Miten ihmiset nukkuvat kerrostaloissa?
Olen asunut koko ikäni omakotitaloissa, ja nyt piti nukkua pari yötä kerrostaloasunnossa. Tai siis ei-nukkua. Talo oli vieläpä hyvin rauhallinen: ei huudatettu viikonloppuna musiikkia, ei huudettu, ei pyöritetty pyykkikonetta yöllä eikä ollut juoksentelevia lapsia.
Mutta silti oli hyvin vaikea saada unta. Heti kun nukahdin, heräsin siihen, että joku naapuri kävi vessassa, päästi vettä tai kulki rappukäytävässä. Monta kertaa heräsin jopa siihen, että kuulosti siltä kuin joku olisi esim. kävellyt tässä asunnossa (ei ollut) tai avannut tässä asunnossa kaappeja (ei avannut). Eli joku naapuri se varmasti oli, mutta miten ihmeessä se kuulosti niin kuin se olisi tapahtunut korvan juuressa? Asunnon omistaja kohautti olkapäitään, että ääni kulkee lämpöpattereita pitkin, mutta kulkeeko se tosiaan noin tehokkaasti?
Ulkoa sitten puolestaan kantautui kaikki kaupungin äänet. Nuoriso ilmeisesti tykkää päristellä ja kirkua aivottomasti pitkälle aamuyöhön.
Lopulta aamuyöstä nukahdin, ja heräsin postinkantajan kolisteluun.
Miten ihmeessä herkkäuniset pärjäävät kerrostaloissa ollenkaan? Tottuuko siihen?
Huom. tämä ei ole minkään luksuselämään tottuneen kermap*rseen valitus, vaan kotini on aina ollut ihan tavallisissa rintamamiestaloissa keskellä ei mitään, joiden arvo on ainakin puolet vähemmän kuin tuossa kerrostaloasunnossa. Olen vain sen verran maalainen, että kaupunkielämä kerrostalossa tuntuu tosi vieraalta.
(Huvin vuoksi teki mieli lisätä "ööööh" otsikkoon.)
Kommentit (26)
Ihan hyvin. Ei kuuntele. Minä ainakaan en edes kiinnitä yöllä enkä päivällä huomiota tavanomaisiin ääniin.
Ota urpo pää pois perseestäsi. Suurin osa maailman ihmisistä asuu ja nukkuu miljoonakaupunkien kerrostaloissa.
Syön pari tablettia ketipinoria ennen nukkumista, ja sammahdan kuin tukki.
Ihan hyvin. Nukun puolet vuodesta muutenkin ikkunat auki eikä ulkoa tai sisältä kuuluvat äänet häiritse. En pystyisi edes nukkumaan täydellisessä hiljaisuudessa.
Itse olen koko elämäni asunut kerrostalossa ja äänet tuovat minulle jopa turvallisuuden tunteen. Omakotitalossa asuminen tuntuu paljon pelottavammalta, erityisesti kaukana muusta asutuksesta.
Minulla oli sama ongelma. Muutin takaisin maalle omakotitaloon. Jos tykkää äänistä ja nukkuu paremmin kun on ääniä ympärillä silloin kerrostalo sopii, muuten ei.
Kerrossänky pitää olla. Ei siitä muuten mitään tule.
Nukun yleensä ihan hyvin kerrostalokodissani.
Muuten ihan hyvin, mutta kun ilmanvaihto yöllä alkaa puhaltamaan kylmää ja koneet pyörii, herään päänsärkyyn.
Olen sopeutuvainen. Nukun missä tahansa, jos haluan nukkua - autossa, junassa, lentokoneessa, teltassa...
Asuin opiskeluaikoina mm. Topeliuksenkadulla Helsingissä ja ikkunan alla jyräsi liikenne yötäpäivää. Kun kesäloman jälkeen palasin sysimaalta, ensimmäisenä iltana kuului liikenteen meteli, mutta jo seuraavana päivänä oli täysin tottunut ja jotenkin se lakkasi "kuulumasta".
Vierailija kirjoitti:
Muuten ihan hyvin, mutta kun ilmanvaihto yöllä alkaa puhaltamaan kylmää ja koneet pyörii, herään päänsärkyyn.
Yömyssy? Nukun esim. mökillä pipo päässä aitassa kylminä öinä.
Hyvin. Nukun huonommin täydessä hiljaisuudessa, olen sen verran laumaeläin.
Hyvin pitkälti samalla tavalla kuin rivitaloasunnossa tai paritalossa. Mieluiten sängyssä ja pitkältään, sohvallakin onnistuu ainakin jos yrittää katsoa TV:stä James Bondin seikkailuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pullo viskiä yömyssyksi niin uni tulee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pullo viskiä yömyssyksi niin uni tulee
Silti voi vilustua ilman pipoa...
Hyvin, koska mistään ei kuulu mitään. Parvekkeen ovikin voi olla raollaan ja edelleen on hiljaista.
Itse nukun joko makuuhuoneen sängyssä tai olohuoneen sohvalla. Siten. Ikinä ei ole naapurit häirinneet ja olen asunut yli kahdessakymmenessä kerrostalossa, eri kaupungeissa ja eri maissa.
Silmät auki ja roikkumalla pää alaspäin