Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä teillä on auttanut ns kuumiin aaltoihin?

Vierailija
02.08.2026 |

Kiva olla töissä ihmisten seurassa, kun pitkin päivää lehahtaa sisäinen sauna päälle ja hiki valuu pitkin naamaa/niskaa jne🥵

Ja kauanko sitä riemua sitten kesti, niiden ilmaantumista siis?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla loppui kuukautiset 2kk ennen kuin täytin 52 vuotta. Kuumat aallot alkoivat sen jälkeen. Nyt jo kaksi vuotta takana. En tiedä mikä niihin auttaisi, en ole uskaltanut hormonikorvaushoitoa aloittaa kun suvussa on rintasyöpää. Saan töissä onneksi olla paljon yksin niin ei haittaa, mutta yöllä hankaloittavat elämää. Saa heitellä välillä peittoa pois ja sitten taas takaisin. Vessassa joutuu myös käymään yöllä.  Eli nukun huonosti ja päivällä väsyttää. En ole keksinyt mikä auttaisi kuumiin aaltoihin. Olen liikkunut ja syönyt terveellisesti, mutta en ole huomannut sen vaikuttavan.

Nuku pelkällä pussilakanalla. Ota varsinainen peitto sen pussilakanan sisältä pois.

Silleen mä nukun, eikä tule kylmä missään kohtaa. Päinvastoin, tuokin on liikaa ja otan sitäkin pois öisin.

Vierailija
22/36 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätin kahvin, sokerin, vehnän ja alkoholin pois.

Ei sokeria voi jättää pois. Sitä on todella monessa tuotteessa.

Voi, helpostikin. T. diabeetikko

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oleellisin asia unohtui eli haluaisin selvitä tästä ilman hormoneja, en ole teini-iän jälkeen hormoneja käyttänyt+rintasyöpää suvussa.

Ap

Kahvi minimiin, alkoholi kokonaan pois, sokerit/hiilihydraatit myös minimiin ja sitten kunnon urheilua, jossa tulee hiki ja lihakset vahvistuvat. Tämä auttoi minua, murtaen hirveän tiukasti pystynyt pitämään tätä kuin vakaan vuoden, sitten elämän intensiivisyys vaikeutti ja aloitin hormonit kun alkoi tulla yövalvomisia ja mielialanheilahteluja noiden aaltojen lisäksi.

Jatkan salilla käymistä ja välttelen sokereita ja juon vain ihan silloin tällöin lasillisen jotain alkoholillista juomaa. Mutta heti kostautuu suklaat ja viinit hikoiluna ja valvomisena vaikka on siis hormoonilaastarikin.

N52, hikoilu alkoi noin kolme vuotta sitten

Vierailija
24/36 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätin kahvin, sokerin, vehnän ja alkoholin pois.

Ei sokeria voi jättää pois. Sitä on todella monessa tuotteessa.

Älä osta tuotteita vaan puhdasta ruokaa hevi-osastolta.

Vierailija
25/36 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auttanut muu kuin hormonikorvaushoito. Alkoi kymmenen vuotta sitten. Nyt kokeilen olla ilman hoitoa (paitsi paikallisestrogeeni). Tuntuu tulevan edelleen hikipuuskia, ei ihan niin usein eikä niin voimakkaita. Lomalla mennyt ok, saas nähdä pärjäänkö töissä vai pitääkö vielä jatkaa lääkitystä.

Vierailija
26/36 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän itse nykyään lääkkeellistä ratkaisua, mutta vuosien ajan pystyin pitämään kuumat aallot kurissa esivaihdevuosien aikana Menoforce Strong -nimisen tuotteen avulla. Kokeilin vaikka mitä muitakin luontaistuotteita, mutta tämä oli ainoa, joka todella auttoi.

Vierailija
27/36 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormoonisuihke ranteen iholle. 

Vierailija
28/36 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on ollut muutenkin kuuma niin ei se ainakaan helpota tilannetta. Toisaalta menee helteen piikkiin hikoilut.

Vierailija
29/36 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomattavasti helpotti, kun jätin kaikki pienetkin alkoholijuomat pois. Suuri ero on varsinkin yöllä ja aamuyöllä.

Ja jotkut ovat saaneet avun jättämällä sokerin pois. Tuo jatkuva sokeriton elintapa itseasiassa auttaa myös kk kipuihin.

Mietin sellaista, että onko lihavilla naisilla pahemmat vv oireet kuin hoikilla ja normipainoisilla. Kun ylipainohan pitää kehossa yllä jatkuvaa tulehdustilaa. Niin ajattelin, että voiko tuolloin olla vv oireetkin pahemmat. 

Vierailija
30/36 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuma sauna ja kylmä suihku.

Kesken työpäivänkö?

Vierailija
31/36 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei lopulta auttanut mikään muu kuin hormonikorvaushoito, eikä siinäkään riittänyt pelkkä Divigel, vaan oli pakko ottaa tueksi myös hormonikierukka. Kuusi vuotta niitä käytin.

Vierailija
32/36 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse vielä odottelen noita, nyt jo kuukautiset ovat kammottavat, eli loppunevat pian ja yöllä tulee hikoiltua ja rampattua vessassa. En voi myöskään käyttää hormoneja, koska sairastin rintasyövän. Olen nyt 52 ja vasta alussa tässä. Vinkit tulevaan myös tarpeen.

Koita luontaistuotteita. https://www.ruohonjuuri.fi/blogs/ajankohtaista/tiesitko-taman-vaihdevuo…

Vierailija
33/36 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tykännyt uida Tanskaan aina kun on liian kuuma tai ilmasto muuten vaan ahdistaa.

Uitko Tanskaan asti? 

Vierailija
34/36 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkitusti kuntosalitreeni ja nimenomaan kunnon painojen nostaminen auttaa vaihdevuosioireisiin. Ja ehkäisee osteopeniaa ja sarkopeniaa, jotka muuten ovat vaihdevuosien väistämätön seuraus varsinkin, jos ei käytä hormonikorvaushoitoa. 

Vierailija
35/36 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luontaistuote Chello forte, soijaa, salviaa ja puna-apilaa, myös vitamiineja. Oli ainut, mikä mulle auttoi, kokeilin kaikenlaisia. Mulla vaihtarit kesti yli 10 vuotta. 

Mitä kaikkia oireita sinulla oli ja mistä tiesit, että ovat ohi? Luulen, että itselläni ensimmäiset oireet, tai oire, oli v.2024 kestänyt tolkuton nivelkipuilu.

Ap

Mulla alkoi just tohon aikaan myös nivelkivut ja nyt hormonilaastari testissä vaikka vastustanut aina hormoneja. 

Vierailija
36/36 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumat aallot johtuvat liiasta insuliinista, riippumatta siis painosta. Kuten moni on täällä sanonut, sokerin ja alkoholin poisjättäminen voi auttaa. Itselläni myös liian paljon viljatuotteita sisältävä ravinto vaikuttaa tähän, joten syön korkaintaan yhden täysjyväleivän päivässä.

https://academic.oup.com/jcem/article/111/6/e1544/8413273

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän