Siis millä tavalla riikinruotsi ja suomenruotsi ovat eri kieliä? En ole ikinä ymmärtänyt tuota väitettä.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset on suomenruotsalaisia ja pärjäävät kyllä hyvin Ruotsissa, mutta jos tulee Skånen murretta tms niin eivät ymmärrä - eivät tosin helsinkiläisinä ymmärrä välttämättä pohjanmaan suomenruotsalaisiakaan.
Jotkut sanat ovat kokonaan eri, esim. dyna vs kudde, ämbare vs hink.
No kumpi on riikinruotsia: ämpäri vai hinkki?
T. Keskipohojalainen
Metamorfoosikieli se on koska indoeurooppalaiset ja finnougrilaiset vaikutteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomenruotsiakin puhutaan eri alueilla eri tavalla. Katsopa esim. pääkaupunkiseudun aksentilla puhuvan presidentti Stubbin tai Marcus Grönholmin haastatteluja ja vertaa niitä vaikka KAJ-yhtyeen jäsenten Vöyrin murteeseen.
Monet murteet ovat käytännössä omia kieliään mutta poliittisista syistä niitä ei kutsuta sellaisiksi. Varsinkin Pohjanmaan murteet poikkeavat voimakkaasti yleiskielestä ja niissä on myös voimakkaita keskinäisiä vaihteluita. Esimerkiksi voisi mainita sellaisen asian, että Kokkolan murteessa substantiiveilla on vain yksi suku (ein), kun taas Uudenkaarlepyyn murteessa (sijaitsee 50 km päässä Kokkolasta) niitä sukuja on kolme (eit, han ja hon) samalla tapaa kuin Saksan kielessä. Uudeltamaalta tulevilla ruotsinkielisillä on usein suuria vaikeuksia ymmärtää Pohjanmaalla puhuttavaa ruotsia.
Närpiön murre on se kaikkein vaikein.
Aikoinaan työmatkaani L-junassa kulkiessani kuulin, kun Kirkkonummen seudun ruotsinkieliset puhuivat erittäin halveksivasti sipoolaisista, erityisesti heidän ruotsin murteensa oli räävittävänä.
Riikinruotsi on notkeaa ja miellyttävää kuunneltavaa mutta suomenruotsi kankeaa ja jopa kamalaa kuunneltavaa. T ruotsissa asunut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni aina kun tälläkin palstalla puhutaan ruotsista, niin suomenruotsia pilkataan ja sanotaan, että se on aivan eri kieli kuin riikinruotsi, että niissä ei ole mitään samaa.
Ja että on aivan turhaa opettaa suomalaisille suomenruotsia, että sillä ei tee mitään Ruotsissa.
Mun mielestä taas ois outoa, jos suomalaiset puhuis opeteltua ruotsia riikinruotsin aksentilla, kun täällä Suomessa on kuitenkin äidinkieleltään ruotsinkielisiä, jotka puhuu suomenruotsin aksentilla.
Minä taas olen lapsena Ruotsissa asuessani oppinut korvakuulolta nimenomaan riikinruotsin aksentin enkä osaa suomenruotsia siitä huolimatta että olen opiskellut sitä yo-kirjoituksiin saakka :D
Aika jännä juttu. Minä opin käytännössä ihan kuukaudessa paikallisen savon murteen ja ouluun muuttaessa omaksuin nopeasti heidän murteen. Ehkä meitä on eritasoisia ihmisiä, jotka oppiia asioita tosta noin vain ja toiset ei opi ruotsin kieltä alkuunkaan tai muitakaan kieliä, koska älykkyys on vajavainen.
Suomessa puhutaan tosi rumasti ruotsia!! Öäk !!
En ole koskaan kuullut kenenkään väittävän että ne ovat eri kieliä, eivätkä olekaan. Aivan kuten jenkit, aussit, britit, irkut jne kaikki puhuvat englantia, vaikka jotkut sanat yms ovat erilaisia. Portugalilaiset ja brassit puhuvat kummatkin portugalia. Espanjalaiset ja argentiinalaiset, chileläiset, perulaiset jne puhuvat espanjaa. Ruotsalaiset ja suomenruotsalaiset puhuvat ruotsia. Mikä tässä nyt on niin vaikeaa?
Surkuhupaisaa myös miten jotkut suomenkieliset aina yrittävät vinoilla siitä miten suomenruotsiin sekoittuu suomenkielisiä sanoja. Se on aivan normaalia. Asun itse saksankielisessä maassa, ystävämme tulevat eri maista ja saksan ja oman äidinkielensä lisäksi kaikki puhuvat myös englantia. Perheiden täällä kasvaneet lapset ja jopa aikuisetkin sekoittavat iloisesti kaikkia kolmea, ja vääntävät saksankielisiä sanoja omaan kieleensä sujuvasti. Tottakai ympäristö vaikuttaa kielenkäyttöön, siinä ei ole mitään ihmeellistä.
Jouduin jokin aika sitten perehtymään varieteetin käsitteeseen. Samassa yhteydessä käsiteltiin myös kielen, murteen yms. käsitteitä ja listattiin kriteerejä, joiden perusteella jotain kielimuotoa voidaan pitää kielenä, murteena jne. Kriteereistä huolimatta rajan vetäminen ei kuitenkaan ole yksioikoista.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa puhutaan tosi rumasti ruotsia!! Öäk !!
Suoenruotsi on tavallaan vanhempaa ja alkuperäisempää ruotsin kieltä kuin mitä nykyään ruotsissa puhutaan... Sama pätee sitten suomen vanhoihin sanoihin jotka on lainattu gootista tai kantagermaanisista kielistä. Alkaen vaikka sanoista miekka tai kuningas. Miekka sanaa ei enää germaanisissa kielissä tunnetakaan. Tilalle on tullut svurd sverd svärtd svurderna versiot ta englannin suwaard.
Ei mulle opetettu yläasteella eikä lukiossa riikinruotsia. Ihan muminsvenskaa ne opettajat puhuivat.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullut kenenkään väittävän että ne ovat eri kieliä, eivätkä olekaan. Aivan kuten jenkit, aussit, britit, irkut jne kaikki puhuvat englantia, vaikka jotkut sanat yms ovat erilaisia. Portugalilaiset ja brassit puhuvat kummatkin portugalia. Espanjalaiset ja argentiinalaiset, chileläiset, perulaiset jne puhuvat espanjaa. Ruotsalaiset ja suomenruotsalaiset puhuvat ruotsia. Mikä tässä nyt on niin vaikeaa?
Surkuhupaisaa myös miten jotkut suomenkieliset aina yrittävät vinoilla siitä miten suomenruotsiin sekoittuu suomenkielisiä sanoja. Se on aivan normaalia. Asun itse saksankielisessä maassa, ystävämme tulevat eri maista ja saksan ja oman äidinkielensä lisäksi kaikki puhuvat myös englantia. Perheiden täällä kasvaneet lapset ja jopa aikuisetkin sekoittavat iloisesti kaikkia kolmea, ja vääntävät saksankielisiä sanoja omaan kieleensä sujuvasti. Tottakai ympäristö vaikuttaa kielenkäyttöön, siinä ei ole mitään ihmeellistä.
Saksan ja Tanskan rajalla puhutaan sekagermaanista kieltä. Sama on kuulemma hollannin lähellä ja Sevitsissä on oma saksansa josta ei saa selkoo.
Myös ylivaltiaiden kielessä on murre eroja.
Ei ole mitään yhtenäistä suomenruotsia. Esim.Turun seudun murre ja Tammerforssin murre poikkeaa hyvin paljon muiden alueiden murteista. Turun seudulla joidenkin alueiden puhennparsi on kieliopiltaan hyvin paljon ruotsin sanastoa suomen kieliopilla. Tampereella taas voi kuulla nyssessä että "Oss måste järkeera kunnon pileet på weekend".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni aina kun tälläkin palstalla puhutaan ruotsista, niin suomenruotsia pilkataan ja sanotaan, että se on aivan eri kieli kuin riikinruotsi, että niissä ei ole mitään samaa.
Ja että on aivan turhaa opettaa suomalaisille suomenruotsia, että sillä ei tee mitään Ruotsissa.
Mun mielestä taas ois outoa, jos suomalaiset puhuis opeteltua ruotsia riikinruotsin aksentilla, kun täällä Suomessa on kuitenkin äidinkieleltään ruotsinkielisiä, jotka puhuu suomenruotsin aksentilla.
Minä taas olen lapsena Ruotsissa asuessani oppinut korvakuulolta nimenomaan riikinruotsin aksentin enkä osaa suomenruotsia siitä huolimatta että olen opiskellut sitä yo-kirjoituksiin saakka :D
Aika jännä juttu. Minä opin käytännössä ihan kuukaudessa paikallisen savon murteen ja ouluun muuttaessa omaksuin nopeasti heidän murteen. Ehkä meitä on eritasoisia ihmisiä, jotka oppiia asioita tosta noin vain ja toiset ei opi ruotsin kieltä alkuunkaan tai muitakaan kieliä, koska älykkyys on vajavainen.
Tarkoitatko että opit taivuttamaan sanoja kuten murteissa vai opitko myös paikallisia sanoja ja esim. savoksi leikkimään kielellä kuten paikalliset osaavat?
Vaikka oppisinkin lausumaan riikinruotsia, matkimaan heidän melodiaansa ja sitä suhuässää, joka muistuuttaa enemmänkin vahvaa h-kirjainta, tuntuisi se oudolta, kun Suomessa ruotsia äidinkielenään puhuvat eivät puhu niin. Kuulostaisi jotenkin hienostelulta, että alkaisin puhua ruotsia riikinruotsalaisittain, vaikka en edes osaa ruotsia niin hyvin eikä se ole äidinkielenä. Koen siksi, että minun pitäisi vain ääntää ruotsia suomenruotsalaisittain myös Ruotsissa.
Finlandssvenska = östsvensk dialekt.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se olisi outoa? Asuin melkein 20v Ruotsissa. Olisi tosi outoa nyt olla puhumatta Ruotsin ruotsia ja alkaa puhua suomenruotsia. En edes osaisi puhua sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka oppisinkin lausumaan riikinruotsia, matkimaan heidän melodiaansa ja sitä suhuässää, joka muistuuttaa enemmänkin vahvaa h-kirjainta, tuntuisi se oudolta, kun Suomessa ruotsia äidinkielenään puhuvat eivät puhu niin. Kuulostaisi jotenkin hienostelulta, että alkaisin puhua ruotsia riikinruotsalaisittain, vaikka en edes osaa ruotsia niin hyvin eikä se ole äidinkielenä. Koen siksi, että minun pitäisi vain ääntää ruotsia suomenruotsalaisittain myös Ruotsissa.
Ei tarvitse mutta toki saat. Ei se ole mitään hienostelua, eträ maassa puhuu maan kieltä, vaan normaalia!
Huh ja HUH