Siis millä tavalla riikinruotsi ja suomenruotsi ovat eri kieliä? En ole ikinä ymmärtänyt tuota väitettä.
Kommentit (102)
Minulla oli aikanaan suomenruotsalainen tyttöystävä ja hän ymmärsi oikein hyvin ruotsalaisia tv-ohjelmia. Ruotsissa ei ollut koskaan asunut.
Suomenruotsi on murteellista ruotsia niin kuin savo murteellista suomea. Itse en ole aina ymmärtänyt kaikkea, mitä esim. pohjanmaalla puhutaan.
Norjakaan ei oikeastaan ole muuta kuin ruotsin murre, vaikka se eri kieleksi määritellään. Paljon lähempänä ruotsia kuin suomi viroa. Tanska kirjoitettuna muistuttaa hyvin paljon ruotsia, mutta puhuvat sitä niin eri tavalla. Skåne lähellä tanskalaisten puhetapaa?
Hyvin ruotsia osaavat ymmärtävät myös norjaa. Suomalaisia kehotetaan opiskelemaan ruotsia kun ovat menossa Norjaan töihin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli aikanaan suomenruotsalainen tyttöystävä ja hän ymmärsi oikein hyvin ruotsalaisia tv-ohjelmia. Ruotsissa ei ollut koskaan asunut.
Suomenruotsi on murteellista ruotsia niin kuin savo murteellista suomea. Itse en ole aina ymmärtänyt kaikkea, mitä esim. pohjanmaalla puhutaan.
Norjakaan ei oikeastaan ole muuta kuin ruotsin murre, vaikka se eri kieleksi määritellään. Paljon lähempänä ruotsia kuin suomi viroa. Tanska kirjoitettuna muistuttaa hyvin paljon ruotsia, mutta puhuvat sitä niin eri tavalla. Skåne lähellä tanskalaisten puhetapaa?
Hyvin ruotsia osaavat ymmärtävät myös norjaa. Suomalaisia kehotetaan opiskelemaan ruotsia kun ovat menossa Norjaan töihin.
Miksi ihmeessä pitää opiskella ruotsia jos on Norjaan menossa?
Sen kyllä ymmärrän että kieli on eri kieli jos on eri kielioppi. Joten olet väärässä, norja ei ole ruotsin murre. Ruotsi ja norja periytyvät Tanskan kielestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samat sanat on, mutta lausutaan eri tavalla ja intonaatio eri. Suomi kuulostaa ruotsalaisen korvaan suomelta, jossa käytetään ruotsin sanoja. Kirjoitin L ruotsista, mutta kun sinne muutin niin en pärjännyt keskusteluissa ekaan vuoteen ja puheen tuottaminen oli hankalaa. Aika vähän olin harjoitellut puhumista ja kuuntelua, kirjoitus meni ok.
Kun opin ruotsissa puhumaan ruotsia niin opin kyllä riikinruotsin, kun en suomenruotsia oo koskaan liiemmin missään kuullut.
Minulla ei kyllä ollut mitään ongelmia pärjätä Ruotsissa kun muutin töihin Tukholmaan yritykseen jossa työkieli oli ruotsi. Lähin työkaverini oli Skånesta, eikä sekään ollut ongelma. Loppujen lopuksi suurin osa kavereistani työn ulkopuolella oli Skånesta ja tämän kaverin vaimo oli tanskalainen. Pärjään Tanskassakin ihan hyvin ruotsiksi.
Minä osaan hollantia ja näiden kielten samankaltaisuus on hämmästyttävää!
Tutkimuksen mukaan tanskalaiset ymmärtävät ruotsia ja norjaa paremmin kuin mitä ruotsin tai norjankieliset ymmärtävät toisiaan.
Suomenruotsi on eri eläin, kun kerran tanskalaiset ymmärtävät sitä jopa paremmin kuin ruotsinkieliset!
Tuo esimerkki sjurmölkistä on typerä. Jopa englannin kieliset tietävät että sidewalk ja pavement on sama asia. Ja ihan sama pyydänkö ravintolassa tarjoilijalta serviettiä napkinin sijaan.
Jospa Suomessa pitäisi olla enemmän mahdollisuuksia oppia norjaa ja tanskaa. Suomenruotsi on ärsyttävää sen politiikan takia ja olisi virkistävää saada kuulla jotain muutakin
On. Osaan englantia ja ruotsia hyvin (olen asunut molemmissa maissa) ja puhun saksaa ihan sujuvasti. Flaaminkielisestä tekstistä ymmärtää mistä kirjoitetaan, vaikka moni yksittäinen sana menisikin ohi. Puhuttu kieli onkin sitten ihan toinen juttu ))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin ruotsia osaavat ymmärtävät myös norjaa. Suomalaisia kehotetaan opiskelemaan ruotsia kun ovat menossa Norjaan töihin.Miksi ihmeessä pitää opiskella ruotsia jos on Norjaan menossa?
Sen kyllä ymmärrän että kieli on eri kieli jos on eri kielioppi. Joten olet väärässä, norja ei ole ruotsin murre. Ruotsi ja norja periytyvät Tanskan kielestä
Myös monilla ruotsin kielen murteilla on oma kielioppi. Lisäksi Norjassa on kaksi eri kirjakieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Senhän kuulee heti.
Niin, ääntäminen on erilaista, ovat niinkuin eri murteet.
Mutta sanasto ja kielioppi on ihan samat.
Ei silloin kyseessä ole eri kielet, kuten vaikkapa venäjä ja suomi ovat ihan eri kielet.
Norja ja tanska ovat eri kieliä. Norjaa (bokmål) ja tanskaa kirjoitetaan samalla tavalla, mutta lausuminen on ihan erilaista.
Suomenruotsin ja riikinruotsin suhde on suurin piirtein samanlainen. Kirjoitettuna kumpikin ymmärtää toistaan, mutta puhuttuna vain toinen ymmärtää toista helposti (eli riikinruotsalainen ymmärtää muumiruotsia hyvin, mutta suomenruotsalainen ei välttämättä ymmärrä riikinruotsia).
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin ruotsia osaavat ymmärtävät myös norjaa. Suomalaisia kehotetaan opiskelemaan ruotsia kun ovat menossa Norjaan töihin.Miksi ihmeessä pitää opiskella ruotsia jos on Norjaan menossa?
Myös monilla ruotsin kielen murteilla on oma kielioppi. Lisäksi Norjassa on kaksi eri kirjakieltä.
No voi voi!
Kyllä tuo Norjan kielen eri kirjakieli on tunnettu asia. Ruotsinkielen murteet eivät ole eri kieliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi voi!
Kyllä tuo Norjan kielen eri kirjakieli on tunnettu asia. Ruotsinkielen murteet eivät ole eri kieliä.
Se että ne murteet eivät ole omia kieliään ei johdu mistään kielitieteellisestä syystä vaan siitä, että se ei olisi käytännöllistä pitää niitä omina kielinään.
Monien murteiden sekä sanastolliset että kieliopilliset erot verrattuna ruotsin yleiskieleen ovat hyvin suuret.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomenruotsiakin puhutaan eri alueilla eri tavalla. Katsopa esim. pääkaupunkiseudun aksentilla puhuvan presidentti Stubbin tai Marcus Grönholmin haastatteluja ja vertaa niitä vaikka KAJ-yhtyeen jäsenten Vöyrin murteeseen.
Monet murteet ovat käytännössä omia kieliään mutta poliittisista syistä niitä ei kutsuta sellaisiksi. Varsinkin Pohjanmaan murteet poikkeavat voimakkaasti yleiskielestä ja niissä on myös voimakkaita keskinäisiä vaihteluita. Esimerkiksi voisi mainita sellaisen asian, että Kokkolan murteessa substantiiveilla on vain yksi suku (ein), kun taas Uudenkaarlepyyn murteessa (sijaitsee 50 km päässä Kokkolasta) niitä sukuja on kolme (eit, han ja hon) samalla tapaa kuin Saksan kielessä. Uudeltamaalta tulevilla ruotsinkielisillä on usein suuria vaikeuksia ymmärtää Pohjanmaalla puhuttavaa ruotsia.
Ei mitään ongelmaa ymmärtää eri ruotsalaisia murteita, ihme luuloja taas teillä suomenkielisillä.
Ruotsissa ei ymmärretä suomenruotsia. Kylläpä taas suomenruotsalaisia harmittaa, jos suomalainen osaakin parempaa ruotsia. Suomenruotsalaisten kateuskulttuuri on vahvaa ja näkyvää.
No esim. nykyinen presidenttimme on aina käyttänyt ruotsalaisten kanssa ruotsia, vaikka hänen ruotsistaan kuulee, että hän on varttunut kaksikielisessä perheessä, ja ruotsin käyttö on ehkä jäänyt kouluvuosien jälkeen vähemmälle, kun on opiskellut ulkomailla ja työskennellyt pääosin suomenkielisessä tai kansainvälisessä ympäristössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi voi!
Se että ne murteet eivät ole omia kieliään ei johdu mistään kielitieteellisestä syystä vaan siitä, että se ei olisi käytännöllistä pitää niitä omina kielinään.
Monien murteiden sekä sanastolliset että kieliopilliset erot verrattuna ruotsin yleiskieleen ovat hyvin suuret.
Koulussa ei opeteta murretta.
Ketä hyödyntäisi se että osaa peränpitäjän murretta joka johtaa sellaiseen kielitaitoon jolla ei voi väitellä kanditaation loppuainetta Lund:in yliopistossa
Kielenopetus ei koskaan ole murteen opetus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samat sanat on, mutta lausutaan eri tavalla ja intonaatio eri. Suomi kuulostaa ruotsalaisen korvaan suomelta, jossa käytetään ruotsin sanoja. Kirjoitin L ruotsista, mutta kun sinne muutin niin en pärjännyt keskusteluissa ekaan vuoteen ja puheen tuottaminen oli hankalaa. Aika vähän olin harjoitellut puhumista ja kuuntelua, kirjoitus meni ok.
Kun opin ruotsissa puhumaan ruotsia niin opin kyllä riikinruotsin, kun en suomenruotsia oo koskaan liiemmin missään kuullut.
Minä olen suomenruotsalainen ja Ruotsissa pärjään vallan mainiosti omalla kielelläni, hyvin ymmärrämme toisiamme eikä kukaan ole nauranut "muumiruotsilleni".
Miten joku julkisesti päin naamaa nauraisi toisen ihmisen kielelle. Tuo ei kuulu hyviin käytöstapoihin missään maassa.
Paitsi ehkä Suomessa.
Ai niin, jospa ne ovat ne suomenruotsalaiset jotka nauraa kun suomalaiset puhuu heille kouluruotsia!!
Ehkä jonain päivänä ymmärrän miksi suomen maassa suomenkieliset ja ruotsinkieliset eivät tule toimeen.
Tai, jospa olet itse kovin innokas jatkamaan esi-isiltä perittyä heimo sotaa
Riikinruotsi on kaunista!
Kurja kun sen sijaan pitää osata rumaa suomenruotsia.
Jospa tämä johtuu siitä että ei ole opettajia, ja ei Suomessa puhuta riikinruotsia.
Suomenruotsalaiset ovat sellainen oma ryhmänsä, joko siihen synnyt tai olet sitten ikuisesti ulkopuolinen
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole sanonut, että ne ovat eri kieliä. Murteita ehkä.
Ruotsinruotsi ja suomenruotsi ovat saman kielen variantteja. Molempien varianttien sisällä on omia murteitaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuten mun pohojanmaalainen suomenruotsalainen kaveri sanoo: "Ja ska gåå på lenkki i lähimetsä, o sen ska ja ti citymarketti o kööpa alennuskahvi"
Kukaan oikea ruotsalainen ei tajua tuosta mitään.
Kuunnelkaapa KAJ:n kappale Siisti mopo :-).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi voi!
Kokeile verrata Lieksan murretta wtelä ja länsuomessa puhuttuun kieleen. Ja tuu sen jälkeen kertomaan lisää.
Vierailija kirjoitti:
Suomenruotsalaisena voin sanoa, että asioiden nimet ja sanonnat ovat ihan erilaisia täällä tai rajan toisella puolella.
Menepä juttelemaan ruotsalaisen kanssa vaikkapa surmjölkistä.
Ja mitä sitten? Sama kieli se silti on
Olen täysin suomenkielinen, mutta asunut viimeiset 20 v. ruotsinkielisellä alueella Suomessa. Ymmärrän tämän alueen ruotsinkielestä lähes kaiken, ehkä 98 % ilman ongelmia. Jos kuulen riikinruotsia vaikka telkkarista, ymmärrän ehkä 60-70 % kun oikein keskityn kuuntelemaan.
Sen verran erilaisia ne ovat, mutta omassa arjessa suomenruotsin ymmärtämisestä on enemmän hyötyä. Uskon että tottuisin myös riikinruotsiin melko nopeasti, jos päättäisin muuttaa Ruotsiin vaikka töihin, kun periaatteessa kieli kuitenkin on hallussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomenruotsalaisena voin sanoa, että asioiden nimet ja sanonnat ovat ihan erilaisia täällä tai rajan toisella puolella.
Menepä juttelemaan ruotsalaisen kanssa vaikkapa surmjölkistä.
Ja mitä sitten? Sama kieli se silti on
Ruotsalainen sanoisi "ingen fara", jos nolostuisit jostain suomenruotsin sanasta
Vierailija kirjoitti:
Riikinruotsi on kaunista!
Kurja kun sen sijaan pitää osata rumaa suomenruotsia.
Jospa tämä johtuu siitä että ei ole opettajia, ja ei Suomessa puhuta riikinruotsia.
Suomenruotsalaiset ovat sellainen oma ryhmänsä, joko siihen synnyt tai olet sitten ikuisesti ulkopuolinen
Mulla oli yliopistolla virkamiesruotsin kurssilla riikinruotsia puhuva opettaja. Suomalainen nainen, joka asunut ilmeisesti vuosikymmeniä ruotsissa.
Tosi kauniisti puhui, ja oli hyvä opettaja muutenkin.
se on kasti juttu. ei meistä koskaan ruotsalaista saa mutta voidaan kiivetä näitä portaita
Riikinruotsihan on ihan ruotsia mutta konsonanttien "pyöristys" ja intonaatio säädetään asteikolla 1-10 kohtaan 11.