Eläkeläisten verotus
Pitäisikö eläkeläisiltäkin leikata valtion talouskasvun kehittämiseksi? Mitä olet mieltä?
Kommentit (100)
Eläkkeestä maksetaan enemmän veroja kuin samansuuruisesta palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeeni on brutto 2426 e/kk ja vero% on 29,5.
Paljonko enemmän minun mielestäsi pitäisi maksaa veroja?
Toi on mun palkka valtiolla asiantuntija työstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä liioittelet.
Niin minunkin mielestä. Itsellä eläketulot vuodessa n 35 000 ja maksan veroja 23%. En kuulu kirkkoon.
Paitsi että Tel ja lel jää pois. Noin 8%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suureläkeläisiltä eläkekatto Suomeen
Tarkoittaa myös maksukattoa
Ei välttämättä. Eläkettä voitaisiin maksaa esim. 10 vuotta täysimääräisenä ja sen jälkeen 3000 €:n katto. Tällöin eläkemaksuilla ei olisi mitään kattoa, sillä ne nostaisivat ensimmäisten 10 vuoden eläkettä.
Tuo 29 prossaa olisi yli 4300€ eläkkeestä.
Vierailija kirjoitti:
No kas kummaa, kun eläkkeillä ei tarvitse elättää eläkeläisiä niin kuin palkoilla. :D
Vierailija kirjoitti:
Tarkistetaan väittesi. Mikä kunta?
https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/elakkeensaa…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten leikattaisiin verotuksella?
Nostamalla veroja?
Jos keskituloisen työeläkettä saavan eläkeläisen veroja tästä vielä nostetaan hänen nettotulonsa alkavat uhkaavasti lähentyä takuueläkettä ja asumistukea saavan eläkeläisen nettotuloa ja onko se sitten oikein jonkun mielestä? Suomessa on loppujen lopuksi hyvin vähän isoja eläkkeitä saavia ja he maksavst jo nyt paljon veroa eläketulostaan.
Mä leikkasin juopoilta, tupakoitsijoilta ja narkomaaneilta.
Jokainen on saamansa eläkkeen ansainnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeensaajan veroprosentit 2026 mukaan 29000-30000 €/v eläkettä saavalla veroprosentti on 20,6 - 21,3. Miksi valehtelet?
En valehtele, tuo on verottajan minulle määräämää vero%, jota olen yrittänyt muuttaa pienemmäksi, mutta ei käy, koska tuloissa ei ole muutosta. Olen itsekin katsonut verottajan sivuilta tilastoja ja taulukkoja, mutta ne ovat kuulemma vain suuntaa-antavia. Lopullisessa verotuksessa saatan saada rahoja takaisin, mutta tuo on se ennakkovero%, jolla tämä vuosi mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeensaajan veroprosentit 2026 mukaan 29000-30000 €/v eläkettä saavalla veroprosentti on 20,6 - 21,3. Miksi valehtelet?
Vaihteleehan se kuntaveron suuruuden ja kirkollisveron takia.
Helsingin joku 17 % kuntavero on pieni verrattuna jonkun kunnan 21 %.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kas kummaa, kun eläkkeillä ei tarvitse elättää eläkeläisiä niin kuin palkoilla. :D
Kyllä sinuakin joskus elätetään jos säkä käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahti.
Tuon laskurin mukaan vero% olisi paljon pienempi ja sitä yritin alkuvuodesta verottajalle kertoa, mutta heillä on ikioma kanta asiaan. Rahaa napataan 29,5% eikä verottaja sitä muuta, jos tulot eivät pienene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten leikattaisiin verotuksella?
Nostamalla veroja?
Vain eläkeläisille? Työkyvyttömyyseläkeläisille? Mitä siitä itse hyötyisit? Laske ja tule tänne kertomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahti.
Tuon laskurin mukaan vero% olisi paljon pienempi ja sitä yritin alkuvuodesta verottajalle kertoa, mutta heillä on ikioma kanta asiaan. Rahaa napataan 29,5% eikä verottaja sitä muuta, jos tulot eivät pienene.
Saat siis veronpalautusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihteleehan se kuntaveron suuruuden ja kirkollisveron takia.
Helsingin joku 17 % kuntavero on pieni verrattuna jonkun kunnan 21 %.
No noi oli vanhoja äyrejä, korjaan.
Nyt on kauniaisissa pienin. N 4 % ja pomarkussa suurin yli 10.
Minulta menee 2100 euron eläkkeestä 19, 5 %. Se on aika lopullinen verotus myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En valehtele, tuo on verottajan minulle määräämää vero%, jota olen yrittänyt muuttaa pienemmäksi, mutta ei käy, koska tuloissa ei ole muutosta. Olen itsekin katsonut verottajan sivuilta tilastoja ja taulukkoja, mutta ne ovat kuulemma vain suuntaa-antavia. Lopullisessa verotuksessa saatan saada rahoja takaisin, mutta tuo on se ennakkovero%, jolla tämä vuosi mennään.
Sinulla on pakko olla ansiotuloja tältä vuodelta tuon eläketulon lisäksi, muuten ei voi pitää paikkaansa, asuit sitten missä kunnassa hyvänsä.
Koko eläke pitäisi poistaa. Joko olet toissä tai olet työtön. Se että olit joskus töissä ei pitäisi merkitä mitään. Pitää olla vaan palkka ja yleistuki.