Paljonko olisit valmis hyväksymään summaksi, jonka sisaruksesi saa kun autaa vanhaa vanhempaanne
Asun samassa kaupungissa äitini kanssa, sisko asuu 300km päässä. Käyn äidin luona 2 kertaa viikossa. Hoidan kauppa-asiat, autan laskujen maksamisessa ja muissa pikkujutuissa. Esim viimeksi tv:n kaukosäätimen patterit piti vaihtaa ja etsin kadonneet silmälasit. Äiti sanoo aina, että osta itsellesikin kaupasta jotain hakupalkaksi. Siskoni on sitä mieltä, että en saa äidin tililtä maksaa omia ostoksia yhtään, enkä ottaa häneltä rahaa vastaan, sillä ei ymmärrä rahan arvoa. Antoi kerran minulle 50e.
Kommentit (66)
Kyllä korvaan lapsille kaiken mitä he mahdollisesti tekevät. Vaikka ovat hyvätuloisia ja vaikka en paljon apua tarvitse mihinkään.
Äitisi päättåä siitä, kuinka paljon, jos lääkäri ei ole määrännyt äitiäsi holhoukseen, vaan hän on täysissä ruumiin ja sielun voimissa. Se ymmärtääkö äitisi siskosi mielestä rahan arvoa, ei ole mitään merkutystä, vaan siutä päättää äitisi ja hoitavalääkäri.
Minä asun myös kaukana iäkkäistä vanhemmista ja veljeni hoitaa ja hän veloittaa kilometrikorvaukset ja parisataa kuukaudessa,kun huolehtii vanhempien asioista, sen lisäksi käy kotihoito ja siivooja. Ja minusta tämä on loisto juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
200-300eur
Tuon verran saa, kun käy n. 8 tuntia viikossa jonkun luona palkallisena avustajana.
Palkalliset avustajat ei päivystä 24/7. Harva tajuaa, miten sitovaa omaisen asioiden hoitaminen on. Jos tulee vaikka lääkärireissu, niin sitä vaan on oltava omista töistä pois ja lähdettävä saattajaksi
Vierailija kirjoitti:
No ymmärtääkö äitinne sen rahan arvon eli puhuuko sisko puuta heinää?
Sillä ei ole mitään merkitystä juridisesti, sillä myös vanhuksilla on itsemääräämisoikes, ellei ole holhouksessa, eikä sitä edes lapsilta kysytä. Kenen rahat, sillä päätösvalta. Vanhus voi vaikka polttaa rahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ymmärtääkö äitinne sen rahan arvon eli puhuuko sisko puuta heinää?
Sillä ei ole mitään merkitystä juridisesti, sillä myös vanhuksilla on itsemääräämisoikes, ellei ole holhouksessa, eikä sitä edes lapsilta kysytä. Kenen rahat, sillä päätösvalta. Vanhus voi vaikka polttaa rahansa.
Tässä ei nyt puhuta pelkästään juridiikasta.
Minun sisarus tekee paljon huonokuntoisen äitimme eteen. Äiti ja minä ollaan sitä mieltä, että hän ansaitsisi kunnon korvauksen, mutta hän itse ei ole halunnut ottaa rahaa vastaan. Minä hoidan mm. äidin pankkiasiat ja voisin helposti hoitaa maksun.
Ei se minun asiani ole, olisi äidin ja siskon välinen asia ellei puhuta ennakkoperinnön suuruisista summista. Jos olisi korkeintaan sama kuin alan tuntipalkka muuten matkoineen niin olisin hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Minun sisarus tekee paljon huonokuntoisen äitimme eteen. Äiti ja minä ollaan sitä mieltä, että hän ansaitsisi kunnon korvauksen, mutta hän itse ei ole halunnut ottaa rahaa vastaan. Minä hoidan mm. äidin pankkiasiat ja voisin helposti hoitaa maksun.
Ostakaa lahjakortteja lahjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa lahjakortteja lahjaksi.
Miten? Minulla on tilinkäyttöoikeus, ei pankkikortinkäyttöoikeutta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kyselet noin triviaalia palstalla, kun oikeasti asia on sinun ja äitisi välinen asia?
Miksi et voi vain vastata kysymykseen ja hypätä yli jos ei kiinnosta.
Kysyttiin nimenomaan sinun mielipidettä.
ei ap.
Jos äidillä ei ole nimetty edunvalvojaa, hän voi ihan omalla päätöksellään käyttää rahansa just siihen mihin haluaa. Ei kuulu edes lapsille tuo.
Jospa velvoitat sisaren kerran kuussa hoitamaan nuo asiat ihan tasapuolisuuden nimissä? Ilman korvauksia. Vaikka yksi viikonloppu jolloin hän hoitaa äidin asiat, kaupassakäynti yms.
Saakoon vaikka miljoonan, ei ole minulta pois.
Rajaton ottaa kaiken. Ennen ja jälkeen kuoleman. Eikä muilla ole siihen mitään sanomista. Kunhan Hän on tyytyväinen.
Jos et halua auttaa, älä auta.
Jos haluat auttaa, auta
Miten raha liittyy tähän? Mieti miksi siitä puhutaan? Onko se Sinulle tärkeää?
Monet tappelevat kuolinpesän osakkaina loputtomasti. Oletko valmis siihen? Itse en ollut. Enkä ole katunut.
Minä hoitelen jonkin verran iäkkään isäni asioita. En haluaisi ottaa vastaan minkäänlaista korvausta, jotta jälkeenpäin ei tulisi turhaa epäsopua. Isä ei millään huolisi apua ilman korvausta. Rahaa en suostu ottamaan vastaan, mutta usein hän ostaa minulle kahvipaketin.
Ainoana lapsena ei paljon tuollaisia tarvinnut miettiä
Voit laskea kuinka paljon äidillä meni sinusta aiheutuneisiin kustannuksiin, kun olit lapsi ja asuit kotona. Sitten, kun olet käyttänyt itse saman summan äitisi asioiden hoitamiseen, voit alkaa laskuttaa häneltä jotain bensakuluja tms. Tietysti, jos olet ihan pa ja äiti haluaa itse vapaaehtoisesti jotain sinulle maksaa, niin anna maksaa. Se on tietysti eri asia ostaa kaupasta samalla reissulla itselle vichy ja suklaapatukka kuin viikon ruokaostokset äidin piikkiin.
Eli käyt äidilläsi 2 kertaa viikossa ja varmaan vähintään tunti menee kaikkineen, ehkä 2 tuntia. Kuussa olisi siis auttamistöitä n. 16 tuntia. Koska kyseessä ei ole varsinaisesti työ, niin laitetaan vaikka 5€ tunti. Silloin kuussa n. 80€ menetystä omasta ajasta voisi olla ok + muut kulut (km korvaus tms.) .
no jos on bensa-auto , niin bensoihin menee jo yli 100e viikossa. Asut siis 300km päässä .se edestakaisin tekee 600km ja kaksi kertaa vk = 1200km. Siihen vaivan palkkaa. Eli äiti voi antaa 200e viikossa ,jos tämä ei ole sinun hupireissu,
Laskut laittaa 5 minuutissa kaikki e-laskuksi, eli voit äidin valtakirjalla maksaa ne näppärästi kotoasi netissä.
Ruuat voi todella tilata 3 viikoksi kerralla , jos hän itse osaa latoa ne jääkaappiin ja pakastimeen.
Kyllä ne silmäliatkin löytyy,kun etsii ja ei ole rakettitiedettä vaihtaa paristot kaukosäätimeen. Jos äiti ei ole dementoitunut ,tämä kaikki onnistuu . Onhan hän toiminut jo varmaan ainakin 60-70vuotta.
Eri asia on ,jos on dementoitunut.
Ole kasikymppinen ja kaikki toiminnat hoituu vielä.
Jos järjossään oleva äiti antaa rahaa ei siinä kenelläkään ole mitään sanomisya. Mutta sitten ei ole kuoleman jälkeen reilua riidellä toista palkkiota itselleen.