Minkä ikäisen annatte tehdä sellaisia vaatevalintoja, kuten laittaako pipon vai ei, käsineet vai ei, kumpparit vai lenkkarit jne?
Mikä teillä käytäntönä? Miten vanhoja vielä "vahditte" tällaisissa?
Kommentit (10)
Vältän lapseni mielen pahoittamista, joten saa mennä pakkaseen uimapuvussa niin halutessaan. Marya-Helmiina on 1,5. Luotan hänen arvostelukykyynsä.
Meidän alle kaksivuotias sai talvella päättää pitikö vaunuissa hanskoja vai ei. Aluksi yritin väkisin tunkea niitä käsiin, mutta se oli kamala sota ja hän sai ne kuitenkin revittyä pois, joten luovutin. Hänen kätensä tuntuivat lämpöisiltä ja siinä vaiheessa, kun käsille tuli liian kylmä, hän itse halusi hanskat käteen. Onneksi kovimmilla pakkasilla hän antoi laittaa hanskat suosiolla käteen, mutta pikkupakkasilla oli vähän huono äiti fiilis, kun taapero istuu vaunuissa ilman hanskoja.
Mä olen 53 ja kuulen ajoittain narinaa kyseisiin vaatekappaleisiin kohdistuneista valinnoistani.
Kyllä minä vielä 9v ja 11v lapsille sanelen mitä pitää laittaa, mutta aika usein se "kompromissi" on, että ne tunkee ne reppuu ja ottaa siitä jos tulee kylmä.
Meillä on saanut päättää samantien, kun on kyennyt päätöksensä ilmaisemaan. Toki sadesäällä on keskusteltu aiheesta märät kengät vai kuivat kumisaappaat ja saatu aikaan kompromissi, mutta minusta on parempi antaa lapsen tehdä pieniä vääriä valintoja (ja oppia niistä) kuin pitää pumpulissa ja sitten soitella aikuisenakin perään, että muista pipo.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on saanut päättää samantien, kun on kyennyt päätöksensä ilmaisemaan. Toki sadesäällä on keskusteltu aiheesta märät kengät vai kuivat kumisaappaat ja saatu aikaan kompromissi, mutta minusta on parempi antaa lapsen tehdä pieniä vääriä valintoja (ja oppia niistä) kuin pitää pumpulissa ja sitten soitella aikuisenakin perään, että muista pipo.
Kyllä minä soitan meidän Erkille joka aamu, että on varmasti laittanut riittävästi päälle.
Maire 86 v
Aika moni unohtanut mainita lapsilleen, että keväällä voisi ottaa sen pipon pois. Ei ole myöhäistä vaikka lapsi olisi jo 50 v.
30v