Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis millä tavalla riikinruotsi ja suomenruotsi ovat eri kieliä? En ole ikinä ymmärtänyt tuota väitettä.

Vierailija
02.08.2026 |

Selittäkää.

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenruotsi kuullostaa ihan hirveältä. 

Vierailija
62/102 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni aina kun tälläkin palstalla puhutaan ruotsista, niin suomenruotsia pilkataan ja sanotaan, että se on aivan eri kieli kuin riikinruotsi, että niissä ei ole mitään samaa.

Ja että on aivan turhaa opettaa suomalaisille suomenruotsia, että sillä ei tee mitään Ruotsissa.

Mun mielestä taas ois outoa, jos suomalaiset puhuis opeteltua ruotsia riikinruotsin aksentilla, kun täällä Suomessa on kuitenkin äidinkieleltään ruotsinkielisiä, jotka puhuu suomenruotsin aksentilla.

Ruotsissa on paljon eri murrealueita aivan kuten Suomessakin suomenruotsalaisilla on eri paikkakunnilla omat murrealueensa. Ei skånelainen puhu kuin tukholmalainen tai SVT:n ohjelmassa puhuva toimittaja. Kaikki ruotsalaiset eivät puhu kiekuen ruotsia. Murrealueista Upsalan murre ja ahvenanmaalainen åländska ovat kuin sisaruksia. 

Väite, ettei kouluruotsia puhuvaa suomalaista muka ymmärrettäisi Ruotsissa on tuulesta temmattu. Ainakin minun puhettani on ymmärretty joka ikinen kerta kun olen Ruotsissa käynyt. Minulla on myös ruotsalaisia ystäviä, koska olen käynyt Ruotsissa 1980-luvulta lähtien. Ruotsalaiset surevat itse sitä, että etenkin lapset ja nuoret aikuiset ovat unohtaneet ruotsin kielen ja puhuvat svengelskaa eli englannin ja ruotsin muodostamaa sekakieltä. Ruotsalaiset arvostavat suomenruotsia, koska se on puhtain ruotsin murteista sekä sitä, ettei Suomessa väännetä vielä yhtä paljon svengelskaa kuin Ruotsissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kuullut kenenkään väittävän että ne ovat eri kieliä, eivätkä olekaan. Aivan kuten jenkit, aussit, britit, irkut jne kaikki puhuvat englantia, vaikka jotkut sanat yms ovat erilaisia. Portugalilaiset ja brassit puhuvat kummatkin portugalia. Espanjalaiset ja argentiinalaiset, chileläiset, perulaiset jne puhuvat espanjaa. Ruotsalaiset ja suomenruotsalaiset puhuvat ruotsia. Mikä tässä nyt on niin vaikeaa?

Surkuhupaisaa myös miten jotkut suomenkieliset aina yrittävät vinoilla siitä miten suomenruotsiin sekoittuu suomenkielisiä sanoja. Se on aivan normaalia. Asun itse saksankielisessä maassa, ystävämme tulevat eri maista ja saksan ja oman äidinkielensä lisäksi kaikki puhuvat myös englantia. Perheiden täällä kasvaneet lapset ja jopa aikuisetkin sekoittavat iloisesti kaikkia kolmea, ja vääntävät saksankielisiä sanoja omaan kieleensä sujuvasti. Tottakai ympäristö vaikuttaa kielenkäyttöön, siinä ei ole mitään ihmeellistä.

Sarjan Soko Hamburgin hahmot täydentävät koko ajan puhettaan englanninkielisillä sanoilla ja lauseilla. Aiemmin saksalaiset pitäytyivät tiukemmin saksankielisyydessä myös TV-sarjoissa. 

Vierailija
64/102 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenruotsi on kuin rallienglantia johon väännetään sekaan suomalaisia sanoja jos ei muisteta oikeita ruotsalaisia sanoja.

Ruotsinruotsi on kuin brittiläinen parempi väki puhuisi brittienglantia.

Vierailija
65/102 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni aina kun tälläkin palstalla puhutaan ruotsista, niin suomenruotsia pilkataan ja sanotaan, että se on aivan eri kieli kuin riikinruotsi, että niissä ei ole mitään samaa.

Ja että on aivan turhaa opettaa suomalaisille suomenruotsia, että sillä ei tee mitään Ruotsissa.

Mun mielestä taas ois outoa, jos suomalaiset puhuis opeteltua ruotsia riikinruotsin aksentilla, kun täällä Suomessa on kuitenkin äidinkieleltään ruotsinkielisiä, jotka puhuu suomenruotsin aksentilla.

Muissakin kielissä opetellaan yleiskieltä, ei murretta. Ehdottomasti ruotsin opetuksen tulisi olla riikinruotsalaista. Ruotsissa ei kuitenkaan voi puhua suomenruotsia.

Sinä et ilmeisesti tajua, että Ruotsissa opetetaan ruotsin kirjakieltä ja samoin tehdään Suomessa opettaen ruotsin kirjakieltä kouluissa? 

Vierailija
66/102 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenruotsalaisena voin sanoa, että asioiden nimet ja sanonnat ovat ihan erilaisia täällä tai rajan toisella puolella.

Menepä juttelemaan ruotsalaisen kanssa vaikkapa surmjölkistä.

Vierailija
67/102 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsihullut vaan jaksavat piiskata kuollutta hevosta, vaikka jo ensimmäinen kommentti kertoi asiaan vastauksen.

Vierailija
68/102 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa on paljon eri murrealueita aivan kuten Suomessakin suomenruotsalaisilla on eri paikkakunnilla omat murrealueensa. Ei skånelainen puhu kuin tukholmalainen tai SVT:n ohjelmassa puhuva toimittaja. Kaikki ruotsalaiset eivät puhu kiekuen ruotsia. Murrealueista Upsalan murre ja ahvenanmaalainen åländska ovat kuin sisaruksia. 

Väite, ettei kouluruotsia puhuvaa suomalaista muka ymmärrettäisi Ruotsissa on tuulesta temmattu. Ainakin minun puhettani on ymmärretty joka ikinen kerta kun olen Ruotsissa käynyt. Minulla on myös ruotsalaisia ystäviä, koska olen käynyt Ruotsissa 1980-luvulta lähtien. Ruotsalaiset surevat itse sitä, että etenkin lapset ja nuoret aikuiset ovat unohtaneet ruotsin kielen ja puhuvat svengelskaa eli englannin ja ruotsin muodostamaa sekakieltä. Ruotsalaiset arvostavat suomenruotsia, koska se on puhtain ruotsin murteista sekä sitä, ettei Suomessa väännetä vielä yhtä paljon svengelskaa kuin Ruotsissa.

Ruotsalaisnuoret alkaneet puhua matkitun kuuloista jengimäistä APINAruotsia 2000-luvun alusta saakka, joka ulkomaalaistaustaisten räppäreiden tuottamaa ääntelyä joka kuulostaa ruotsin sekaiselta mölyltä.

Koska nuorten mielestä tuo on niin coolia, heidän keski-ikäiset vanhemmat alkaneet puhua samalla tyylillä!

Tuo kuulostaa korvaan aivan kuten täällä nykyään ulkomaalaistaustaisten suomiräppäreiden matkittu jengimäistä APINAsuomi ja jota suomalaisnuoret jäljittelee. Kaikki mitä Ruotsi edellä niin Suomi matkii apinamaisemmin kuin koskaan.

t: Tukholmassa 2000-luvun alussa korkeakouluvaihto-oppilaana ollut ja tuota kauheaa tönkköAPINAkieltä joutunut kuunnella

Vierailija
69/102 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaisin näin:

Suomenruotsi on kuin joku suomalainen lukisi suoraan tekstiä ruotsinkielen oppikirjasta, ymmärtämättä mitä siinä lukee ja osaamatta ääntää sanoja oikein. Tasapaksua mössöä.

Riikinruotsalaiset laulaa yleisesti puhuessaan, ja ääntävät eri tavalla useita kirjaimia kuin täällä.

Vierailija
70/102 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsalaisnuoret alkaneet puhua matkitun kuuloista jengimäistä APINAruotsia 2000-luvun alusta saakka, joka ulkomaalaistaustaisten räppäreiden tuottamaa ääntelyä joka kuulostaa ruotsin sekaiselta mölyltä.

Koska nuorten mielestä tuo on niin coolia, heidän keski-ikäiset vanhemmat alkaneet puhua samalla tyylillä!

Tuo kuulostaa korvaan aivan kuten täällä nykyään ulkomaalaistaustaisten suomiräppäreiden matkittu jengimäistä APINAsuomi ja jota suomalaisnuoret jäljittelee. Kaikki mitä Ruotsi edellä niin Suomi matkii apinamaisemmin kuin koskaan.

t: Tukholmassa 2000-luvun alussa korkeakouluvaihto-oppilaana ollut ja tuota kauheaa tönkköAPINAkieltä joutunut kuunnella

Ruotsissa kävi tosiaan noin yli vuosikymmen sitten, mutta silti hyväuskoiset suomalaiset idiooootit ei älynneet että voi tapahtua myös täällä.
Ruotsin kieli pilattiin ja kantanuoriso alkoi puhua m a   m u tyylisesti, kuvitellen olevansa mahtavia räppäreitä. Matkivat kaiken k e h a rimaiden  m a  m  u nuorisolta, koska halusivat olla niin kansainvälistä että. Häpesivät omaa kieltään, ja seurauksena ruotsalaisvanhemmat alkoivat myös puhua tuohon tyyliin, koska halusivat hekin olla trendikkäitä.
Yllättäen m a m  u r ä p p ä r it  alkoivat nostaa suosiotaan siellä, kirjoittivat herjaavia tekstejä ruotsalaisista ja häpäisivät jopa prinsessa Madeleinen kun erään julkisen tilaisuuden riimissä änkyttivät lavalla tyyliin miten haluaisivat että prinsessa tulisi "väkisin otetuksi"! Mutta kukaan ei saanut kritisoida, ettei noille tule paha mieli ja ruotsalaisten piti vaan niellä kaikki p--ska mitä nuo sylki suustaan. Englantia ja räppiruotsia jatkossa Ruotsissakin. Suomi perässä, peniskateuksissaan tottakai.

Vierailija
71/102 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten mun pohojanmaalainen suomenruotsalainen kaveri sanoo: "Ja ska gåå på lenkki i lähimetsä, o sen ska ja ti citymarketti o kööpa alennuskahvi"

Kukaan oikea ruotsalainen ei tajua tuosta mitään.

Vierailija
72/102 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten mun pohojanmaalainen suomenruotsalainen kaveri sanoo: "Ja ska gåå på lenkki i lähimetsä, o sen ska ja ti citymarketti o kööpa alennuskahvi"

Kukaan oikea ruotsalainen ei tajua tuosta mitään.

Sanotaan "på länk" eikä "på lenkki". T: pohjanmaalainen

Alennuskahvi taas ei ole mitään normaalia sanastoa.

Vierailija
73/102 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riikinruotsi on notkeaa ja miellyttävää kuunneltavaa mutta suomenruotsi kankeaa ja jopa kamalaa kuunneltavaa. T ruotsissa asunut

Notkealta ja naurettavalta se lähinnä suomalaiselle kuulostaa. Pehmeät kirosanat kuulostavat koomisilta. 

Vierailija
74/102 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomenruotsiakin puhutaan eri alueilla eri tavalla. Katsopa esim. pääkaupunkiseudun aksentilla puhuvan presidentti Stubbin tai Marcus Grönholmin haastatteluja ja vertaa niitä vaikka KAJ-yhtyeen jäsenten Vöyrin murteeseen.

Monet murteet ovat käytännössä omia kieliään mutta poliittisista syistä niitä ei kutsuta sellaisiksi. Varsinkin Pohjanmaan murteet poikkeavat voimakkaasti yleiskielestä ja niissä on myös voimakkaita keskinäisiä vaihteluita. Esimerkiksi voisi mainita sellaisen asian, että Kokkolan murteessa substantiiveilla on vain yksi suku (ein), kun taas Uudenkaarlepyyn murteessa (sijaitsee 50 km päässä Kokkolasta) niitä sukuja on kolme (eit, han ja hon) samalla tapaa kuin Saksan kielessä. Uudeltamaalta tulevilla ruotsinkielisillä on usein suuria vaikeuksia ymmärtää Pohjanmaalla puhuttavaa ruotsia.

Ei sitä mongerrusta kukaan ymmärrä.

Vierailija
75/102 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Setäni vaimo on suomenruotsalainen ja sanoi, että joskus on vaikeaa ymmärtää riikinruotsia ja erityisen vaikeaa Pohjanmaan ruotsia.

Vierailija
76/102 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomenruotsalaisena voin sanoa, että asioiden nimet ja sanonnat ovat ihan erilaisia täällä tai rajan toisella puolella.

Menepä juttelemaan ruotsalaisen kanssa vaikkapa surmjölkistä.

Niin, nuohan juovat viiliä. Suomessa se ei onnistukaan, on se meillä sen verran paksua tavaraa.

Vierailija
77/102 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vertaisin näin:

Suomenruotsi on kuin joku suomalainen lukisi suoraan tekstiä ruotsinkielen oppikirjasta, ymmärtämättä mitä siinä lukee ja osaamatta ääntää sanoja oikein. Tasapaksua mössöä.

Riikinruotsalaiset laulaa yleisesti puhuessaan, ja ääntävät eri tavalla useita kirjaimia kuin täällä.

Nuo kumminkin väittävät, että Suomen puolen ruotsissa olisi laulava nuotti.

Vierailija
78/102 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenruotsi on kuin sivistymättömän maalaistallukan murteellista mongerrusta, oiken ruotsalaisen korvissa. 

Vähän kuin joku puhuisi Norjaa suu täynnä tulikuumaa ruokaa. Tämä on ruotsissa asuvan ystäväni kuvaus siitä miten hävettää  kun kuulee suomenruotsia. 

Vierailija
79/102 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kieliä pidä alkaa mihinkään mittariin laittamaan eikä vertailemaan. Eri kielissä on peruskielioppi ja sanasto, mutta vaihtelevat maan, alueen, sanastojen ja ääntämisen ja murteiden suhteen jopa kylä kylältä. Kielet ovat eläviä, eivätkä mitään kiveen hakattuja, kuten joku luulee.  ” Rikssvenska”  ja ” finlandssvenska”  ovat yleisnimityksiä, mitkä ovat keskimääräinen kuvaus noista.  Täällä on ihan hyviä selityksiä kielten eroista eri maissa ja alueilla. 

Vierailija
80/102 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samat sanat on, mutta lausutaan eri tavalla ja intonaatio eri. Suomi kuulostaa ruotsalaisen korvaan suomelta, jossa käytetään ruotsin sanoja. Kirjoitin L ruotsista, mutta kun sinne muutin niin en pärjännyt keskusteluissa ekaan vuoteen ja puheen tuottaminen oli hankalaa. Aika vähän olin harjoitellut puhumista ja kuuntelua, kirjoitus meni ok.

Kun opin ruotsissa puhumaan ruotsia niin opin kyllä riikinruotsin, kun en suomenruotsia oo koskaan liiemmin missään kuullut.

Minulla ei kyllä ollut mitään ongelmia pärjätä Ruotsissa kun muutin töihin Tukholmaan yritykseen jossa työkieli oli ruotsi. Lähin työkaverini oli Skånesta, eikä sekään ollut ongelma. Loppujen lopuksi suurin osa kavereistani työn ulkopuolella oli Skånesta ja tämän kaverin vaimo oli tanskalainen. Pärjään Tanskassakin ihan hyvin ruotsiksi. 

Minä osaan hollantia ja näiden kielten samankaltaisuus on hämmästyttävää!

Tutkimuksen mukaan tanskalaiset ymmärtävät ruotsia ja norjaa paremmin kuin mitä ruotsin tai norjankieliset ymmärtävät toisiaan.

Suomenruotsi on eri eläin, kun kerran tanskalaiset ymmärtävät sitä jopa paremmin kuin ruotsinkieliset!

Tuo esimerkki sjurmölkistä on typerä. Jopa englannin kieliset tietävät että sidewalk ja pavement on sama asia. Ja ihan sama pyydänkö ravintolassa tarjoilijalta serviettiä napkinin sijaan. 

Jospa Suomessa pitäisi olla enemmän mahdollisuuksia oppia norjaa ja tanskaa. Suomenruotsi on ärsyttävää sen politiikan takia ja olisi virkistävää saada kuulla jotain muutakin