Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis millä tavalla riikinruotsi ja suomenruotsi ovat eri kieliä? En ole ikinä ymmärtänyt tuota väitettä.

Vierailija
02.08.2026 |

Selittäkää.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole sanonut, että ne ovat eri kieliä. Murteita ehkä.

Vierailija
2/23 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni aina kun tälläkin palstalla puhutaan ruotsista, niin suomenruotsia pilkataan ja sanotaan, että se on aivan eri kieli kuin riikinruotsi, että niissä ei ole mitään samaa.

Ja että on aivan turhaa opettaa suomalaisille suomenruotsia, että sillä ei tee mitään Ruotsissa.

Mun mielestä taas ois outoa, jos suomalaiset puhuis opeteltua ruotsia riikinruotsin aksentilla, kun täällä Suomessa on kuitenkin äidinkieleltään ruotsinkielisiä, jotka puhuu suomenruotsin aksentilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa ja Suomessa opetetaan ruotsin kielen kirjakieli, mutta molemmissa puhutaan eri murteita, kuten norrländska, sve mål, göt mål, gotländska, sydsvenska ja östsvenska mål. Katsoin ohjelman, jossa oli selitys rikssvenskasta ja siinä sanottiin, että se on lähinnä kirjakieltä, jota kuitenkin osataan molemmin puolin niin Ruotsissa, kuin Suomessakin. Ääntämys vaan on osittain erilainen ja jotkut sanat ovat erilaisia johtuen siitä, että suomenruotsi sisältää vanhempia sanoja.

Vierailija
4/23 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat sanat on, mutta lausutaan eri tavalla ja intonaatio eri. Suomi kuulostaa ruotsalaisen korvaan suomelta, jossa käytetään ruotsin sanoja. Kirjoitin L ruotsista, mutta kun sinne muutin niin en pärjännyt keskusteluissa ekaan vuoteen ja puheen tuottaminen oli hankalaa. Aika vähän olin harjoitellut puhumista ja kuuntelua, kirjoitus meni ok.

Kun opin ruotsissa puhumaan ruotsia niin opin kyllä riikinruotsin, kun en suomenruotsia oo koskaan liiemmin missään kuullut.

Vierailija
5/23 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senhän kuulee heti. 

Vierailija
6/23 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riikinruotsia:

Riijag riikheter riikPeterkriikjjuu

Suomenruotsia:

Hei mun namn är petteri

Vierailija
7/23 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Senhän kuulee heti. 

Niin, ääntäminen on erilaista, ovat niinkuin eri murteet. 

Mutta sanasto ja kielioppi on ihan samat.

Ei silloin kyseessä ole eri kielet, kuten vaikkapa venäjä ja suomi ovat ihan eri kielet.

Vierailija
8/23 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni aina kun tälläkin palstalla puhutaan ruotsista, niin suomenruotsia pilkataan ja sanotaan, että se on aivan eri kieli kuin riikinruotsi, että niissä ei ole mitään samaa.

Ja että on aivan turhaa opettaa suomalaisille suomenruotsia, että sillä ei tee mitään Ruotsissa.

Mun mielestä taas ois outoa, jos suomalaiset puhuis opeteltua ruotsia riikinruotsin aksentilla, kun täällä Suomessa on kuitenkin äidinkieleltään ruotsinkielisiä, jotka puhuu suomenruotsin aksentilla.

Minä taas olen lapsena Ruotsissa asuessani oppinut korvakuulolta nimenomaan riikinruotsin aksentin enkä osaa suomenruotsia siitä huolimatta että olen opiskellut sitä yo-kirjoituksiin saakka :D

Vierailija
9/23 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Senhän kuulee heti. 

Ei silloin kyseessä ole eri kielet, kuten vaikkapa venäjä ja suomi ovat ihan eri kielet.

Sanasto ei ole sataprosenttisesti sama, mutta suurimmaksi osaksi tietysti on. 

Vierailija
10/23 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenruotsiakin puhutaan eri alueilla eri tavalla. Katsopa esim. pääkaupunkiseudun aksentilla puhuvan presidentti Stubbin tai Marcus Grönholmin haastatteluja ja vertaa niitä vaikka KAJ-yhtyeen jäsenten Vöyrin murteeseen.

Vierailija
11/23 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomenruotsiakin puhutaan eri alueilla eri tavalla. Katsopa esim. pääkaupunkiseudun aksentilla puhuvan presidentti Stubbin tai Marcus Grönholmin haastatteluja ja vertaa niitä vaikka KAJ-yhtyeen jäsenten Vöyrin murteeseen.

Monet murteet ovat käytännössä omia kieliään mutta poliittisista syistä niitä ei kutsuta sellaisiksi. Varsinkin Pohjanmaan murteet poikkeavat voimakkaasti yleiskielestä ja niissä on myös voimakkaita keskinäisiä vaihteluita. Esimerkiksi voisi mainita sellaisen asian, että Kokkolan murteessa substantiiveilla on vain yksi suku (ein), kun taas Uudenkaarlepyyn murteessa (sijaitsee 50 km päässä Kokkolasta) niitä sukuja on kolme (eit, han ja hon) samalla tapaa kuin Saksan kielessä. Uudeltamaalta tulevilla ruotsinkielisillä on usein suuria vaikeuksia ymmärtää Pohjanmaalla puhuttavaa ruotsia.

Vierailija
12/23 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenruotsi täällä rannikolla ainaki on täyttä siansaksaa. Erittäin ärsyttävä kieli myös kuunnella, en voi sietää.

Vierailija
13/23 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin lukeminen onnistuu tällä suomenruotsillakin

Vierailija
14/23 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä suomenruotsalaiset puhuu usein sekaisin ruotsia ja suomea sekä lausutaan suomalaisittan, näin sivusta kuunnelleena.

Riikinruotsi on omanlaista ja sitä ei suomessa kuule kuin TVstä.

Esim. https://areena.yle.fi/1-4355732

https://areena.yle.fi/1-50851558

Vierailija
15/23 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Senhän kuulee heti. 

Aivan kuten savon murteen ja kirjakielen kanssa, eroja on sanastossakin: vene ja puatti.

Vierailija
16/23 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset on suomenruotsalaisia ja pärjäävät kyllä hyvin Ruotsissa, mutta jos tulee Skånen murretta tms niin eivät ymmärrä - eivät tosin helsinkiläisinä ymmärrä välttämättä pohjanmaan suomenruotsalaisiakaan.

Jotkut sanat ovat kokonaan eri, esim. dyna vs kudde, ämbare vs hink. 

Vierailija
17/23 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Senhän kuulee heti. 

Semla on suomenruotsiksi sämpylä, mutta riikinruotsiksi laskiaispulla. Tämä kannattaa suomenkielisenkin muistaa.

Vierailija
18/23 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Eräs suomenruotsalainen tuttuni Tampereelta sanoi, että ei juurikaan ymmärrä Pohjanmaalla puhuttua suomenruotsia. Eli niissä todellakin on eroja.

Ja on minunkin vaikea ymmärtää nopeasti puhuttua erittäin vahvaa savonmurretta. On se sen verran sekametelisopan kuuloista. 

Vierailija
19/23 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat sanat on, mutta lausutaan eri tavalla ja intonaatio eri. Suomi kuulostaa ruotsalaisen korvaan suomelta, jossa käytetään ruotsin sanoja. Kirjoitin L ruotsista, mutta kun sinne muutin niin en pärjännyt keskusteluissa ekaan vuoteen ja puheen tuottaminen oli hankalaa. Aika vähän olin harjoitellut puhumista ja kuuntelua, kirjoitus meni ok.

Kun opin ruotsissa puhumaan ruotsia niin opin kyllä riikinruotsin, kun en suomenruotsia oo koskaan liiemmin missään kuullut.

Kuulostaa myös suomenkieliselle vaikeammalle 😅 Äidinkieliset ymmärtää eri murteita paljon paremmin. 

Vierailija
20/23 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen lapsena Ruotsissa asuessani oppinut korvakuulolta nimenomaan riikinruotsin aksentin enkä osaa suomenruotsia siitä huolimatta että olen opiskellut sitä yo-kirjoituksiin saakka :D

Kas, toiset oppii ihan korvakuulolta vieraita kieliä ja toiset ei sitten millään. Näin ne lahjakkuudet eroaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi