Nää lapset helposti vain hyppii silmille kun heitä koittaa opastaa.  Oon huomannut että vanhempiaan kunnioittavat enemmän mutta vanhempia ei kiinnosta tarpeeksi ja antavat itsestään ryhmän vaikutelman kun kuvittelevat sen pelkän puheen ja rangaistusten olevan kovin hyödyllisiä kasvatus keinoja etenkin kun kyse on lapsista jotka eivät ole vielä kouluikäisiä. 

Vierailija
89/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri se osoite, ja talon nimi Epitihia. Alakerrassa oli lounasravintola ja allasosasto. Meille asukkaille oli samat hinnat kuin muillakin kävijöillä. Muutettiin pois jo v.2011. 

No juuri näin, olin unohtanut sen nimen, kun on aika vaikea muistettava. Ja kun muistisopukoitani kaivelen lisää, niin meillä oli kerran siellä yksi hallituksen kokous. On maailma pieni :) Me muutettiin pois 2014. Ei me asuttu entisellä messualueella, vaan lähistön rivarissa. 

Vierailija
90/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun naapurin eskariin menevät lapset tuossa juuri kesällä hyppivät keskenään parkkipaikalla, joukkoliikennekadun vierellä, jonne ei kyllä näe vanhempiensa ikkunoista, aloin pitämään heidän vanhempiaan välinpitämättöminä. Nämä myös leikkivät ja kiipeilivät rappukäytävässä, mikä ei kyllä ole edes käytöstapojen puitteissa ok.

Kategorisesti en olisi yksin omalla (ei kerrostalon) pihalla leikkimistä vastaan. Valitettavasti yksin leikkivät pienet lapset ovat aina selvästi huonokäytöksisiä, kiusaavat ja terrorisoivat muita leikkipaikoilla. Omien vanhempien tehtävä ei ole pelkästään vahtia, ettei lapsi loukkaa itseään, vaan opettaa myös käytöstapoja ja antaa palautetta kenties hölmöistä touhuista. Siksi monet triggeröityvät, jos vanhempi ei kanna tuota kasvatusvastuuta. 

Tämä myös tuttua omassa naapurustossa. 

Meno mennyt vaan entistä pahemmaksi koko ajan ja osa vanhemmista vain tuskastelee sitä että mitä tekisisivät lastensa kanssa kun ovat puhuneet ja puhuneet, välillä antaneet arestia jne. 

Missään nimessä eivät voi mennä ikään kuin taakse päin ja olla päästämättä lapsia pihalle ilman valvontaa. Heiltä puuttuu ymmärrys siitä että heidän lapset ovat edelleen pieniä ja että heidän lapset ei vielä ymmärrä asioita samalla tavalla kuin aikuiset tai edes vanhemmat lapset. 

Jotkut aikuiset tuo jätepisteiden viereen kaikenlaista tavaraa jotka kakarat levittelee ympäristöön ja jollei roskisten ympärillä ole mitään, niin sitten kaivellaan roskikset. Se saalis sitten vieläpä hajotetaan eli kaikki lasitavara säpälöidään jalkakäytäville, nurmikoille, puistoihin jne.. 

Olen myös joskus noukkinut useamman nappipariston lähipuistosta ja vienyt hajotettujen lelujen osia roskiin joista nämä nappiparistot ovat ilmeisesti olleet peräisin. 

Nää lapset helposti vain hyppii silmille kun heitä koittaa opastaa.  Oon huomannut että vanhempiaan kunnioittavat enemmän mutta vanhempia ei kiinnosta tarpeeksi ja antavat itsestään ryhmän vaikutelman kun kuvittelevat sen pelkän puheen ja rangaistusten olevan kovin hyödyllisiä kasvatus keinoja etenkin kun kyse on lapsista jotka eivät ole vielä kouluikäisiä. 

Minä olin aina mukana pihalla ja lähimetsikössä lapseni kanssa, usein mukana oli parikin naapurin muksua, joiden vanhemmat eivät tulleet ikinä mukaan ulos. Lapseni olivat niin rauhallisia ja arkoja, etteivät edes halunneet mihinkään isoon laumaan, eivätkä olleet ulkona ilman aikuista alle 8-vuotiaana. Silti meistäkin on tehty mitä häijympiä lasuja. Syynä oli mm. se, että sain pihan parhaan parkkipaikan, ja kerran en kutsunut taloyhtiön pj:n lasta teemasynttäreille, koska vieraslista oli lapsen isän mielestä jo täynnä. Näitä sitten nykyään kätevästi kostetaan naapurille, jos tällä on alaikäisiä lapsia kotona. 

Vierailija
91/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli vastapäisen kerrostalon mieshenkilö kysymään missä olin eilen. Mä aika hölmönä, että mitä???

Hän oli katsonut, kuinka lastenhuoneessa paloi valo aika myöhään, mutta muut ikkunat oli pimeinä. No joo, itsellä pimennysverho ikkunassa ja katsoin pimeässä telkkaria, selvin päin. Tiesi meidän huonejärjestyksen, koska sen oma tyttö oli käynyt meillä. Lapsenikin oli silloin alaluokilla, joten ei mikään vauva.

Äijä menettäis lopullisesti mielenterveytensä meidän naapurissa, koska usein unohtuu joku valo koko yöksi ja muutoinkin valvotaan vähintään puolille öin.

Tosin on vain 2 aikuista.

Haha, jotain pervoa teillä selvästi tapahtuu :D

Siltähän se aina näyttää naapurin kaihdinten välistä tirkistettynä. :D

Vierailija
92/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä hän teki ihan oikein. Pitää itse vanhemman olla aina Max metrin päässä lapsesta. Tuskin on kovin kiire mihinkään muuhun, kuin oman lapsen vahtimiseen Max metrin etäisyydeltä aina. On noloa, kun lähes kaikki NS vanhemmat ovat nykyään ulkona ollessaan vain nokka kiinni puhelimessaan, eikä vahdi lastaan ollenkaan. Ei ole sitten meidän muiden syy, jos lapsi joutuu esim johonkin onnettomuuteen, kun et vahdi lastasi. Omat lapset on omien vanhempien vastuulla kaikkialla. Menkää siis lastenne perään ja vahtimaan heitä kunnolla ! Ei voisi olla liikaa vaadittu. 

Haista nyt kuule piiiiiiiiitkä ....u

Vierailija
93/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairas maailma.

Luojan kiitos sain lapseni " normaalina " aikana 🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏

Vierailija
94/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan ennekuulumatonta jos naapurilla on seksielämä, siis kirjoittakaa joku lehdistölle

Vierailija
95/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on kuva lapsuudenkodin pihalta, kun neljävuotiaana hiekkalaatikolla katson vasta kävelemään oppimaan serkkuani. Äiti on kertonut, että minä pidin hyvän huolen ettei serkku karkaa ja olimme kuulemma usein olleet keskenämme niin että mummo, joka oli virallisesti meitä hoitamassa vanhempien ollessa töissä, on välillä katsonut ikkunasta. Tosin omakotitalomme oli päättyvän tien päässä ja autoliikenne silloin vähäistä, mutta oli siinä joskus autoja kun meillä kävi joku. 

Täysin vastuutonta toimintaa. Kyllä oli lapsikuolleisuuskin korkeampaa.

Vierailija
96/96 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on kuva lapsuudenkodin pihalta, kun neljävuotiaana hiekkalaatikolla katson vasta kävelemään oppimaan serkkuani. Äiti on kertonut, että minä pidin hyvän huolen ettei serkku karkaa ja olimme kuulemma usein olleet keskenämme niin että mummo, joka oli virallisesti meitä hoitamassa vanhempien ollessa töissä, on välillä katsonut ikkunasta. Tosin omakotitalomme oli päättyvän tien päässä ja autoliikenne silloin vähäistä, mutta oli siinä joskus autoja kun meillä kävi joku. 

Ajat muuttuvat.Tämä oli joskus -50 luvulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme